Gå til innhold

Avgiftsfri netthandel for 500 kroner?


EFB

Anbefalte innlegg

Ifølge en kort notis i Aftenposten (29/4, side 11) har Stortinget nylig vedtatt å heve grensen for avgiftsfri import og netthandel fra 200 til 500 kroner. Det står:

 

"Dette ble vedtatt i går... Øke grensen for tollfrihet ved privat import fra 200 til 500 kroner."

 

Jeg finner ingen informasjon om dette vedtaket på nettet, men betyr dette at privatpersoner nå kan bestille CD-er og lignende fra Amazon for opp til 500 kroner, uten å betale moms? Eller er det fortsatt grensen på 200 kroner som gjelder? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja til avskaffelse av tollgebyr, men moms på ALLE forsendelser! Eller over 10kr, om man skal ha en grense. Gaver bør, naturlig nok, ha en høyere grense enn i dag. De er tross alt allerede kjøpt og betalt av privatpersoner som ikke får refundert lokal moms ved å sende dem ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvem mener du skal ta kostnaden med fortolling da?
De kan få en viss prosent av mva, eller de får bake det inn i prisene de oppgir avsender (for de ulike fraktselskapene), som tross alt skal betale kostnadene for frakten.

 

At de ikke får sugerøret sitt ned i mottakerens lommer medfører jo ogs sannsynligvis økt fokus på å gjære det effektivt. Det skal ikke ta mer enn ett og et halvt minutt å ferdigregistrere en oakke med verdien påtrykt, og det gjelder kun de som ikke kan leses av maskinelt (som burde være langt de fleste.

 

De kunne jo f.eks. giddet å engasjere seg for en felleseuropeisk maksinlesbar 2d-strekkode som burde være på plass for lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan få en viss prosent av mva, eller de får bake det inn i prisene de oppgir avsender (for de ulike fraktselskapene), som tross alt skal betale kostnadene for frakten.

 

At de ikke får sugerøret sitt ned i mottakerens lommer medfører jo ogs sannsynligvis økt fokus på å gjære det effektivt.

Dersom de baker det inn i prisene så blir det jo forbrukerne som tar kostnaden uansett, så om man betaler det direkte til fraktselskapet eller via selger, så bør jo ikke det ha så mye å si.

 

Dersom de får en viss andel av merverdiavgiften, så må det offentlige, altså skattebetalerne, altså VI, betale det uansett. Ser ikke helt forskjellen her. Resultatet blir jo at forbrukerne tar regningen uansett.

 

Som du påpeker er selve fortollingen en kostnad som påløper uansett, og vi må betale for den. At staten skal gå inn og regulere prisen (gjennom andel av mva) har jeg ingen tro på er løsningen.

Lenke til kommentar

Innlegget mitt handlet om hvem som bærer kostnaden for fortollingen, ikke størrelsesordenen på gebyret.

 

Er det noe som tilsier at kostnadene ved fortolling stiger proposjonalt med vareverdien, og hvis ikke, hvorfor skal man da betale proposjonalt?

 

Ideelt hadde man betalt gebyr tilsvarende kostnaden (i tid og ressurser) for fortollingen for sin egen pakke. Det hadde imidlertid vært kontraproduktivt å sitte med stoppeklokke og fakturere gebyrer etter tiden brukt i fortolling, så de har bare satt en flat sats.

 

Uten at jeg skal påberope meg innsidekunnskap om hvordan selve fortollingsprosessen skjer, så tviler jeg på at tid og ressurser brukt til fortolling av pakker og verdien av pakkene er proposjonale.

Lenke til kommentar

Det kjipeste som er er jo å kjøpe en vare til 210 kr og få både toll og tollgebyr til nesten varens verdi i tilegg.

 

Mitt forslag:

- Man betaler bare mva av det som er over tollgrensen, tatt dagens grense i betraktning bør man på en vare til kr 300,- betale mva for den sistre 100-lappen (dvs 25kr)

- Ingen gebyr på fortollingen i seg selv

- ingen mva på frakten, skal man betale mva for frakten bør det kun være på frakten innefor norges grenser, kostnadene for frakt i utlandet bør man ikke betale mva til norge for,

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

- Ingen gebyr på fortollingen i seg selv

Nå har ikke jeg greie på jusen her, men noe tilsier meg at fortolling er noe fraktselskapene er lovpålagt. Dermed må altså jobben utføres.

 

Du foreslår at fraktselskapene ikke skal få lov til å ta betalt for selve fortollingen. Likevel må de gjøre jobben. Hvem skal betale regningen her da?

Lenke til kommentar
Uten at jeg skal påberope meg innsidekunnskap om hvordan selve fortollingsprosessen skjer, så tviler jeg på at tid og ressurser brukt til fortolling av pakker og verdien av pakkene er proposjonale.

 

Gebyret dekker merkostnadene Posten har ved å behandle importsendinger, og det inkluderer ankomstbehandling, tollagerregnskap, og registrering. Dette er kostnader Posten må ha dekket uansett, og dette kan enten dekkes via avsender (flyttes til kunde gjennom dyrere frakt), via mottaker som nå, eller via skatteseddelen (vil trolig være forbudt iht reglene om forbudt statsstøtte).

 

Her er det ikke snakk om så veldig mye proporsjonalitet, på varer som faller under reglene for forenklet tollbehandling (varer mellom 200,- og 1000,- kr som ikke tilhører en særlig gruppe såsom våpen, alkohol, tobakk, etc) er én pakke én pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er valg, da er det mange som roper høyt om at de skal heve tollgrensen, ikke noe nytt. Det kommer nok flere gullkantede lovnader også blir det fryktelig stille etter valget.

 

Det er svært få gode argumenter om noen for å fortsatt holde den på dagens nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...