Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei hva? Jeg påstår ikke at 0 er rett, men hvis du taster inn regnestykket i en enkel kalkulator, som er det eneste mange har brukt, så blir svaret 0.

 

Altså en slik, ikke en slik som er brukt på den siden du linker til. Den vil regne ut stykket som (((1+1)+1)+1) osv., altså til slutt (1+1+1+...+1)*0, som blir 0. Det kan forklare litt av grunnen til at så mange svarer feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei hva? Jeg påstår ikke at 0 er rett, men hvis du taster inn regnestykket i en enkel kalkulator, som er det eneste mange har brukt, så blir svaret 0.

 

Altså en slik, ikke en slik som er brukt på den siden du linker til. Den vil regne ut stykket som (((1+1)+1)+1) osv., altså til slutt (1+1+1+...+1)*0, som blir 0. Det kan forklare litt av grunnen til at så mange svarer feil.

 

Det er jo ingen som bruker kalkulator på den uansett da.

Skrevet

Hey, har hatt et friår og skal begynne på Elektro til høsten. Gikk ut at tiende klasse med en 3 i matte og sliter veldig med fager. Fins det noen nettsider eller lignede jeg kan sjekke ut for å friske opp matten litt?

Skrevet

Tolv personer skal si adjø ved å trykke hverandres hender. Hvor mange håndtrykk blir det?

 

Kan noen gi meg en forklaring på hvorfor dette blir 12C10 og ikke 12C11?

Skrevet (endret)

Drit i formlene, tenk heller slik:

person 1 sier hade til 11 stk,

person 2 -- til 10 stk

person 3 -- 9 stk

....

person 11 til 1 stk

person 12 til 0 stk

 

11+10 ... + 1 = 11*12/2 = 6*11 = 66.

 

edit: men for å svare på spørsmålet ditt. Når du har plukket ut 10 stk er de siste 2 bestemt. Men er det ikke mer naturlig å tenke på det som 12C2 ?

Endret av kloffsk
Skrevet

Tolv personer skal si adjø ved å trykke hverandres hender. Hvor mange håndtrykk blir det?

 

Kan noen gi meg en forklaring på hvorfor dette blir 12C10 og ikke 12C11?

 

Se på tankerekken til kloffsk: Den tolvte personen har allarede gitt håndtrykk til alle før han, så det blir meningsløst å telle opp håndtrykkene denne personen gir en gang til. Og som kjent gir man ikke håndtrykk til seg selv. :)

Skrevet

Les, om du kan, algebra, geometri og vektorregning som veldig nærtliggende temaer - slik de er. Skulle du slite med å komme deg videre i f.eks. derivasjonskapittelet, så les gjerne om igjen på kapittelet om algebra. Logaritmer, sannsynlighetsregning og funksjonslære handler igrunn, som resten, om å forstå matematikk i bilder. Med det mener jeg enten gjennom algebra, geometri, eller beggedeler.

 

Å forstå at yttrykk for faste verdier kan erstattes med variabler for et generelt uttrykk, er hele essensen ved å komme seg gjennom R1. :)

Skrevet

Lite spørsmål om sannsynlighet. Fra 1T boken.

 

Sannsynligheten for at en gutt er rødgrønn fargeblind, er 8%.

I en klasse går det 12 gutter. Ingen av dem er i slekt.

 

a) Hva er sannsynligheten for at ingen av guttene er rødgrønn fargeblind?

Hvorfor må vi gå ut i fra at gutten ikke er i slekt?

 

b) Hva er sannsynligheten for at minst én av guttene er rødgrønn fargeblind?

 

Spørsmålet mitt er: Kan b) regnes ut uten å bruke det faktum at b) er komplementær i forhold til a)? Jeg ser det bare ikke. Ellers har jeg skjønt resten. Svaret på b) med den ene metoden er 63.2%.

Skrevet

Du må anta at de ikke er i slekt for å rettferdiggjøre antagelsen om uavhengighet.

 

Du kan regne ut b) uten å bruke komplementaritet, men det er fryktelig tungvindt. Da må du regne ut sannsynligheten for at det er en, to, tre osv. og så legge dem sammen..

Skrevet

Dette er en matematisk problemstilling som jeg kom over i sammenheng med en debatt på forumet.

 

Jeg forutsetter at øyefarge er fastbestemt av ett enkelt genpar. Det genet som gir brun øyefarge, er dominant. Det genet som gir blå øyefarge, er recessivt. Hver person i en befolkning har til sammen to gen for øyefarge. 78 % av disse totale genene gir blå øyefarge. De resterende 22 % gir brun øyefarge. Dersom man forutsetter at det er helt tilfeldig hvem som parer seg med hvem i denne befolkningen, hvordan vil øyefargene se ut etter 999999 generasjoner?

 

Det var ikke så lett som det virket som i starten :hmm:

Skrevet

Lite spørsmål om sannsynlighet. Fra 1T boken.

 

Sannsynligheten for at en gutt er rødgrønn fargeblind, er 8%.

I en klasse går det 12 gutter. Ingen av dem er i slekt.

 

a) Hva er sannsynligheten for at ingen av guttene er rødgrønn fargeblind?

Hvorfor må vi gå ut i fra at gutten ikke er i slekt?

 

b) Hva er sannsynligheten for at minst én av guttene er rødgrønn fargeblind?

 

Spørsmålet mitt er: Kan b) regnes ut uten å bruke det faktum at b) er komplementær i forhold til a)? Jeg ser det bare ikke. Ellers har jeg skjønt resten. Svaret på b) med den ene metoden er 63.2%.

 

Prøv binomiske forsøk både på a) og b) :)

Skrevet

Hei!

 

Driver med oppgaver i studieboka i r2 (cosnis r2)

 

Jeg sitter fast på denne oppgaven:

 

Finn de ubestemte integralene

 

(1/x+1 + 1/x-1) dx

 

Takknemlig for hjelp

Skrevet

Du integrer alle leddene for seg. 1/x integrert blir ln|x|

og 1 er jo det samme som 1x0, så bruker du bare vanlige integrasjonsregler

Skrevet

Du integrer alle leddene for seg. 1/x integrert blir ln|x|

og 1 er jo det samme som 1x0, så bruker du bare vanlige integrasjonsregler

 

Du mener slik:

 

1/1 * lnx+1 + 1/1 * lnx-1 = lnx+1 + lnx-1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...