Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 2013 (10. trinn)


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Task 3?

    • 3A
      10
    • 3B
      6
    • 3C
      18
    • 3D
      4


Anbefalte innlegg

Husk at novelle på engelsk heter short story. Mens den engelske novel betyr roman på norsk.

 

Gikk i den fella ifjor på tentamen xD

 

Men det pleier å enten være sakprega tekster eller oppdikta hitsorier man skal skrive på tentamen, blir det sånn eksamen også? Må sjekke tidligere eksamener...

har du også vært blant de uheldige og kommet opp i engelsk? :(

tusen takk for tipsene. det visste jeg ikke faktisk :)

Endret av ja takk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

brev også kan være aktuell :)

og manus for en film. husker at det var noe lignende i fjor :)

 

Mulig at det kommer på del 1 (kortsvarsoppgavene), de kommer alltid på tentamen.. :hmm:

 

Husk at novelle på engelsk heter short story. Mens den engelske novel betyr roman på norsk.

 

Gikk i den fella ifjor på tentamen xD

 

Det, og at essay betyr sånn faktatekster, hvis jeg ikke tar helt feil :hmm:

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at de to siste årene så har Task 1 vært "feedback" til Focus Magazine, og Task 2 å kommentere en av tekstene?

 

Det kan jo godt hende at det blir slik i år også, men hvem vet?

Noen som har noen bekjente i Utdanningsdirektoratet som kan røpe noe? *blunk, blunk* :tease:

 

Det plager meg at det bare skal være 4 langsvarsoppgaver i år (3A-D). Har tidligere sett gjennom tekstene, og klart å tenke ut sånn cirka hvordan oppgavene blir. Alt virker så åpent i år! :cry:

 

EDIT: Jobber med å legge tipsene til folk inn i førsteposten. Bring 'em in!

EDIT 2: Gjør det i morgen, gidder ikke nå... :hm:

Endret av pederlh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det plager meg at det bare skal være 4 langsvarsoppgaver i år (3A-D). Har tidligere sett gjennom tekstene, og klart å tenke ut sånn cirka hvordan oppgavene blir. Alt virker så åpent i år! :cry:

 

det plager meg også. jeg håper at oppgavene ikke blir så annerledes i år. :) vet ikke at det er et tegn på at oppgavene skal bli litt lettere elle enda vanskeligere i år. :cry:

Endret av ja takk
Lenke til kommentar

Kan anbefale alle som er så heldig å ha kommet opp i engelsk å forsøke å utvide ordforrådet sitt.

Et bra tips kan være å lære engelske ord på en litt morsom måte, f.eks se en god film med engelsk undertekst eller les en bok på engelsk.

Lykke til :)

Endret av olemorteen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan anbefale alle som er så heldig å ha kommet opp i engelsk å forsøke å utvide ordforrådet sitt.

Et bra tips kan være å lære engelske ord på en litt morsom måte, f.eks se en god film med engelsk undertekst eller les en bok på engelsk.

Lykke til :)

jeg har allerede lest tre bøker, men merker ikke at det har blitt noen står forbedring :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at du merker en stor forskjell, men jeg tror det forbedrer språket ditt.

Jeg for eksempel er sett mye på tv-serier med engelsk undertekst og jeg merker at jeg blir mye bedre i engelsk av det. :)

 

ja, kanskje det er det. jeg får se det i eksamen :) men det viktigste er at jeg har økt ordforrådet mitt ved å lese de bøkene :w00t:

Lykke til i eksamen! :)

Endret av ja takk
Lenke til kommentar

Jeg leser "The little Prince" nå, anbefales veldig for der er det mange vanskelige og bra ord. En setning der er "If you please draw me a sheep!". Vet noen noen sammenhenger man bør og ikke bør bruke "if you", og når man skriver verb me a substantiv i en setning?

 

Kan man for eksempel si, If you please give me the book, please make me a cake eller If you please read me the text. ... ?

:) :)

Lenke til kommentar

Jeg leser "The little Prince" nå, anbefales veldig for der er det mange vanskelige og bra ord. En setning der er "If you please draw me a sheep!". Vet noen noen sammenhenger man bør og ikke bør bruke "if you", og når man skriver verb me a substantiv i en setning?

 

Kan man for eksempel si, If you please give me the book, please make me a cake eller If you please read me the text. ... ?

:) :)

 

 

Menes det i boka at noen skal tegne en sau, eller har det en annen mening?

Jeg mener, if you please give me the book blir helt feil, det er vell bedre å skrive can you please give me the book?

 

Lenke til kommentar

Menes det i boka at noen skal tegne en sau, eller har det en annen mening?

Jeg mener, if you please give me the book blir helt feil, det er vell bedre å skrive can you please give me the book?

 

Ja, han mener at den andre skal tegne en sau, og hvis man leser boka på norsk står det "vær så snill å tegn en sau til meg". Jeg tenkte man kanskje kunne skrive "if you please give me the book" som "Vær så snill å gi meg boka" , men jeg er litt usikker :p

Lenke til kommentar

Ja, han mener at den andre skal tegne en sau, og hvis man leser boka på norsk står det "vær så snill å tegn en sau til meg". Jeg tenkte man kanskje kunne skrive "if you please give me the book" som "Vær så snill å gi meg boka" , men jeg er litt usikker :p

jeg tror at å skrive can you please give me the book? er bedre, fordi da er du sikker på det du skriver i hvertfall :D

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at de to siste årene så har Task 1 vært "feedback" til Focus Magazine, og Task 2 å kommentere en av tekstene?

 

Det kan jo godt hende at det blir slik i år også, men hvem vet?

Noen som har noen bekjente i Utdanningsdirektoratet som kan røpe noe? *blunk, blunk* :tease:

 

Det plager meg at det bare skal være 4 langsvarsoppgaver i år (3A-D). Har tidligere sett gjennom tekstene, og klart å tenke ut sånn cirka hvordan oppgavene blir. Alt virker så åpent i år! :cry:

 

EDIT: Jobber med å legge tipsene til folk inn i førsteposten. Bring 'em in!

EDIT 2: Gjør det i morgen, gidder ikke nå... :hm:

 

Ble litt usikker. Hva mener du med feedback? :)

Lenke til kommentar

Ble litt usikker. Hva mener du med feedback? :)

 

oppgave 1 var om at vi skulle gi tilbakemelding til Focus Magazine og si hva likte vi best med den. videre skulle vi si våre meninger om hva som kan forbedres bli enda bedre. :)

men i fjor var første oppgaven å si din mening om hvem skulle du ha valgt som forteller hvis "the immortal life of Henrietta Lacks" ble filmatisert.

Endret av ja takk
Lenke til kommentar

oppgave 1 var om at vi skulle gi tilbakemelding til Focus Magazine og si hva likte vi best med den. videre skulle vi si våre meninger om hva som kan forbedres bli enda bedre. :)

men i fjor var første oppgaven å si din mening om hvem skulle du ha valgt som forteller hvis "the immortal life of Henrietta Lacks" ble filmatisert.

 

ååå, sånn ja.. Okey, takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...