Gå til innhold

PC-salget faller som en stein


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gitt bort bærbarPCen min til fordel for nettbrettet som er anskaffet. Brettet er mye mer hendig, kjappere og enklere i bruk og gjort bærbar-PCen mer eller mindre overflødig.

StasjonærPCen har jeg fortsatt, og den brukes til tyngre oppgaver, samt de småtteriene brettet ikke har funksjonalitet til å ta.

 

Maskinvaren i både bærbar-PCen og den stasjonære er langt ifra det nyeste og ei heller det beste fra sin tid. Likevel duger den mer enn godt nok til tyngre spill og bilderedigering på hobbybasis (ATI 5770 paret med i5-prosessor og 8GB minne + SSD til OSet). BærbarPCen er fra 2011 og kostet 5-6 laken da.

 

Ser helt klart ikke poenget med å skaffe ny maskin, og det tror jeg de aller fleste i min omgangskrets også tenker. :) Samme gjelder forøvrig med nettbrettet og mobilen (over 1 år gammel Galaxy Nexus).

 

Ellers har man en godt skrevet artikkel som omhandler dette her: http://www.dinside.n...e-paa-windows-8

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Jeg tror fallet har flere årsaker:

  1. Økonomisk dårlige tider i verden gir et generelt fall
  2. PC-ene er ikke så fantastisk mye bedre nå enn for 3 år siden at det er noe stort poeng å oppgradere for mannen i gata. For 10 år siden var det mye større forskjell på årets modell og en 3 år gammel modell. Dermed synker utskiftningstakten og salget.
  3. Nettbrett opptar større del av folks tid og databruk nå enn før. Det gjør at salget forskyves i favør av nettbrett. Hadde man laget en tabell der man slo sammen salg av PCer og nettbrett ville man ikke sett like store fall i salget. Årsak 1 og 2 gir fortsatt et fall.

Jeg tror IDC overdriver forklaringen om at Windows 8 er årsaken. Windows er bare noe som følger med PCen. Folk velger å oppgradere fordi den gamle maskina er for dårlig på ett eller annet vis og det er massevis av spesifikasjoner som skal friste kjøperne, ikke bare Windowsversjon. Om det er W7 eller 8 er for mange kjøpere ikke så viktig som f.eks harddiskapasitet, skjermoppløsning, mengde ram etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Æ ska nu i alle fall kjøp mæ ny PC i år.

 

Jeg tror mye/noe av dette skyldes at folk hopper over en generasjon for å kjøpe seg nettbrett.

 

"Vanlige folk" har typisk hatt seg et par stasjonærPC'er og gått over til bærbar PC. Noen av disse har igjen erstattet disse med, eller hoppet rett til en lekePC (atom/netbooks) som i praksis har gjort opplevelsen av PC'n ganske så dårlig. Og da virker jo et nettbrett ikke riktig like blodfattig som dersom du sammenligner med en gamerPC.

 

De færreste "vanlige folk" kjøper helt ny PC hver generasjon. I beste fall en gang per Windows-generasjon. Denne gangen tror jeg rett og slett de sporer over på nettbrett fordi det komplimenterer deres eksisterende funksjonalitet bedre enn en nyere i samme produktsegment.

 

Jeg tror mange/noen "vanlige folk" kommer til å kjøpe ny PC igjen når de har fått dekket sitt pekebehov, og når Microsoft får fiksa skitzofrenien i nåværende Windows-versjon. Tross alt er ikke nettbrett i utgangspunktet egnet til tradisjonelt kontorarbeide.

Lenke til kommentar

Det mest irriterende syns jeg er at det ikke er mulig å kjøpe en bærbar PC uten Windows. Har spurt flere leverandører men ingen kan selge meg en Laptop uten OS for en Linux bruker. Jeg ønsker ikke å betale for et OS jeg bare skal slette fra maskina.

 

De kunne vel bare ta ut den interne HDD/SSD en og sette inn/legge ved en ny tom ?

 

Dårlig kundeservice fortjent dårlig salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mest irriterende syns jeg er at det ikke er mulig å kjøpe en bærbar PC uten Windows.

 

Elendig utvalg er det, men det er likevel mulig:

 

http://www.prisjakt....kmoms#prodlista

 

 

 

 

Med Android:

Toshiba AC100-10D - 2 890,-

 

Med Linux:

 

 

Acer Aspire One A110-A - 4 262,-

 

Ikke inkludert OS

Multicom Xishan W350ETQ-CFB1 - 6 495,-

Multicom Xishan W370ET-CFB1 - 6 495,-

Multicom Xishan W350ETQ-CFB5 - 7 195,-

Multicom Xishan W370ET-CFB3 - 7 695,-

Multicom Xishan W350ETQ-CFB4 - 7 995,-

Multicom Xishan W370ET-CFB4 - 8 195,-

Multicom Kunshan P150EM-CFB3-MATT - 10 799,-

Multicom Kunshan P150ER-CFB1 - 11 995,-

Multicom Kunshan P150EM-CFB2 - 13 495,-

Multicom Kunshan P170EM-CFB1 - 13 995,-

Multicom Kunshan P170EM-CFB2 - 16 995,-

 

 

Okay, så "elendig" dekker ikke utvalget, prisjakt finner én android-maskin - ikke på lager, én linuxmaskin - ikke på lager - og én leverandør uten OS.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

I gamle dager byttet man pc fordi den var treig og ny Windows krevde ny maskinvare. Idag er nytt operativsystem mindre ressurskrevende enn forgjengeren, så hva er da vitsen med å bytte maskin?

I tillegg lages det ikke like krevende spill som før i tiden. Husker da Far Cry kom for lenge lenge siden. "Alle" måtte ha nytt grafikkort og cpu. Så kom Crysis, samme regla. Men nå lages spillene for konsoll, og man klarer seg fint med et gammelt skjermkort...

 

Hadde produsentene prøvd å fokusere på kvalitet, byggematerialer, viftestøy, vekt, god skjerm, IPS-paneler, mer enn 1366x768-oppløsning osv så hadde de kanskje solgt mer? Jeg skjønner godt at salget til HP og Acer synker, for der har det ikke vært mye kvalitet i det siste, kanskje med unntak av bedriftsmodellene i det øvre prissegmentet til HP

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kunne ikke erstatte verken bærbaren eller Stasjonæren med et nettbrett. Håpe bare at det fortsatt lages fornuftige 13" og 15" i fremtiden, sette ethernet port som krav på prisjakt halveres utvalget allerede, WTF. Kunne ikke tenkt meg å bruke mye penger på både brett eller bærbar som ikke har ethernet. Ikke å snakke om at den skal erstatte bærbar eller stasjonær

Endret av norgi
Lenke til kommentar

Det er ikke min erfaring eller oppfatning at nytt operativsystem fra Windows har vært mer ressurskrevende på to generasjoner nå. Tvert imot har min oppfatning vært at det har blitt mer lettdrevet. For eksempel så har jeg lest en brukererfaring som sier at Windows 7 er raskere på min spesifikke tablet-PC enn Windows XP Tablet Edition, som den ble levert med. Dette i motsetning til Windows Vista, som var tregere enn XP på den maskinen, i følge samme kilde.

 

I de siste generasjonene av Windows har Microsoft hatt interesse av å skrelle ned på operativsystemet, spesielt siden de ønsker å bruke samme kjerne ikke bare på PC men på tvers av produktklasser. Det blir ikke mer ressurskrevende av sånt. Dårligere, kanskje, men ikke mer ressurskrevende.

 

Forøvrig så betyr det at du personlig har hoppet over på konsoll slett ikke at man ikke trenger oppgradere skjermkort lengre. De som IKKE har hoppet over på konsoll, har akkurat samme motivasjon som alltid. Mer, egentlig, etter at flerskjermspilling ble en mulighet.

Lenke til kommentar

Hva er en "PC" idag? Lenovo og Apple rapporterer nye rekordsalg.

 

Min teori er at nettbrett spiser opp det lavere sjiktet og erstatter billige general-purpose notebooks. Stasjonære datamaskiner blir nok overtatt av selvbygde eller tredjeparts-bygde datamaskiner etter som entusiastene finner ut at det faktisk lønner seg og alternativet for tredjeparts-bygde datamaskiner begynner å bli ganske tilgjengelig. Hvordan måler man tredjeparts-bygde datamaskiner?

 

Laptoper i mellom/topp-sjikt, slik som Lenovo og Apple i hovedsak leverer, går ingen vei.

 

Jeg setter pengene mine på at undersøkelsen er riktig, men at det er feil å konkludere at "PC" forsvinner.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så rart, det har jo ikke skjedd så mye på hardware fronten hva gjelder PCer de siste årene. Mobiler har jo til forskjell hat en helt enorm utvikling.

 

Ville jeg hatt muligheten å koepe meg en 16 core cpu og grafikkort som motsvarer nvida TITAN til ca. 10.000 totalt så ville det vaert verdt å skaffe seg en stationaer. Men nå er det over 6 år siden Intel introduserte quadcore CPUer å fortsatt har dem ikke klart å få ut noe over 4kjerne CPUer til en overkommelig pris.

 

Hvis de ikke har tenkt å utvikle produktene sine lenger bare fordi de ikke har konkurranse fra AMD lenger så blir det nok en tablet/mobil som tar over for dataen om noen år når jeg ska ha meg nytt...Egentlig lyst på ett nytt system nå, men ser ikke noen attraktive produkter på markedet!

 

Lenke til kommentar

Ikke så rart, det har jo ikke skjedd så mye på hardware fronten hva gjelder PCer de siste årene. Mobiler har jo til forskjell hat en helt enorm utvikling.

 

Ville jeg hatt muligheten å koepe meg en 16 core cpu og grafikkort som motsvarer nvida TITAN til ca. 10.000 totalt så ville det vaert verdt å skaffe seg en stationaer. Men nå er det over 6 år siden Intel introduserte quadcore CPUer å fortsatt har dem ikke klart å få ut noe over 4kjerne CPUer til en overkommelig pris.

 

Hvis de ikke har tenkt å utvikle produktene sine lenger bare fordi de ikke har konkurranse fra AMD lenger så blir det nok en tablet/mobil som tar over for dataen om noen år når jeg ska ha meg nytt...Egentlig lyst på ett nytt system nå, men ser ikke noen attraktive produkter på markedet!

 

Ytelse er mer enn kjerner, og 16 threads betyr ikke 16 kjerner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...