Gå til innhold

Del dine erfaringer om hjemmelagde datamaskiner!


Anbefalte innlegg

The current BIOS setting do not fully support the boot device.

Click OK to enter the BIOS Setup.

then in yellow text:

Go to Advanced>Boot>CSM Parameters and adjust the CSM (Compatibility Support Module) settings to enable the boot device.

 

Noen som vet hva det her betyr? Skulle test-boote den nye maskina utenfor kabinettet, og denne her kom opp.. Hadde kopla opp motherboard, GPU, CPU og Ram-brikker.

 

Tipper at BIOS ikkje helt liker SSDen din?

 

Du må lese manualen og finne ut kordan BIOS skal settes opp for SSD. Ihvertfall måtte eg det når eg fikk SSD :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke koplet til hverken HDD eller SSD... Og har heller ikke os. Det problemet er uansett mindre viktig; nå som jeg har satt sammen alt inne i kabinettet, nekter den å starte. Viftene begynner å gå i et halvt sekund, så slutter de brått.

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar

Første post på forumet!

 

Har jeg noen personlige råd å komme med, så ville jeg ha vært forsiktig når jeg satt i ledninger o.l. Det er en del ting som kan knekke om man er uforsiktig, så vær forsiktig når du både skal sette i og ta ut ledninger. Ikke trykk ting for hardt ned, og vær obs på flex i hovedkortet, ettersom for mye muskler kan få det til å knekke. Usannsynlig, men det er bedre å være på den sikre siden! Det er også lurt å ikke skru i skruene for hardt med en gang på hovedkortet, ta heller og fest en del av dem løst først, sjekk at hovedkortet sitter uten at du må dytte hardt i det for at du skal kunne feste flere skruer, vent til du har satt på alle sammen, og så kan du stramme litt til (men ikke for hardt!). Husk også å feste alle mulige skruer, latskap duger ikke her! Vær obs på alle ledningers posisjon, for får du en av dem i en viktig vifte (grafikkort, prosessor e.l.), kan det gå sterkt utover komponentet. Pass på å ikke miste skruer inne i kabinettet, for de kan dette bak hovedkort o.l., og hvis du er uoppmerksom kan de komme seg verre steder ved transport (vifter, f.eks.). De kan også skape en kortslutning hvis du er ekstra uheldig. Jeg anbefaler en magnetisk skrutrekker.

 

Ellers, husk å beskytte komponentene mot statisk elektrisitet, og monter den lille høytaleren inne i kabinettet. Mange velger vekk denne, og det fraråder jeg; den er veldig nyttig om du skal for eksempel feilsøke en oppstart som ikke skjer, eller om du blir varslet om en systemfeil. Og en siste ting: Pass på at maskinen er helt avslått og strømmen er av (bryteren bak på strømforsyning, eller hele ledningen ute) før du setter i eller endrer på komponenter inne i maskinen.

Lenke til kommentar

Pass på at maskinen er helt avslått og strømmen er av (bryteren bak på strømforsyning, eller hele ledningen ute) før du setter i eller endrer på komponenter inne i maskinen.

Hvis ledningen til strømforsyningen er i, og strømbryteren er av så er fasene brutt samtidig som at maskinen fortsatt er jordet. Så å ta ledningen ut trengs ikke. :) Bryteren til strømforsyningen er mest sannsynlig to-polet uansett.

 

Velkommen til forumet forresten. ;)

 

 

Åja... hvorfor er det en fordel?

Modulær strømforsyning er mye enklere å jobbe med. Med en umodulær strømforsyning (som jeg hadde første gang jeg bygget PC), så kommer alle ledningene ut i en haug. Det er også flere kontakter tilkoblet til ledningen, samt mange unødvendige ledninger som bare lager rot inne i kabinettet.

 

Med modulær PSU plugger du i det du trenger, og ledningene er ikke like rotete (følger også med "skjøteleninger").

 

 

 

Hadde ikke koplet til hverken HDD eller SSD... Og har heller ikke os. Det problemet er uansett mindre viktig; nå som jeg har satt sammen alt inne i kabinettet, nekter den å starte. Viftene begynner å gå i et halvt sekund, så slutter de brått.

 

Hva kan være galt?

Maskinen skal kunne starte opp i BIOS uten lagringsenheter, men dette fikk du jo til.

 

Prøv å koble ut det du koblet til før problemet oppsto. Ta en og en komponent bort, på denne måten kan du isolere bort komponenter som ikke skaper problemet.

 

Det hørest ut for meg at det er en beskyttelseskretser som reagerer. Blir jo litt vanskelig for oss når vi ikke har maskinen foran oss og kan sjekke selv. Men noe kan ha blitt koblet feil her.

 

Hvis problemet fortsetter kan du poste bilde av maskinen inni, slik at vi har en oversikt.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske en fysikk lærer kom her og ga et enkelt svar om dette ;)

Enkle inngrep lar seg gjøre veldig lett.. gjør ditt eller datt... garantert noen som har lagd pc i din eldre region eller samme for den saks skyld =P

 

Jeg er ingen fysikklærer, men jeg studerer for å bli sivilingeniør i fysikk :p. Enkelt sagt:

 

Statisk elektrisitet, i dette tilfellet, forekommer når en person får opphopet netto ladning (altfor mange eller altfor få elektroner) på seg. Slikt kan skje hvis man jobber på tepper, gnir seg i ting osv. Altså, det skjer hele tida.

 

Ladningen vil alltid søke å unnslippe personen hvis mulig (lik ladning frastøter hverandre). Hvis en person med ladning berører en (ladningsnøytral) strømledende datakomponent, så vil jo ladningen gå inn i den. Altså det vil gå en strøm. Hvis denne strømmen blir for stor kan den skade komponenten.

 

For å unngå dette kan du gjøre 1 av følgende:

 

1) bruke antistatiske armbånd

2) Kvitte seg med opphopet ladning ved å jevnlig berøre en stor, gjordet metallgjenstand (kran, kjøleskap, vaskemaskin etc.). Å berøre kabinettet bør funke bra også.

3) Ikke sitte og gni på et teppe mens du bygger PCen. Hvis du sitter på et vanlig golv og jobber, så vil du umulig kunne bygge opp nok statisk elektrisitet til å skade noe som helst.

 

However with that said, så har jeg aldri opplevd eller hørt om noen som ødela en datakomponent med statisk elektrisitet. Personlig så har jeg dretet ganske hardt i dette samtlige ganger jeg mekket på PCen.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Men folkens, er det egentlig vits i å bygge egen PC nå til dags? Det koster jo bare noen hundrelapper mer å la komplett custom-bygge den for deg.

Jo, nå skal du høre! Det raske svaret er JA!

 

La meg forklare hva som er problemet med OEM-PC-er (Acer, HP, Asus osv.) som de har mange av på f.eks. Lefdal og Expert. Jeg går over komponent for komponent.

 

 

Komplett-PC: Jeg er ikke helt imponert over Komplett-PC-er. Dårlig valgfrihet (ofte jeg kommer på bedre alternativer enn det som er på listen). I tillegg er det dyrt hos dem. Du finner butikker som SuperSmart, DustinHome, CDON, NetOnNet, Deal/Amentio og disser er mye billigere. Kan trygt handle hos dem. Du kan fort spare en tusenlapp eller to (på en PC til rundt 7000 eller mer).

 

 

Kabinett: Si hva du vil om utseende, men funksjonelt sett så er OEM-kabinett ofte trange, fylt med plastikk og lite vennlig for oppgraderinger og valgmuligheter.

 

 

Hovedkort: Hovedkortet er har ikke samme funksjonalitet som selvbygger-kort har. Mindre strømforsyningskrets, mindre kontakter (SATA, USB osv.).

 

 

Prosessor, skjermkort, minne: Prosessoren er forsåvidt den samme som du kan kjøpe i nettbutikkene, men i noen tilfeller kan det være forrige generasjon. Skjermkortene varierer, trenger ikke å være det verste sånn sett. Men det koster fortsatt mindre å bygge selv. Minnet er billig uansett.

 

 

Kjøling og støy: Liten, bråkete CPU-kjøler og få vifter finner du ofte i ferdigmaskiner. Imidlertid så koster det ekstra med god CPU-kjøler når du bygger selv, men du taper ikke penger på det, og det blir mye mer stillegående (får god kjøler til 300,-). Vifter følger med kabinettet når du bygger selv (kabinettvifter altså, du må ikke forveksle CPU-kjøler og vifte). Angående skjermkort så finnes det mange gode alternativer til stillegående modeller. Asus, MSI og Gigabyte ligger som regel på toppen med de beste kjølerene. Ettersom du kan velge strømforsyning så kan du bestille en modell med lavt støynivå. Det kan du ikke når du handler PC i butikken.

 

 

Strømforsyning: På OEM-maskiner sitter det strømforsyning som akkurat er nok for maskinvaren. Hvorfor er ikke "akkurat nok", nok? Fordi etterhvert som årene går så eldres den og effekten synker. Den varer dermed langt ifra evig. Bygger du en PC selv kan du kjøpe en strømforsyning som varer også til din neste PC og du slipper å kjøpe en neste gang! Du kan heller ikke overklokke eller bytte ut til hvilken som helst prosessor, det er ingen problem med selvbygging.

 

 

SSD: Veldig viktig i en PC. Det er ikke alltid du finner det i ferdigbygde PC-er. Bygger du selv kan du kjøpe en billig modell til litt over 600 kr! Og den god nok til de fleste.

 

 

Valgfrihet og kvalitet: Igjen, du kan velge store kabinetter, små kabinetter. Store hovedkort, små hovedkort. Overklokkingsvennlig eller andre prioriteter. Du kan velge CPU og GPU etter behov (hva PC-en skal brukes til). Er støynivå uglesett så kjøper du komponenter som ikke støyer så mye.

 

I tillegg har du friheten til å velge kvalitetsprodukter med lang levetid, god pris og god funksjonalitet!

 

 

Konklusjon: Joda, OEM-maskiner er testet for stabilitet og du vet at komponenetene fungerer sammen. Men det er selvbyggerkomponenter også!

 

Du får rett og slett mer for pengene. Mer ytelse er en ting, men også bedre kvalitet, lengre levetid, mer valgfrihet, mindre støy om du velger riktige komponenter.

 

I tillegg er det lærerikt og gøy!

 

En ting til: OEM-maskiner ser triste ut inni!

 

 

Er sikkert enda flere fordeler, men nå gidder jeg ikke å skrive mer! Jepp, jeg er rett og slett uforskammelig! :wee:

 

 

 

Ulemper?: Bare slik at jeg får med meg begge sidene. Det er noen ulemper dog. Det krever litt kunnskap (som du enkelt finner overalt på internett, i form av videoer og artikler). Det er enkelt å bygge PC!

 

I tillegg er det garanti på hver individuelle komponent. Men har du problemer, feilsøker du som beskrevet i "bygg selv-guidene". Det sier seg også selv at du må sette av litt tid for å bygge maskinen. Du må også vente på varene fra nettbutikken(e), fordi lokalbutikker selger ikke slikt (med unntak av noen få i Norge).

 

 

 

Maskinen kjører nå! Den fungerer bra! Hadde koplet en kabel der den ikke skulle være, og det førte til kortslutning. Takk for tips, folkens!

Hurra! :w00t: Regnet med det var noe sånt ja. ;) Kan skje den beste.

 

Men man lærer av sånt også. Tro meg, du husker feilene du gjør! ;)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...