Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg skal finne koordinatene til C slik at ABC blir 90°, men jeg ender opp med feil svar.

 

 

 

BA2qo.jpg

 

 

 

Edit: Ser at jeg har sett på koordinatene til AB istedenfor koordinatene til B når jeg skulle finne koordinatene til BC.

 

Funnet riktig svar nå.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

x1=3
y1=1
x2=2
y2=1

abs_u = math.sqrt(x1**(2)+y1**(2))
abs_v = math.sqrt(x2^(2)+y2^(2))

scalar_prod = (x1**x2)+(y1**y2)
abs_prod = abs_u*abs_v

angle = math.acos(scalar_prod/abs_prod)

print "Angle is " +str(math.degrees(angle))

 

Jeg skal finne vinkelen mellom [3, 1] og [2, 1],

problemet er at scalar_prod/abs_prod blir > 1.

 

Glemte at opphøyd skrives med ** og ikke ^; problemet nå er at jeg får en annen vinkel en fasiten, her 8.1~

 

Jeg bruker definisjonen av skalarproduktet, og omgjør til

 

cos(x) = (u*v)/(|u|*|v|)

 

u*v = x1x2+y1y2

|u|*|v| = rot(x12+y12)*rot(x22*y22)

 

 

Men som sagt får jeg en annen vinkel enn fasiten, som sier 31.2, mens jeg får 8.

 

 

 

Edit: Jeg må slutte å tulle. Jeg har notert ned feil andrekoordinat for V. Skulle være [2, 3] og ikke [2, 1]. ;_;

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Driver nå og tar opp ingeniørmatte 1 for å forbedre karakter, eksamen nå på fredag.

Har fått laget meg en god plan for uken og er godt i gang nå.

 

MEN! Er det noen som har greie huskeregler for praktisk derivasjon/integrasjon mtp vekst og fart?

Derivering sitter godt her, men jeg sliter alltid med å komme på det i praktiske situasjoner..

 

Eks:

oppgave nr 2;

http://student.hib.no/eksamensoppgaver/ai/2010H/foa152%20matematisk%20analyse%20og%20vektoralgebra%20bokm%C3%A5l%2020.12.10.pdf

 

Tips til korte, geniale huskeregler hadde vært gull!

 

Setter stor pris hvis dere quoter innlegget når dere svarer.. Da er dere ekstrasnill :)

Litt greit å vite når noen svarer deg i en sånn stor, suppetråd :p

Lenke til kommentar

Tips til korte, geniale huskeregler hadde vært gull!

Den korte, geniale, men dessverre arbeidskrevende, regelen er som i så mye annet mengdetrening..

 

Ellers hjelper det å virkelig skjønne hva den deriverte er, ikke bare kunne regne det ut, men ha forstått at den representerer endringen i et punkt. Hvis du da kobler det med hva den opprinnelige funksjonen er, faller det naturlig hva den deriverte representerer. Er funksjonen høyde, blir den deriverte vekst, er funksjonen hastighet blir den deriverte akselrasjon etc.

Lenke til kommentar

Haha! Jeg driver og leser på noe lignendes, og har denen funksjonen:

http://www2.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP152919gg81ada5ce730g00001g112if7625g16f2?MSPStoreType=image/gif&s=2&w=125&h=37

 

For å finne grenseverdien, er det da bare å derivere og sette inn 0 for x inn i det deriverte uttrykket?

Var vel det du også gjorde i din funksjon, bare x=2?

 

EDIT: Får ikke dte til å bli 1/2 uansett, da nevneren blir = 0..

 

Den deriverte av utrykket blir:

(xsinx - 2cosx - 2)/x^3

 

x=>0; Hvordan får man da 1/2 til svar?

 

 

EDIT:

 

NEVERMIND! :D Kom akkurat på at man kan bruke L'Hopitals regel om å derivere nevner og teller hver for seg helt til x=>0 ikke gir 0 til svar

Da fikk jeg:

cosx/2 , innsatt der cos0 = 1 det gir 1/2 i svar! :D

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Jeg har regner slik:

 

3 (x - 3) = 5x + 2

3x - 9 = 5x + 2 (<-- her har vi prøvd med +9 istede for -9 også, uten hell)

3x - 5x = 2 + 9

-2x = 11

 

x = -5,5

 

 

Prøve=

 

3 ( -5,5 - 3 ) = 5*-5,5 + 2

- 16,5 + 9 = -27,5 + 2

25,5 = - 25,5

 

 

Hmm.. fikk jeg det til alikevel kanskje? Haha. Den -25,5 på høyre siden, forsvinner minustegnet "av seg selv" nå?

Lenke til kommentar

Nei, et positivt tall er ikke likt et negativt tall, så du har en fin motsigelse der.

 

Regn ut det som står inne i parantesen først, og så løser du den ut, da er det mye lettere å unngå feil, og du vil få riktig svar.

Du har ganget et positivt tall med et negativt tall, og fått et positivt tall til svar, noe som er litt på bærtur. I tillegg er ikke -16,5+9 lik 25,5, det er -7,5.

 

Bruk litt mer tid på oppgaven og gå gjennom alle utregningene nøye (kan hjelpe å ta høyresiden først, og så venstresiden, så slipper du å falle inn i et mønster som gir feil svar hele tiden. Se det fra et nytt synspunkt)

Lenke til kommentar

Hvor sentralt er komplekse tall, trigonometri og polarkoordinater i lineær algebra?

 

Har repetert en del matematikk som dreier seg om vektorer i planet og i rommet nå. Er det noe annet som det anbefales å ha god kjennskap til før man skal ta ett kurs i lineær algebra?

Endret av andre87
Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg dette på kalkulator (har en Casio fx-9860GII):

 

Tegn grafen til f(x)=sinx med digitalt verktøy for x-verdier i intervallet [0º,360º]

 

Går jeg inn på Graphs og skriver inn sinx får jeg ikke noe graf. :dontgetit:

 

 

 

Også lurer jeg på denne:

 

sin^2x - cosx = 0

 

Hva gjør jeg her? Har skrevet om sin^2x til 1-cos^2x, men er stuck der.

 

 

Takk. :yes:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

I et rektangel er det 3,8 cm forskjell på lengden og bredden.

Omkretsen er 36,4 cm.

 

Hva er arealet av rektangelet?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...