Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Kommer nok til å bli for meg sånn som det har vert dem 6-7 siste åra: Ps3 til blu-ray og eksklusiver og Xbox 360 til multiplatform spill. Grunnen er håndkontrollen. Xbox kontrollen er suveren til spilling når det gjelder alle typer spill.

Sånn blir det nok neste gen og. Ps4 til exsklusiver og Xbone til resten.

Så du gikk glipp av de fleste og beste eksklusivene på grunn av håndkontrolleren? Jøss.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og vips så hoppet du glatt over ESRAM highspeed-minnet som kan endre bildet ganske mye.

Og med god grunn også! MS har ikke sagt noe spesifikt om de kommer til å bruke eSRAM'en sin som en cache eller ei, noe man skulle tro de gladelig ville opplyst om, da det faktisk ville ha litt å si på båndbredden. Har de ikke det, noe som er fullstendig mulig, så vil det ikke ha så stor innvirkning. Uansett måten det er satt opp, de vil aldri få samme båndbredde som PS4.

 

Sony var inne på samme tanken om å benytte et lignende system med eDRAM for GPU'en, men etter å ha forhørt seg med utviklerne gikk de helt bort fra dette og valgte heller den løsningen de har presentert med 8GB GDDR5 som er tilgjengelig fra alle bauger og kanter.

 

eSRAM'en i XBO vil også kun være tilknyttet GPU-delen, slik at CPU'en ikke vil ha tilgang til dette hurtige minnet, i motsetning til PS4 hvor både GPU og CPU har tilgang til konsollens GDDR5-minne.

 

I tillegg nevnte du at PS3 i sin tid var komplisert med sin Cell-prosessor. MS sitt oppsett med eSRAM blir ikke noe mindre hodebry for de utviklerne som den gang ikke taklet Cell.

Lenke til kommentar

Og med god grunn også! MS har ikke sagt noe spesifikt om de kommer til å bruke eSRAM'en sin som en cache eller ei, noe man skulle tro de gladelig ville opplyst om, da det faktisk ville ha litt å si på båndbredden. Har de ikke det, noe som er fullstendig mulig, så vil det ikke ha så stor innvirkning. Uansett måten det er satt opp, de vil aldri få samme båndbredde som PS4.

De kan komme ganske nærme. Tar eSRAM'en seg av framebufferet vil det spare DDR3 minne for masse trafikk.

 

Fra Anandtech:

If it’s used as a cache, the embedded SRAM should significantly cut down on GPU memory bandwidth requests which will give the GPU much more bandwidth than the 256-bit DDR3-2133 memory interface would otherwise imply. Depending on how the eSRAM is managed, it’s very possible that the Xbox One could have comparable effective memory bandwidth to the PlayStation 4. If the eSRAM isn’t managed as a cache however, this all gets much more complicated.

 

There are merits to both approaches. Sony has the most present-day-GPU-centric approach to its memory subsystem: give the GPU a wide and fast GDDR5 interface and call it a day. It’s well understood and simple to manage. The downsides? High speed GDDR5 isn’t the most power efficient, and Sony is now married to a more costly memory technology for the life of the PlayStation 4.

 

Microsoft’s approach leaves some questions about implementation, and is potentially more complex to deal with depending on that implementation. Microsoft specifically called out its 8GB of memory as being “power friendly”, a nod to the lower power operation of DDR3-2133 compared to 5.5GHz GDDR5 used in the PS4. There are also cost benefits. DDR3 is presently cheaper than GDDR5 and that gap should remain over time (although 2133MHz DDR3 is by no means the cheapest available). The 32MB of embedded SRAM is costly, but SRAM scales well with smaller processes. Microsoft probably figures it can significantly cut down the die area of the eSRAM at 20nm and by 14/16nm it shouldn’t be a problem at all.

Even if Microsoft can’t deliver the same effective memory bandwidth as Sony, it also has fewer GPU execution resources - it’s entirely possible that the Xbox One’s memory bandwidth demands will be inherently lower to begin with.

- http://www.anandtech...o-playstation-4

 

eSRAM'en i XBO vil også kun være tilknyttet GPU-delen, slik at CPU'en ikke vil ha tilgang til dette hurtige minnet, i motsetning til PS4 hvor både GPU og CPU har tilgang til konsollens GDDR5-minne.

Men når det kommer til CPU er latency mye viktigere enn båndbredde og her kommer DDR3 klart bedre ut.

Lenke til kommentar

Men når det kommer til CPU er latency mye viktigere enn båndbredde og her kommer DDR3 klart bedre ut.

 

Klart bedre er nok en overdrivelse, såvidt jeg ser vil ikke responstiden bli noe spesielt dårligere med GDDR5 i Sony sitt oppsett kontra MS sitt valg av DDR3.

Lenke til kommentar

Er ikke noe konsoll det jeg har der ikke sant? Her snakker vi om konsoll og ein grunn for at jeg har den der er at jeg brukte å henge på hardware delen av forumet enn stund tilbake og når spørsmål kom om hardware så hadde jeg der istedenfor å skrive det ned. Ofte når du spør om hjelp angående hardware så ber jeg bare sjekke signatur. Når det kommer til konsoll så bryr seg man ikke om specs, skriver ikke de ned, det har ingen nytte, blir noe ødelagt så sender du det inn, kan ikke bare skifte ut GPU CPU osv.

Lenke til kommentar

Så hardware betyr kun noe i PC? Jeg vet ihvertfall om to konsoller koster ca. det samme, de har for det meste like spill (multiplattformtitlene), men den ene har kraftigere hardware og kan kjøre spillene bedre så ville jeg gått for den kraftigste.

 

Men selvsagt betyr spillene mest. Hvis ikke hadde vi bare spilt skitspill som Crysis.

Lenke til kommentar

Ja, det betyr kun i PC, dessverre men slik er det bare. Du kan ikke begynne å edre hardware på konsoll.

 

Jeg kjøper ikke PS4 fordi den er kraftigere, man ser ikke på specs, men hva den kan brukes til. Dagens hardware er såpass gode at man merker nesten ikke forksjell, se på 360 og ps3, spillene ser like ut, riktig nok klarer jeg ikke å se forskjell, og om det er forksjell så er det så lite at man bryr seg ikke.

 

Dermed, specs på nukommende konsolles er ikke viktig, (utenom WiiU da, den kom 6-7år forseint)

Lenke til kommentar

Journey. Beste spillet siden Grim Fandango. Ikke noe for kidsa som bare vil ha vold, blod og gørr da.

Godt spill, fikk et bånd med en av spillerne fra første runde, vi passet begge på at vi kom oss videre,

 

Men så mistet jeg personen og jeg sprang rundt og prøvde og finne spilleren, trist men møtte på flere i slutten, men ikke samme båndet som den første.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Godt spill, fikk et bånd med en av spillerne fra første runde, vi passet begge på at vi kom oss videre,

 

Men så mistet jeg personen og jeg sprang rundt og prøvde og finne spilleren, trist men møtte på flere i slutten, men ikke samme båndet som den første.

Det du beskrev der ble så dypt at jeg nesten vurderer å kjøpe det :hmm:

Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg er en liten Xbox fan. Ble ganske skuffa på MS sin fremvisning av Xbox One. ingen tvil om at PS4 fremvisningen var kjekkere og kom klart best ut av de to. Men, jeg tviler sterkt på at MS ikke satser mye på gameing. Tror de vil imponere på E3 og noen av dere som tviler sterkt på MS kommer til å bli imponert.

Det er nok mye spennede i vente på E3:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...