Gå til innhold

Anmeldelse: Bioshock Infinite (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, da har jeg også begynt å spille dette såkalte 10/10-spillet, og kan jo komme med noen kommentarer i forhold til hvordan det er.

 

Spillet begynner med en times mellomsekvens. Ja du leste riktig, en time der du ikke gjør noe som helst bortsett fra å løpe rundt på skinner mens ting utspiller seg rundt deg uten at du kan gjøre noe som helst med det.

 

Det er en fin cut scene, for all del, men for meg blir det et resultat av dårlig design når man må dra det så ut før man faktisk får noe å gjøre. Bortsett fra å trykke F i ny og ne da. Ikke noen valg altså, men trykke F for å fortsette. Er vel for å fortelle spilleren at "Jada, vi har ikke glemt deg helt, men sjekk dette ut da! *something awesome happens*"

 

Jeg tenkte med en gang på denne artikkelen da den første timen av spillet var over, og jeg tenkte på den igjen når man treffer Elizabeth.

 

http://www.gamer.no/...remdeles-verdi/

 

Opp gjennom spillhistorien har enkelte nemlig søkt å smelte sammen interaktivitet og mellomsekvenser på forskjellige måter, tilsynelatende for å la spilleren være mer deltakende i begivenhetene som utspiller seg. Stort sett er disse blandingsforsøkene mindreverdige substitutt, og jeg foretrekker som oftest å la spillet ta kontrollen fremfor å beholde illusjonen av kontroll.

 

I "tidenes beste" spill gjør det tydeligvis ingenting at du får lov å løpe rundt i disse mellomsekvensene. Godt det ikke var samme anmelder, så man kan unnskylde seg med det, og når man først skal ha en time med mellomsekvens (har det noengang blitt gjort før, bortsett fra i QTE-spill?) så er det kanskje ingen annen måte å gjøre det på. (Det får du skrive om neste gang, Audun!)

 

Underveis får man også presentert et par Telltale-gåter, som jeg liker å kalle dem, som selv en 3-åring kunne løst. Det er totalt unødvendig, og man blir egentlig bare provosert. Enten får de lage noe ordentlig, eller så får de la være.

 

I Columbia treffer man veldig mange NPCer, som driver med sitt, så man skulle kanskje tro at man kunne snakke med noen av disse, men igjen må man gå skuffet vekk. Selv i de tilfellene NPCene snakker til deg, så kan du ikke svare dem, bortsett fra de gangene hvor du kan trykke F for å sette i gang en liten tutorial, som forklarer noen av prinsippene i spillet. Dette er forøvrig fint gjennomført.

 

Jeg får en veldig Fable-følelse der jeg trasker igjennom Columbia for første gang. Fullt av liv, men allikevel så dødt.

 

Edit: Jeg glemte også at man kan stjele absolutt alt man kommer over i spillet uten at det skjer noe som helst. Morsomste er episoden tidlig i spillet der du bare tar en pølse i brød og en cola rett foran nesa på en stakkars selger. :p

 

Når man så først kommer til et punkt ca en time ut i spillet så starter skytingen, og gjett om det blir skyting. Fiender hopper på deg i rene Dragon Age 2-stil og det er bare å tømme magasinene først som sist. Jeg la også merke til at fiendene noen ganger også ser deg igjennom vegger. Virker ikke som det går an å snike seg rundt med nevneverdig suksess heller, og skytedelen virker veldig arkadeaktig, selv om våpnene responderer fint. Det som allikevel er det mest sjokkerende er at det går ikke an å lene seg til siden. Dette altså i år 2013. Jeg regner med at denne beslutningen er tatt fordi spillet er laget til konsoll. Det spiller egentlig ingen rolle uansett, fordi skytingen som sagt er så arkadeaktig at det er bare å gå på.

 

Er det noe fint å si om Bioshock Infinite, da? Absolutt. Grafikkstilen er veldig, veldig imponerende, selv om det blir fryktelig mye bloom, men dette er et av få spill hvor det faktisk funker litt. Produksjonskostnadene til dette spillet har vært astronomiske, og det vises i den utrolige detaljrikdommen i miljøene og mye arbeid er tydeligvis lagt ned for å fortelle mange små historier om samfunnet. Det er en fascinerene verden som er lagd, og man får lyst til å finne ut mer om samfunnet, og hva din rolle i det hele er. Selv om jeg klagde på ufattelig lange cut scenes, så er de veldig flotte, men jeg skulle ønske de var stykket opp mer, og at jeg slapp å holde inne W, med et innslag av F i ny og ne. Enten må de la meg spille, eller så kan de la være. Når jeg tenker meg om så var ikke skytingen så morsom at jeg har lyst til å spille så mye allikevel, så kanskje spillet bare burde vært en lang mellomsekvens? Stemmeskuespillet er også bra.

 

Spillet kommer helt klart til å stå og vippe mye på hvordan samspillet mellom karakteren din og Elizabeth blir. Jeg har ikke spilt nok til å kommentere nok om det enda.

 

Uansett så har jeg spilt så mye at jeg kan si at Bioshock Infinite er langt fra et 10/10-spill. For det første er det ikke et spesielt bra skytespill, og for det andre så blir kontrollen frarøvet deg for mye, for ofte. Det er ikke spesielt mye å gjøre i spillet, men siden områdene er så små, så hadde det blitt vanskelig å få til noe fornuftig uansett. (Mulig det endrer seg etterhvert, men det er da lovlig sent)

 

Historien er grei nok sålangt, til og med bra kanskje (Bedre enn Dishonored og Far Cry 3, men hallo), men har ikke sugd meg inn på noen som helst måte. Håper den tar seg opp. Grafiske stilen og detaljrikdommen i landskapet er allikevel noe av det beste jeg har sett, og det kombinert med den interessante settingen gjør at det i alle fall kan bli en bra opplevelse ut av det. Litt mer skeptisk til hvor bra det egentlig har vært som spill når man blir ferdig med det.

 

Uansett, liker man AAA-spill, så er det ingen tvil. Man kommer til å elske det. De som allikevel på forhånd var skeptiske og har blitt skuffet gang på gang over 10/10 anmeldelser fordi de er så langt unna sannheten som mulig? Jepp, de har gjort det igjen. :)

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Edit2: En annen "vittig" ting. Fyren du spiller flyr altså rundt midt blandt sivilbefolkningen med maskingeværet i hendene, og ingen bryr seg i det hele tatt. Jeg regner med at det er fordi spillet er laget til konsoll igjen, så det er vanskelig å ha en egen knapp for å skjule våpenet, men de kunne jo ha scriptet det, når de har skriptet så ufattelig mye annet. Selv når du stikker geværløpet langt opp i neseborene på ei lita jente så stirrer mora fremdeles tomt rett fram, selv når de advarer om meg over calinganlegget. :p

 

Fra anmeldelsen:

Dette er et levende, dynamisk sted

 

Joda, virkelig. :p

Endret av radiohodet
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har nå fått spilt bare 2 timer men uansett, så langt så er jeg veldig veldig fornøyd med spillet. Selv om jeg kan være ening i et par ting radiohodet sier så er så er det faktumet at det er veldig likt de tidligere BioShock spillene og at den visuelle stilen er LANGT over perfekt.

 

De gjør at selv om det er et par så ting som kanskje kunne være annerledes så har de 2 timene vært faktastiske og jeg synes de fortjener all den gode kritikken som er kommet, når det er sakt så har jeg som bare spilt 2 timer men jeg tviler at resten av spillet kommer til å skuffe meg noe særlig.

 

Lenge leve fanboys, haha :p

Lenke til kommentar

Ble akkuratt ferdig med spillet og er ganske skuffet. Det er på ingen måte et dårlgt spill, men fortsatt langt fra karakteren 10/10.

 

Historen virket spennende i starten og jeg vil si Elisabeth var veldg bra utviklet. men senere viste det seg at hun faktisk var den eneste spennende karakteren. Jeg savnet dialog med andre karakterer, og lydopptakene som ligger slengt rundt var lite interresante. Selv om historen var spennende følte jeg at jeg kun var en "tilskuer" og ikke en "deltaker". Jeg kan telle på en hånd hvor mange valg jeg tok i spillet og det føltes ikke ut som de påvirket historen noe serligt.

 

Gameplayet var ganske morsomt, men det føltes ut som mye av skytingen var helt unødvendigt for historiens del. Noen ganger tenkte jeg "hvor faen kom de her fra? jeg vil fortsette å finne ut av mysteriet bak Elsabeth". Selv om det ble mye avbrytende og litt ensformig skyting, vil jeg si at jeg for det meste hadde det morro.

 

men det som irriterer meg mest er Slutten! Noe av det som er kult med Colombia er at det er troverdig. Hvis det fantes en flyvende by på starten av 1900-tallet, ville jeg trodd den lignet Colombia. Alikevel tar de spillet i en "magisk/fantasy" retning som drar meg litt ut av opplevelsen. Den siste scenen var heller ikke så overaskende som de skulle ha det til, etter som den hadde streifet meg et par ganger på forhånd. (Det finnes en film med lignende slutt)

 

7/10! ikke dårligt, men langt fra perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette helt, jeg driver å laster det ned samtidig som jeg leser disse innleggene og forskjellige anmeldelser på andre sider. Det er jo så mange som gir det 10/10, men noen gir det 6-7/10 Hva kommer det av, burde ikke andre komme med 8-9 om de bare er litt uenige? Det å angripe anmelder her for hans 10/10 er bare tåpelig. Gå på metacritic, som skal være temmelig sikker kilde, der er de fleste i lik tanke om 10ern.

 

Så kommer jeg inn her, og begynner å nærmest tro jeg har blitt lurt når folk kommer med "ikke dårlig, men langt fra perfekt" som i mine øyne er "helt ok". Samt også nevner de mange feilene med spillet.

 

Hva skal man egentlig tro på her, skal selvfølgelig prøve spillet og få min egen mening, men er det bare smak som avgjør karakteren eller er det den sære som må hakke på småting som i dishonoured (corvo blir kalt assassin av alle, selvom man ikke trenger å være det, spillet får en 2er for det, folk)

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å ta dette opp, kommer av den enkle grunn at jeg kjøpte spillet pga forskjellige VELDIG GODE anmeldelser rundt omkring, så føler meg litt snytt om jeg har kasta bort penger på noe som er "helt ok". Så spillentusiast er jeg ikke.

 

Har noen ett godt svar?

Lenke til kommentar

Billigste stedet å kjøpe dette fra nå er?

 

Har en kupong på 500,- nede på Spaceworld, ser PC-versjonen til til 399,- der, frister å stikke ned å kjøpe det og sette i gang med spillingen med en gang. Men om det er mye penger å spare på nedlastbar versjon så...

Lenke til kommentar

Billigste stedet å kjøpe dette fra nå er?

 

Har en kupong på 500,- nede på Spaceworld, ser PC-versjonen til til 399,- der, frister å stikke ned å kjøpe det og sette i gang med spillingen med en gang. Men om det er mye penger å spare på nedlastbar versjon så...

 

Kjøpte det her, fikk CDkey innen 1,5 time på mail og koster ca 250.

Lenke til kommentar

Kjøpte det her, fikk CDkey innen 1,5 time på mail og koster ca 250.

 

Var ikke noe link i innlegget ditt, men kan det være G2play du snakker om? Fikk Far Cry 3 der skambillig.

 

EDIT: Fiksa meg en kode derifra. Så da setter jeg den på D/L når jeg kommer hjem fra jobb om noen timer :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette helt, jeg driver å laster det ned samtidig som jeg leser disse innleggene og forskjellige anmeldelser på andre sider. Det er jo så mange som gir det 10/10, men noen gir det 6-7/10 Hva kommer det av, burde ikke andre komme med 8-9 om de bare er litt uenige? Det å angripe anmelder her for hans 10/10 er bare tåpelig. Gå på metacritic, som skal være temmelig sikker kilde, der er de fleste i lik tanke om 10ern.

Hvis du ser på karakter beskrivelsene til gamer.no (klikk på karakteren) så vil du se at 8-10 stort sett er den samme karakteren, er kun små forskjeller i preferanser som skiller dem. Det er uansett og veldig godt spill. Du bør ikke henge deg så mye opp i selve karakteren, den forteller ikke så mye, men heller se hva anmelder skriver om de forskjellige elementene av spillet. Det beste er å finne en anmelder eller andre spillere man vet har tilnærmet samme smak som deg, og se hva h*n skriver/sier.

Du skal heller ikke vektlegge Metacritic så veldig mye. I teorien så er ideen god, men fungerer ikke like bra i praksis da folk ikke er ærlig i hvordan de stemmer på ett spill. I tillegg så er det/kan det være problemer med hvordan forskjellige karakter systemer konverteres til metacritic sitt.

 

Så kommer jeg inn her, og begynner å nærmest tro jeg har blitt lurt når folk kommer med "ikke dårlig, men langt fra perfekt" som i mine øyne er "helt ok". Samt også nevner de mange feilene med spillet.

 

Hva skal man egentlig tro på her, skal selvfølgelig prøve spillet og få min egen mening, men er det bare smak som avgjør karakteren eller er det den sære som må hakke på småting som i dishonoured (corvo blir kalt assassin av alle, selvom man ikke trenger å være det, spillet får en 2er for det, folk)

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å ta dette opp, kommer av den enkle grunn at jeg kjøpte spillet pga forskjellige VELDIG GODE anmeldelser rundt omkring, så føler meg litt snytt om jeg har kasta bort penger på noe som er "helt ok". Så spillentusiast er jeg ikke.

 

Har noen ett godt svar?

Spiller det noen rolle om spillet ikke er perfekt? Ingen her inne har sagt at det er dårlig, og tross noen (eventuelle) svakheter så har det vært/er det moro/underholdende.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette helt, jeg driver å laster det ned samtidig som jeg leser disse innleggene og forskjellige anmeldelser på andre sider. Det er jo så mange som gir det 10/10, men noen gir det 6-7/10 Hva kommer det av, burde ikke andre komme med 8-9 om de bare er litt uenige? Det å angripe anmelder her for hans 10/10 er bare tåpelig. Gå på metacritic, som skal være temmelig sikker kilde, der er de fleste i lik tanke om 10ern.

 

Så kommer jeg inn her, og begynner å nærmest tro jeg har blitt lurt når folk kommer med "ikke dårlig, men langt fra perfekt" som i mine øyne er "helt ok". Samt også nevner de mange feilene med spillet.

 

Hva skal man egentlig tro på her, skal selvfølgelig prøve spillet og få min egen mening, men er det bare smak som avgjør karakteren eller er det den sære som må hakke på småting som i dishonoured (corvo blir kalt assassin av alle, selvom man ikke trenger å være det, spillet får en 2er for det, folk)

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å ta dette opp, kommer av den enkle grunn at jeg kjøpte spillet pga forskjellige VELDIG GODE anmeldelser rundt omkring, så føler meg litt snytt om jeg har kasta bort penger på noe som er "helt ok". Så spillentusiast er jeg ikke.

 

Har noen ett godt svar?

 

Hver gang et spill får universell hyllest er det alltid en gruppe gamere som skal rakke ned på spillet. Dette er ofte negative personer, som dykker inn i spillet med mål om å motbevise 10erne, og så logge seg inn på forum å snakke drit om spillet. Det er bare å se på Radiohodet, som dømmer spillet uten å ha spilt mer enn introsekvensen, og at denne er for lang og lite interaktiv.

 

Det samme skjedde med det første Bioshock. Half Life 2 også i sin tid, og Marion Galaxy. Det er noen som av uante grunner ser rødt hver gang et spill får 10/10, og kjøper spillet med den forventning at spillet er feilfritt og Guds gave til gamere. Dette er absurd, ingen spill er perfekt.

 

Det finnes selvsagt gamere som på helt legitim måte, etter å ha rundet spillet konkluderer med at de ikke er helt enige i hyllesten spillet har fått . Spillsynsing er nemlig 100% subjektivt.

 

Men denne typen gamere er dessverre i mindretall i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette helt, jeg driver å laster det ned samtidig som jeg leser disse innleggene og forskjellige anmeldelser på andre sider. Det er jo så mange som gir det 10/10, men noen gir det 6-7/10 Hva kommer det av, burde ikke andre komme med 8-9 om de bare er litt uenige? Det å angripe anmelder her for hans 10/10 er bare tåpelig. Gå på metacritic, som skal være temmelig sikker kilde, der er de fleste i lik tanke om 10ern.

 

Så kommer jeg inn her, og begynner å nærmest tro jeg har blitt lurt når folk kommer med "ikke dårlig, men langt fra perfekt" som i mine øyne er "helt ok". Samt også nevner de mange feilene med spillet.

 

Hva skal man egentlig tro på her, skal selvfølgelig prøve spillet og få min egen mening, men er det bare smak som avgjør karakteren eller er det den sære som må hakke på småting som i dishonoured (corvo blir kalt assassin av alle, selvom man ikke trenger å være det, spillet får en 2er for det, folk)

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å ta dette opp, kommer av den enkle grunn at jeg kjøpte spillet pga forskjellige VELDIG GODE anmeldelser rundt omkring, så føler meg litt snytt om jeg har kasta bort penger på noe som er "helt ok". Så spillentusiast er jeg ikke.

 

Har noen ett godt svar?

 

Det er derfor jeg skriver hvordan spillet egentlig er, i stedet for å bare male med stor pensel, slik anmelderen gjør. Å nei, jeg glemte jo at jeg er en hater som bare er ute etter å skrive negative ting om et 10/10-spill som visstnok ikke er perfekt, fordi ingen spill er perfekte, men som jo samtidig er det siden det får 10/10. Det har ingenting med at jeg er utrolig glad i spill og skulle ønske at dette virkelig var et 10/10-spill, som jeg har ventet på hele dette årtusenet. Dessverre har spillet mange feil og mangler, og det blir urettferdig for de spillene som ikke får 10/10, fordi dette ikke er noe bedre enn mange andre spill selv om det har fin grafikk.

 

Jeg har visst også forøvrig bare spilt introen, selv om spillet bare er rundt 10 timer da, så da er vel introen halve spillet. :) Det håper jeg virkelig ikke er sant, for da trekker det enda mer ned.

 

Du må nesten lese selv det jeg og andre skriver (også anmeldelser), og se hvor viktig disse tingene er for deg. Det er også en del som prøver å trekke fakta i tvil fordi de heier på spillet, eller noe i den duren. Jeg skjønner det ikke helt den tankegangen må jeg innrømme. Om du synes Dishonoured er et fantastisk spill, så vil du også like Bioshock Infinite, det er jeg ganske sikker på. Om du kommer til å synes at Bioshock Infinite er like bra, det vet jeg ikke, for de er ganske forskjellige spill. (Spesielt om du likte å snike i Dishonoured) Jeg har veldig mye å trekke for i Dishonoured også, så litt vanskelig for meg å gjøre en sammenligning for deg om du elsket det.

 

Metacritic er en veldig dårlig målestokk for kvaliteten på spill forøvrig. Spillsider er laget for å få reklameinntekter, og da må man skrive ting som fanboys liker. Sim City hadde 91 i metascore før spillerne plutselig vendte seg mot EA da det ble avslørt hvor dårlig spillet og serverne var. Nå er metascore 65 fordi det har blitt populært å hate spillet. Spillanmeldere vender kappen etter vinden. Det er trist, men også forståelig.

Endret av radiohodet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hver gang et spill får universell hyllest er det alltid en gruppe gamere som skal rakke ned på spillet. Dette er ofte negative personer, som dykker inn i spillet med mål om å motbevise 10erne, og så logge seg inn på forum å snakke drit om spillet. Det er bare å se på Radiohodet, som dømmer spillet uten å ha spilt mer enn introsekvensen, og at denne er for lang og lite interaktiv.

I innlegg #107 i denne tråden så syntes jeg h*n redegjør godt for sin mening, og tar forbehold om at spillet ikke er fullført, slik at det kun handler om hva som har skjedd frem til ett gitt punkt. Det er ikke noe i det innlegg som bærer preg av å rakke ned på spillet kun for å rakke ned. Man kan fint være uenig, men som med alle andre anmeldelser (profesjonelle eller fra spillere) så er det kun en mening om ens egen opplevelse. Det er ikke noe i veien med å kritisere ett spill eller andre ting så lenge man redegjør for hvorfor man mener som man gjør, og det blir gjort i dette tilfellet. Det er stor forskjell på å si "Bioshock suger lut/er veldig bra" og "Bioshock suger lut/er veldig bra fordi ...".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...