Gå til innhold

Test: Microsoft Surface Pro


Anbefalte innlegg

så koble til et skikkelig tastatur? ser ikke problemet her.

 

 

Poenget er jo å ha minst mulig deler å dra på.

 

Nå tviler jeg også på at tastaturet til surface pro er så mye bedre en det til surface og ikke så mye bedre en det som står på en lapptopp selv om de vil fungere ok for enkel skriving

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nettbrett som man mener burde være pcer ( den vanlige oppfattelsen ,ikke generell definisjon) og ocer ( lapptopper ) som ligner på nettbrett med tastatur .

De kan se like ut men opphavet er helt forskjellig

 

Dette gir da ingen grunn til bytte opp på beskrivelsen ( nettbrett blir plutselig lapptopper og lappetopper blir plutselig nettbrett ) bare fordi det er gjort noen oppgraderinger

 

Her er det alt for mange som blander det sammen , men de er nok fordi grensen er lit flytende og uklar

 

På lik linje med at man kan ikke sette motor på en trådsykkel og så kalle det for motorsykkel.

En moped vil heller aldri bli en ekte motorsykkel selv om mange vil men at der er av samme ulla

Lenke til kommentar

Her er det alt for mange som blander det sammen , men de er nok fordi grensen er lit flytende og uklar

 

 

Altså, det må da være grenser for hvor arrogant og ignorant det er mulig å være?

 

Sitter du virkelig der og beskylder folk for å blande sammen begreper, med en (tisynelatende) nedlatende tone atpåtil, all den tid du selv ikke evner å godta et par absolutte sannheter?!

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være inorant , men om faktisk forstå hvor grensen mellom nettbrett og stasjonær/lapptop pc går

 

det dere gjør er sette på lit ekstra krefter og så kalle det for en pc .

forøvrig så er det ikke hardwaren alene som bestemmer

det er heller ikke tilkoblingen

eller en del andre ting

 

Men hva utgangspunktet var/er

 

Microsoft har fått laget to nettbrett , der det ene er kraftigere utstyrt en dert andre

Begge ser likedan ut

Men den ene velger dere å kall for pc

 

Bare fordi et nettbrett ikke kan være kraftigere en mange pcer

Et nettbrett kan selvfølgelig være raskere og kraftigere en en pc

 

jeg ser ingen grunn hvorfor man på død og liv skal kalle den for laptop lignende pc når hvorhensikten er nettsurfing , som også er poenget med nettbrettet

 

Det finnes datamonitorer med innebygd tv .

De er ikke noe mindre datamonitor av den grunn

Lenke til kommentar

Jeg gjør faktisk ikke det. En iPad er ikke en PC. En telefon er ikke en PC. En Surface RT er ikke en PC.

 

Men en Surface Pro er en PC, om ikke annet så fordi man - om man gjemmer selve enheten og kobler til mus, tastatur og skjerm ikke kan se forskjell på den og en hvilken som helst annen PC. Du kan kalle det en tastaturløs laptop eller en stasjonær med innebygget touchskjerm om du vil - pc er det uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vektlegger det ut i fra hvordan den kan brukes hvis man kjøper ekstrautstyr

jeg vektlegger det ut fra utgangspunktet og sammenliner det med forrige modell , som hete Surface , som bare kunne brukes som nettbrett.

 

 

ut fra boksen funger den som et nettbrett .

kobler man til en ekstra skjerm så vil det i likevel fungere som ent nettbrett

o.s.v

poenget er det er et nettbrett selv om det fint går an å kjøre windows programmer på det

Det spiller ingen rolle om man bruker det som om det skulle være en normal pc

skjønt normal . det er ikke mange normale pcer som kun bruker berøring skjerm ut av boksen

Lenke til kommentar

Du vektlegger det ut i fra hvordan den kan brukes hvis man kjøper ekstrautstyr

jeg vektlegger det ut fra utgangspunktet og sammenliner det med forrige modell , som hete Surface , som bare kunne brukes som nettbrett.

 

Alle her vet at du gjør det. Poenget er at det er en idiotisk ting å gjøre. RT er en one trick pony som kun kan Metro. Pro er en full PC. At de ser like ut på bilder er irrelevant.

 

Jeg kan kjøre Linux på Proen. Eller Sharepoint, Visual Studio, Civilisation eller Steam. Fordi det er en PC. At du synes den ser ut som en tablet og at den også kan brukes i tablet mode er irrelevant.

 

(Fatter ikke at jeg gidder)

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også det som er problemet , folk ser ikke forskjellen og kan enten bli lurt eller lure seg selv

 

( det betyr forsatt at jeg ikke er ening, men det er ikke poenget lenger )

 

Det er et poeng, og grunnen til at jeg spår at Windows RT forsvinner ganske kjapt. Det er et verdiløst system som kun er egnet til å forvirre folk. Pr. i dag er det vel tre produsenter som lager RT-tablets (inkludert MS), og jeg tipper tallet kommer til å synke fort.

Lenke til kommentar

Men du har jo Asus transformer som er samme konsept som det Microsoft har met surface og surface pro

Den forsvinner ikke sånn uten videre

 

noen ønsker seg et nettbrett i stedet for pc som har et skikkelig tastatur

andre ønsker seg ekte pcer som gjør absolutt alt en pc skal .inkludert oppdateringer med bl. HDD/SSD uten at det blir for stort

 

Da er mini-bærbar-formatet bra.

Nå mangler visstnok Surface pro mulighet for HDD oppgradering

 

Dette gjør jo at det vil være marked både for ekte nettbrett ( som surface Rt ) og for de som krever utvidede muligheter som Pro gir

men også de tradisjonelle laptoppene

 

Her regner jeg med at prisforskjellen mellom RT og Pro ville være såpass stor at man vil velge begge ut fra behovet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ikke for å drepe diskusjonen men:

 

"En fullverdig pc" er per definisjon en X86 kompatibel datamaskin. Det betyr at den støtter X86 instruksjonssettet og er dermed kompatibel med Windows, Linux osv. Det er uavhengig av ytelse på CPU, minne, skjermkort osv. uavhengig av skjerm, mus, tastatur, batteri, oppgraderingsmuligheter, størrelse på kabinett mm. Har hovedkortet EFI støtte kan OSX også installeres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man drar den , så vil flere dingser en det man normalt kaller for pcer også være innfor begrepet pc

Så det mest riktige vil være å kalle et nettbrett for et nettbred siden det også kan dekke begrepet pc , men også andre typer programmer/hardware som man normalt ikke bruker til pcer

Det er grunnen til at jeg ikke vill bruke begrepet pc når det var ment som et nettbrett i utgangspunktet da nettbrett og pc overlapper hverandre i konfigurasjonen

 

et nettbrett kan nok være en pc , men en pc kan ikke være noen nettbrett.

For skille det klar vil jeg kall det for nettbrett

Lenke til kommentar

Slike nettbrett kommer. Jeg kjøpte nettopp en iPad mini til mitt barnebarn, så jeg er vant med meter tykke (og det er ingen vits i å skyte spurver med kanoner som noen påpeker i denne tråden).

 

Som jeg har nevnt ovenfor kan data formatet endog være JavaScript kode, og for den sofistikerte bruker

kan man gjøre et kupp ved å kjøpe C++Builder som kan brukes som en C kompilator. Deretter kan du lære deg C++ og RAD studio. Ja om man vil være kreativ. Med andre ord kan man spare tid på å konfigurere et nytt system. OK. Uansett, takk for nyttige tilbakemeldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Drar opp denne tråden, da jeg vurderer å anskaffe meg en Surface Pro. Det jeg er usikker på er om jeg skal kjøpe den nå, eller avvente litt å se om det snart kommer noen nyheter ang. lansering av en ny utgave. Men det er vel lenge til den eventuelt nye utgaven kommer til Norge uansett kanskje?

 

Får 128gb Proen nå med studentrabatt til 6651,- fra Microsoft.

 

Trenger litt hjelp til å bestemme meg. :p

Lenke til kommentar

Det tok tre måneder fra en ble tilgjengelig i USA til den ble tilgjengelig i Norge med både RT og Pro. Hvis du trenger en Pro nå, så ville jeg ikke ventet.

 

Jeg er storfornøyd med min, den spiser alt av oppgaver jeg kaster på den. Jeg har imidlertdig ofte bugs med at tastaturet (type) eller pennen ikke virker, og jeg må reboote eller koble fra/til. Irriterende, men fordi maskinen passer meg så utrolig godt så er det greit nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...