Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Lurer på hva årets tema er..

Pleier alltid å være en gammel matematiker og et ungdomsrelatert tema, som f.eks alkohol, seksualitet, moped, mobil o.l.

Skulle gjerne likt å se hva temaene skal være. Kunne funnet mye stoff om de, og gjort eksamen langt lettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nok ikke det jeg mente Noen her inne mener at Wikipedia har feil fordi der står det chart?cht=tx&chl=\frac {a+b}{2}\cdot h mens andre steder står det chart?cht=tx&chl=\frac {(a+b)\cdot h}{2}

Poenget mitt er at det er helt likt Man kan bruke begge deler.

 

Åja..

 

Det har ingenting å si om det står A = (a+b) / 2 * h eller A = [(a+b) * h]/2

Du kan sammenligne med å finne hvor mange prosent 16 er av 32.. 16*100/32 er akkurat det samme som (16/32) * 100

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Mattenøtt!

 

På en kafeteria står en brusmaskin av den typen som kundene kan betjene selv. Glassene i kafeteriaen er på 2,5 dl.
 Kranen på maskinen er ikke tett, men står og drypper hele tiden: 1 dråpe pr. sekund.

 

Pga. ferieavviklingen var kafeteriaen lukket i en uke, men kranen dryppet hele uken igjennom.

Hvor mange glass brus gikk til spille i løpet av den uka, når du vet at en dråpe er en kule med en radius på 2 mm?

 

 

Fasit (Spør hvis dere vil ha fremgangsmåte e.l.)

Lenke til kommentar

Det var nok ikke det jeg mente :p Noen her inne mener at Wikipedia har feil fordi der står det chart?cht=tx&chl=\frac {a+b}{2}\cdot h mens andre steder står det chart?cht=tx&chl=\frac {(a+b)\cdot h}{2}

Poenget mitt er at det er helt likt :) Man kan bruke begge deler.

 

Aah, sorry, hehe.. :p Kan se at det er likt, men kan ikke helt forstå det ved å se på det. Kan du forklare hvordan det er likt? Så en som forklarte her ved å si det er det samme som prosent, men det hjalp ikke så mye.

Lenke til kommentar

Mattenøtt!

 

På en kafeteria står en brusmaskin av den typen som kundene kan betjene selv. Glassene i kafeteriaen er på 2,5 dl.
 Kranen på maskinen er ikke tett, men står og drypper hele tiden: 1 dråpe pr. sekund.

 

Pga. ferieavviklingen var kafeteriaen lukket i en uke, men kranen dryppet hele uken igjennom.

Hvor mange glass brus gikk til spille i løpet av den uka, når du vet at en dråpe er en kule med en radius på 2 mm?

 

 

Fasit (Spør hvis dere vil ha fremgangsmåte e.l.)

er svaret ca. 40 (40,4 regnet jeg meg fram til) ?
Lenke til kommentar

Anbefaler folk å se litt på det gylne snitt. Min matematikklærer har vært med på å lage tidligere eksamener, og han sa at det absolutt er et potensielt tema! :)

 

Læreren min nevnte også dette.. :hmm:

Men ikke de får se eksemene før oss..

 

er svaret ca. 40 (40,4 regnet jeg meg fram til) ?

 

Nei.. Fremgangsmåte brukte du?

Lenke til kommentar

Mattenøtt!

 

På en kafeteria står en brusmaskin av den typen som kundene kan betjene selv. Glassene i kafeteriaen er på 2,5 dl.
 Kranen på maskinen er ikke tett, men står og drypper hele tiden: 1 dråpe pr. sekund.

 

Pga. ferieavviklingen var kafeteriaen lukket i en uke, men kranen dryppet hele uken igjennom.

Hvor mange glass brus gikk til spille i løpet av den uka, når du vet at en dråpe er en kule med en radius på 2 mm?

 

 

Fasit (Spør hvis dere vil ha fremgangsmåte e.l.)

 

chart?cht=tx&chl=\frac{4\cdot 3,14 \cdot 0,2^3}{3} = 0,0334933 \rightarrow 0,0334933 cm^3 = 0,000334933 dl \rightarrow \frac {0,000334933 \cdot (60 \cdot 60 \cdot 24 \cdot 7)}{2,5} = 81:)

 

Får jeg lov å løse den uten å bruke innsettingsmetoden?

 

Helst ikke, da får du ikke full pot på oppgaven.

Lenke til kommentar

Læreren min nevnte også dette.. :hmm:

Men ikke de får se eksemene før oss..

 

 

 

Nei.. Fremgangsmåte brukte du?

1. Fant ut at det droppet 604800 dråper på 1 uke

2. fant volum av 1 dråpe: 16,7 mm3

3. 2,5 dl= 0,25 l= 0,25 dm3

4. fant samlet volum for de 604800 dråpene = 10100160mm3 = 10100,16 cm3 = 10,10016 dm3

5. delte volum av alle dråpene på volumet av koppen = 10,10016 dm3/ 0,25 dm3 = 40

6. konkluderte med at dråpene hadde fylt 40 kopper

 

Fasit?

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\frac{4\cdot 3,14 \cdot 0,2^3}{3} = 0,0334933 \rightarrow 0,0334933 cm^3 = 0,000334933 dl \rightarrow \frac {0,000334933 \cdot (60 \cdot 60 \cdot 24 \cdot 7)}{2,5} = 81:)

 

 

 

Helst ikke, da får du ikke full pot på oppgaven.

1. Fant ut at det droppet 604800 dråper på 1 uke

2. fant volum av 1 dråpe: 16,7 mm3

3. 2,5 dl= 0,25 l= 0,25 dm3

4. fant samlet volum for de 604800 dråpene = 10100160mm3 = 10100,16 cm3 = 10,10016 dm3

5. delte volum av alle dråpene på volumet av koppen = 10,10016 dm3/ 0,25 dm3 = 40

6. konkluderte med at dråpene hadde fylt 40 kopper

 

Fasit?

 

Svigermors drøm har rett! Eneste du bomma på er at dråpens volum er 33,51, altså dobbelt så mye som du skrev.. Men ellers rett!

 

Btw, Real Madrid har bekreftet at Mourinho forlater klubben etter sesongen! Chelsea next? Pleaaaase.. <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...