Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

 

Unnskyld for det sene svaret, men varslene på diskusjon.no ser ut til å være litt sene også...

Uansett, dette er hvordan jeg gjorde oppgaven. Det er sikkert en bedre måte å gjøre den på, men denne fungerte iallefall. :wee: Beklager evt. slurv...

post-269940-0-96306800-1369162075_thumb.png

 

Alternativ link til bilde:

http://i.imgur.com/CuldCtA.png

skulle vi regne om r til 5,0 slik det var i de forrige oppgavene ?

Jeg fant bare arealene, uttrykt med r og pi, og jeg fikk svaret r^2/2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er om hun sparte på flere poster?

Altså 275 kr i renter og 275 kr i terminbeløp, men hva er egentlig terminbeløpet nå igjen.. Hvis det er avdrag + renter, så er jo svaret 275 kr...

 

Herregud, dette blir 5er pga slurv..

 

Edit: Ser nå at vi lærte at 20 = 1, hadde blanda med 21 :wallbash:

 

 

Hvis jeg ikke tar feil, så sto det tydelig at det bare var renten som ble mindre?

 

skulle vi regne om r til 5,0 slik det var i de forrige oppgavene ?

Jeg fant bare arealene, uttrykt med r og pi, og jeg fikk svaret r^2/2

 

x2, men det ble bare masse tull i slutten når jeg skulle legge sammen formlene. Får vel 1 av 3 poeng, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Denne hadde eg rett..... Men egentlig ganske merkelig... Alle potenser som er opphøyd i null er ALLTID 0 1, UANSETT grunntall

 

Neida, det er bare logisk, og her er beviset: a^0 = a^(x-x) = a^x/a^x = 1 (fordi et tall dividert med seg selv (i dette tilfellet a^x) alltid er 1). :)

Lenke til kommentar

Da var eksamen 2013 endelig unnagjort! Følte jeg fikk til alle oppgavene, og er rimelig sikker på at jeg gjorde dem rett.. Som flere har sagt syntes jeg Del 1 var litt mer omfattende enn tidligere år, mens Del 2 kanskje var litt enklere? Uansett, godt fornøyd :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...