Gå til innhold

Test: Microsoft Surface Pro


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Enten nettbrett eller pc

Man kan ikke definer noe som både og

Til det er det for stor forskjell ,i både bruk og hensikt

 

Har du både lastebil og personbil , som ett kjøretøy ?

 

Men begge er vel en bil?

 

Hva er en datamaskin? I en viss forstand er en smarttelefon en datamaskin med skreddersydd kommunikasjonsenhet og elendig sikkerhet :hm: .

 

Litt interessant diskusjon.

 

For meg personlig

  • er et nettbrett en datamaskin som ser ut som og fungerer som et nettbrett. Det må gjerne ha tilleggsfunksjonalitet.
  • er en smarttelefon en datamaskin som ser ut som og fungerer som en mobiltelfon med tilleggsfunksjonalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spår at den andre elgen kommer til å slite stygt med definisjonene sine om et par år. Separate enheter er i ferd med å dø ut som konsept, det er nok ikke lenge før man bruker telefonen til alt og bare docker den i en basestasjon for å få tast/mus/skjerm eller stor touchskjerm hjemme. Nå som alle de tre store telefonoperativsystemene kjører fulle OS-kjerner kan jeg ikke se for meg at ikke man ender opp med full konvergens om kort tid. Det er ingen grunn i hele verden til at ikke iPhone 8 skal kjøre fullt OS X når den står i en dockingstasjon.

 

Surface Pro har forøvrig alle tilkoblinger en PC trenger. Lyd, USB, strøm, minnekort og skjermutgang er akkurat det samme som jeg har på min ultrabook, og den er akkurat like utvidbar som Surface Pro :)

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

For meg personlig

er et nettbrett en datamaskin som ser ut som og fungerer som et nettbrett. Det må gjerne ha tilleggsfunksjonalitet.

er en smarttelefon en datamaskin som ser ut som og fungerer som en mobiltelfon med tilleggsfunksjonalitet.

 

på sett og vis er jeg ening i det .

Da definere man en kalkulator som en pc

 

Her er det derimot et poeng å skille fellesbetegnelsen pc fra det som regnes som "ekte" pcer fra det som alle liker å kalle for pc .

 

Det hovedfunksjonen med produktet som må telle her .

Da denne har som hovedfunksjon å fungere som et nettbrett så må det telle mest

 

jeg er nemlig overbevist om at den mangler flere vesentlige tilkoblinger.

En del av fleksibilitet til en tradisjonelt pc ( bærbar eller stasjonær ) ser ut til å mangle også

( f.eks er det er ikke nevn noe om muligheter for oppgradering)

 

En ting som ikke er nevn er navnet på produktet , som også tyder på at det i hovedsak er ment som et surfebrett ( nettbrett /tablet).

 

Man kjøper ikke noen pc kun for surfe på nettet lenger

I så tilfelle bryter navnet med hensikten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg spår at den andre elgen kommer til å slite stygt med definisjonene sine om et par år. Separate enheter er i ferd med å dø ut som konsept, det er nok ikke lenge før man bruker telefonen til alt og bare docker den i en basestasjon for å få tast/mus/skjerm eller stor touchskjerm hjemme.

 

Da er man kanskje omsider kommet dit grunnleggeren av Simula Kristen Nygaard snakket om på et seminar jeg deltok på for noen årtier tilbake på UIO, nemlig en dynabok som man skulle kunne ha i baklommen til all mulig informasjon.

 

All mulig informasjon? Men har ikke informasjon fraktal struktur? Da kommer man aldri til bunns siden en elementær fraktal som kantormengden har fraktal struktur med overtellbart mange elementer, men med mål null. Og hvordan gikk det med Opticom som skulle lage en harddisk på størrelse med et kredittkort som skulle kunne lagre like mye informasjon som den som fantes på nettet?

 

Enhver datamaskin har endelig tilstand og presisjon (1/2) opphøyd i n-te potens der n = antall bits på prosessoren. Dermed kan større maskiner og maskiner og prosessorer i paralell ha svært mange fordeler fremfor en liten dings man har i lommen.

 

Blyanten var tidligere hjernens forlengelse. Nå spiller smarttelefonen eller nettbrettet samme rolle.

 

Hva er forresten stordirftsfordeler? Er det ikke en fordel å gå med bedriften(s infrastruktur) i baklommen?

 

Se også:

 

http://products.wolf...s/calculus.html

 

http://www.wolframalpha.com/

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Enten nettbrett eller pc

Man kan ikke definer noe som både og

Til det er det for stor forskjell ,i både bruk og hensikt

Hensikten med Surface Pro er åpenbart at den skal kunne brukes som en PC, ellers ville den ikke hatt en i5 prosessor. Den kan også brukes som en PC.

 

jeg er nemlig overbevist om at den mangler flere vesentlige tilkoblinger.

Macbook Air mangler etherport, den er altså ikke en fullverdig PC?

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

PC = Personal Computer?

 

På norsk ville man vel kalt den en personlig datamaskin?

 

Hvar er en personlig datamaskin? Jfr. min ovennevnte post:

 

http://www.diskusjon...post&p=20613642

 

Det er den generelle betennelsen , men da innbefatter det alt fra kalkulatorer til vaskemaskiner og tver , noe som blir litt feil denne sammenhengen

jeg spesifisere også hva jeg mente med PC

man kan da også utvide betennelsen å si at det er endel av både fly og raketter.

 

 

I denne sammenhengen innebærer det at en pc er en enhet som har mange pc-er i seg

Det innbefatter også hensikten med produktet

 

Surf-pro ( fra et enklere utgave ) både ser ut og fungerer som et nettbrett

den ligner alt for mye på konkurrentens nettbrett , mer en en bærbar

og de heter sufface-pro

 

alle disse 3 punktene sier jo at det er et nettbrett

selv om pc-brett vill være det mest riktig så vi det ikke gis særlig mening

pc-brett blir jo brukt i samme hensikt som nettbrett , som da ikke kan regnes som noen normal laptopp.

 

at man kan bruke den som en tradisjonell pc i andre omgang kommer ikke god frem her

Det gir heller ingen signaler om at hovenbruken er rettet mot tradisjonell pc bruk

heller mot nettsurfing

 

av den grunn vil jeg si at dett er mere nettbrett en pc ( etter den dagligdagse betegnelsen )

 

derfor sier jeg at der er og blir et nettbrett med utvide muligheter

 

hadde det vær myntet mot normal pc bruk så ville også fokuset vært annerledes

Microsoft har jo også satset på nettbrett og glemt pc da de kom med metro

 

Da sier det seg selv at den var laget for brukes som nettbrett

men så er det jo noen få sider på nettet som i praktisk bare funger på pcer ( de tradisjonelle nettbrettene henger ikke helt med ) .

disse siden blir det flere av

Da trenger man skikkelig hardware

selv om der vil påstå at det er en pc så kommer det slett ikke så god frem som dere skal ha det til

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da sier det seg selv at den var laget for brukes som nettbrett

men så er det jo noen få sider på nettet som i praktisk bare funger på pcer ( de tradisjonelle nettbrettene henger ikke helt med ) .

disse siden blir det flere av

Da trenger man skikkelig hardware

selv om der vil påstå at det er en pc så kommer det slett ikke så god frem som dere skal ha det til

 

Jeg ser den. Jfr også http://www.oopschool...c.php?f=4&t=304

 

Men man skal jo skille mellom innhold og presentasjon, men presentasjonen kan muligens bli så komplisert at det er riktig.

 

Hvilke sider tenker du mer presist på?

 

Jeg deltok forresten i en lengre diskusjon om Apples Nye nettbrett, der Windows 8 nettbrett også ble nevnt i slutten av 2012.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

@kgun

Tja, du kan kanskje sammenligne det med 32 og 64-bit ja, men begrensningen ligger både i selve kortet og i leseren som skal lese av kortet. (Sånn jeg har forstått det, korriger meg gjerne hvis jeg tar feil)

 

 

Det blir mer som at (teoretisk, dette er ikke tilfellet i virkeligheten!) maks størrelse på DDR2 er 4 GB, derfor trenger ikke PC'en å lese mer heller. Mens DDR3 kunne hatt en maks størrelse på 32 GB, og dermed så må også teknologien på leseren (minnekort porten, eller i eksemplet RAM sloten) oppgraderes.

 

Om det er rent programvare messig, eller om det er fysisk forskjell på leserene det vet jeg ikke.

 

Resultatet derimot, er at Surface støtter mye høyere antall GB på minnekortet enn en god del andre Nettbrett (Eller PC, da det er en like valid definisjon, bare for å kommentere den pågående debatten), som blant annet Samsung ATIV Smart PC PRO, som er veldig lik Surface pro (samme spec) men koster nesten 12k, med bedre batteritid som eneste (i mine øyne) skikkelige pluss.

Lenke til kommentar

Du glemmer utgangspunktet her , hva hovedhensikten med produktet er

Det hjelper ikke hvor mye pc det prover å være , det er definert fra produsenten som en tablet med pc funksjonaliteter.

altså et nettbrett som er "oppgradert" til gi de samme mulighetene som en pc

Do tviler jeg på at den kan erstatte en pc ( lapptopp) fult ut

jeg ser forskjell når en pc er krympet ned til et nettbrett

 

 

 

Å sammenligne det med en gammel Apple datamaskin blir bare tull , for Apple II er en ekte datamaskin. ( det virker nesten som du, Battaman ikke ser forskjellen en gang )

 

I tillegg er det laget en som ser lik ut men som regnes som nettbrett

og ikke minst alle de andre like variantene som heller ikke kan gjøres om til minibærbare lapptopper

 

dessuten ser jeg ikke hvor det står om tilkoblingsmulighetene som er stander på en pc mens nettbrette tilkobles stort sett trådløst

 

alt tyder på at hardware.no har glemt en del punkter når de kaller det dor en ekte pc ( i betydning lapptopp eller stasjonær ) .

 

joda hardwaren er der ikke noe å si på .

programvaren kan jeg ikke si så mye på

og det er sikkert mye annet også der det er likestil med en lapptopp

 

men jeg ser også en del forskjellig eller som den ikke har klart å dekke enda

 

Det er svært få som vil kall det for en lapptopp hvis de må bruke et skjermtastatur for å skrive eller må bruke eksternt tastatur for å få til å gjøre noe

 

Da er det ikke riktig å kalle det for en pc på samme måte som stasjonære eller lapptopper , men heller et nettbrett . noen vil nok gå for pc-tablet , som da blir mere riktig.

( pc brett eller pc.tavle passer ikke helt inn her )

 

 

hvis man kaller den for pc så beskriver det ikke produktet skikkelig på samme måte som mange kaller pc-kabinettet for harddisken . man forstår hva de mener men det dekker ikke beskrivelsen av produktet

 

Det er veldig godt forsøk men man er ikke helt der enda.

Så i din verden er ikke dette en PC fordi den ikke leveres med tastatur fastmontert? For det er den ENESTE forskjellen på denne og en tilsvarende bærbar PC. Den har imidlertid de samme sensorene og touchskjermen som nettbrett i tillegg.

 

Jeg kan altså forsikre deg om at denne har all funksjonalitet en vanlig bærbar har, men i en annen formfaktor. Du kan koble til det samme utstyret, og kjøre de samme programmene, og du får den samme brukeropplevelsen (sammenlignet med en tilsvarende specet Laptop).

 

Så hvis vi tenker oss at det er forskjeller på en stasjonær og bærbar, men at vi kaller begge PC. Kan vi da kalle denne en Tablet PC, og være enige i at Stasjonær PC, bærbar PC og Tablet PC alle er en fullblods PC? Hvor vil du da i så fall plassere Lenovo Helix? Den er per def. en ultraportabel (bærbar PC), men jeg kan nappe av skjermen og bruke den på samme måte som et nettbrett.

 

Du svarte heller ikke på innlegget der jeg spurte om denne er mindre fullblods PC da den leveres uten tastatur, enn en stasjonær som leveres uten skjerm.

 

Så jeg skriver det igjen, Surface Pro er på alle måter en ekte PC, på lik linke som en vanlig Laptop. Den har bare en formfaktor som er tilpasset er noe annerledes bruksmønster.

 

Edit: Ser du trekker rem bruksmønster som argument, men bruksmønster vil kunne være det samme som en stasjonær PC, tilkoblet tastatur og skjerm på kontoret, en bærbar PC med X86 applikasjoner på farten, eller et nettbrett med nyttige apper og spill, nettleser og små gleder på farten. Alt dette er nå mulig på en enhet. Disse maskinene kan altså i større eller mindre grad erstatte alle disse enhetene i en boks.

 

Et tradisjonelt nettbrett kan ikke oppnå dette, derfor ville det ikke være riktig å si at Surface Pro i større grad slekter på disse enhetene. Det ville i alle fall forvirre brukeren. Surface Pro kan imidlertid gjøre alt en hvilken som helst tilsvarende PC kan, og funksjonalitet og bruk vil da også tilsi at den er en PC. Selv om noen skulle finne på å kun bruke den som nettbrett. Uten at jeg ser hvorfor disse skulle kjøpe Pro-versjonen og ikke RT.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Det er utgangspunktet som teller.

altså var surface et nettbrett , så kom de med en pro utgave .

Å kalle den for en pc blir å dra det lit langt

 

Hvis du kjøper deg en Toyota og så bytter du ut motoren med ene fra porsche.

har du da plutselig fått en Poshe ?

 

Det er jo det Microsoft her gjort her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...