Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste innlegget til Megalaks litt feil virker det som der. For meg virket det først som at han snakket om "aldersgrense-politi".

 

Var vel satt litt på spissen fra min side, må jeg innrømme. Etter hva jeg har registrert fra kolleger etc. er det vanskelig å sette grenser i forhold til hva ungene spiller, spesielt når enkelte foreldre bryr seg mindre enn andre. Ungene kan komme med argumenter som "men han får spille det, da vil jeg også ha det" og de får spille voldelige spill hos kompiser, som de gjerne ikke får spille hjemme. Etter min mening burde det være mer akseptert å IKKE være de kule foreldrene som lar ungene spille hva de vil.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal ta deg seriøst. Det er bare så mye trolling her på forumet og spesielt i spilldiskusjonene at jeg har radaren på maks hele tiden, og det er noe uvanlig at det faktisk dukker opp noen som er tilhenger av strengere aldersgrenser.

 

Angående hvordan foreldrene skal bruke aldersgrensene så må vel også du være enig i at det ikke er mulig å finne ett svar som er gyldig for alle foreldre? Selv om man snakker så kategorisk om "barn" og hva som er best for "dem", så er barn like individuelle som voksne og blant ti barn vil det være ti forskjellige reaksjoner på vold/sex i tv-spill. De fleste barn kan helt fint vokse opp med voldsspill, det vet vi fordi ellers ville nesten alle menn på 30 vært dysfunksjonelle i dag, og når det kommer til de som faktisk lar seg inspirere av voldelig underholdning er det også en diskusjon om hvorvidt det er underholdningen som er den skyldige, eller om det er helt andre faktorer i oppveksten som har en dårlig innflytelse.

 

Jeg synes mao det er vanskelig å finne argumenter for at det å ha en streng policy på hva barna spiller har noen nevneverdig effekt og bidrar til noe annet enn dårlig stemning, krangling og at det går sport i å få tak i alt det foreldrene ikke vil at man skal ha. Om det finnes visse barn som har en personlighet som ikke egner seg for voldelig underholdning, så får man heller ta tak i de tilfellene, men man kan ikke bruke mistilpassede enkelttilfeller som en unnskyldning for å lage regler som liksom skal passe alle.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hater når "gamere" sier dem har spilt omtrent like mye på både PS3 og X360. 2 dager senere.....: Eyyy dem lyver faktisk.

Sjekker man deres gamertag/PSN card så ser man dem lyver så det renner over dem

 

En del vil bli truffet her, men det er det som er meningen med denne tråden.

Kan bare sjekke mine taggs opp, har imponerende mye spilletid på X360 og PS3 når man ser på Gamerscoren/trophies.

Pluss trophies/gamerscore (jeg personlig liker man kan følge opp det du fullfører, samle objekter o.l) viser hvor mye man dedikerer seg til spilling, veldig upopulær mening :p

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal ta deg seriøst. Det er bare så mye trolling her på forumet og spesielt i spilldiskusjonene at jeg har radaren på maks hele tiden, og det er noe uvanlig at det faktisk dukker opp noen som er tilhenger av strengere aldersgrenser.

 

Angående hvordan foreldrene skal bruke aldersgrensene så må vel også du være enig i at det ikke er mulig å finne ett svar som er gyldig for alle foreldre? Selv om man snakker så kategorisk om "barn" og hva som er best for "dem", så er barn like individuelle som voksne og blant ti barn vil det være ti forskjellige reaksjoner på vold/sex i tv-spill. De fleste barn kan helt fint vokse opp med voldsspill, det vet vi fordi ellers ville nesten alle menn på 30 vært dysfunksjonelle i dag, og når det kommer til de som faktisk lar seg inspirere av voldelig underholdning er det også en diskusjon om hvorvidt det er underholdningen som er den skyldige, eller om det er helt andre faktorer i oppveksten som har en dårlig innflytelse.

 

Jeg synes mao det er vanskelig å finne argumenter for at det å ha en streng policy på hva barna spiller har noen nevneverdig effekt og bidrar til noe annet enn dårlig stemning, krangling og at det går sport i å få tak i alt det foreldrene ikke vil at man skal ha. Om det finnes visse barn som har en personlighet som ikke egner seg for voldelig underholdning, så får man heller ta tak i de tilfellene, men man kan ikke bruke mistilpassede enkelttilfeller som en unnskyldning for å lage regler som liksom skal passe alle.

 

Jeg er en mann på over 30, vi hadde ikke spesielt voldelig spill når jeg var ung. Grafikken var så pixelert og virkelighetsfjern at den i liten grad kan sammenliknes med dagens mer realistiske vold. Videre er det forskjell mellom "usunt for deg" og "nesten alle er dysfunksjonelle".

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal ta deg seriøst. Det er bare så mye trolling her på forumet og spesielt i spilldiskusjonene at jeg har radaren på maks hele tiden, og det er noe uvanlig at det faktisk dukker opp noen som er tilhenger av strengere aldersgrenser.

 

(Korta ned sitat).

 

Nope, det er ikke mulig å finne et svar som gjelder for alle unger. Selv har jeg spilt "slemme spill" siden jeg var liten snørrunge og "klarte meg helt fint", som man sier. Men jeg trengte ikke spille de spillene. Jeg mener ikke man burde hatt strengere aldersmerking, men jeg synes de burde blitt tatt mer på alvor. Det burde være en selvfølge at slike spill ikke blir gjort tilgjengelig for småunger, og foreldre burde slippe å se på det som et dilemma: "Skal vi la ungen vår spille dette fordi andre gjør det?". Ingen behøver å få alt de peker på heller. Litt furting fra poden fordi han ikke får spille skytespill bør ikke være et insentiv for å gi etter.

 

For øvrig har jeg registrert at det at det foreligger lite konkluderende forsking på emnet rundt effekt av vold i dataspill, men hvorvidt eller ikke det gir noe utslag på adrenalin-nivå, adferdsendringer etc. bør ikke være et argument for å slippe ungene løs med hvilket som helst spill, uten oppsyn.

 

Det finnes plenty med stuerene alternativer for barn. Hvorvidt en promille av de som får tilgang til all slags spill lar seg påvirke eller ei spiller ingen rolle. Jeg tror ikke unger som spiller GTA, senere i livet går rundt og slår ihjel horer med en diger dildo, men det er en tematikk og en verden de godt kan skjermes for i noen år, frem til de utvikler en større sans for kritisk tenking. Og til syvende og sist er det foreldrenes ansvar å sørge for dét. Derfor mener jeg aldersmerkingen burde vært tatt mer på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har overtalt meg i alle fall Megalaks :)

Synes egentlig aldersgrenser er en grei ting, og synes det er teit å ha de hvis de ikke følges. Problemet i dag er jo at selv om man som foreldre prøver å være konsekvente på dette, så er det alltid en kompis barnet kan løpe til for å teste det nye og voldelige.

Lenke til kommentar
Greia er at de er anbefalt, ikke påtvingt slik som skatt er. Du eller jeg kan ikke drive å bestemme over andre foreldre og dirigere over hvordan de skal oppdra sitt barn, det er fult og helt opp til dem hvor seriøst de skal ta en anbefaling.

 

Hvorfor kan vi ikke dirigere hvordan foreldre oppdrar barna sine? Du er vel enig i at det ihvertfall må være en viss dirigering?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi ikke dirigere hvordan foreldre oppdrar barna sine? Du er vel enig i at det ihvertfall må være en viss dirigering?

 

AtW

De fleste følger de normene som er i samfunnet, men særpreg må være en faktor, dirigering mener jeg ikke er nødvendig, med mindre foreldrene er psykotiske eller rett og slett gir blanke.

Lenke til kommentar

Sånn. Både PS4 og One bestilt.

 

Nå gråt.

 

Begge? På lansering?

 

Wow. Vet ikke om noen av de er verdt å ha på lansering en gang. Men kult for deg å eie begge konsollene uansett :)

 

Upopulær spillmening: Vurderer sterkt å gå for PC som eneste nestegenerasjonskonsoll, i alle fall til konsollene synker en del i pris. Dette til tross for at jeg har vært hypet for PS4 en stund nå, og at jeg i forrige generasjon hadde både PC, PS3 og X360 fra starten av.

 

Grunnen til at jeg vurderer å fokusere på PC er hovedsaklig priser på PC-spill, hvor kraftig maskinen min er og at trådløs overføring av lyd og bilde samt og trådløs håndkontroll gjør spilling i stua via Steam Big Picture mode til en svært fristende løsning. I tillegg har tendensen i det siste vært at de gode spillene kommer til PC også, om noe utsatt.

 

Mer tekniske hensyn spiller også inn. Har blitt svært glad i 1080P 60FPS, og prioriterer dette foran eye candy i nesten alle tilfeller. På konsoll blir denne avgjørelsen ofte tatt for deg, og da blir vanligvis FPS nedprioritert.

 

(Har uansett 3DS XL, Wii U og Vita fra før)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg er en mann på over 30, vi hadde ikke spesielt voldelig spill når jeg var ung. Grafikken var så pixelert og virkelighetsfjern at den i liten grad kan sammenliknes med dagens mer realistiske vold. Videre er det forskjell mellom "usunt for deg" og "nesten alle er dysfunksjonelle".

 

AtW

 

Det er en grunn til at jeg skrev nettopp "menn på 30" og ikke "menn på over 30". Blir selv 30 neste år og har vokst opp med Doom, Duke Nukem og Mortal Kombat. Enn så pixelerte som de er så ble de merket med aldersgrense 18 og var gjenstand for den samme kontroversen som voldelige spill i dag. Faktisk vil jeg si hysteriet var større da enn nå, tross den grumsete grafikken. Husker barnevernet og den gåsa Laila Dåvøy stadig var ute i media og ønsket seg en regulering av dataspill som påvirket også voksne, nettopp pga. det her med at det er vanskelig for enkeltfamilier å ha noen policy på hva barna får tilgang til når andre familier ikke har det.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at jeg skrev nettopp "menn på 30" og ikke "menn på over 30". Blir selv 30 neste år og har vokst opp med Doom, Duke Nukem og Mortal Kombat. Enn så pixelerte som de er så ble de merket med aldersgrense 18 og var gjenstand for den samme kontroversen som voldelige spill i dag. Faktisk vil jeg si hysteriet var større da enn nå, tross den grumsete grafikken. Husker barnevernet og den gåsa Laila Dåvøy stadig var ute i media og ønsket seg en regulering av dataspill som påvirket også voksne, nettopp pga. det her med at det er vanskelig for enkeltfamilier å ha noen policy på hva barna får tilgang til når andre familier ikke har det.

 

Det har jeg også, og uavhengig av kontrovers, så er dette åpenbart mindre voldelig spill pga grafikken, det er virkelighetsfjernt om man mener volden var like rå i doom, som i dagens mere voldelig spill. Jeg snakker om realiteter, ikek media-framstilling.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har jeg også, og uavhengig av kontrovers, så er dette åpenbart mindre voldelig spill pga grafikken, det er virkelighetsfjernt om man mener volden var like rå i doom, som i dagens mere voldelig spill. Jeg snakker om realiteter, ikek media-framstilling. AtW

 

Innholdet er kanskje ikke så annerledes enn det var for 20 år siden, men formen har endret seg drastisk. Volden er mer virkelighetsnær, for ikke å snakke om spekulativ. Prostitusjon, tortur og folkemord var ikke temaer man kom over før. Jeg lurer på om det gjøres forsking på langtidseffekter av å spille, og i så fall når dette skulle ha startet? Det er jo ikke, som andre her også har påpekt, særlig nøyaktig å sammenligne spill fra "gamle dager" og nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...