Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har noen gode forslag på program jeg kan bruke til å skrive matematikkinnlevering og slikt i (2MX, 3MX og Calculus-pensum)? Bruker pr. nå formeleditoren i Open Office, men den har sine svakheter, sliter eksempelvis med å skrive grenseverdioppgaver på en fornuftig måte...

http://www.geogebra.org/cms/ hvis du planlegger å lage grafer. Open office har alle programene du trenger for å lage formler, grenseverdier er ikke noe problem, se her.

 

Formula.jpg

Mente egentlig at h-en skulle være en n, bare skrev inn feil bokstav

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vil heller anbefalle deg å lære det LaTeX enn å styre med OpenOffice. Da du lærer deg å faktisk bruke LaTeX vil du skrive formler osv. mye raskere enn i OpenOffice. LaTeX har også muligheten for å hente inn tekstfiler og bildefiler og hvis du endrer disse filene trenger du bare kompilere .tex fila igjen for at de skal være riktige i .pdf fila di. LaTeX gjør det også direkte om til en .pdf hvis du vil det ved. Ett godt program for å skrive .tex i er f. eks. texmaker i windows, eller Kile (tror jeg det het) i Linux. Du kan også, selvsagt, skrive .tex filer i en vanlig editor som emacs/textpad hvis du vil det og kompilere fra ett kommandovindu.

 

Formelene vil bli veldig pene, det vil, etterhvert, gå raskt å skrive og hvis du har noe skrift og figurer vil disse plasseres pent. Har du figurer burde du lære deg å bruke \vref for leseligheten av dokumentet.

 

Det eneste minuset jeg ser med LaTeX er at det kan være litt tungt å komme i gang med, da det faktisk er scripting av formler. Derimot vil det etterhvert gå fort, da f. eks. ett komplisert integral som

 

integralet fra 0 til 3PI exp(x)*cos(pi x)/sin(pi x) dx kan skrive som:

 

$\int^{3\pi}_{0}\frac{e^{x}\cos(\pi x)}{\sin(\pi x)} \partial x$

Noe som, når du kan det tar 10 sekunder i LaTeX, og 10 minutter i OpenOffice

Lenke til kommentar

Hei!

Trenger lit hjelp med diskret matematikk!

 

Man tar utgangspunkt i at det er to typer rådgivere. Advokater og psykologer. Advokater lyver alltid og psykologer prater alltid sant. Man vet ikke hvilken type rådgiver man har.

 

"Du ønsker og vite om du bør gifte deg med person X. Du vet ikke om rådgiveren din lyver eller prater sant og du kan bare stille ett spørsmål. Finn et spørsmål slik at rådgiveren svarer 'ja' om du bør gifte deg med X og 'nei' hvis ikke"

 

Jeg klarer ikke å finne en logisk løsning på denne annet enn at det er umulig å vite om man får ett sant svar...

Lenke til kommentar
Hei!

Trenger lit hjelp med diskret matematikk!

 

Man tar utgangspunkt i at det er to typer rådgivere. Advokater og psykologer. Advokater lyver alltid og psykologer prater alltid sant. Man vet ikke hvilken type rådgiver man har.

 

"Du ønsker og vite om du bør gifte deg med person X. Du vet ikke om rådgiveren din lyver eller prater sant og du kan bare stille ett spørsmål. Finn et spørsmål slik at rådgiveren svarer 'ja' om du bør gifte deg med X og 'nei' hvis ikke"

 

Jeg klarer ikke å finne en logisk løsning på denne annet enn at det er umulig å vite om man får ett sant svar...

Hva slags tips ville han andra ikke ha gitt (la oss si gifte seg er det beste valget)

Lyver: ja ikke lyver: ja

 

Så velger du ja.

Lenke til kommentar

Takk for tips fra Camlon og Nevromance, ser ut som om jeg egentlig bare trenger å lære meg formeleditoren i Open Office litt bedre. Skjønte aldri hvordan man får definert det som skal stå under lim (f.eks. x -> 0) når det gjelder grenseverdier, og hvordan man får notert det som står over og under integraltegnet.

 

Skal teste ut Latex og se hvordan det er i forhold til Open Office, men da vet jeg litt mer hvertfall :) Hjertlig!

Lenke til kommentar
Det er da ikke særlig vanskelig å kode det i Open Office heller. Her er koden som ga meg en perfekt formula.

int_{0}^{3%pi} {{e^x * cos (%pi*x)} over {(sin{%pi})}} dx

 

Tok meg et minutt.

 

Aaaah... Trudde den greia i OpenOffice var sånn pek og klikk verktøy som alt annet jeg har sett jeg. Aldri forsøkt den selv nemlig. Da tar jeg tilbake noe av det jeg sa. Derimot ser jeg på LaTeX som veldig verdt å ta en titt på uansett da det er ett veldig bra verktøy til nettopp matematiske rapporter.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten programmeringsoppgave:

The prime factors of 13195 are 5, 7, 13 and 29.

What is the largest prime factor of the number 600851475143 ?

 

Det handler altså ikke om å finne tallet, men om å lage programmet som finner tallet.

Jeg skriver koden min i C++, har noen litt input på hvordan jeg kan løse den oppgaven? :)

Lenke til kommentar
Jeg har en liten programmeringsoppgave:
The prime factors of 13195 are 5, 7, 13 and 29.

What is the largest prime factor of the number 600851475143 ?

 

Det handler altså ikke om å finne tallet, men om å lage programmet som finner tallet.

Jeg skriver koden min i C++, har noen litt input på hvordan jeg kan løse den oppgaven? :)

 

Skal du ikke lage en funksjon som først prøver å dele tallet på 2, hvis det ikke går prøver det seg på 3, osv.

 

Når den får delt tallet på et primtall starter prosessen om igjen helt til svaret er faktorisert

Lenke til kommentar

trenger hjelp med denne oppgaven:

 

"En bokhandel har to ulike bøker stående ved inngangen. Den billigste boken koster 53 kr., mens den dyreste boken koster 221 kr. Til sammen er bøkene ved inngangen verdt 2457 kr.

 

a) Sett opp problemet som en kongruenslikning.

b) Løs kongruenslikningen. "

 

Husk at det skal ikke være en Kongruenslikning og ikke en diofantisk likning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...