Gå til innhold

Straffes man unaturlig hardt i sexrelaterte saker?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

En voksen person med de rette evnene kan manipulere en 13 åring så lett at det er skummelt, mye fordi en 13 åring tror han/hun er voksen og verdensvant. Kombinert med en livserfaring lik null havner de fort i en situasjon hvor de blir skrudd inn i en "heltedyrkende" situasjon.

 

En person med de rette evnene kan manipulere en mindre smart person så lett at det er skummelt, mye fordi den mindre smarte personen tror han er voksen og verdensvant. Kombinert med en evne til å lære av sine feil lik null havner de fort i en situasjon hvor de blir skrudd inn i en "heltedyrkende" situasjon.

 

:tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør den? Hvor gjør den det? For i § 192 heter det "straffes for voldtekt", og det er den paragrafen som faktisk handler om voldtekt. § 195 nevner derimot ikke ordet voldtekt.

Norges lover er mer enn hva som står der. Etter det jeg husker så regnes sex med mindreårige som voldtekt, siden man har sex med en person "av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen".

 

Legg også merke til at straffen er det samme. Om du har voldtekt med samleie så er minstestraffen 3 år. Om du har sex med en under 14 år så er minstestraffen 3 år.

 

Om det ikke kalles voldtekt når du har sex med en mindreårig, så blir det ihvertfall straffet som en voldtekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En voksen person med de rette evnene kan manipulere en 13 åring så lett at det er skummelt, mye fordi en 13 åring tror han/hun er voksen og verdensvant. Kombinert med en livserfaring lik null havner de fort i en situasjon hvor de blir skrudd inn i en "heltedyrkende" situasjon.

 

Jeg innså nettopp ved å lese din beskrivelse at Siv Jensen og FRP driver mental voldtekt av store deler av den mindre reflekterte befolkningen.

 

#denfølelsen

Lenke til kommentar

 

Norges lover er mer enn hva som står der. Etter det jeg husker så regnes sex med mindreårige som voldtekt, siden man har sex med en person "av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen".

 

Legg også merke til at straffen er det samme. Om du har voldtekt med samleie så er minstestraffen 3 år. Om du har sex med en under 14 år så er minstestraffen 3 år.

 

Om det ikke kalles voldtekt når du har sex med en mindreårig, så blir det ihvertfall straffet som en voldtekt.

At det blir straffet som en voldtekt er jeg selvfølgelig klar over, men i nåværende straffelov står altså ordet voldtekt i én bestemmelse, men ikke i den bestemmelsen du snakket om.

 

I den nye straffeloven (som ikke er trådt i kraft ennå) så snakker man om "voldtekt av barn under 14 år" så lenge man har seksuell omgang med barn under 14 år. Det er forsåvidt også en naturlig beskrivelse fra et rettsdogmatisk standunkt: Rettslig sett har man sex med noen som ikke har samtykket til det.

Lenke til kommentar

At det blir straffet som en voldtekt er jeg selvfølgelig klar over, men i nåværende straffelov står altså ordet voldtekt i én bestemmelse, men ikke i den bestemmelsen du snakket om.

 

I den nye straffeloven (som ikke er trådt i kraft ennå) så snakker man om "voldtekt av barn under 14 år" så lenge man har seksuell omgang med barn under 14 år. Det er forsåvidt også en naturlig beskrivelse fra et rettsdogmatisk standunkt: Rettslig sett har man sex med noen som ikke har samtykket til det.

Problemet er at de straffes likt når de ikke er like alvorlige handlinger. Det er mange jenter som starter å ha sex når de er 13 år, og mange søker en eldre mann. De vil kanskje angre på det, og han burde visst bedre, men det var ikke en spesielt traumatisk opplevelse.

 

Derimot å tvinge noen til å ha sex med deg, spesielt om det er første gang, ofte ødelegger det mennesket. Mange av de jentene faller ut av skolen, og en del tar livet av seg. Sjansen for å få kjønnsykdomer er høy. Det er en ekstremt traumatisk og voldlig hendelse som bør straffes med mer enn 3 år i fengsel.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at sjansen for å få kjønnsykdommer er direkte knyttet til graden av frivillighet under samleie?

Absolutt. De er to årsaker til at sjansen er langt høyere under voldtekt

1. De som voldtar, har trolig voldtatt før og ihvertfall hatt sex mange ganger før. Dermed sjansen for at de har f.eks. HPV er veldig høy.

2. Under voldtekt så er vaginaen tørr. Det betyr sår og dermed kan man mye lettere bli smittet av kjønnsykdommer.

Lenke til kommentar

Absolutt. De er to årsaker til at sjansen er langt høyere under voldtekt

1. De som voldtar, har trolig voldtatt før og ihvertfall hatt sex mange ganger før. Dermed sjansen for at de har f.eks. HPV er veldig høy.

2. Under voldtekt så er vaginaen tørr. Det betyr sår og dermed kan man mye lettere bli smittet av kjønnsykdommer.

 

Det her var det jammen lite hold i.

Lenke til kommentar

Absolutt. De er to årsaker til at sjansen er langt høyere under voldtekt

1. De som voldtar, har trolig voldtatt før og ihvertfall hatt sex mange ganger før. Dermed sjansen for at de har f.eks. HPV er veldig høy.

2. Under voldtekt så er vaginaen tørr. Det betyr sår og dermed kan man mye lettere bli smittet av kjønnsykdommer.

 

2 høres fornuftig ut, men 1 har ingenting med graden av frivillighet og gjøre, men med valg av seksualpartner. Den store majoriteten av voldtekter skjer blant mennesker som allerede kjenner hverrandre og som har konsumert alkohol. Jeg ser ikke på det som en selfølgelighet at gjerningsmannen tidligere har vært mer seksuelt aktiv enn gjennomsnittet eller at han har voldtatt før.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

2 høres fornuftig ut, men 1 har ingenting med graden av frivillighet og gjøre, men med valg av seksualpartner. Den store majoriteten av voldtekter skjer blant mennesker som allerede kjenner hverrandre og som har konsumert alkohol. Jeg ser ikke på det som en selfølgelighet at gjerningsmannen tidligere har vært mer seksuelt aktiv enn gjennomsnittet eller at han har voldtatt før.

Faktisk så er det 35% av tilfellene hvor de ikke er påvirket av rus i det hele tatt og langt flere hvor de klarte å si nei. At man kjenner gjerningsmannen betyr ikke at han er en normal sexualpartner. En stor andel av voldtektsmennene er bekjente, folk som drar på fest med deg.

 

Det er ikke samme type mennesker som voldtar og som du ville ha som sexualpartner. Det er en grunn til at de trenger å voldta. Mange av de har voldtatt før, og har hatt sex med mange personer. Ergo, de har en større risiko for å ha kjønnsykdommer.

 

Som du kan se i grafen under, så er de fleste voldtekt gjort av noen man ikke ville hatt sex med.

 

atab3.gif

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

atab3.gif

 

Det eneste den statistikken viser er at folk syns det er mye lettere å rapportere en fremmed person for voldtekt, enn en de kjenner. De aller fleste fagfolk er enig om at flest voldtekter antagelig foregår innad i ekteskap, men de blir så godt som aldri rapportert.

Lenke til kommentar

Det er en annen problemstilling. Loven og dermed samtykkekompetansen er den samme for begge kjønn. At gutter og eldre jenter i manges øyne (spesielt de nevnte guttenes) er et gode og ikke et onde, vedkommer ikke evnen til å ta selvstendige avgjørelser, bare synet på overgrepets alvor.

 

Geir :)

At du ikke greier se hva jeg mener for stå på deg, du er et av problemene i dette feminist samfunnet der menns seksualitet blir mer & mer undertrykt.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på 14/15 og 14/23 ja, men er det noe bedre om en har sex med en jevnaldrende, som ikke aner hva han/hun gjør, og som kanskje i mye større grad driter i deg enn en eldre person?Jeg ser liksom ikke helt hvordan det blir mer skadelig med en på 23 enn en på 15.

 

Jeg vet ikke om det er mer skadelig om han/hun er eldre, men jeg vil tro det er det fordi det er et større tillitsbrudd. Det er nok ønskelig at vi som samfunn kan enes om at barn kan forvente at myndige personer ikke utnytter mennesker.

 

Det var klønete skrevet, litt trøtt. Jeg tror du ser hvor jeg vil.

Lenke til kommentar

Det eneste den statistikken viser er at folk syns det er mye lettere å rapportere en fremmed person for voldtekt, enn en de kjenner. De aller fleste fagfolk er enig om at flest voldtekter antagelig foregår innad i ekteskap, men de blir så godt som aldri rapportert.

Men nå prater jeg ikke om slike voldtekter, som jeg vil uansett kategorisere under domestic abuse. Det har ikke samme effekt på offeret.

 

Vi vet hva slags voldteker folk tenker på, når vi prater om voldtekt. Det er hovedsakelig festvoldtekter, voldtekter fra omsorgspersoner og overfallsvoldtekter. Hvis du opplever en slik voldtekt så er sjansen for å få kjønnsykdommer langt høyere.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er mer skadelig om han/hun er eldre, men jeg vil tro det er det fordi det er et større tillitsbrudd. Det er nok ønskelig at vi som samfunn kan enes om at barn kan forvente at myndige personer ikke utnytter mennesker.

 

Det var klønete skrevet, litt trøtt. Jeg tror du ser hvor jeg vil.

 

Jeg er enig i at vi bør jobbe mot ett samfunn der voksne ikke utnytter barn. Jeg reagerer bare på en del av tilfellene der det hevdes det er fryktelig mye mer skadelig for tenåringen å ha sex med en som er, si ti år eldre, kontra en som er ett år eldre.

Lenke til kommentar

Absolutt. De er to årsaker til at sjansen er langt høyere under voldtekt

1. De som voldtar, har trolig voldtatt før og ihvertfall hatt sex mange ganger før. Dermed sjansen for at de har f.eks. HPV er veldig høy.

 

Det er en luftig påstand. Dog sannsynligheten for SOI jo eldre man er hvis en bytter partnere, den er åpenbar.

 

2. Under voldtekt så er vaginaen tørr. Det betyr sår og dermed kan man mye lettere bli smittet av kjønnsykdommer.

 

Dette er en myte (første påstand). Skadene som oppstår ved voldtekt og samtykket samleie er faktisk så like at man har problemer å skille de, om man går ut i fra de vitenskaplige kriteriene.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Det er en luftig påstand. Dog sannsynligheten for SOI jo eldre man er hvis en bytter partnere, den er åpenbar.

 

Dette er en myte (første påstand). Skadene som oppstår ved voldtekt og samtykket samleie er faktisk så like at man har problemer å skille de, om man går ut i fra de vitenskaplige kriteriene.

Det der er bare tull og skammelig.

 

Her er en annen studie

Consensual sex (No. of women*),

Genital injury 8

No genital injury 67

total 75

 

Nonconsensual sex (No. of women*),

Genital injury 127

No genital injury 15

total 142

 

http://www.sciencedi...002937897705568

 

Det burde vel egentilg si seg selv at det er flere skader etter voldtekt. De som drev forskningen over hadde en klar agenda.

 

Hvis den studien var korrekt så er foreplay unødvendig. Det er nok ikke noe mange jenter vil bli enig i. Og mange er jomfru, eller har ikke hatt sex på lenge når de blir voldatt. I de tilfellene burde det være klart for de fleste at det blir flere skader. Det er ikke uten grunn at mange beskriver voldtekt som en ekstremt smertefull erfaring.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...