Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dere fortelle litt om de siste oppgavene relatert til matematikeren (de fire siste). Det var de eneste oppgavene som jeg rett og slett ikke gjorde både på grunn av tid og "mangel på kompetanse". Hvordan ble det emd sannsynlighetsoppgavene i Del1 da?

 

 

Oppgave 7,8,9 var relativt lette, men jeg forstår poenget ditt. Er enig. Er veldig lei av slike oppgaver: hvorfor er vinkel c 90 grader, hvorfor er ab 5 cm osv. Det er ikke sånn matte jeg vil lære! I tillegg får du lett feil pga det er spesielle fremgangsmåter de er ute etter. Jeg liker bedre oppgaver der det faktisk er noe du kan sammenligne med i virkeligheten som f. eks prosent osv.

Endret av TurboHarald
Lenke til kommentar

Hmm. Hun betalte 11100 når det var 2% rente.

Med 1,5 % rente betalte hun 10825 eller 10875. Husker ikke helt hvilken. Hun sparte altså enten 275 eller 225. Håper dette hjalp, og at det ikke var de to tallene du var usikre på! :p

 

Sparte hun ikke 550 kr? 275 kr i terminbeløp og 275 kr i renter? Eller går dette opp i hverandre..?

Lenke til kommentar

Hvordan løste du siste oppgaven på del 2?

Unnskyld for det sene svaret, men varslene på diskusjon.no ser ut til å være litt sene også...

Uansett, dette er hvordan jeg gjorde oppgaven. Det er sikkert en bedre måte å gjøre den på, men denne fungerte iallefall. :wee: Beklager evt. slurv...

post-269940-0-96306800-1369162075_thumb.png

 

Alternativ link til bilde:

http://i.imgur.com/CuldCtA.png

Endret av Karl Sykes
Lenke til kommentar

Whhat? Hva er det du sier? :(

Tror 275 kr er riktig. Satte opp hele skjemaet på nytt, og tok deretter summen fra oppgave a minus summen fra oppgave c. Fikk 275 kr.

 

Det jeg lurer på er om hun sparte på flere poster?

Altså 275 kr i renter og 275 kr i terminbeløp, men hva er egentlig terminbeløpet nå igjen.. Hvis det er avdrag + renter, så er jo svaret 275 kr...

 

Herregud, dette blir 5er pga slurv..

 

Edit: Ser nå at vi lærte at 20 = 1, hadde blanda med 21 :wallbash:

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...