Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 2013 (10. trinn)


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Task 3?

    • 3A
      10
    • 3B
      6
    • 3C
      18
    • 3D
      4


Anbefalte innlegg

Det er også veldig viktig at man holder seg til èn skrivemåte. F. eks britisk eller amerikansk. Hvis du f.eks skriver colour i stedet for color, må du også skrive theatre i stedet for theater osv.

Fant forresten denne:

 

http://kebl.weebly.c...le_sprktips.pdf

Her er nesten alt du bør vite om engelsk gramatikk, og nesten nederst står det også en del om skillen mellom britisk og amerikansk engelsk.

 

Problemet mitt er at jeg egentlig vil skrive britisk engelsk, men leser ameriakanske bøker.. men får nok starte på en britisk bok snart :p

 

EDIT: Jeg la på en bokstav på slutten av linken som gjorde at den ikke funket.. men nå virker den :p

Endret av Supopus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på noe: Hvordan leverer man eksamensbesvarelsen sin?

Laster man den opp på noe lignende It's Learning, eller blir det skreve ut?

 

Funderer på dette med plagiatkontroll og sånt. Dersom eksamen blir levert digitalt, så burde det vel ikke være problem med å legge ut gamle stiler her. En kan jo ta en screenshot eller noe om en er litt paranoid, og så legge den til her i tråden :p

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe: Hvordan leverer man eksamensbesvarelsen sin?

Laster man den opp på noe lignende It's Learning, eller blir det skreve ut?

 

Funderer på dette med plagiatkontroll og sånt. Dersom eksamen blir levert digitalt, så burde det vel ikke være problem med å legge ut gamle stiler her. En kan jo ta en screenshot eller noe om en er litt paranoid, og så legge den til her i tråden :p

 

Jeg tror at vi skal levere både digitalt og med papir. Men jeg er ikke helt sikker på det. Vi kan jo spørre læreren. :)

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe: Hvordan leverer man eksamensbesvarelsen sin?

Laster man den opp på noe lignende It's Learning, eller blir det skreve ut?

 

Funderer på dette med plagiatkontroll og sånt. Dersom eksamen blir levert digitalt, så burde det vel ikke være problem med å legge ut gamle stiler her. En kan jo ta en screenshot eller noe om en er litt paranoid, og så legge den til her i tråden :p

 

Jeg tror den blir levert på samme måte som på tentamen; at du får en eksamensbruker og lagrer den der. Men jeg husker de printet den ut i fjor også.. også hadde de sånne nummer i stedet for navn så sensoren ikke skulle vite hvem hen rettet :p Men det kan hende det er annerledes :p

Lenke til kommentar

Noen som har noen interessante/brae engelsk artikler/tekster jeg kan lese? :eek:

 

Ville egentlig anbefale deg å lese en engelsk bok. Har selv lest The Hunger Games, absolutt å anbefale. I tillegg synes jeg også at engelsk/amerikanske aviser er bra å lese :D

 

Kom til å tenke på noe: Hvordan leverer man eksamensbesvarelsen sin?

Laster man den opp på noe lignende It's Learning, eller blir det skreve ut?

 

Funderer på dette med plagiatkontroll og sånt. Dersom eksamen blir levert digitalt, så burde det vel ikke være problem med å legge ut gamle stiler her. En kan jo ta en screenshot eller noe om en er litt paranoid, og så legge den til her i tråden :p

 

På eksamen kommer vi inn på et eget nettverk. DVS at stiler mv, som vi har levert før/lagt ut på internett vil ikke bli plagiert/funnet. :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da var tiden kommet for skriftlig eksamen for landets 97'ere, og denne tråden er for vi som har vært så "heldige" og har kommet opp i engelsk. Noen er overlykkelige over å ha fått engelsk, andre er mindre fornøyde, men vi får alle prøve å gjøre det beste ut av det!

 

Dette vil være en kjempegod plass for å dele linker og tips. Har dere informasjon eller gode ressurser, så er det bare å dele det her! Alt av interesse blir lagt til her i førsteposten.

Er du ikke bruker her på forumet, så register deg gjerne, og bli med i diskusjonen! Det tar bare et minutt eller to, og da er du i gang. Sammen så kan vi hjelpe hverandre til å få gode resultater! :)

 

 

~~~~~~~

Årets tema: Fortsatt ukjent

 

Utdanningsdirektoratet vil legge ut forberedelsesheftet 28. mai klokka 13:00, og da vil alle som skal ha engelskeksamen få vite passordet som er nødvendig for å se heftet.

En vil da finne heftet her: https://pgsf.udir.no...inKandidat.aspx

 

Eksamensveiledningen finner du her: (les den!)

https://pgsf.udir.no...px?proveType=Eg Velg årstall 2013, dokumentet heter "Engelsk ENG0012, bokmål/nynorsk"

Sitat veiledning:

 

 

Nyttige linker:

Fjorårets eksamenstråd http://www.diskusjon...ic=1343544&st=0

Engelsk grammatikk http://www.englishpractice.com

Øk ordforådet ditt! http://www.freerice.com

Bindeord http://www.english-a...r/linking-words

Videokurs om gramatikk & uttale http://www.engvid.com/

(Takk til prebenk1 for disse linkene)

 

Les og test gramatikk og setningsoppbygging http://exploringengl...appelendamm.no/

(Takk til Sopopus)

 

Hvordan forberede seg?

Det er ikke for tidlig å begynne enda! Selv om at vi ikke vet noe om hva slags oppgaver vi vil få (kanskje noe fra Focus Magazine igjen?), så kan vi arbeide for å forbedre engelsken generelt.

 

Mitt tips: Les en god engelsk bok! Få hjernen din til å tenke mer "engelsk", og legg ett lite ark i boka der du kan skrive ned gode uttrykk. Unngå fallgruvene, som forskjellene på there/they're/their og på bøying av verb. For mye av slike feil kan lett vippe en karakter ned.

 

Lær å bruke varierte "linking words" (bindeord), slike gir sensor veldig gode inntrykk og lager flyt i språket. Bare vær obs på at du bør lære disse ordene før du sitter der på eksamen. Bindeord er bra, men bare ikke prøv å presse så mange avanserte bindeord i teksten som du greier, da teksten plutselig blir både stivt og unaturlig.

 

Hvordan vurderer sensor en besvarelse?

Dette er sensorveiledningen for fjorårets eksamen: http://www.udir.no/U...ing_2012_BM.pdf (Les side 10 til 13)

 

Husk, gå gjennom litt gramatikk og rettskriving, bruk rett tegnsetting og avsnitt (sensorene hater sammenpressa tekster), og ikke vær redd for å vise relevant kunnskap. Og for all del, når du skal besvare oppgaven din, så må du huske å bruke rett sjanger og svare på det oppgaven ber deg om!

 

Om du skulle ønske å se på gamle eksamensoppgaver så ligger de her: https://pgsf.udir.no...px?proveType=EG Passordet du trenger for å laste ned ting er "Eksempel" - med stor E.

 

Ellers...

Ulike tips fra andre i denne tråden og fra norsk- og matte-trådene.

Tusen takk til: fruktsjimpanse, Bassa, TheKing97, Sopopus, Havardu

 

*Se over tidligere tentamener og retteark, og lær av feilene dine!

*Les mye på ulike sjangre i engelsk og bli godt kjent med dem.

 

*Under construction, hjelp til med å fylle på!*

 

På eksamensdagen

*Ta med alt du trenger!

1. Mat og frukt

2. Vann (drikkeflaske)

3. (Forberedelsesheftet)

4. Notater fra heftet og utskrift av kilder. Husk å datere kilder fra nettet for når de er lastet ned. Skriv nøyaktig kildehenvisning til bøker/hefter og oppgi sidetall

5. Ordbøker

6. New Flight grammatikkhefte (hvis du har)

7. Tekster som du har skrevet før med vurderingsskjema/tilbakemeldinger fra læreren

8. Sjangerregler (skriv ut fra Norsksidene)

 

*Du må bruke all tid du har til rådighet! Bruk god tid på å idémyldre og organisere i en disposisjon (tankekart, stikkord osv).

*Les godt alle oppgavene og vær sikker på at du forstår dem! Dersom du er usikker på hva som menes, les om igjen

*Lagre ofte!

 

*Det hjelper ikke å levere en tekst du har skrevet på to timer. Du lese igjennom teksten flere ganger, minst tre!. Den fjerde gangen du leser teksten så leser du den baklengs. Da oppdager du flere feil. (vanlig feil: "with" blir til "whit", verb- og substantivbøying osv.)

 

*Under eksamensdagen er det viktig å spise. Ikke dropp å spise fordi du har dårlig tid. Ta gjerne med druer, nøtter og tørket frukt som snaks. Unngå å spise søtsaker, som sjokolade på begynnelsen av eksamen, da blodsukkeret fort vil stige og like fort synke, noe som fører til at man får en dårligere konsentrasjon.

 

*Dette tipset er kanskje det aller viktigste. Ikke legg deg kl: 00.00 dagen før eksamen. Legg deg tidligere enn du pleier, slik at du blir opplagt til eksamensdagen!

(De tre siste tipsene er stjålet rett fra Bassa i norsktråden) :)

 

 

 

~~~~~~~~

Personlig har jeg ganske blandede føleser over å komme opp i engelsk. På den ene siden slipper vi matte og det å ha to eksamener i norsk, men engelsk krever en god del forberedelse. Skriver ALLTID for kort :hrm:

 

Nok fra min side for nå, hva sier resten?

 

PS: Forventer laber aktivitet på denne siden frem til forberedelsesdagen, DA eksploderer det med aktivitet her

PSS: Er denne posten for lang? Skal jeg bruke spoilere/korte ned? :p

 

Fant forresten noen regelbøker på nett. De er jo greie å se på. Du kan jo alltids legge linkene inn på toppen :)

http://www.sentralsk...bok_engelsk.doc

http://www.stabekksk...lskregelbok.pdf

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ei kjempebra bok som kan brukes for å forbedre engelsk grammatikken. du trenger ikke å lese hele boka. du kan bare kikke gjennom emnene og velge de som du føler du trenger å jobbe med. så etterpå du kan gjøre oppgavene for å være trygg på at du har forstått. jeg håper at dere skal like boka. beste bok for å forbedre engelsk grammatikken. :)

English Grammar in Use_Raymond Murphy_3rd ed_2005.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg også kom opp i engelsk og har dårligste følelsene. :nei::cry: hadde veldig lyst til å komme opp i matte, men var ikke så heldig. :((

 

men jeg vil bruke dette tråden til å forbedre engelsken og gjøre mitt beste i eksamen. jeg trenger nyttige råd og linker.

 

Samme her! Jeg sliter i engelsk, men lærerne mine sier jeg bare må se på hva jeg fikk på engelsktentamen.. det de ikke tenker på er at det er en helt annen person som skal rette eksamen... Huff, ville heller hatt matte, tilogmed norsk enn engelsk..

Er vel bare å begynne å forberede seg ja.

Lenke til kommentar

Samme her! Jeg sliter i engelsk, men lærerne mine sier jeg bare må se på hva jeg fikk på engelsktentamen.. det de ikke tenker på er at det er en helt annen person som skal rette eksamen... Huff, ville heller hatt matte, tilogmed norsk enn engelsk..

Er vel bare å begynne å forberede seg ja.

 

da er vi to på samme situasjon. jeg begynte å grine med engang, da jeg hørte at klassen vår kom opp i engelsk. men skjønner at å gråte hjelper ikke på noe. istedenfor det kan vi gjøre vårt beste, forberede oss best mulig til eksamen og få det beste karakteren. :)

jeg er helt enig med deg på at det er helt annen person som skal rette vår besvarelse, og i tillegg er det eksamen og er viktigere enn tentamenene vi har hatt tidligere.

hva pleier du å få i engelsk forresten? jeg ble bare litt nysgjerrig :)

Lenke til kommentar

da er vi to på samme situasjon. jeg begynte å grine med engang, da jeg hørte at klassen vår kom opp i engelsk. men skjønner at å gråte hjelper ikke på noe. istedenfor det kan vi gjøre vårt beste, forberede oss best mulig til eksamen og få det beste karakteren. :)

jeg er helt enig med deg på at det er helt annen person som skal rette vår besvarelse, og i tillegg er det eksamen og er viktigere enn tentamenene vi har hatt tidligere.

hva pleier du å få i engelsk forresten? jeg ble bare litt nysgjerrig :)

 

Hele klassen min hylte så høyt av glede at det skjærte i ørene fordi vi kom opp i engelsk.. med unntak av meg og ei til.. :-P Så satt jeg der og kjente på en klump i halsen... :/

Engelsk-karakteren min har vært veldig mye opp og ned, men på årets tentamen fikk jeg 5, med kommentar om at språket gjorde at det ikke holdt til en 6er :/

men har opplevd at jeg har misforstått alle oppgavene på tentamen, fordi jeg rett og slett ikke skjønnner sammenhengen i engelske tekster :S

Lenke til kommentar

Hele klassen min hylte så høyt av glede at det skjærte i ørene fordi vi kom opp i engelsk.. med unntak av meg og ei til.. :-P Så satt jeg der og kjente på en klump i halsen... :/

Engelsk-karakteren min har vært veldig mye opp og ned, men på årets tentamen fikk jeg 5, med kommentar om at språket gjorde at det ikke holdt til en 6er :/

men har opplevd at jeg har misforstått alle oppgavene på tentamen, fordi jeg rett og slett ikke skjønnner sammenhengen i engelske tekster :S

 

wow, så bra at du har fått 5er. jeg skjønner ikke grunne til du er misfornøyd med engelsk. du er jo flink i engelsk hvis du har fått 5er. da kan du jobbe hard til 6eren. vær sikker på at du får det til hvis du virkelig jobber. :)

men tenk på meg da. hva skulle du ha gjort hvis du var meg? jeg sliter virkelig med engelsken og det verste er at jeg kommer ikke på noen god ide å skrive om. bruker veldig mye tid på det. jeg har fått 4+ på begge tentamenene vi hadde i år, men jeg er veldig nervøs for at jeg skal få veldig dårligere karakter på eksamen. :(( men jeg jobber mitt beste for å gjøre mitt beste på eksamen. det beste tipset er å lese bøker på engelsk, å følge med avisene på engelsk...(les første postet) her kan vi gi hverandre gode råd og få gode karakterer alle sammen. :)

Lenke til kommentar

wow, så bra at du har fått 5er. jeg skjønner ikke grunne til du er misfornøyd med engelsk. du er jo flink i engelsk hvis du har fått 5er. da kan du jobbe hard til 6eren. vær sikker på at du får det til hvis du virkelig jobber. :)

men tenk på meg da. hva skulle du ha gjort hvis du var meg? jeg sliter virkelig med engelsken og det verste er at jeg kommer ikke på noen god ide å skrive om. bruker veldig mye tid på det. jeg har fått 4+ på begge tentamenene vi hadde i år, men jeg er veldig nervøs for at jeg skal få veldig dårligere karakter på eksamen. :(( men jeg jobber mitt beste for å gjøre mitt beste på eksamen. det beste tipset er å lese bøker på engelsk, å følge med avisene på engelsk...(les første postet) her kan vi gi hverandre gode råd og få gode karakterer alle sammen. :)

 

Nei, men jeg føler ikke at jeg er god nok i engelsk til å gjøre det bra på eksamen, selv om jeg gjorde det bra på tentamen.

Jeg må egentlig bare si, til alle sammen.. at rådgiveren vår skal være sensor i engelsk, og han gav oss engelsktekster som de hadde fått beskjed om å rette på et kurs han var på. Når jeg så nivået på det, innså jeg egentlig hvor lett det er å få en god karakter. Det var mulig å få 3, når part a var på 1 side, og part b på en side. Helt vilt.

Et tips til: Når du får vite temaet og har lest forberedelses delen, ikke heng deg for mye opp i å tenke på hva oppgavene blir og hvordan de ser ut. Bruk heller tid på å finne stoff som passer til temaet, slik at du har alle dører åpne når du får vite oppgavene ;) Er veldig irriterende å låse seg fast i noe man tror man får, og så forberede seg på det, for så å få noen totalt andre oppgaver.

Og, på eksamensdagen. Ikke ta den letteste oppgaven, som alle kunne skrevet, men ta en som krever litt mer ;)

Lenke til kommentar

Nei, men jeg føler ikke at jeg er god nok i engelsk til å gjøre det bra på eksamen, selv om jeg gjorde det bra på tentamen.

Jeg må egentlig bare si, til alle sammen.. at rådgiveren vår skal være sensor i engelsk, og han gav oss engelsktekster som de hadde fått beskjed om å rette på et kurs han var på. Når jeg så nivået på det, innså jeg egentlig hvor lett det er å få en god karakter. Det var mulig å få 3, når part a var på 1 side, og part b på en side. Helt vilt.

Et tips til: Når du får vite temaet og har lest forberedelses delen, ikke heng deg for mye opp i å tenke på hva oppgavene blir og hvordan de ser ut. Bruk heller tid på å finne stoff som passer til temaet, slik at du har alle dører åpne når du får vite oppgavene ;) Er veldig irriterende å låse seg fast i noe man tror man får, og så forberede seg på det, for så å få noen totalt andre oppgaver.

Og, på eksamensdagen. Ikke ta den letteste oppgaven, som alle kunne skrevet, men ta en som krever litt mer ;)

 

har du de engelsktekstene på PCen din? kunne du ha tenkt deg å legge dem her sånn at vi kunne få litt hjelp av dem? vær så snill :dribble:

Lenke til kommentar

har du de engelsktekstene på PCen din? kunne du ha tenkt deg å legge dem her sånn at vi kunne få litt hjelp av dem? vær så snill :dribble:

Har de på papir desverre :/ men kan vel alltids skrive dem inn på PC når jeg kommer på skolen i morgen eller noe? :) Hvis jeg finner dem da ^^

Lenke til kommentar

da er vi to på samme situasjon. jeg begynte å grine med engang, da jeg hørte at klassen vår kom opp i engelsk. men skjønner at å gråte hjelper ikke på noe. istedenfor det kan vi gjøre vårt beste, forberede oss best mulig til eksamen og få det beste karakteren. :)

jeg er helt enig med deg på at det er helt annen person som skal rette vår besvarelse, og i tillegg er det eksamen og er viktigere enn tentamenene vi har hatt tidligere.

hva pleier du å få i engelsk forresten? jeg ble bare litt nysgjerrig :)

 

Yess, du har rett. Ingen vits i å sutre. Det kommer du ingen steder med. Hvis jeg var deg, ville jeg ha erstattet sorgen, med kamp intiativ. I believe in you!

Personlig var jeg overlykkelig med faget, gråt av glede. :new_woot: :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...