Gå til innhold

Tele2 og One Call fjerner ringeprisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke setningen: "det er på Ingen Måte gratis"Det er jo det. Nå ringer man så mye man vil uten at det koster noe mer.Forklar den.
Gratis betyr kr 0, alle disse abb har en kostnad, selv om de har mye inkludert i prisen.Jeg som knapt ringer eller sender meldinger men bruker masse data vil spare på å velge et annet abb.TANSTAAFL

Det dei meiner er at det er gratis å ringe, sende sms og mms, men du betalar for mobildataen.

Lenke til kommentar

Ubegrenset bruk er vel faktisk ikke sant.

 

Når de struper hastigheten til 128kbps etter 5GB, så er det en forholdsvis lav teoretisk maksgrense.

 

I dette regnestykket har jeg latt tvilen komme mobilselskapene til gode, og forutsetter at brukeren klarer å bruke opp 5GB øyeblikkelig, slik at hastigheten er strupet fra første sekund, og at måneden brukt i eksempelet har 31 dager.

 

128kbps = 16KB/s.

 

En times forbruk:

16*60*60 = 57600KB / 57,6MB

 

En dags forbruk:

57,6*24 = 1382,4 MB / 1,38GB

 

En måneds forbruk:

1,38*31 = 42,85GB

 

Plusser vi da på de 5GB som har "fri fart", ender vi opp på snaue 48GB pr måned, som vil være den teoretiske maksgrensen som det er mulig å bruke.

 

Forutsetter vi tele2, som har kun 64kb/s, så er den teoretiske maksgrensen ((42,85GB / 2) + 5GB) = 26,43GB pr måned.

 

Denne ville blitt ytterligere senket dersom vi faktisk regner inn at de første 5GB'ene slettes ikke kan lastes ned øyeblikkelig.

 

 

Det verste dog med denne strupingen er at måten de struper på gjør at hastigheten merkes enda verre enn den hadde trengt å være. Pingen blir skyhøy, mange tusen ms, dette gjør at surfing tar ufattelig mye lengre tid enn ved f.eks. en dobbel ISDN-linje på 128kbps og ping på rundt 100ms.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dei meiner er at det er gratis å ringe, sende sms og mms, men du betalar for mobildataen.

 

Så lenge du betale for mobildata for å få lov til å ringe "gratis" - så er det faktisk ikke lov å bruke ordet "gratis". "Gratis" betyr at det ikke skal koste noe som helst, og at man ikke må inngå noen andre forpliktelser. Var det gratis, skulle altså hvem som helst kunne ringt gratis via deres nett, uten kostnad for abonnement.

 

Derfor kreves det at man f.eks. markedsfører det som "uten ekstra kostnad".

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke. Hvis de mener at folk nå er mer innterresert i databruk enn ringing+sms, hvorfor lager de ikke abbonementene omvent, fri bruk av data og høy pris på ringing+sms? Det er jo det den rasjonelle kunden som stort sett bare vil bruke datatrafikk er innteresert i.

 

Disse abbonementene hadde vært fantastiske for 5 år siden, når man faktisk ringte og sendte sms'er.

 

"Datatrafikkunden" bør heller velge et abonement som Telipol mini +1/5gb datapakke. Få inkluderte ringeminutter, de bruker man jo ikke, og mest mulig av pengene mot datatrafikk.

 

Lenke til kommentar

Du har jo egentlig forstått det. Bare snu på flisa. Hvis det som alle er interessert i å bruke er gratis, tjener de ingen penger. Kan de derimot tjene penger på det som folk ikke er interessert i (ringe, mms, sms etc), så kan de heller ta seg fett betalt på data, som "alle" er interessert i.

 

Når ingen av spesialnummerne er inkludert, selv ikke de 5-sifrete numrene (som egentlig bare er en cloak for et vanlig 8-sifret standardnummer som er gratis å ringe til), så begynner hele saken å stinke.

 

Hvis noen tror at Netcom (og konkurrentene) gjør dette for at kunden skal spare penger, så tro om igjen. netcom har økt prisene på sine abonnement hvis man kun ser på datatrafikken. Selv om onecall ikke gjør det - så har de vel funnet ut at det nok var de aller færreste som faktisk benyttet seg av de fra før 600 minuttene / sms / mms som var inkudert, og dermed får de en fantastisk markedsføring ut av dette uten at det koster dem nevneverdig mer.

 

... med mindre alle mobilbrukere går sammen i en gigantisk kampanje, og faktisk begynner å ringe 10 timer om dagen hver måned, samt sende 20k sms og mms hver måned... Da hadde de nok fort endret abonnementene igjen.

Lenke til kommentar
Skulle heller ønske at OneCall kunne lansert 4G...
Dei brukar Telenor sin 4G.

 

Her tar du helt feil! Pr. Dags dato er det kun telenor/djuice som gir deg tilgang til 4g med ett mobil abb. Senere vil nok Talkmore få det siden det også er en Telenor operatør. One Call vil nok ikke få noe 4G før Tele2 Og Netcom vil gi brukerne denne muligheten. Netcom forhåpentligvis i Q3 et Q4 men Tele2 tror jeg vil ta enda lenger tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi 5 GB er så ufattelig mye at du aldri i livet klarer å bruke det på 1 mnd:)

Også tror jeg det har noe med at 5 GB egentlig er ganske mye når du surfer på en mobil. Kobler du den opp på en PC og laster ned 1-2 filmer så er du ferdig med en gang.

Men til Facebook og de sakene der er 5 GB EGENTLIG mer enn nok er det ikke?

 

Nja, jeg har i alle fall ikke noe problem med å bruke opp 1 GB i måneden ved hjelp av Spotify. Det faktum at du ikke klarer det betyr ikke at det ikke er mulig ;)

 

Dei brukar Telenor sin 4G.

 

Nei, det gjør de ikke.

 

Tidspunkt for frekvensauksjonen er ennå ikke satt, og vi venter i spenning vi også. Hva gjelder tilgang til 4G-nettet hos Telenor så inngår ikke det i dagens avtale vi har med dem, og derfor kan vi enkelt tilby 4G ennå. Det sagt så skal du ha MYE høyere hastighet enn 100 kb/s i 3G-nettet, så her bør du ta kontakt med kundeservice for å få sjekket abonnementet

Liker · Svar · i går kl. 08:44

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg har Netcom i dag og har aldri opplevd at de struper hastigheten på datatrafikk. Meste jeg har brukt i løpet av en måned er 60 gb (streaming av HD-innhold på YouTube med mer), og ligger på rundt 10-20 gb i måneden i snitt (bruk av mobilen og datakort i iPad'en). Så selv om abonnementet mitt er utdatert nå så beholder jeg det så lenge som mulig siden jeg ikke ønsker å få 64 kbps etter X antall gigabyte nedlastet. :)

Lenke til kommentar

Tror det beste tilbudet er det man lager selv :) Man kjøper Chess Sjakk Matt til 199kr(fribruk min/sms/mms) kjøper tilleggskvote data 10GB for kr219. Da har man 11GB/fri min/sms/mms for 418kr :) det samme kan gjøres med lite bruk 99kr 150/min/sms/mms +10GB da totalt kr318 som et alternativ til de som ikke trenger trenger så mye min/sms.

Lenke til kommentar

Ubegrenset bruk er vel faktisk ikke sant.

 

Når de struper hastigheten til 128kbps etter 5GB, så er det en forholdsvis lav teoretisk maksgrense.

 

 

Så lenge du kan bruke så mye du klarer så er det da faktisk ubegrenset bruk? - Du får 5GB inkludert til høy hastighet, og ellers så mye du måtte orke/klare.

 

Ifølge din logikk er ikke 100MBit fiber hjemme ubegrenset heller, fordi det er en grense for hvor mye jeg teoretisk kan laste ned på en mnd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at den teoretiske grensen er såpass lav at den faktisk blir en begrensning, derfor mener jeg at de ikke bør kunne bruke ordet "ubegrenset" eller "fri bruk". Særlig ikke når hastigheten strupes såpass at den blir ubrukelig til annet enn tekstmeldinger over skype. Da er begrensningen allerede der i at du ikke kan bruke den til hverken video, musikk eller surfing.

 

fiberen din hjemme har ikke noe begrensning med liten skrift heller, annet enn at den er begrenset innenfor den teoretiske maksgrensen på 100mbit, eller ca 31 terabyte i måneden... I tillegg kan du vel kjøre samme hastighet både opp og ned, så du får i praksis ca 60 terabyte totalt som en teoretisk maks. I hele perioden har du samme kvalitet på nettet, uavhengig av om du har brukt det mye eller lite. Selv om du har lastet opp og ned 58 terabyte, så kan du likevel bruke det akkurat likt som før.

 

Forresten markedsføres vanlige internettlinjer som "ubegrenset" eller "fri bruk" heller.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at den teoretiske grensen er såpass lav at den faktisk blir en begrensning, derfor mener jeg at de ikke bør kunne bruke ordet "ubegrenset" eller "fri bruk". Særlig ikke når hastigheten strupes såpass at den blir ubrukelig til annet enn tekstmeldinger over skype. Da er begrensningen allerede der i at du ikke kan bruke den til hverken video, musikk eller surfing.

 

Fortsatt kan det j osammenlignes. - Hvis jeg laster ned 100TB pr mnd hjemme så oppleves det som en begrensning for meg (Nå bruker jeg sjelden mer enn 1 gb pr mnd på smarttelefonen, så dette oppleves derimot ikke som noen begrensning for meg)

 

Du kan bruke den ubegrenset, så mye du vil - selvsagt er det litt kjipt at du ikke får full hastighet etter 5GB, men alt virker på den strupede hastigheten, så praktisk sett så har de ordene i behold.

Lenke til kommentar

Ifølge din logikk er ikke 100MBit fiber hjemme ubegrenset heller, fordi det er en grense for hvor mye jeg teoretisk kan laste ned på en mnd?

 

Ifølge din logikk er en internettlinje på 0,5MBit og en på 100MBit begge ubegrenset. Poenget er at det er en begrensning på databruken som burde komme klart frem i markedsføringen. Når jeg sammenligner flere tilbud, synes jeg det burde være relevant om hastigheten strupes etter 5 GB eller 10 GB, og om hastigheten strupes til 64 Kb/s eller 256 Kb/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...