Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ny problemstilling!

Finn skjeringspunktet mellom tre plan x+y-z+1=0, x-3y+z+3=0 og y+z-2=0.

 

Her finner jeg kryssproduktet mellom de to første planene, samt det siste og det første planet. Da finner jeg skjeringslinjene mellom planene. Så setter jeg skjæringslinjene lik hverandre, finner variablene t og s (Som er variablene i parameterfremstillingene mine) og setter igjen verdiene inn i parameterfremstillingene for skjeringslinjene, for å finne punktet. Jeg får ulikt svar i hver av parameterfremstillingene.

 

1. Er fremgangsmetoden min rett?

2. Om en får ulikt svar slik som jeg får her, da skal en ALLTID tolke det som at svaret er galt?

3. I siste ligningen så mangler x-komponenten. Her satt jeg derfor z=0, og endte opp med at y=2. Så satt jeg det inn i det første planet. Er dette rett metode? Hva gjør jeg for eksempel hvis det bare sto z-2=0 i siste planet? Dette har skjedd i tidligere oppgaver, men tror ikke jeg fikk dem til. Kunne jeg i denne oppgaven satt x=0 selv om det siste planet ikke inneholder noen x-verdi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter litt med en oppgave i trigonometri.

 

I denne oppgaven regner vi at jorda er ei kule med radius r = 6357 km. Anne bor på Gjøvik og Petter på Hamar. En dag møtes de i hver sin robåt midt ute på Mjøsa. Etter stevnemøtet ror de hjem igjen i hver sin retning. Når de sitter i robåten, er øynene deres 1,0 meter over vannflaten.

Hvor stor er avstanden mellom dem når de ikke lenger kan se hverandre på grunn av jordkrummingen?

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Logartimer :(

 

Sammenhengen mellom energien E (målt i joule) som blir utviklet ved et jordskjelv, og verdien M på Richter-skalaen, kan skrives på formen:

 

lg E = 1,5M + 4

 

Hvor mye energi frigjør en atomsprengning som viser verdien 6,9 på richter-skalaen?

 

lg E = 1,5 x 6,9 + 4

lg E = 14,35

e = 10^14,34

 

Etter det vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Fasiten sier at svaret er 5,6 x 10^14 J. Men skjønner ikke helt :s

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har S2, og jobber med uendelige geometriske rekker, men nå har jeg satt meg litt fast på et svært enkelt spørsmål.

 

Spørsmålet er: Avgjør om den uendelige geometriske rekka konvergerer, og finn eventuelt summen.

a1= 6 og a4= 5

 

Rekken konvergerer jo, det er greit nok, men så var det den summen da... Jeg må vel enten finne a2, a3 eller a5, men problemet mitt er at jeg ikke kommer på hvordan jeg skal gjøre det når k er ukjent. Som sagt, en svært enkel oppgave, men jeg har satt meg helt fast i en eller annen tankegang.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har S2, og jobber med uendelige geometriske rekker, men nå har jeg satt meg litt fast på et svært enkelt spørsmål.

Spørsmålet er: Avgjør om den uendelige geometriske rekka konvergerer, og finn eventuelt summen.

a1= 6 og a4= 5

Rekken konvergerer jo, det er greit nok, men så var det den summen da... Jeg må vel enten finne a2, a3 eller a5, men problemet mitt er at jeg ikke kommer på hvordan jeg skal gjøre det når k er ukjent. Som sagt, en svært enkel oppgave, men jeg har satt meg helt fast i en eller annen tankegang.

Noen som kan hjelpe?

rekka konvergerer, som du sier, fordi

chart?cht=tx&chl=k=({5\over 6})^{1\over 3}

og da er jo

 

chart?cht=tx&chl=S=\frac{a_1}{1-k}

Lenke til kommentar

1)Har jeg gjort dette stykket riktig? Oppgaven var å trekke sammen utrykket.

 

http://i.imgur.com/hgQbE.jpg

 

Er det slik at man ikke kan stryke vekk (3-12x^2) mot hverandre fordi det står pluss i telleren? Er ihvertfall det en venn av meg sa, så vi er litt usikre.

 

2) Går det i det hele tatt å forkorte denne brøken her?

p><p>

Endret av Limee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...