Gå til innhold

PC-salget faller som en stein


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er en "PC" idag? Lenovo og Apple rapporterer nye rekordsalg.

Sist gang Apple rapporterte noe om salg av sine PC'er var i forrige kvartalsrapport 23. januar:

"The Company sold 4.1 million Macs, compared to 5.2 million in the year-ago quarter."

 

Rekordsalg? Eller en nedgang på 20%?

Vel, nå er det ca. 10 dager til neste kvartalsrapport skal legges fram. Det skal bli interessant å se om trenden fortsetter.

Lenke til kommentar

@morten_b: Multicom

 

For å være ærlig er førstevalget Asus, men de ser unektelig pene ut disse maskinene, alle med skjermkort som seriøst kan spilles på. De har tydeligvis kuttet billigmaskinene og gått noen tusen opp slik at skikkelig skjermkort er på plass. Problemet med det er at begynner en å spille på den melder kanskje behovet for Windows seg også...

Multicom har jeg gode erfaringer med, god service man kan ta litt tid å få pakken.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Ytelse er mer enn kjerner, og 16 threads betyr ikke 16 kjerner.

 

Javel jeg er fult bevisst om det. Men å doble antallet kjerner vil generellt nesten gi dobbelt ytelse ved full utnyttelse. Å putte in 8 kjerner i en CPU ville vaert veldig enkelt (amd har hatt det lenge) men isteden så har dem valgt å kun oppgradere arkitektur noe som har gitt oss litt over dobbelt ytelse på over 6 år noe som er veldig sakte.

 

Jeg ville personlig ikke rekommendert noen med en gammel quadcore å skaffe seg en ny, det er liksom bortkasta penger for de fleste.

Lenke til kommentar

Javel jeg er fult bevisst om det. Men å doble antallet kjerner vil generellt nesten gi dobbelt ytelse ved full utnyttelse. Å putte in 8 kjerner i en CPU ville vaert veldig enkelt (amd har hatt det lenge) men isteden så har dem valgt å kun oppgradere arkitektur noe som har gitt oss litt over dobbelt ytelse på over 6 år noe som er veldig sakte.

 

Jeg ville personlig ikke rekommendert noen med en gammel quadcore å skaffe seg en ny, det er liksom bortkasta penger for de fleste.

 

Men det fungerer ikke slik at man bare kan slenge på flere kjerner så har man magisk laget en bedre prosessor, for du har fortsatt et begrenset antall transistorer man har plass til.

 

Å ha multi-threaded operasjoner over mange kjerner er faktisk kostbart innen ytelse, med mindre du har arbeid som krever mye multitasking. Et operativsystem eller en web-server har ingen problem med å bruke 10-100 tråder fordi det alltid kommer inn arbeid som kan distribueres ut til hver tråd, men kalkulasjoner som må deles opp og distribueres i chunks er dyrt i forhold til å bare la en tråd gjøre jobben alene.

 

Gammel quad-core: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core2+Quad+Q6600+%40+2.40GHz

 

Ny quad-core: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3450+%40+3.10GHz

Lenke til kommentar

*Facepalm*

 

apple brukere tvang denne "trolla" diskusjonen på seg selv med å si "Dette er ikke en PC det er en Mac"... å nå har de forandret mening fordi de fant ut betydingen. nå begyne de med "nei dette er ikke en telefon det er en iPhone.... jeg lurer på hva som vil skje i fremtiden.....

Bare slutt denne diskusjonen.

 

hardware er hardware og software er software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...