Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Okei. Prøver igjen med det du nevnte nå.

En kompis trodde at massetetthet væske minusert med massetetthet person x ville gi svaret på hvorvidt det var opp- eller neddrift. Kan det være noe i dette, eller er det helt på jordet?

 

Setter meg ned og regner på ditt siste svar nå med en gang. Hjertelig takk, igjen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, hva er vitsen med å begynne med å regne ut massetettheten, når den aldri blir brukt iflg. regnestykket jeg nå har lært meg å sette opp?

 

Volum kloss = 0,6 m^3

Vekt kloss = 300 kg

 

1. Massetetthet kloss: 300/0,6 = 500

2. Oppdrift:

998 kg/m^3*0,6 = 598,8

598,8-300 = 298,8

 

Men jeg skjønner fremdeles ikke hva dette blir... Oppdrift, neddrift, hvilken benevnelse får det endelige svaret (298,8) bak seg? Og se spørsmål øverst i post igjen. Jeg henger ikke helt med nå... Og dette gir jo ingen forskjell fra å regne med person b, annet enn det sluttallet som står igjen? Hvorvidt en gjennomsnittsperson har volum 0,6 eller ikke er ett fett, bare jeg mestrer utregningen.

 

Beklager om det blir mye masing...

Lenke til kommentar

Her var det mye feilinformasjon. Oppdriften til et legeme nedsenket i et fluid er gitt ved chart?cht=tx&chl=F_b = \rho g V, der chart?cht=tx&chl=\rho er fluidets (I dette tilfellet vann) tetthet, g er tyngdeakselerasjonen og V er fortrengt volum. Dette er en kraft, så enheten er Newton (N). Denne oppdriften blir balansert av tyngdekraften chart?cht=tx&chl=F_g = -mg slik at du får en nettokraft chart?cht=tx&chl=F=(\rho V-m)g. Dersom legemet er helt nedsenket (slik at V blir legemets volum) har du chart?cht=tx&chl=F=(\rho-\rho_m)gV, der chart?cht=tx&chl=\rho_m er legemets tetthet. Dette er grunnen til at gjenstander med lavere tetthet enn vann flyter, mens de med høyere tetthet synker.

 

(Jeg antar positiv retning oppover og uniform tetthet)

 

Om du tar en enkel gjenstand så kan du f.eks finne ut hvor langt nedsenket denne gjenstanden vil være ved likevekt ved å løse kraftbalansen. Jeg antar dog at du ikke har hatt fysikk, så dette blir kanskje litt for mye.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Her var det mye feilinformasjon. Oppdriften til et legeme nedsenket i et fluid er gitt ved chart?cht=tx&chl=F_b = \rho g V, der chart?cht=tx&chl=\rho er fluidets (I dette tilfellet vann) tetthet, g er tyngdeakselerasjonen og V er fortrengt volum. Dette er en kraft, så enheten er Newton (N). Denne oppdriften blir balansert av tyngdekraften chart?cht=tx&chl=F_g = -mg slik at du får en nettokraft chart?cht=tx&chl=F=(\rho V-m)g. Dersom legemet er helt nedsenket (slik at V blir legemets volum) har du chart?cht=tx&chl=F=(\rho-\rho_m)gV, der chart?cht=tx&chl=\rho_m er legemets tetthet. Dette er grunnen til at gjenstander med lavere tetthet enn vann flyter, mens de med høyere tetthet synker.

 

(Jeg antar positiv retning oppover og uniform tetthet)

 

Om du tar en enkel gjenstand så kan du f.eks finne ut hvor langt nedsenket denne gjenstanden vil være ved likevekt ved å løse kraftbalansen. Jeg antar dog at du ikke har hatt fysikk, så dette blir kanskje litt for mye.

 

Dessverre forstår jeg ikke hva F, Fb, Fg o.l. skal bety. Kan ingenting om dette fra før :( Her er hva jeg nettopp postet i fysikktråden (det siste regnestykket jeg gjorde):

 

Hallo, folkens. Driver med eksamen i matte muntlig. Skriver for øyeblikket om massetetthet og oppdrift. Kan dere se på det, og veilede meg litt?

 

Volum kloss: 0,6 m^3

Vekt kloss: 300 kg

 

1. Massetetthet kloss: 300/0,6 = 500

2. Oppdrift: 0,6*500*9,80665 = 2941,995

3. Massetetthet vann: 998kg/m^3. Hva blir da 2941,995 i forhold til vannets massetetthet? Hva slags benevnelse skal bak 2941,995? Blir det opp- eller neddrift? Det er her jeg er helt blank, altså etter utregnelsen. Og er regnestykket mitt korrekt i det hele tatt? Begynte å lære meg massetetthet+oppdrift på egenhpnd for noen timer siden. Har fått noe uklar hjelp fra en annen forumbruker.

 

Følger Arkimedes' prinsipp som jeg har forstått er som følger:

v*p*g

v = volum

p = massetetthet

g = gravitasjonskonstanten/tyngdeakselerasjonen

 

Har gått ut i fra dette ang. gravitasjonskons./tyngdeaks.:

Symbolet g0 (minuskel) brukes også generelt som en måleenhet på akselerasjon, hvor 1 g0 er definert som 9,80665 m/s2. Verdien er valgt som en tilnærmet gjennomsnittsverdi ved havoverflaten ved 45,5° bredde.

Kilde: Wikipedia

 

Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar

Når "ole_marius" kom med tipset, ble jeg veldig gira på å plotte inn dette i fremlegget mitt, ettersom det ikke er en del av læreplanen i grunnskolen. Vi står fritt til å trekke inn de emnene vi vil, så dermed tenkte jeg det ville være utfordrende og interessant dersom jeg presenterte noe om massetetthet, volum og oppdrift (to førstnevnte er vel en del av grunnskolen, da.)

 

Får legge det til side, og heller spørre om hjelp og veiledning på skolen i morgen. Har time 11.15-11.45.

 

Uansett, takk skal dere ha.

Lenke til kommentar

vis ved induksjon at 4^n -1 er delelig med 3 for alle tall > 1.

 

Det samme gjelder n^3 - 4n + 6. Delelig med 3 for alle tall > 1

 

Er helt blank på hvordan jeg skal komme meg fra steg to til steg tre i induksjonen. Hvis noen kunne vist framgangsmåten hadde det vært fantastisk.

Lenke til kommentar

Ok, jeg kan ta første. Greia med induksjon er å vise at det er greit for et grunntilfelle, så anta at det er greit for tilfellet "n=k" og så vise at det da er sant for "n=k+1". Dette fungerer siden du i utgangspunktet har vist det for grunntilfellet (la oss si n=1), og du har også vist at hvis det holder for n=1 holder det for n=2. Så har du vist at hvis det holder for n=2 så holder det for n=3 osv. Du får altså den kjente dominoeffekten.

 

:: 4^n - 1 ::

 

1) 4^2 - 1 = 15 = 3*5.

2) Anta OK for 4^k - 1 = 3*m.

3) 4^(k+1) - 1 = 4*4^k - 1 = 3*4^k + 4^k - 1 = 3*(4^k + m).

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

4*4^k - 1 = 3*4^k + 4^k - 1 = 3*(4^k + m). Her ser jeg rett og slett ikke hva du gjør

 

Ser det nå. m = (4^k - 1) / 3. Men blir ikke det som å bruke en foreløpig antagelse som en del av et bevis?

Endret av masb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...