Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker oppgaven, så fortsetter han å sette inn penger hver måned gjennom alle de 18 årene. I så fall blir summen av pengene han setter inn lik 10*12*20=240000. I tillegg til dette kommer renter for hvert år.

 

Slik jeg tolket oppgaven og et svar jeg mener blir riktig er dette en geometrisk ligning:

 

An =(An-1 + A1)*K

 

Der n står for antall måneder, A1 For en måned med renter som blir 1000*1,04 og K for prosenten som vokser som blir 1,04 per måned.

Summen av n måneder blir da

 

Sn = A1 * ( (Kn - 1) / (K-1 ))

Jeg hadde håpt du hadde kommet ut med en enkel formel laugh.gif Denne blir litt for innviklet på min Casio fx-82sx ! Må kanskje lage et excel ark for å plotte inn dette?

 

Grunnen til jeg lurte på det er for jeg har lyst til å sammenligne litt forskjellige sparealternativer!

 

The_last_nick_left har påpekt at min tankegang var feil, du for spørre ham, eventuelt ringe banken og høre med profesjonelle..:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har glemt hvordan man faktoriserer en tredjegradslikning :whistle:

 

Skal faktorisere 32-4x^3

 

Noen tips?

 

Hei hei Jostein, glemt litt av i sommerferien du og? :tease:

 

x kan i dette tilfelle være tredjeroten av 32/4 som gir 2

 

Om det hadde vært flere løsninger så skal du sette polynomdivisjonen opp slik:

 

-4x3 + 0x2 +0x + 32 : (x-2) =

 

Begynner du å huske fremgangsmetoden, eller trenger du en ekstra dytt?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Har denne oppgaven her, som lyder slik: "Suppose Nt=100*2t, t =0,1,2... and one unit of time corresponds to 2 hours. Determine the amount of time it takes the population to triple in size."

 

Hvis jeg da løser 300 = 100*2t, får jeg t = 1.58 (ca), altså 3.17 timer. Dette er tydligvis fasitsvaret, men betyr ikke "t =0,1,2" at kun heltallsløsninger er lov? Altså at det er HELE populasjonen som dobler hver andre time, slik at den vil gå rett fra doblet ved t=1, til firedoblet ved t=2? Eller er det rimelig med desimaltall som løsning i en slik oppgave?

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Hei! Har problemer med en oppgave:

 

Hva veier en 35 kg jernkule med volumen 5 l i vann (ferskvann)?

 

Jeg finner ikke ut hvilken formel jeg skal bruke siden det ikke står i dykkerboka, og jeg finner det heller ikke på google, bortsett fra på engelsk man da skjønte jeg ikke noe som helst.

 

Takker på forhånd! :D

Lenke til kommentar

Noen som vet om et sted som gjennomgår grenseverdier step-by-step og samtidig er lett å forstå? :p

På hvilket nivå? Grenseverdier av funksjoner? Prøv Khanacademy. Ellers kan du jo google "limits". Det er mye bra lesestoff på Internet.

 

Har denne oppgaven her, som lyder slik: "Suppose Nt=100*2t, t =0,1,2... and one unit of time corresponds to 2 hours. Determine the amount of time it takes the population to triple in size."

 

Hvis jeg da løser 300 = 100*2t, får jeg t = 1.58 (ca), altså 3.17 timer. Dette er tydligvis fasitsvaret, men betyr ikke "t =0,1,2" at kun heltallsløsninger er lov? Altså at det er HELE populasjonen som dobler hver andre time, slik at den vil gå rett fra doblet ved t=1, til firedoblet ved t=2? Eller er det rimelig med desimaltall som løsning i en slik oppgave?

Det er fasitsvaret fordi du har gjort rett.

Nei, det betyr det nødvendigvis ikke. Det er ikke spesifisert hvordan elementer som er i bildet til funksjonen. Mao. en funksjon som tar inn heltall trenger ikke gi deg heltall tilbake. Se f.eks. på chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac{1}{x}. Selv om du bare forer funksjoner med heltall vil du (nesten) alltid bare få brøker ut. Altså er desimaltall fullstendig greit. Dersom du virkelig vil slå spikeren i kista kan du gjøre 3.17 timer om til timer og minutter. Men bare om du gidder.

Lenke til kommentar

Skjønner jo at en funksjon som kun tar heltall ikke nødvendigvis gir heltall tilbake, men betyr ikke "t =0,1,2" at funksjonen kun tar heltall som t? Altså, i en litt annen oppgave med f.eks en bakterie, N0=1, istedenfor 100, som dobler seg ved en viss tidsenhet, så ville jo funksjonen blitt Nt=1*2t, med N1=2, N2=4. Spør jeg da om når det vil være tre ganger så mange bakterier som til å begynne med, så får jeg jo igjen det samme svaret som i oppgaven min, altså t=1.58. Men jeg ser ikke helt at dette gir noen mening? Populasjonen kan jo liksom ikke doble seg 1.58 ganger? Hvis det hadde vært en rent teoretisk funksjon, og ikke en som handler om populasjoner hadde det vært totalt uproblematisk, men skurrer litt her på grunn av tilknytningen til en voksende populasjon.

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Ligning problem.

 

Oppgave: Siv leste 24 bøker mer enn odd. Han leste 1/3 så mange bøker som siv. Hvor mange bøker leste siv? Hvor mange bøker leste odd. Hvor mange leste de tilsammen?

 

Hvordan skal jeg løse dette som en ligning?

Tror det begynner slik: x + 1/3 = 24 ?

 

Trenger virkelig hjelp med denne!

Endret av MrPool
Lenke til kommentar

Ligning problem.

 

Oppgave: Siv leste 24 bøker mer enn odd. Han leste 1/3 så mange bøker som siv. Hvor mange bøker leste siv? Hvor mange bøker leste odd. Hvor mange leste de tilsammen?

 

Hvordan skal jeg løse dette som en ligning?

Tror det begynner slik: x + 1/3 = 24 ?

 

Trenger virkelig hjelp med denne!

 

Jeg ville satt opp ligningen:

 

x-24 = 3/x

x-24 = 3/x |*3

3*(x-24) = x

3x-72 = x

3x-x = 72

2x = 72

(x = 36) er antall bøker Siv leste, deretter regner du bare de to andre oppgavene ut ifra dette..

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar

Hallo!

 

Jeg har begynt på første året Maskin og sett på noen eksamensoppgaver i matte 1000. Jeg stusset litt på cos/sin oppgavene gitt når det gjelder grenseverdier. Jeg forstår ikke konseptet med faktorisering(hvis man kan kalle det faktorisering) av cos, sin og tan. Så jeg sjekket Khan academy. Han fyren fra MIT som lager disse forelesningene får alt til å bli utrolig enkelt, anbefales. :) Men skjønte ikke Khan Academy's forklaring, fordi han tok det som en selfølge at 1/tan 2x er det samme som cos x/sin 2x. Ser ikke logikken i det. Og han brukte masse tid på å forklare at x^2-4 var det samme som (x-2)(x+2).. No shit sherlock!

 

Se på den første oppgaven på denne eksamen. Løsningsforslagene står nederst. http://www.iu.hio.no/~jank/mat1/EksamenMa100feb09.pdf

 

Hvordan vet vi at arcsin x der x --> 0 er det samme som 1/kvadratroten av 1-x^2. Strålende hvis noen av dere har et tips :)

Lenke til kommentar

Skjønner jo at en funksjon som kun tar heltall ikke nødvendigvis gir heltall tilbake, men betyr ikke "t =0,1,2" at funksjonen kun tar heltall som t? Altså, i en litt annen oppgave med f.eks en bakterie, N0=1, istedenfor 100, som dobler seg ved en viss tidsenhet, så ville jo funksjonen blitt Nt=1*2t, med N1=2, N2=4. Spør jeg da om når det vil være tre ganger så mange bakterier som til å begynne med, så får jeg jo igjen det samme svaret som i oppgaven min, altså t=1.58. Men jeg ser ikke helt at dette gir noen mening? Populasjonen kan jo liksom ikke doble seg 1.58 ganger? Hvis det hadde vært en rent teoretisk funksjon, og ikke en som handler om populasjoner hadde det vært totalt uproblematisk, men skurrer litt her på grunn av tilknytningen til en voksende populasjon.

Det er ikke snakk om å doble seg 1.58 ganger. Det er tiden det tar for popluasjon dobler seg, hvor t er 2 timer. Altså litt over 3 timer.

 

Over:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{tan(2x)}=\frac{cos(2x)}{sin(2x)}. Vet ikke om du eller han har skrevet feil?

I den første oppgaven brukes L'Hôpitals lov. Har du vært borte i denne før? Den sier rett og slett at dersom du har en grenseverdi L:

chart?cht=tx&chl=L=\lim_{x \to a} \frac{f(x)}{g(x)} hvor chart?cht=tx&chl=f(a)=g(a)=0 vil chart?cht=tx&chl=L = \lim_{x \to a} \frac{f'(x)}{g'(x)}, hvor f'(x) rett og slett er den deriverte.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Ligning problem.

 

Oppgave: Siv leste 24 bøker mer enn odd. Han leste 1/3 så mange bøker som siv. Hvor mange bøker leste siv? Hvor mange bøker leste odd. Hvor mange leste de tilsammen?

 

Hvordan skal jeg løse dette som en ligning?

Tror det begynner slik: x + 1/3 = 24 ?

 

Trenger virkelig hjelp med denne!

 

Jeg ville satt opp ligningen:

 

x-24 = 3/x

x-24 = 3/x |*3

3*(x-24) = x

3x-72 = x

3x-x = 72

2x = 72

(x = 36) er antall bøker Siv leste, deretter regner du bare de to andre oppgavene ut ifra dette..

 

Har lært at jeg skal starte slik på denen oppgaven:

 

X - 1/3 = 24

2X/3 = 24

 

 

Men så husker jeg ikke mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...