Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ok, takk for hjelpen. Vil x-verdien av vendepunktet tilgrafen S(t)angi hvilket sekund farten er størst? Og for så å finne farten setter jeg inn x-verdien for vendepunktet inn i V(t)-grafen?

Ja til begge. Men for å spare deg for senere forvirring: Ikke kall det en x-verdi når det er en funksjon av t. t er typisk tid, mens x er avstand. Man vil ofte si at S(t) = x, eller x(t).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gjør jeg dette på kalkulator (har en Casio fx-9860GII):

 

Tegn grafen til f(x)=sinx med digitalt verktøy for x-verdier i intervallet [0º,360º]

 

Går jeg inn på Graphs og skriver inn sinx får jeg ikke noe graf. :dontgetit:

 

 

 

Også lurer jeg på denne:

 

sin^2x - cosx = 0

 

Hva gjør jeg her? Har skrevet om sin^2x til 1-cos^2x, men er stuck der.

 

 

Takk. :yes:

 

bump :new_woot:

Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg dette på kalkulator (har en Casio fx-9860GII):

 

Tegn grafen til f(x)=sinx med digitalt verktøy for x-verdier i intervallet [0º,360º]

 

Går jeg inn på Graphs og skriver inn sinx får jeg ikke noe graf. :dontgetit:

 

 

 

Også lurer jeg på denne:

 

sin^2x - cosx = 0

 

Hva gjør jeg her? Har skrevet om sin^2x til 1-cos^2x, men er stuck der.

 

 

Takk. :yes:

 

bump :new_woot:

1: Sjekk at du har satt grensene riktig. Finner ikke min egen Casio, men en av de runde knappene øverst skal kunne sette max og min for x og y. Et valg der heter trig, det skal få det til å virke.

 

2: Sett u = cos x. Plutselig har du en vanlig annengradsligning. Løs den. Sett inn for cos x.

Lenke til kommentar

Det er et par år siden sist vi hadde trigometri, så læreren ga oss noen oppgaver for å friske opp. Men problemet er at dette ikke er med i boka, så jeg trenger hjelp her.

 

2co2bv4.png

 

Jeg husker rett og slett ikke hva jeg skulle bruke (hvilken setning) for å finne høyden der.

 

Takk ;)

 

Hei, prøv og bruk sinussettningen til å finne vinkel C, så deler du Trekanten i to mindre trekanter slik du har gjort og bruker sinussetningen pånytt for å finne høyden H?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sinussetningen

Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg dette på kalkulator (har en Casio fx-9860GII):

 

Tegn grafen til f(x)=sinx med digitalt verktøy for x-verdier i intervallet [0º,360º]

 

Går jeg inn på Graphs og skriver inn sinx får jeg ikke noe graf. :dontgetit:

 

 

 

Også lurer jeg på denne:

 

sin2x - cosx = 0

 

Hva gjør jeg her? Har skrevet om sin^2x til 1-cos^2x, men er stuck der.

 

 

Takk. :yes:

 

bump :new_woot:

 

Som han far sier sett sinx= u da for du ligningen

 

U2 - u = 0

u(1-u) = 0

 

u1 = 0

u2 = 1

 

Så husker du at u=sinx

 

Derfor blir det to eller flere svar pga du har to sett med u'er. Den generelle løsningen for sinx er derfor

 

sinx= u som gir en vinkel v

 

x1 = v + 360ok

x2 = 180o - v + 360ok

 

Og husk at du har fått angitt av løsningen skal være i intervallet [0º,360º], for du en vinkel som er fra 0 eller 360o eller mer vil dette være feil svar. konstanten k er der for at du skal hjelpe vinkel v til å bli i intervallet. K-konstanten kan derfor bare være hele tall som eks -2, -1, 0, 1, 2 etc..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Takker for svar. Fikk fremdeles ikke til det med sinusgrafen på kalkulator, å sette trig i vwindow ga meg math error.

 

Lurer litt på denne likningen:

 

2sin2x-cosx=0 i intervallet 0 til 360 grader.

 

Kom fram til at sin er 1/4 som gir 14,5 grader og 180-14,5 som gir 165,5. Men i fasiten er også 90 og 270 grader et svar, hvordan i all verden kan det ha seg?

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en engelsk algebrabok, og prøver for harde livet å forstå meg på matriser. Jeg ser at begrepet "basic variable" jevnlig dukker opp, og har skjønt at de som ikke er "basic variable" er frie variable.

 

Men hva er en basic variable? Så vidt jeg ser det, er det variablene i pivotkolonner. Men hvorfor er disse "basic"? Hvorfor er de variablene som ikke er i en pivotkolonne frie? Det er altså logikken jeg er på jakt etter, boka sier bare at sånn er det, ferdig med det.

Lenke til kommentar

1.

 

Har en oppgave hvor vi skal finne den eksakte verdien til sinx, sin2x, cos2x, tan2x når cos = 1/4, i intervallet 270 - 360 grader.

 

Har regnet ut cos2x som blir -(7/8), men dette gir jo 151 og 209 grader, ingen av disse er i 4. kvadrant. -(7/8) er også svaret som blir oppgitt i fasiten.

 

wat2do :dontgetit:

 

 

2.

 

En annen ting jeg heller ikke skjønner spesielt mye av. Har nå begynt å bruke radianer i stedet for grader, og har denne likningen:

 

sin(2x+3)=0.7 i intervallet [-π, π]

 

I fasiten får de x=-1.113+k*π og x=-0.317+k*π

 

Alle løsningene blir da L = {-1.113, -0.317, 1.715, 2.032}

 

Har tegnet dette inn i enhetssirkelen og skjønner bare ikke logikken. Ingen av disse vinklene har jo samme sinus-verdi, hvordan kan dette da være løsningen? Tidligere i boken har x-verdiene tilsvart to vinkler som er motsatt av hverandre slik at sinusverdien er den samme, jeg trodde det ville være samme opplegg her bare med radianer framfor grader. Noen som vil forklare her (hvis dere skjønner hva jeg snakker om)? :hmm:

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg regne ut dette?

 

ex - x3 = 0

 

Kommer ikke lenger enn til at x = 3*ln x...

Det er ikke alle uttrykk en kan løse analytisk. Noen ganger må en ty til numeriske metoder. Du kan f.eks prøve Newton's metode. Om du har hatt om den?

 

Jeg sitter med en engelsk algebrabok, og prøver for harde livet å forstå meg på matriser. Jeg ser at begrepet "basic variable" jevnlig dukker opp, og har skjønt at de som ikke er "basic variable" er frie variable.

 

Men hva er en basic variable? Så vidt jeg ser det, er det variablene i pivotkolonner. Men hvorfor er disse "basic"? Hvorfor er de variablene som ikke er i en pivotkolonne frie? Det er altså logikken jeg er på jakt etter, boka sier bare at sånn er det, ferdig med det.

Boken har rett og slett bare definert det slik. Jeg er ikke kjent med begrepet 'basic variable'. I min lineær algebra-bok bruker de 'leading variables', som jo gir mer mening i forhold til nettopp hva de er. 'Basic' er et veldig svakt ord i denne konteksten. Holder du på med rang og nullitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...