Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Synes det gikk veldig greit :) Ligger nok og vipper mellom 5 og 6, men det eneste jeg vet som var litt feil/halvfeil akkurat nå var vel fremgangsmåten på oppgave 10? Jaja, kom jo frem til rett svar, så skal gi litt uttelling for deg og :)

 

Følelsen av å endelig være ferdig med eksamen, i tillegg til å ha fri resten av uke er mildt sagt deilig! :D

Målte du figuren på oppgave 10......eks at radiusen var 4,8 cm?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom fram til rett svar på oppgave 10 jeg og, men er veldig usikker på fremgangsmåten.

Hva gjorde du?

Jeg skjønte ikke helt hva de mente med tipset om å starte med kvadratroten av 2*radius, så jeg brukte en annen måte :p

 

Samme her, men dette er nok feil måte..

Jeg tok arealet av halvsirkelen AEO minus arealet av kvartsirkelen ADO = arealet av månen/trekanten, men kom faktisk frem til rett svar.. Løste det som ei ligning? Husker ikke presist hvordan jeg gjorde det..

 

Målte du figuren på oppgave 10......eks at radiusen var 4,8 cm?

 

Nei, men det er jo en god fremgangsmåte det...

Tenkte ikke over det for det sto jo egentlig ikke noe tall i oppgaven eller lengde (f.eks 4 cm)

Lenke til kommentar

Samme her, men dette er nok feil måte..

Jeg tok arealet av halvsirkelen AEO minus arealet av kvartsirkelen ADO = arealet av månen/trekanten, men kom faktisk frem til rett svar.. Løste det som ei ligning? Husker ikke presist hvordan jeg gjorde det..

 

 

 

Nei, men det er jo en god fremgangsmåte det...

Tenkte ikke over det for det sto jo egentlig ikke noe tall i oppgaven eller lengde (f.eks 4 cm)

hmmm....hvordan gjorde du det da? uten å måle
Lenke til kommentar

hmmm....hvordan gjorde du det da? uten å måle

 

Som ei ligning.. formelmanipulering (?)

Jaja! Får vel 0,5 - 1 p for det, hvis jeg er heldig :)

 

Og hvem kunne tenke at en oppgave du la ut i går, skolelyset, ville så å si være identisk med den med sylinderen og kulene på del 1 ! :) Spare meg mye tid, vil jeg tro! :)

Lenke til kommentar

Jeg visste fra oppgave 7 at diameteren til halvsirkelen (den som hippokrates-månen er en del av) var 7,07cm.

Så regnet jeg ut arealet av den halvsirkelen.

Etter det trakk jeg fra arealet til kvartsirkelen, og dette ble da arealet til hippokrates-månen :)

Man skal aldri måle på de figurene, alt skal regnes ut..

Lenke til kommentar

Som ei ligning.. formelmanipulering (?)

Jaja! Får vel 0,5 - 1 p for det, hvis jeg er heldig :)

 

Og hvem kunne tenke at en oppgave du la ut i går, skolelyset, ville så å si være identisk med den med sylinderen og kulene på del 1 ! :) Spare meg mye tid, vil jeg tro! :)

Ja ikke sant.....visste at svaret var 4r med en gang...det fikk vel du også?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leverte legeattest, så jeg fikk utsatt tid. Pleier alltid bli ferdig rundt halv 1, men satt helt til klokka 3 i dag.

 

Jeg synes del 1 var vanskeligere enn den pleier, var litt usikker på bl.a algebra oppgaven hvor du skulle forenkle noe hvor det var x'er og y'er / x'er og y'er.

Del 1 gikk relativt greit, og del 2 var ganske lett.

Har garantert en 5'er inne, og forhåpentligvis en 6'er! :)

 

Så flott :) Var usikker på en andre likningen, den med 4/5(x-1) osv. Har alltid klart de før, men slet nå. Hva fikk dere på den oppgaven? Tror jeg fikk x=6, men usikker på om det er riktig.

Lenke til kommentar

Jeg visste fra oppgave 7 at diameteren til halvsirkelen (den som hippokrates-månen er en del av) var 7,07cm.

Så regnet jeg ut arealet av den halvsirkelen.

Etter det trakk jeg fra arealet til kvartsirkelen, og dette ble da arealet til hippokrates-månen :)

Man skal aldri måle på de figurene, alt skal regnes ut..

da får jeg vel feil..............hadde ikke sovet noe i natt. derfor klarte jeg ikke tenke klart og hele eksamen gikk i vasken pga. det. Jeg som vanligvis får 6 eller 5 på tentamener skal være glad hvis jeg får 4 på denne eksamenen. Vet jeg kunne gjort det mye bedre enn det jeg faktiske gjorde.SØVN utgjorde for meg heeele forskjellen. Alle oppgavene på del 2 var lette, men hjernen min hang ikke med og derfor er sikkert 99% av svarene mine feil :( Tar eksamen i år bare som en erfaring for kommende eksamener i fremtiden....

 

Så flott :) Var usikker på en andre likningen, den med 4/5(x-1) osv. Har alltid klart de før, men slet nå. Hva fikk dere på den oppgaven? Tror jeg fikk x=6, men usikker på om det er riktig.

fikk 3, men det er sikkert feil?

 

... uten å nøle! ;) Takk for tipset før eksamen ! :D

Takk selv :D :D
Lenke til kommentar

Så flott :) Var usikker på en andre likningen, den med 4/5(x-1) osv. Har alltid klart de før, men slet nå. Hva fikk dere på den oppgaven? Tror jeg fikk x=6, men usikker på om det er riktig.

 

Har alltid klart de før jeg og, aldri fått feil på de før.. Men i dag skjedde det. Var sikker på at jeg hadde gjort riktig på den, og gikk gjennom mange ganger. Fikk x=1,2. Kan ikke skjønne hvordan det går an, men det skjedde. Haha! :)

Lenke til kommentar

Ja ikke sant.....visste at svaret var 4r med en gang...det fikk vel du også?

 

Snakker vi om siste oppgaven på del 1 med 3 kuler inni sylinderen? Jeg fikk også 4r. Husker ikke fremgangsmåten men regnet det ut med omforming av formeler. Tror det var noe sånt 4/3r3osv=r2pihøyde. Orker ikke sånn fancy greier her inne nå.

Lenke til kommentar

Så flott :) Var usikker på en andre likningen, den med 4/5(x-1) osv. Har alltid klart de før, men slet nå. Hva fikk dere på den oppgaven? Tror jeg fikk x=6, men usikker på om det er riktig.

 

Når du ganger brøker med parenteser, så ganger du egentlig 4/5 med (x-1) / 1. Derfor ble 4/5(x-1) = (4x-1)/5 på venstre side..

Husker ikke hele stykket, så kan ikke gi noe fasit..

Edit: Husker at svaret var et helt tall, men ikke hvilket, og dermed ikke 1,2 e.l..

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

da får jeg vel feil..............hadde ikke sovet noe i natt. derfor klarte jeg ikke tenke klart og hele eksamen gikk i vasken pga. det. Jeg som vanligvis får 6 eller 5 på tentamener skal være glad hvis jeg får 4 på denne eksamenen. Vet jeg kunne gjort det mye bedre enn det jeg faktiske gjorde.SØVN utgjorde for meg heeele forskjellen. Alle oppgavene på del 2 var lette, men hjernen min hang ikke med og derfor er sikkert 99% av svarene mine feil :( Tar eksamen i år bare som en erfaring for kommende eksamener i fremtiden....

 

fikk 3, men det er sikkert feil?

 

Takk selv :D :D

 

Hehe, jeg sovnet ikke før klokken 2 pga varmen :/ Men klarte å få hodet på riktig plass når det gjaldt :D

Lenke til kommentar

 

Og hvem kunne tenke at en oppgave du la ut i går, skolelyset, ville så å si være identisk med den med sylinderen og kulene på del 1 ! :) Spare meg mye tid, vil jeg tro! :)

 

Hvilken side er dette på? :) Jeg husker ikke hele oppgaven, og heller ikke hva jeg fikk som svar.. Var ganske usikker på den.

Lenke til kommentar

Når du ganger brøker med parenteser, så ganger du egentlig 4/5 med (x-1) / 1. Derfor ble 4/5(x-1) = (4x-1)/5 på venstre side..

Husker ikke hele stykket, så kan ikke gi noe fasit..

Edit: Husker at svaret var et helt tall, men ikke hvilket, og dermed ikke 1,2 e.l..

 

Mhm, fikk 6 på den, så det er iallefall et helt tall. Men tror 4 eller 6 var riktig.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker over oppgavene nå, så var del 1 betydelig vanskeligere enn de forrige eksamene jeg har gått gjennom før denne. Noen andre som føler det samme eller er det bare jeg som ikke huska så mye i dag? :p

 

da får jeg vel feil..............hadde ikke sovet noe i natt. derfor klarte jeg ikke tenke klart og hele eksamen gikk i vasken pga. det. Jeg som vanligvis får 6 eller 5 på tentamener skal være glad hvis jeg får 4 på denne eksamenen. Vet jeg kunne gjort det mye bedre enn det jeg faktiske gjorde.SØVN utgjorde for meg heeele forskjellen. Alle oppgavene på del 2 var lette, men hjernen min hang ikke med og derfor er sikkert 99% av svarene mine feil :( Tar eksamen i år bare som en erfaring for kommende eksamener i fremtiden....

 

 

Ahh, den er kjip.. :( Da er det bare å tenke at dette er ungdomsskolen, og utenom vgs. har denne karakteren ikke noe å si videre! Ta det som erfaring ja :)

Endret av mrmathematics
Lenke til kommentar

Rundet 2,25 m opp til 2,5 m. Får jeg feil da? Skrev cirka 2,5 m i svarsetningen. Leste det av koordinatsystemet på mm-papiret, derfor ble det litt unøyaktig.

Det kan godt være det var 2,5 også.... husker ikke, men enten 2,5 eller 2,25.... Krysser fingrene for oss:-D
Lenke til kommentar

Når jeg tenker over oppgavene nå, så var del 1 betydelig vanskeligere enn de forrige eksamene jeg har gått gjennom før denne. Noen andre som føler det samme eller er det bare jeg som ikke huska så mye i dag? :p

 

 

 

Ahh, den er kjip.. :( Da er det bare å tenke at dette er ungdomsskolen, og utenom vgs. har denne karakteren ikke noe å si videre! Ta det som erfaring ja :)

 

Ja, føler akkurat det samme :p Det var endel oppgaver på del 1 som jeg måtte tenke meg godt om. De tidligere eksamenene jeg har gått igjennom har vært piece of cake, og blitt gjort på 30 min uten noen feil.

Men del 2 var overraskende lett da :D Men synes at det er litt skummelt at del 2 føltes såpass lett.

Endret av TurboHarald
Lenke til kommentar

Når jeg tenker over oppgavene nå, så var del 1 betydelig vanskeligere enn de forrige eksamene jeg har gått gjennom før denne. Noen andre som føler det samme eller er det bare jeg som ikke huska så mye i dag? :p

 

 

 

Ahh, den er kjip.. :( Da er det bare å tenke at dette er ungdomsskolen, og utenom vgs. har denne karakteren ikke noe å si videre! Ta det som erfaring ja :)

Jepp, det gjør jeg.....om jeg får 2 på matteeksamen så kommer jeg inn på den skolen jeg har søkt på uansett, så det har ikke noe å si egentlig når snittet mitt fra før ligger rundt 5,4-5,5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...