Gå til innhold

Anmeldelse: Bioshock Infinite (Windows)


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt store forventninger til denne oppfølgeren etter å ha kost meg glugg ihjel med forgjengerne. Bioshock Infinite er bare tragisk. Det overgår på ingen måter det første eller andre spillet i serien. Fra å være en hemningsløs, klaustrofobisk og gal spillopplevelse, har det blitt til en scriptet, lite innovativ og mildt sagt lite fengende historie hvor hovedfokuset ligger på grafisk utseende, og rasediskriminering.

 

Jeg er mer enig i denne anmeldelsen enn Gamer.no sin: http://hardreset.co.uk/bioshock-infinite-disappointment-on-a-disc/

 

Ta meg tilbake til Rapture neste gang Irrational.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt store forventninger til denne oppfølgeren etter å ha kost meg glugg ihjel med forgjengerne. Bioshock Infinite er bare tragisk. Det overgår på ingen måter det første eller andre spillet i serien. Fra å være en hemningsløs, klaustrofobisk og gal spillopplevelse, har det blitt til en scriptet, lite innovativ og mildt sagt lite fengende historie hvor hovedfokuset ligger på grafisk utseende, og rasediskriminering.

 

Jeg er mer enig i denne anmeldelsen enn Gamer.no sin: http://hardreset.co....ment-on-a-disc/

 

Ta meg tilbake til Rapture neste gang Irrational.

 

Wow. Har aldri lest et innlegg jeg er mer uenig i. Spesielt reagerer jeg på at du vil tilbake til Rapture. What? Ønsker du melking? Bioshock 1 var fantastisk fordi det var unikt. Spill heller enern på ny, og la Ken Levine gjøre det han kan best, som er å skape nye verdener.

 

Bioshock 2 er nok spillet du er ute etter. Det var dritkjedelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spesielt reagerer jeg på at du vil tilbake til Rapture. What? Ønsker du melking? Bioshock 1 var fantastisk fordi det var unikt. Spill heller enern på ny, og la Ken Levine gjøre det han kan best, som er å skape nye verdener.

 

 

Hadde du lest anmeldelsen jeg linker til ville du kanskje skjønt hvorfor jeg ble skuffet av Infinite.

 

For å sitere noen av poengene i anmeldelsen:

  • Infinite er enkelt. Det ligger HP, "Salt" og ammo overalt, selv på vanskeligste vanskelighetsgrad.
  • Det er VELDIG lite å utforske ved siden av hovedhistorien, og det lille som er der virker kastrert.
  • Irrational vil ha deg til å føle at det er en levende by du kommer til. Det lykkes de med, men kun den første halvtimen i Columbia. Etter det merker man at innbyggerne lirer av seg kun en eller to setninger hver, før de stiller seg opp, holder kjeft, og stirrer dumt på en.
  • Det er kloner overalt. Alle ser kliss like ut.
  • Fiendene som gjorde Bioshock skummelt og spennende hver gang du krysset neste hjørne er borte. De nye fiendene er også kliss like. Normale politimenn og et par roboter i ny og ne. Det er mer variasjon i Space Invaders. Hva faen skjedde med store pappa og lillesøster?
  • Det er ingen form for straff dersom man stjeler saker og ting rett foran nesa på dem, og fiendene har en tendens til å legge merke til en så fort man krysser en usynlig trigger-linje. Sniking er derfor ikke et tema, og crouch har ingenting i spillet å gjøre gameplay-messig.
  • Det er ingen maskiner å hacke (ja, jeg liker hacking i spill), og superkreftene er dummet ned i fohold til de tidligere spillene hvor du faktisk trengte dem for å overleve.
  • Det eneste nyskapende som har med gameplay å gjøre er ziplining. Denne delen av spillet har stort potensiale, men blir dessverre dummet ned til et enkelt transportbånd til neste sone. Ingenting å utforske her heller.
  • Du er fri og du er sterkere enn alle fiendene, hele tiden. Noe av det som gjorde Bioshock pirrende var klaustrofobien, frykten for hva man kunne støte på bak neste hjørne, og bare angsten som man rett og slett kunne FØLE mens man var iinnestengt uten noe sted å flykte.
  • Nå orker jeg ikke skrive mer. Les anmeldelsen http://hardreset.co.uk/bioshock-infinite-disappointment-on-a-disc/

Det er helt greit at denne mannen liker å lage nye verdener, men dette spillet er ikke en verdig oppfølger, hverken til Bioshock eller 2.

Infinite har ekstremt lite med Bioshock å gjøre. Det er nær sagt strippet for det som gjorde forgjengerne fantastiske, og fortjener ikke å dele navn med dem.

Lenke til kommentar

Bioshock Infinite har ikke så mye å utforske utenfor historien. Men Bioshock hadde mindre. Det hadde faktisk ingenting, utover disse audiologgene. Det var heller ikke et særlig vanskelig spill.

 

Man blir straffet om man stjeler i Infinite. Det er flere steder der hvor, om man blir oppdaget, så blir man angrepet av vakter om man stjeler. Hacking er en liten funksjon. Mulig du savner den, men dette gjør ikke Infinite til noe drittspill.

 

Når jeg spilte på Hard, så følte jeg ikke at jeg var mye sterkere enn fiendene. De som hadde armor, var udødelige helt til du fikk skutt av dem hjelmen. Sniking var aldri et tema i Bioshock 1 og 2 heller. Variasjonen var også helt grei. Politimenn, soldater, roboter, utrustede folk med rakettkastere, melee-folk osv. Hvor mange flere typer fiender hadde Bioshock 1 da?

 

Infinite's by er ikke like levende som i åpne rollespill, nei. Men langt mer levende enn Rapture. Rapture føltes ikke ut som at det hadde vært en by engang. Alle innbyggerne - neddopet som de måtte være - gikk bare rundt som zombier i korridorene. De kunne ikke åpne dører, spiste ikke mat, sosialiserte ikke. De hadde tydeligvis bare gått rundt i det samme rommet i flere tiår, før du endelig kom ned. Når de da så deg, angrep de med en gang, uten å identifisere deg eller noe som helst.

 

Hvordan er superkreftene dummet ned? Ja, de er betydelig kjedeligere enn i Bioshock 1, men neddummet? Forklar?

 

Tror du er litt farget av nostalgien for Bioshock 1. Når spilte du spillet sist?

Lenke til kommentar

Man blir straffet om man stjeler i Infinite. Det er flere steder der hvor, om man blir oppdaget, så blir man angrepet av vakter om man stjeler. Hacking er en liten funksjon. Mulig du savner den, men dette gjør ikke Infinite til noe drittspill.

 

Det har jeg faktisk ikke opplevd. Man har jo fullt opp med ammo nesten hele tiden, så det er ikke mulig å plukke opp noe uansett.

 

 

 

Politimenn, soldater, roboter, utrustede folk med rakettkastere, melee-folk osv. Hvor mange flere typer fiender hadde Bioshock 1 da?

 

Fra mitt synspunkt var fiendene i Rapture mye mer spennende. De hadde sine egne bakgrunnshistorier, med ulike personligheter og fryktinngytende lyder dersom du nærmet deg "rommet deres".

De var maniske, stygge og de styrte seg selv som individ. I Rapture fikk man, iallefall jeg, følelsen av at det var hver mann (eller mutant) for seg selv, og at du som hovedperson bare var en liten bonde som kjempet mot resten av sjakkbrettet.

 

 

Infinite's by er ikke like levende som i åpne rollespill, nei. Men langt mer levende enn Rapture. Rapture føltes ikke ut som at det hadde vært en by engang. Alle innbyggerne - neddopet som de måtte være - gikk bare rundt som zombier i korridorene. De kunne ikke åpne dører, spiste ikke mat, sosialiserte ikke. De hadde tydeligvis bare gått rundt i det samme rommet i flere tiår, før du endelig kom ned. Når de da så deg, angrep de med en gang, uten å identifisere deg eller noe som helst.

 

Poenget mitt her var at Irrational virkelig har prøvd å skape en levende by, med yrende folkeliv og det som verre er.

Rapture er helt annerledes. Jeg elsket de kaotiske, uhyggelige og detaljerte omgivelsene fylt med blod, lik og fordervelse.

 

Mens Bioshock hadde mørke, våte og dystre ganger som man får frysninger av, har Infinite sol, skyer og grønne trær.

 

 

Hvordan er superkreftene dummet ned? Ja, de er betydelig kjedeligere enn i Bioshock 1, men neddummet? Forklar?

 

De er overflødige. Man har jo kraftige våpen og ammo i lange baner. Det er noen få scenarioer de kan komme til nytte, slik som boss-fights, eller når massive grupper med klonede politimenn angriper samtidig, men de er strengt tatt ikke nødvendige.

 

 

Tror du er litt farget av nostalgien for Bioshock 1. Når spilte du spillet sist?

 

I fjor sommer.

 

 

Bioshock Infinite har ikke så mye å utforske utenfor historien. Men Bioshock hadde mindre. Det hadde faktisk ingenting, utover disse audiologgene.

 

Når spilte DU spillet sist? Få med deg detaljene neste playthrough.

Lenke til kommentar

Rapture var i utgangspunktet en mye kulere by, det er jeg enig i. Et flott konsept. Men det ble ikke stort mer enn vandring gjennom mørke korridorer når man faktisk begynte å spille. Dette syntes jeg ikke særlig mye om. Likte art-deco stilen, men det var egentlig det. Ja, også likte jeg at våpnene faktisk endret utseende når man oppgraderte dem. Teit at dette ikke skjedde i Infinite, et spill som kom ut flere år senere, og garantert har et langt høyere budsjett.

 

Hva slags detaljer er det jeg har gått glipp av? Noe spesifikt? Jeg vil ikke si at det å se på bilder som henger på veggene, er å utforske utenfor historien.

Lenke til kommentar

Rapture var i utgangspunktet en mye kulere by, det er jeg enig i. Et flott konsept. Men det ble ikke stort mer enn vandring gjennom mørke korridorer når man faktisk begynte å spille. Dette syntes jeg ikke særlig mye om. Likte art-deco stilen, men det var egentlig det. Ja, også likte jeg at våpnene faktisk endret utseende når man oppgraderte dem. Teit at dette ikke skjedde i Infinite, et spill som kom ut flere år senere, og garantert har et langt høyere budsjett.

 

Det blir selfølgelig veldig subjektivt, og det er derfor ikke noe poeng å argumentere opp og ned i mente.

 

 

Hva slags detaljer er det jeg har gått glipp av? Noe spesifikt? Jeg vil ikke si at det å se på bilder som henger på veggene, er å utforske utenfor historien.

 

Det kalles ikke utforsking nei, men i mangel på andre ord endte det opp med det.

Det virker bare som at det var mye mer gjennomført. Likene, de knuste vinduene, blodige veggene og stilige omgivelsene ble for meg en egen utforskning, eller sight-seeing om du vil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Runda nettopp spillet og skjønner ikke hvorfor det er så mange negative kommentarer her. Dette er et av de beste FPS spillene jeg har spilt og historie samt oppbygning er bare genialt, i tillegg er det det første spillet jeg har spilt med så mye dybde og gjennomføringen er 100%.

Eneste jeg har å trekke på var litt mye frem og tilbake en times tid i midtpartiet, men dette er 11/10 :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg kan ikke forstå hvorfor dette spillet får 10 av 10. Dette er et simpelt rettlinjet konsollinfisert skyespill. Historien i spillet er svak, omgivelsene er ekstremt statiske, grafikken er ok men ikke noe spesielt bra og gameplayet er simpelt.

 

Det finnes ingen utviklings muligheter for karakteren som gir meg nye ferdigheter eller egenskaper, og det finnes i praksis ingen alternativer eller valg.

Etter å ha spilt ca 2 timer kjeder jeg meg og spillet er mer irriterende enn gøy. Jeg løper rundt å skyter på tilfeldige vakter i en by uten at jeg vet hvorfor. Kansjke det er jeg som har blitt for kravstor til å la meg rive med av et slikt enkelt spill. Eneste grunn til å fortsette er i håpet om at dette spillet har noe mer å tilby som kan rettferdiggjøre en karakter på 10 av 10.

 

Det som skiller seg ut fra vanlige skytespill til konsoll er omgivelsene, litt Tomb raider elementer av og til, men utenom det føles det som et enkelt skyespill for konsoll.

 

Den eneste grunnen jeg kan se til å gi et slik spill som dette den høyeste karkateren må være at spillet er så simpelt at det ikke finnes noe å klage på, at spillet i seg selv er så enkelt å gjennomført at man ikke ser forbedrings potensialet.

 

Hvor er magien, innlevelsen og utforskergleden i dette spillet?

Endret av Tar1973
Lenke til kommentar

 

 

 

"Historien i spillet er tynn"

 

Vel, vel.. Det finnes heldigvis en redigeringsfunksjon på innleggene, om du skulle angre på uttalelsene dine på et senere tidspunkt.

 

Hei

Jeg klikket feil å postet kommentaren før jeg var ferdig å skrive. Det skulle stå svak og ikke tynn, men det var kanskje ikke det du tenkte på ;)

Lenke til kommentar

Det var nok ikke det jeg tenkte på, nei. Tynn og svak har vel mer eller mindre samme betydning, i den sammenhengen.

 

Du trenger ikke like historien, eller kanskje ikke forstå den helt (det er heller ikke meningen før du har spilt ferdig). Det er allikevel helt på jordet å beskrive den som tynn eller svak. Da avslører du bare hvor lite du har satt deg inn i spillet.

 

Et par andre ting:

"Omgivelsene er ekstremt statiske"

"ingen utviklings muligheter for karakteren som gir meg nye ferdigheter eller egenskaper"

 

Sitter du fortsatt i robåten på vei til fyrtårnet?

Lenke til kommentar

Det var nok ikke det jeg tenkte på, nei. Tynn og svak har vel mer eller mindre samme betydning, i den sammenhengen.

 

Du trenger ikke like historien, eller kanskje ikke forstå den helt (det er heller ikke meningen før du har spilt ferdig). Det er allikevel helt på jordet å beskrive den som tynn eller svak. Da avslører du bare hvor lite du har satt deg inn i spillet.

 

Et par andre ting:

"Omgivelsene er ekstremt statiske"

"ingen utviklings muligheter for karakteren som gir meg nye ferdigheter eller egenskaper"

 

Sitter du fortsatt i robåten på vei til fyrtårnet?

 

Jeg har spilt ca 3 timer nå og enda ingen historie om hvorfor jeg er her eller hva jeg skal gjøre her har dukket opp, jeg bare går rundt å skyter på ting, det føles meningsløst, furtstrenrede og kjedelig, og jeg kaller det svak historie. Det eneste er noe bakgrunns informasjon som dukker opp underveis i forhold til hva dette stedet er men det har ingen ting med min karakters historie.

 

Mange spill starter med lite informasjon om karakteren man spiller men de gir raskt svar på fundamentale ting som hvorfor er jeg der og hva skal jeg gjøre. Men her starter man uten noe bakgrunn på karakteren man spiller, det føles som om karkateren min har hatt hukommelses tap eller død og kommet til en rar himmel. Det skjer også merkelige secener uten noe forklaring, man kan ikke snakke med noen og folk sier nesten ingen ting. Hele settingen virker bare merkelig egentlig, å løpe rundt å drepe uten mål og mening, uten og vite hvem som er fiende eller venn før de skyter på meg.

 

Så langt i forhold til utviklingsmuligher har jeg kun sett noen få oppgraderingsmuligheter på våpen og vigors og for shield/health/salts noe som ikke gir intrykk av det ikke vil dukke opp mye nye ferdigheter eller egenskaper, men jeg kan ta feil siden jeg ikke har spilt det ferdig.

 

Blir interessant å se hvor dette går men jeg har problemer med å finne verdier i dette spillet annet enn å prøve å finne ut hvorfor det har fått karakteren 10, men ting har blitt bedre den siste halvtimen så kanskje det er håp :)

Endret av Tar1973
Lenke til kommentar

Jeg har spilt ferdig Infinite for lenge siden. At spillet er oppskrytt er jeg helt enig. Men den slutten! :)

 

Med så mange identiske personer i starten av spillet var jeg sikker på at historien handlet om kloning.

Det gjorde den ikke.

 

 

Jeg gir spillet 7/10. Min mening, i liket med spillanmelder sin, er selvsagt subjektiv.

 

Har så vidt begynt på Burial at sea, men har litt problemer med å la det fenge meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...