Gå til innhold

"Butikkchili" - styrke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer veldig. Rundt 500 - 350.000 alt etter type. Rød og grønn chili i kjedebutikker ligger som regel under 8.000 og er relativt tamme (men hett nok for de fleste nordmenn). Værstingchillien ligger vel på rundt 2.000.000, noe som er direkte ubehagelig å spise, men denne finner du ikke på bunnpris for å si det slik.

Lenke til kommentar

Malagueta så litt tykkere ut ift lengden enn "butikkchilien" synes jeg. Cayenne er en mulighet, den virket å ha rett proporsjoner. Den er dog over 8000...

 

Det er jo latterlig at det ikke er spesifisert hva det er! Her burde nesten mattilsynet kommet på banen, det blir nesten som å kalle all frukt for "frukt", og la det bli med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en titt på pakka med chili jeg hadde i kjøleskapet (kjøpt på REMA). Sto bare "Rød chili" på den norske merkelappen, men på baksiden var det en oversikt over forskjellige chilivarianter med styrkeskala. Utfra bildet og beskrivelsen der er jeg 99% sikker på at det som er i pakka er cayennepepper.

 

Syns forøvrig at chilien man får tak i i butikken kan variere veldig i styrke. Noen ganger får man en skikkelig tam sak man kan tygge som om det skulle vært paprika, mens andre ganger går man på en skikkelig smell når man har brukt en halv en i en eller annen rett.

Lenke til kommentar

En ting som forundrer meg litt med chili er at en bit ikke er noe sterk i det hele tatt, men den biten jeg skjærer av rett ved siden av nesten brenner opp halsen. Hva skyldes dette?

 

Kjøpte forresten Habanero på Rimi for å sjekke hvor sterk den virkelig var. Skjærte av en liten bit på ca. 5x5 mm siden jeg er veldig pysete når det gjelder sterke ting, men til min overraskelse var den ikke sterk i det hele tatt. Jeg har faktisk tatt biter av vanlig chili som har svidd mer i halsen. Hva er greia? Var det bare jukse-Habanero eller kan ting miste sterkheten sin? Eller er det de greiene inni som er monstersterke og ikke bare skallet?

Lenke til kommentar

Jeg putta en hel habanero i en meksikansk Toro-gryte, og den svei godt. Langt mer enn jeg kan erindre at "vanlig chili" gjør. Nå er det dog store forskjeller innen en art også, ift styrke.

 

Har ikke testet alt, men du burde nok teste en bit som inneholder "alt". Jeg pelte meg i nesa en gang etter å ha kuttet opp en, not recommended :p

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Om du går på innvandrerbutikker så vil du nok kunne finne ordentlige chilier, merket med hvilken variant det er. Her hvor jeg studerer er alle heldigvis merket så det blir sjelden store overraskelser, da jeg ikke tørr kjøpe 'birds eye chili' (de små luringene). :p

 

Jeg smaker alltid på en liten bit av chilien før jeg hakker opp resten, for å sjekke hvor mye jeg kan bruke av den.

Lenke til kommentar

Om du går på innvandrerbutikker så vil du nok kunne finne ordentlige chilier, merket med hvilken variant det er. Her hvor jeg studerer er alle heldigvis merket så det blir sjelden store overraskelser, da jeg ikke tørr kjøpe 'birds eye chili' (de små luringene). :p

 

På innvandrerbutikkene her i byen kan de informere om at chilien de har er helt vanlig chili, og at de har grønn og rød. De har også habanero. Absolutt ikke enkelt å finne ut av der heller.

 

Forøvrig mistenker jeg at serrano er bedre representert enn cayenne. Cayennen er enda en del sterkere enn de fleste jeg får tak i, og har en veldig karakteristisk smak.

Lenke til kommentar

En ting som forundrer meg litt med chili er at en bit ikke er noe sterk i det hele tatt, men den biten jeg skjærer av rett ved siden av nesten brenner opp halsen. Hva skyldes dette?

 

Kjøpte forresten Habanero på Rimi for å sjekke hvor sterk den virkelig var. Skjærte av en liten bit på ca. 5x5 mm siden jeg er veldig pysete når det gjelder sterke ting, men til min overraskelse var den ikke sterk i det hele tatt. Jeg har faktisk tatt biter av vanlig chili som har svidd mer i halsen. Hva er greia? Var det bare jukse-Habanero eller kan ting miste sterkheten sin? Eller er det de greiene inni som er monstersterke og ikke bare skallet?

 

Er vel frøene som er sterke og ikke skallet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Værstingchillien ligger vel på rundt 2.000.000, noe som er direkte ubehagelig å spise, men denne finner du ikke på bunnpris for å si det slik.

Hvis det er Trinidad Scorpion du sikter til, så kan jeg underskrive på at den er veldig ubehagelig å spise.

 

Jeg opplevde ringing i ørene, veldig ubehagelig voldsom hikke, ekstrem prikking i ansiktet og ikke minst så ekstrem brann i munn og hals at jeg trodde jeg skulle besvime.

 

Derimot en ganske kul ting å kunne ha på CVen; "Har spist verdens sterkeste chili." :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...