Gå til innhold

Del dine erfaringer om hjemmelagde datamaskiner!


Anbefalte innlegg

Haha, hver gang jeg bygger en PC svetter jeg som en gris. Det kan være fordi jeg bruker å gjøre det på LAN (og da kommer småungene og stresser :nei: )

 

Uansett, SPAR på driver-cdene, du vet ALDRI når du sitter der å skal prøve å finne en driver på en nettside som plutselig er lagt ned. Da sliter du litt.

 

Og for guds sklyd, KJØR ALDRI komponentene på anti-statisk posene! Anti-statisk postene leder nemlig strøm, noe som vil resultere i et ganske så "toasty" hovedkort :confused:

 

Kjører du stock kjøler, sjekk NØYE at alle pinnene er satt HELT i. Har vært borti så mange folk som har fått meg til å komme helt hjem til dem, bare for å vite at de ikke klarte å sette den helt i :closedeyes:

 

Og til slutt (helt sikkert noen som har nevnt det), IKKE BYGG PCN PÅ EI MATTE, TEPPE O.L!

 

og med det sier jeg takk for meg. :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker dere antistatisk armbånd eller lignende når dere bygger? Skal bygge PC snart, og er litt redd for å grille prosessoren eller RAM-brikkene.

Jeg vil anbefale å bruke armlenke. Jeg debatterte spørsmålet med en her på hardware for noen år siden. Han sa at poenget med armlenke er å utgjevne spenninga mellom deg og de komponetene du arbeider med. Å ta på noe som er jorda en gang i blant, vaskemaskin etc, mente han ikke har samme effekt. Det er vel heller ikke tilfeldig at man skal koble armlenka til kabinettet, slik som her:

http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/2

Jeg tror heller ikke at man alltid kan registrere fenomenet(mens man bygger) og PCen svekkes visst over tid, om man har blitt utsatt for det. Jeg er ingen ekspert, men vil likevel anbefale å bruke lenke.

Lenke til kommentar
Det kan være fordi jeg bruker å gjøre det på LAN

 

:nei: :nei:

 

(og da kommer småungene og stresser :nei: )

 

http://www.jula.no/gaffateip-035005

 

Uansett, SPAR på driver-cdene, du vet ALDRI når du sitter der å skal prøve å finne en driver på en nettside som plutselig er lagt ned. Da sliter du litt.

 

Og for guds sklyd, KJØR ALDRI komponentene på anti-statisk posene! Anti-statisk postene leder nemlig strøm, noe som vil resultere i et ganske så "toasty" hovedkort :confused:

 

Og til slutt (helt sikkert noen som har nevnt det), IKKE BYGG PCN PÅ EI MATTE, TEPPE O.L!

 

Drivere skal man ha lastet ned på forhånd uansett, så man har nyeste når tiden kommer - både på en intern disk (ikke OS-disken, for den skal jo formateres :rofl: ), OG en USB-penn i tilfellet problemer.

Ha også driver-CDer i nærheten, som en 3. løsning - og gjerne også en fungerende laptop/annen PC, i tilfellet problemer/annet med bygget.

 

At man ikke skal sette HK og andre deler på de as-posene de kommer i har jeg aldri tenkt på, så da lærte jeg noe jeg også. :)

 

Selv om jeg bryter vel med 4. punkt siden jeg har alt på en matte. :green:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Det å ikke ha inn HDD med en gang, er bare tull. Du velger under innstallasjon hvilken disk du vil ha windows på.

 

Heller ikke vits å kaste alle driver-cdene. Du vet aldri når du kan få bruk for dem.

Alle de 3 PCene jeg har lagt Windows på SSD på har windows også begynt å legge et eller annet (husker ikke ATM) på HDDen, som forhindret meg fra å slette HDD partisjonen! (Windows diskbehandling)

Dette er testet med Vista, Win7 og Win8!

Lenke til kommentar

Når jeg skal førstegangsformatere og legge inn OS, så har jeg KUN den disken jeg skal formatere montert - det nettopp for å forhindre at ting havner på feil plass, eller at innstallasjonen automatisk gjør ting jeg ikke vil den skal gjøre.

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle de 3 PCene jeg har lagt Windows på SSD på har windows også begynt å legge et eller annet (husker ikke ATM) på HDDen, som forhindret meg fra å slette HDD partisjonen! (Windows diskbehandling)

Dette er testet med Vista, Win7 og Win8!

Det var merkelig. Ingenting havnet på HDD'n min etter jeg la inn win7 som ikke skulle være der. Mulig jeg bare har vært heldig da :)
Lenke til kommentar

Når jeg skal førstegangsformatere og legge inn OS, så har jeg KUN den disken jeg skal formatere montert - det nettopp for å forhindre at ting havner på feil plass, eller at innstallasjonen automatisk gjør ting jeg ikke vil den skal gjøre.

Akkurat det jeg har funnet ut ;)

Vista PCen, var min første (Acer, butikkkjøpte PC) W7 PCen, var min første laptop, og jeg har ikke tenkt over det, før nå, i etterkant!

W8 PCen det er snakk om, var en PC, som jeg bygde for noen! (Måtte reformatere :(), det kan se ut som om det er tilfeldig om det skjer eller ikke, siden det ikke skjedde med min egen PC!

 

Pleier også å legge alle driverne på en ekstern HDD, eller en minnepinne :)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Hiver selv alt av drivere på en ekstern disk (spørs om jeg har en FUNGERENDE liggende, jeg pleier å være alt for uforsiktig med dem) eller minnepinne (selv om usb 2.0 variantene er TREIGE) S

Skulle vel heller sagt, "spar på driverne på ditt valgte medium, om det er minnepinne, HDD, eller den orginale driver-disken" Pleier også å ta et raw-image av driver disker, så har jeg dem på PCn, klar til brenning. Har alttid en eller annen laptop for hånden (har rundt omkring 15, hvorav 5 fungerende :green: )

 

Når jeg reinstallerer pleier jeg å dra ut SATA-strømmen i diskene som jeg har noe jeg skal spare på, er det en helt ny installasjon med evt. SSD og en HDD, pleier jeg bare la den stå kobla i, i safe-mode får du uansett fjerna alt av partisjoner.

Lenke til kommentar

Det å ikke ha inn HDD med en gang, er bare tull. Du velger under innstallasjon hvilken disk du vil ha windows på.

 

Heller ikke vits å kaste alle driver-cdene. Du vet aldri når du kan få bruk for dem.

 

Win7 er fenomenalt flink til å lage systempartisjonen på 100mb på den mekaniske disken fremfor SSD om du putter begge inn med engang (iallefall etter egen erfaring).

 

Ikke kast driver CD'er nei spar de til sommern! De er nydelig å bruke som frisbee når det er pent vær ute =D

 

Personlig foretrekker jeg å lagre kopi av drivere på en solid minnepenn (av rubber?). CD'er og DVD'er går så fort i stykker over tiden, også blir det bare færre og færre med dvd/cdrom også

Endret av DGN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen vits i å kjøpe win7. Trenger bare å kjøre watfix,så har man win7 gratis. Microsoft hoster isoene selv, så det skal ver helt lovlig.

 

Dvd spiller er bedre å kjøpe en enkeklt ekstern, enn en intern til hver build. :)

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...