Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 2013 (10. trinn)


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Task 3?

    • 3A
      10
    • 3B
      6
    • 3C
      18
    • 3D
      4


Anbefalte innlegg

oppgave 1 var om at vi skulle gi tilbakemelding til Focus Magazine og si hva likte vi best med den. videre skulle vi si våre meninger om hva som kan forbedres bli enda bedre. :)

men i fjor var første oppgaven å si din mening om hvem skulle du ha valgt som forteller hvis "the immortal life of Henrietta Lacks" ble filmatisert.

Jepp, det var akkurat det jeg mente, kom bare ikke på hva oppgavene var :p Takk!

 

Ser at det i 2012, 2011 og 2010 (ikke 2009) var Focus Magazine som var tingen. Alle de tre åra skulle en sende en tilbakemelding til redaktøren/noen om selve magasinet eller om en av artiklene. Hmmmm... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det var akkurat det jeg mente, kom bare ikke på hva oppgavene var :p Takk!

 

Ser at det i 2012, 2011 og 2010 (ikke 2009) var Focus Magazine som var tingen. Alle de tre åra skulle en sende en tilbakemelding til redaktøren/noen om selve magasinet eller om en av artiklene. Hmmmm... :hmm:

ja, heg håper at det ikke blir noen helt annerledes i år, ellers blir jeg kjempeskuffet :cry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før var en av de første oppgavene også "how have you been preparing for this exam" eller noe.. men så endret de det til at man skulle si noe om magasinet :p

Er helt enig med amden som skrev det tidligere i forumet, jeg er møkk lei av det magasinet!

 

Jeg bare lurer, skal klassene deres gjøre noe forberedelser sammen når dere får heftet? Eller skal dere gjøre det individuelt?:)

Vi skal møte på skolen til 13.00 den dagen vi får det, og må være der til vi har gått igjennom hele heftet :p

 

Hva håper folk at temaet blir da?

Lenke til kommentar

Før var en av de første oppgavene også "how have you been preparing for this exam" eller noe.. men så endret de det til at man skulle si noe om magasinet :p

Er helt enig med amden som skrev det tidligere i forumet, jeg er møkk lei av det magasinet!

 

Jeg bare lurer, skal klassene deres gjøre noe forberedelser sammen når dere får heftet? Eller skal dere gjøre det individuelt? :)

Vi skal møte på skolen til 13.00 den dagen vi får det, og må være der til vi har gått igjennom hele heftet :p

 

Hva håper folk at temaet blir da?

 

Den der "how did you prepare ..." kom 2 år på rad... Vår klasse skal gå gjennom tekstene i felles, diskutere dem osv. Neste dagen blir jo forbredelsesdag.

 

Personlig elsker jeg ting som handler slaver, frigjøring, politikk, fattigdom osv. Hadde vært fint om noe sånt ble temaet :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den der "how did you prepare ..." kom 2 år på rad... Vår klasse skal gå gjennom tekstene i felles, diskutere dem osv. Neste dagen blir jo forbredelsesdag.

 

Personlig elsker jeg ting som handler slaver, frigjøring, politikk, fattigdom osv. Hadde vært fint om noe sånt ble temaet :green:

 

Ja, det var det det het.. jeg siser jo at jeg ikke kan engelsk :p

Enig, det kunne faktisk vært interesant med et slikt tema. For i såfall ar i hvertfall vår klasse ganske mye referanser til 2.verdenskrig og konsentrasjonsleirene i Polen og Tyskland siden vi var der på klassetur.

Jeg kunne også tenkt meg noe sånt som liv (men det har vi hatt før.. bleeeh), konger eller noe i den duren :)

Gleder meg faktisk til å finne ut hva temaet blir, for det kan bli ganske interesant! :D

Lurer nemlig på hvilke temaer som er igjen, som ikke er brukt fra før liksom :)

Endret av Johanne K
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg om was/were reglene?

 

Was er entall, were er flertall.

 

Ja, det var det det het.. jeg siser jo at jeg ikke kan engelsk :p

Enig, det kunne faktisk vært interesant med et slikt tema. For i såfall ar i hvertfall vår klasse ganske mye referanser til 2.verdenskrig og konsentrasjonsleirene i Polen og Tyskland siden vi var der på klassetur.

Jeg kunne også tenkt meg noe sånt som liv (men det har vi hatt før.. bleeeh), konger eller noe i den duren :)

Gleder meg faktisk til å finne ut hva temaet blir, for det kan bli ganske interesant! :D

Lurer nemlig på hvilke temaer som er igjen, som ikke er brukt fra før liksom :)

Gleder meg veldig selv. Men må si meg litt missfornøyd med norskeksamens temaet. Håper vi ikke får et ligner på det :glare: HVa var egentlig fjorårets tema??

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

Kom på noe. Har noen en fin regel for denne. Er alltid veldig usikker på disse:

Er det : They say, eller says

Er det: She say, eller says

Blir alltid forvirret. Kanskje en veldig tåpelig ting, men.. :hrm:

 

I say

You say

He/she/it says

We say

You say

They say

 

Om jeg Ike husker helt feil. Er i utgangspunktet tom i hodet etter alt for mange dager på rad med forbereding til matteeksamen + mattetentamen!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Was er entall, were er flertall.

 

 

Gleder meg veldig selv. Men må si meg litt missfornøyd med norskeksamens temaet. Håper vi ikke får et ligner på det :glare: HVa var egentlig fjorårets tema??

hva var temaet i norsken da?

Husker ikke hva temaet i fjor var men vi har hatt temaene hope og love, som jeg kan huske.. selvfølgelig på tentamen da.. men:P

 

Forresten, noen som vet om en nettside eller som har et ark om slike ord som høres/uttales likt men skrives forskjellig..

f.eks:

three og tree

to, too og two

hear og here

 

Jeg mener det er litt viktig å huske å skille mellom dem, men husker jo aldri forskjellen selv =P

Endret av Johanne K
Lenke til kommentar

I say

You say

He/she/it says

We say

You say

They say

 

Om jeg Ike husker helt feil. Er i utgangspunktet tom i hodet etter alt for mange dager på rad med forbereding til matteeksamen + mattetentamen!

 

Takk skal du ha. Håper det gikk bra på matteeksamen! :)

 

hva var temaet i norsken da?

Husker ikke hva temaet i fjor var men vi har hatt temaene hope og love, som jeg kan huske.. selvfølgelig på tentamen da.. men:P

 

Forresten, noen som vet om en nettside eller som har et ark om slike ord som høres/uttales likt men skrives forskjellig..

f.eks:

three og tree

to, too og two

hear og here

 

Jeg mener det er litt viktig å huske å skille mellom dem, men husker jo aldri forskjellen selv =P

 

Temaet for norsk var "heilt helt". Oh yes. Jeg har et ark, for akkuratt dette. Skal skrive det med en gang jeg står opp i morgen (da jeg ikke skal på skolen i morgen :w00t: ).

Lenke til kommentar

hva var temaet i norsken da?

Husker ikke hva temaet i fjor var men vi har hatt temaene hope og love, som jeg kan huske.. selvfølgelig på tentamen da.. men:P

 

Forresten, noen som vet om en nettside eller som har et ark om slike ord som høres/uttales likt men skrives forskjellig..

f.eks:

three og tree

to, too og two

hear og here

 

Jeg mener det er litt viktig å huske å skille mellom dem, men husker jo aldri forskjellen selv =P

 

 

Her er noen:

 

 

Latest/last

 

Latest: siste, nyeste

 

Last: sist i en rekke

 

Lately/recently: i det siste

 

 

 

Accept/except

 

Accept: godta (I can accept this)

 

Except: Bortsett fra ( Everyone came except Dina)

 

 

Lie/lay

 

Lie (- laylain): å ligge (utstrakt)

 

It must be boring to lie on the sofa all day.

 

 

 

Bruk IKKE lie i geografiske uttrykk.

 

Bruk heller to be.

 

Tromsø is in North Norway (ikke Tromsø lies)

 

Quite/quiet/quit

 

Quite: nokså (This was quite good.)

 

Quiet: stille (Please be quiet!)

 

Quit: slutte (I want to quit school.)

 

 

 

Weather/whether

 

Weather: vær (I don’t know whether you heard the weatherforecast or not)

 

Whether: om

 

Their/there/they’re

 

Their: deres

 

There: der

 

They’re: they are-de er

 

They took their winter clothes to our mountain cottage and left them there, because they’re sure they will soon be back.

 

 

Through/threw

 

Through: gjennom (We drove through the tunnel)

 

Threw: kastet (preteritum av throw)

 

Past/passed

 

Past: forbi (He walked past the church every day)

 

Passed: Passerte (I passed your house last night)

Lenke til kommentar

Her er noen:

 

 

 

 

Latest/last

 

 

Latest: siste, nyeste

 

 

Last: sist i en rekke

 

 

Lately/recently: i det siste

 

 

 

 

Accept/except

 

 

Accept: godta (I can accept this)

 

 

Except: Bortsett fra ( Everyone came except Dina)

 

 

 

Lie/lay

 

 

Lie (- laylain): å ligge (utstrakt)

 

 

It must be boring to lie on the sofa all day.

 

 

 

 

Bruk IKKE lie i geografiske uttrykk.

 

 

Bruk heller to be.

 

 

Tromsø is in North Norway (ikke Tromsø lies)

 

 

Quite/quiet/quit

 

 

Quite: nokså (This was quite good.)

 

 

Quiet: stille (Please be quiet!)

 

 

Quit: slutte (I want to quit school.)

 

 

 

 

Weather/whether

 

 

Weather: vær (I don’t know whether you heard the weatherforecast or not)

 

 

Whether: om

 

 

Their/there/they’re

 

 

Their: deres

 

 

There: der

 

 

They’re: they are-de er

 

 

They took their winter clothes to our mountain cottage and left them there, because they’re sure they will soon be back.

 

 

 

Through/threw

 

 

Through: gjennom (We drove through the tunnel)

 

 

Threw: kastet (preteritum av throw)

 

 

Past/passed

 

 

Past: forbi (He walked past the church every day)

 

 

Passed: Passerte (I passed your house last night)

 

Tusen takk! de er jo veldig nyttig :)

Lenke til kommentar

her har jeg lagd ut i fjors oppgaver. de er veldige vanskelige, syns jeg. :(

 

 

er du ikke veldig flink i engelsk?

 

Joda, men liker aldri temaene...

 

her har jeg lagd ut i fjors oppgaver. de er veldige vanskelige, syns jeg. :(

 

 

er du ikke veldig flink i engelsk?

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...