Gå til innhold

Del dine erfaringer om hjemmelagde datamaskiner!


Anbefalte innlegg

Newegg har en god guide jeg brukte.

 

 

 

 

Til CPU kjøler, hadde intel standard ca. 60-70grader 100% load (3570k), nå har jeg h80 maks 50 grader ved 100% load. Pass på at ram etc. passer til hovedkort dette gjelder hvor mange channels rammen og hovedkortet er ment for, og hvis du har en stor klump av en kjøler, pass på at de ikke er for høye.

 

n0te tipper det er fordi du skriver med 1337 skrift, skjønner ikke helt hva du mener med "akte smør inn området mens du ikke føer mer grip.. der er d best" etc. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Newegg har en god guide jeg brukte.

 

 

 

 

Jeg har lært noe selv av de NewEgg-videoene...good stuff! :)

 

Spesielt for det fagre kjønn:

 

 

Skal jeg klage noe på noe, så måtte det være at jeg også har en intern 19-pin USB3-kontakt, koblet til akkurat slik som i Del 2 @ 27:10, på mitt Sabertooth Z77 som går til et Silverstone FP36B 2x USB3-frontpanel...disse virker kun når dem selv vil, og det er ikke ofte. :/

Det er ikke et software-problem siden dem virkelig virker (rask overføring) når dem først virker, så jeg må nok gjøre en 4. sjekk på om adapterkabelen sitter skikkelig i - og/eller prøve å koble ledningene direkte i HKet på baksiden for å se om det er dårlig kontakt et sted i frontpanelet.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere i tråden, en romslig og stabil kvalitets PSU er ett must. Så synes jeg i övrighet att kvalitetskomponenter er viktigere enn de skarve % man får ekstra ytelse om man prioriterer bort kvaliteten. Så, japanske kapasitatorer, Taiwanesiske minnebrikker, Sör-Koreanske LEDs osv. Noen kjente merker er ASUS, Samsung, Hitachi. Er litt skeptisk til Hitachi dog, da de tok over IBMs diskproduksjon, og de IBM diskene var horrible.. Men, kanskje Japanerne har fått ordning på skrotet.

 

Når det kommer til SSD ville jeg styrt unna Intel sine SSDer, uansett pris/ytelse og heller gått for Samsung disker. (Bedre wear-levelling, mer robuste MLCs, lik ytelse, hardware AES kryptering og bedre resilience til när samme pris). En god skjerm er også HEEELT must!! og varer som regel lenge. ASUS har en superduper 3D skjerm til NVIDIA 3d-kort, Samsung har gode all-roundre, HP har god Adobe gamut (ikke Eizo, men koster da ikke skjorta), mens de der 'gamer-skjermene' ofte suuger räv... Foretrekker selv fargedybde, höyopplöst med god kontrast og gamut enn 4 ms lavere (svart til hvit) oppdateringsfrekvens. Ville holdt meg unna Dell skjerm (Dere 27" UltraSharp modell er rålekker og superbra) men Dell suuuger räv i övrighet med massiv planned obsolesence. Support (software og garanti) på topp, men deres produkter bryter sammen i löpet av ett par år...

 

Prosessor... intels yter bedre, men du stötter samtidig opp om Amerikansk og Israelsk krigsindustri, noe du slipper med en AMD CPU...

 

Hovedkort og RAM (samt PSU) er viktigst for systemstabilitet, så legg litt ekstra penger på bordet her så slipper du errors og BSODs. Bruk sertifisert RAM av samme merke og modell (og helst samme batch # også) (- fremdeles...)...

 

Når det kommer til skjermkort er det bare AMD som gjelder (så fremt du finner en god AMD-kompatibel 3D skjerm om du vil ha 3D-skjerm/briller) da de er heeeeelt overlegne Nvidia på fargegjengivelse, video post-processing (divx, h264, youtube-flash etc.) og har lik ytelse i 3D-spill med Nvidias kort. Nvidia har også svindlet sine kjöpere i de tidligere år med å selge 8xxxM serie som de visste var defekt, men tilbakekalte aldrig chip'ene. Nvidia stötter også den der web 2.0 Grid -bullshitten hvor vi alle skal bli filmet med frontkamera 24/7 og alle spill skal kun fungere hvis man er 'online'. -Derfor deres forhandlinger med Sony gikk til h**vete da Sony vil ha off-line modus med PS4.

 

En annen ting som er verdt å nevne er att 'Direct 3D' tesselleringseffekt introduserte AMD (den gang ATI) med sitt Radeon 8500 (Nvidia Geforce 3 Ti utfordrer) men grunnet Lobbyvirksomhet og korrupsjon i Redmond ble de motarbeidet av Microsoft. I dag er den teknologiens ekvivalent en del av D3D 11, men den gang ATI introduserte konseptet var det DX8 som gjaldt...

 

Nvidia og MS sa Anti-Aliasing er fremtiden. En bullshit teknologi som ikke gir noe ekstra eyecandy kontra ytelsestapet. Tessellering derimot er heeelt nydelig, og det er i grunn ATI/AMD tek.

 

Har man ikke sett fullscreen 1080p youtube-video med AMD Catalyst post-processering vet man ikke hva man går glipp av... Nvidias 'digital vibrance' er bare bullshit...

 

Stabilitet og kvalitet fremfor råeste ytelse... Og velg komponenter etter behov, dagens og fremtidens. -Ikke etter prislappen som skal forelle deg hva som er bra og ikke... Mange rimelige komponenter er dyrere overlegne...

Endret av Somethinganon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går raskere å gjøre det en gang skikkelig enn to ganger raskt. (Kable-management)

 

Jeg annbefaler & la Komplett bygge pc'1 for deg, de gjør en ganske god jobb når det gjelder kable-mangement'1 :)

Jeg har en "non-modular" powersupply og selv på et lite kabinett som mitt ser det veldig ryddig ut, og jeg får god air-flow

 

For dere som har god peiling: annbefaler jeg å bygge selv - det er utrolig gøy, og du får god oversikt over det som er inni pc'1 din :w00t:

 

For dere som ikke har så god peiling: Få gjerne noen som Komplett til å bygge for dere - problemet er bare det at du gjerne ikke får det 100% sånn du vil hvis du hadde spesielle planen for hvor radiatoren til vannkjøleren skulle være osv... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dere som har god peiling: annbefaler jeg å bygge selv - det er utrolig gøy, og du får god oversikt over det som er inni pc'1 din :w00t:

 

Word!

 

Det beste med selvbygging er at da får man ting akkurat slik man vil, og da spesielt mtp. hvilke komponenter man kan velge mellom.

 

Å vite hva som er i boksen er da et must! Må ikke snakke om harddisk-merke/størrelse til meg, du må si modellnummeret. :green:

Husker en gang på lokal-LANet, hvor det var en yngre gutt som kom med en ganske fin PC (og ikke overlesset med lys), og jeg spurte om hva han hadde av hardware, men da var svaret: "aner ikke - pappa betalte". Right...

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går raskere å gjøre det en gang skikkelig enn to ganger raskt. (Kable-management)

 

Jeg annbefaler & la Komplett bygge pc'1 for deg, de gjør en ganske god jobb når det gjelder kable-mangement'1 :)

Jeg har en "non-modular" powersupply og selv på et lite kabinett som mitt ser det veldig ryddig ut, og jeg får god air-flow

 

For dere som har god peiling: annbefaler jeg å bygge selv - det er utrolig gøy, og du får god oversikt over det som er inni pc'1 din :w00t:

 

For dere som ikke har så god peiling: Få gjerne noen som Komplett til å bygge for dere - problemet er bare det at du gjerne ikke får det 100% sånn du vil hvis du hadde spesielle planen for hvor radiatoren til vannkjøleren skulle være osv... :hmm:

De komplett-PCene jeg har sett, har horribel cable-management, alt er bare "kastet" inn, det er da snakk om faktiske PCer, ikke de som står til utstilling...

Hvordan skal man bli bedre dersom komplett bygger PCen din? Trening gjør mester!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Sett av god tid til bygging hvis det er din første gang(f.eks. storparten av en søndag). Og søk gjerne på youtube etter how to build a pc, og bruk den guiden med nyest dato.

Ikke begynn på en torsdagskveld når du skole/jobb dagen etter. Det blir så kjipt når du er ferdig og finner ut at det bare er noen timer til du må stå opp.
Lenke til kommentar

Ikke begynn på en torsdagskveld når du skole/jobb dagen etter. Det blir så kjipt når du er ferdig og finner ut at det bare er noen timer til du må stå opp.

Sett deg ned på en fredag evt en Lørdag, og ikke stress. Da vet du også at du har god tid. Når du er ferdig, har du god tid til å bruke pcen før skole/jobb.

 

Hadde vært fint om TS la inn et resymè i førstepost som inkluderer tipsene her inne. Kanskje legge inn i kategorier og spoilere. Og korte ned på tipsene, slik at det bare er en setning eller to igjen. Bare et tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke akkurat et råd, men lurer på om jeg kan få et råd til dette setupet?

 

http://www.komplett....6A-05EFA290BFED

 

Er helt fersk på å bygge PC, så tar imot alle tips som har med det setupet å gjøre :)

 

Her er det en del observeringer jeg har om ditt oppsett. En del observeringer som kanskje kommer til å koste deg noen hundrelapper ekstra...

 

ASUS skjermkortet hadde jeg ville byttet ut med ett AMD skjermkort, for videotitting. Ett prisriktig (konkurranse med NV660) 7xxx kort fra AMD gir lik ytelse i spill men bedre bilde i film og video..

 

Hadde villet kjöpt kraftigere 120mm vifter enn hva du har valgt og heller sörget for vifteregulering om det ikke medfölger kabinettet (gadd ikke lese om det kabinettet...smaken er som baken...) i tilfelle du vil overklokke e.l. i fremtiden i större grad enn hva ditt nåvärende oppsett åpner for...

 

Kjöp minnebrikker med större hastighet enn 1600Mhz... Og ikke velg minne fra to serier. Lik minne (16GB av samme merke, modell og helst også batch #) CL9 er heller ikke det beste man kan få tak i når det kommer til DDR3 latency...

 

Crucial disken er forrige generasjons SSD. Ville lagt inn litt ekstra der for nyeste gen3/4 ssd.

 

MSI hovedkortet hadde jeg kastet ut fra lista ASAP. ASUS har gode stabile kort med gode spenningregulatorer og under/overvolt-beskyttelse. Gode kapasitatorer har de også. Stillegående og stabile.... Finnes andre produsenter enn ASUS også som lager kvalitetshovedkort som er höy performance og höy stabilitet, men MSI er ikke en av dem...

 

Kjölepastaen bytter du ut med ren sölvlösning i stedet for hybridlösningen.

 

Og til sist, merk att lagringsdisken fra Seagate er kinesisk-produsert, (men... og) har god garanti (5 år)

 

EDIT: 16GB RAM er najs. Har selv bare 8GB og trodde det kom til å holde i massevis, men har faktisk värt ut for situasjoner hvor 8GB ikke strakk helt til. (da med to stk. HOI3 TFH gående samtidig men...) Dess flere minnebrikker du kjörer samtidig, dess större sannsynlighet for ECC feil i minneprosesseringen, så om du skal kjöre 16GB anbefaler jeg att du bruker to stk 8GB brikker i stedet for 4x4GB.

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd i det siste å satt meg litt inn i hvordan en PC fungerer og hvordan man kan bygge en.

Selv kommer jeg nok til å bygge om ikke så mange år...

Her er noen av de "youtubeguidene" jeg har lært mye av:

 

1. Newegg(ser mange andre har linket til denne, meget bra!)

 

Del 1:

 

Del 2:

 

Del 3:

 

2. Denne her kom jeg faktisk over i går kveld er ikke så bra som Newegg`s sin, men er verdt å se på

 

(del 2 og 3 finner du enkelt selv øverst til høyre)

 

3. Machinima Realm laget en for 2 år siden... litt rar er den.. men også denne er verdt å sjekke ut!

 

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=qJMLKHth500

 

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=CVw4kXmDYpc

 

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=aIJA0JnkwAU

Lenke til kommentar

Trenger nok ekstra beskyttelse mot lynnedslag. Saken er den at PSU'er (defekte, lav kvalitet eller döden när) har en tendens å sende små 'spikes' i volt (overvolt) som er nr. 1 årsak til ödelagte harddisker på verdensbasis (grunnen til at harddisk/ssd produsenter nå har begynt å levere "MOSFETs" på hdd/ssd kretskort). Utover ödelagte harddisker/ssd'er kan det ågså före til errors, BSODer, systemfrys, osv. Ett godt kvalitetshovedkort sörger for jevn volttilförsel og har funksjoner som fungerer som en slags 'tilbake-til-utgangspunktet' -sikring mot slike volt-irregulariteter. Lynnedslag derimot er så utrolig mange volt rett ned i lednigen att om du ikke har spesialbeskyttelse i form av resistente skjötelednginger etc. vil hovedkortet sannsynligvis bare svis sönder og sammen og begynne å brenne under slike lynnedslags-forhold...

Lenke til kommentar

Den regelen må nok bøyes avhengig av budsjettet. Men som et minimum, helst ikke gå under 1 kr per watt.

 

Noe som kan være greit å huske på er å håndtere komponentene skikkelig. Ikke ta på elektronikken, hold i kantene. Har man ikke anti-statisk armbånd kan man ta i jordingen i stikkontakten for å lade seg ut.

 

 

Garanti:

Du har garanti på en og en komponent, ikke hele maskinen. Ha derfor kontroll på kvitteringer (er det nettbutikk så har du det på brukerkontoen din). Når du mottar PC-en, sjekk eskene for fysiske skader (hull, bunker, synlige tegn på fysisk påkjenning) og f.eks. vannsøl. Jo tidligere du oppdager skader forårsaket av transport, jo bedre.

 

 

  1. Å huske på når du bygger:
     
  2. Finn passende arbeidssted. Du trenger god plass.
  3. Ha drikken er godt stykke fra arbeidsplassen. En gang kommer det til å gå galt.
  4. Pakk opp alt og sorter ut komponenter, søppel, ekstrakabler, drivere, esker osv.
  5. Hold arbeidsplassen ryddig. Søppel samles på en plass, f.eks. i en eske du skal kaste. Rydd etterhvert.
  6. Ikke kast manualer, ekstrakabler, ting du ikke vet hva er, driver-plater osv. Kan være smart å ha dette i f.eks. hovedkort-esken. F.eks. kabinettesken er fin å ha når du skal transportere PC-en.
  7. Bruk de antistatiske posene som følger med til å legge komponentene på. Ta ikke på elektronikken, hold i kantene.
  8. Bruk anti-statisk armbånd eller ta på jordingen i stikkontakten med gjevne mellomrom.
  9. Tenk gjennom hele byggingsprosessen og planlegg. Ikke morro å måtte skru av kjøler fordi du glemte minnet, eller ta ut hovedkortet fordi kabinettet ikke har utskjært hull for kjølefester.
    Ha alle kabler bakom hovedkortplaten, ta ut harddiskbur du ikke trenger.

 

  • Sjekkliste:
  • Er alt koblet til rett? God kontakt? Har kjøleren god kontakt med varmespreder?
  • Sjekk i BIOS at minneinstillingene samsvarer med spesifikasjonene. Sjekk om AHCI er aktivert (SSD, harddisker).
  • Ikke begyn overklokking før du vet at maskinen er stabil.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra liste Stian, men jeg har enda ett par punkter!

Dersom du har både harddisk og SSD, ikke koble til HDDen før du har lagt windows på SSDen!

Ikke ha på sidedørene før boot! (Overtro :p)

Kast alle driver CDer med en gang, last ned de nyeste!

Ha godt med lys, denne er veldig viktig!

Blir rommet du er i fort varmt? Åpne et vindu, eller velg et annet rom.

Lenke til kommentar

Bra liste Stian, men jeg har enda ett par punkter!

Dersom du har både harddisk og SSD, ikke koble til HDDen før du har lagt windows på SSDen!

Ikke ha på sidedørene før boot! (Overtro :p)

Kast alle driver CDer med en gang, last ned de nyeste!

Ha godt med lys, denne er veldig viktig!

Blir rommet du er i fort varmt? Åpne et vindu, eller velg et annet rom.

Det å ikke ha inn HDD med en gang, er bare tull. Du velger under innstallasjon hvilken disk du vil ha windows på.

 

Heller ikke vits å kaste alle driver-cdene. Du vet aldri når du kan få bruk for dem.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...