Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig i at er håpløst å gi en slik oppgave uten å ha vært borti normaltilnærming. Men dette er VGS, og det skal ikke forundre meg om denne oppgaven er gitt nettopp fordi elevene skal bruke PC, på et eller annet vis, til å løse oppgaven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kvadrer, gang ut parentesene, flytt konstantledd på en side og x-ledd på den andre siden av likhetstegnet.

 

132 = (-2)2+(5-x)2

Endret av Kam
Skrevet

Kvadrer, gang ut parentesene, flytt konstantledd på en side og x-ledd på den andre siden av likhetstegnet.

 

132 = (-2)2+(5-x)2

 

Kjempeflott at du hjelper, men jeg ser ikke hva du har gjort.

Skrevet (endret)

Ok, takk. Skal se videre på det derfra.

 

Da stod jeg igjen med x²-10x-140.

 

Og så bruker jeg koeffisientene og får

 

5+-²sqrt165

 

Fasiten har 4+-sqrt10

 

Jeg skal kontakte utgiveren og spør etter korrektur-ark. Det hender det er feil i fasit bøkene.

 

Men betyr 5+-²sqrt165 det samme som

5+sqrt165

5-sqrt165

?

²sqrt165 har vel ingenting med 5+- å gjøre?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg testet denne ligningen på wolfram og den viser resultatet slik.

Endret av Oxygen 07-12
Skrevet

Jeg vet ikke når du gikk på VGS the_last_nick_left, men statistikkpensum er sterkt redusert i kunnskapsløftet. Normalfordeling er ikke pensum lenger (om det har vært det før?).

 

Hvor fant du denne oppgaven medisinOmsider?

 

Aschehoug sin Matematikk 1T bok, en av kapitteltest oppgavene.

Skrevet

Aschehoug sin Matematikk 1T bok, en av kapitteltest oppgavene.

 

Har du mulighet for å få tak i et løsningsforslag? Det hadde vært interessant å se hvordan forfatterne mener man skulle løse dette. Med en pc kan man vel regne det ut nøyaktig ved å bruke den kumulative fordelingsfunksjonen (er det det cdf heter på norsk, mon tro?), men det krever fryktelig mye regnekraft og er så lite elegant at det nesten gjør vondt.

Skrevet

Aschehoug sin Matematikk 1T bok, en av kapitteltest oppgavene.

 

Har du mulighet for å få tak i et løsningsforslag? Det hadde vært interessant å se hvordan forfatterne mener man skulle løse dette. Med en pc kan man vel regne det ut nøyaktig ved å bruke den kumulative fordelingsfunksjonen (er det det cdf heter på norsk, mon tro?), men det krever fryktelig mye regnekraft og er så lite elegant at det nesten gjør vondt.

 

I boken står det dessverre bare fasit. Jeg skriver en mail til forlaget nå.

  • Liker 3
Skrevet

cimg0795e.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Vektor oppgaver:

Har sittet litt å knotet med disse to oppgavene i god stund nå, men har innsett at jeg må ha hjelp.

 

Oppgave 12.121

Har funne ut at vektorene blir:

CP = -b +(2/5)a

CQ = b(1-t) + a

Hvordan går jeg videre frem for å finne hva t skal være for at punktene C, P og Q skal ligge på linje?

(målet mitt er å finne denne t`en slik at jeg kan lirke ut en konstant fra begge vektorene, for deretter stryke vektor CP mot vektor CQ, og da stå igjen med et uttrykk alla dette: CP=KONSTANT*CQ))

 

Oppgave 12.122 c

Her står jeg igjen med det samme problemet. Her setter jeg begge ligningene for AS opp mot hverandre. Deretter setter jeg at x=y=t og ganger ut, men det vil seg ikke.

 

Hva gjør jeg galt? :hrm:

Skrevet

Ulikheter av første grad

 

Eva reiser mye med buss, og hun pleier å kjøpe månedskort. Hun kan da ta bussen så ofte hun vil én måned. Månedskortet koster 550 kr. Alternativet til månedskort er et klippekort som koster 120 kr for 8 reiser.

Hvor mange ganger i løpet av en måned må hun bruke bussen for at det skal være billigere med månedskort enn med klippekort.

(Tips: La x være antall turer i løpet av en måned.)

 

Trenger hjelp til å komme i gang med denne oppgaven.

Skrevet

Hvis du ser nærmere på

 

Alternativet til månedskort er et klippekort som koster 120 kr for 8 reiser.

 

Så kan du se at prisen per tur om man har klippekort koster chart?cht=tx&chl=\frac{120}{8} = 15

 

Dermed kan man sette opp en ulikhet der prisen per tur med klippekort skal bli større enn prisen for månedskort.

 

chart?cht=tx&chl=15x>550

Skrevet

Det var det jeg trodde ja, men kalkulatoren var konfigurert til noe annet slik at jeg fikk 110/3 til svar. Har værtfall greid å fikse den.

 

Noen kalkulatorer vil alltid velge brøk fremfor desimaltall. Du kan dog bytte mellom brøk og desimaltall ved å trykke på en tast. Denne KAN hete noe slikt som S<=>D , eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...