Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

sliter litt med disse oppgavene.. gjerne skriv med hvordan du gjør ting hvis du gidder det.

 

Reaktansen i en spole er gitt av formelen:

XL = 2πfL

Spolens induktans er: L = 0,5H

A: Beregn spolens reaktans frekvensene 10Hz, 20Hz 30Hz…………. 90Hz og 100Hz

D: Beregn proporsjonalitetsfaktoren

 

 

Reaktansen i en kondensator er gitt av formelen:

 

XC = 1 / 2(pi)fC (/ = brøkstrek)

Kondensatorens kapasitet er C = 10μF

 

Beregn spolens reaktans frekvensene 10Hz, 20Hz 30Hz…………. 90Hz og 100Hz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynlighet:

 

Dersom det en natt gjøres innbrudd i en bedrift, ringer tyverialarmen med sannsynlighet 0.99.

Dersom det ikke er innbrudd, ringer alarmen med sannsynlighet 0.02. Anta at sannsynligheten

for innbrudd en natt er 0.001. En natt ringer tyverialarmen. Hvor stor er sannsynligheten for at

et innbrudd har skjedd?

 

Setter stor pris på hjelp på denne :)

Lenke til kommentar
Dersom det en natt gjøres innbrudd i en bedrift, ringer tyverialarmen med sannsynlighet 0.99.

Dersom det ikke er innbrudd, ringer alarmen med sannsynlighet 0.02. Anta at sannsynligheten

for innbrudd en natt er 0.001. En natt ringer tyverialarmen. Hvor stor er sannsynligheten for at

et innbrudd har skjedd?

 

P(innbrudd) = 0,001

P(ringer | innbrudd) = 0,99

P(ringer | ikke innbrudd) = 0,02

P(ringer) = P(ringer | innbrudd)*P(innbrudd) + P(ringer | ikke innbrudd)*P(ikke innbrudd) = 0,99*0,001 + 0,02*0,999 = 0,02097

Vi skal finne ut sjansen for at det er innbrudd, gitt at det ringer, altså P(innbrudd | ringer).

P(innbrudd | ringer) = P(ringer | innbrudd)*P(innbrudd)/P(ringer) = 0,99*0,0001/0,02097 = 0,04721

 

Alternativ, mindre formell metode:

0,001*0,99 = 0,00099 er sannsynligheten for at alarmen ringer med grunn.

0,999*0,02 = 0,01998 er sannsynligheten for at alarmen ringer uten grunn.

0,02097 er total sannsynlighet for at alarmen ringer.

P(innbrudd når alarm ringer) = P(alarmen ringer med grunn)/P(alarmen ringer) =

0,00099/0,02097 = 0,04721

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

1.

Reaktansen i en spole er gitt av formelen:

XL = 2πfL

Spolens induktans er: L = 0,5H

A: Beregn spolens reaktans frekvensene 10Hz, 20Hz 30Hz…………. 90Hz og 100Hz

B: Beregn proporsjonalitetsfaktoren

 

2.

Reaktansen i en kondensator er gitt av formelen:

 

XC = 1 / 2(pi)fC (/ = brøkstrek)

Kondensatorens kapasitet er C = 10μF

 

A: Beregn spolens reaktans frekvensene 10Hz, 20Hz 30Hz…………. 90Hz og 100Hz

Lenke til kommentar
integral

( sin(x)*sqrt(1-cos(x)) )²

= sin²(x)*(1-cos(x))

= sin²(x) - sin²(x)*cos(x)

som er to løsbare integral (se http://au.answers.yahoo.com/answers2/front...02051731AAZIQvN for det første, bruk substitusjon på det andre).

 

 

...

Er det ikke bare å sette inn de oppgitte verdiene for frekvens og induktans osv. i formlene og regne ut?

 

 

...

Sånn på sparket ser jeg ikke hvordan han går den veien, men det er lett å gå den andre veien - bare bruk formelen for sinus til differansen av to vinkler; sin(u - v) = sin(u)·cos(v)-cos(u)·sin(v). Sikkert noen andre som kan forklare hvordan man går den veien du lurer på.

Lenke til kommentar
sliter litt med disse oppgavene.. gjerne skriv med hvordan du gjør ting hvis du gidder det.

 

Reaktansen i en spole er gitt av formelen:

XL = 2πfL

Spolens induktans er: L = 0,5H

A: Beregn spolens reaktans frekvensene 10Hz, 20Hz 30Hz…………. 90Hz og 100Hz

D: Beregn proporsjonalitetsfaktoren

 

 

Reaktansen i en kondensator er gitt av formelen:

 

XC = 1 / 2(pi)fC (/ = brøkstrek)

Kondensatorens kapasitet er C = 10μF

 

Beregn spolens reaktans frekvensene 10Hz, 20Hz 30Hz…………. 90Hz og 100Hz

Hvis du ikke har lest pensum, så har Wikipedia en grei forklaring på hva impedans er.

 

Om du fikk oppgitt den første oppgaven som XL = 2πfL, kan jeg forstå at den ikke gir mye mening, for det er feil. Den skal være XL = 2πfL.

Fikk du oppgitt den andre oppgaven som XC = 1 / 2(pi)fC, så er den feil, den også. Den skal nemlig være XC = -1 / (2πfC).

 

Begge oppgavene dine er rene innsettings-oppgaver, men jeg kan regne ut den første reaktansen for hver av oppgavene for deg:

 

XL = 2πfL for L=0,5H og f=10Hz:

XL = 2π * 10 * 0,5 ≈ 31,4Ω

 

XC = -1 / (2πfC) for C=10μF og f=10Hz:

XC = -1 / (2π * 10 * 10*10-6) ≈ -1591,5Ω

 

Lagt til:

Proporsjonalitetsfaktor

XL varierer med f. Proporsjonalitetsfaktoren k beskriver sammenhengen mellom XL og f:

XL = k * f

 

Hvis du sammenligner med uttrykket for XL, så ser du fort at denne faktoren k må være lik 2πL. Tall får du sette inn selv. =)

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Noe må den jo kunne gjøre. Les bruksanvisningen du. Uansett, så ville den vært i knappeste laget på vidergående.

jeg begynner på Videregående til sommeren, og det er sansynlig at jeg kommer inn på ssp, og velger realfag 2 og 3 året(BANK I BORDET).

Så hva slags kalkis anbefaler du?

Lenke til kommentar
Noe må den jo kunne gjøre. Les bruksanvisningen du. Uansett, så ville den vært i knappeste laget på vidergående.

jeg begynner på Videregående til sommeren, og det er sansynlig at jeg kommer inn på ssp, og velger realfag 2 og 3 året(BANK I BORDET).

Så hva slags kalkis anbefaler du?

Du får beskjed hvilken kalkulator du trenger når du begynner på VGS. Det er ikke spesielt lurt å kjøpe en helt annen kalkulator enn resten av klassen (selv om det er fristende å kjøpe en rask Texas istedetfor en treg Casio).
Lenke til kommentar
Noe må den jo kunne gjøre. Les bruksanvisningen du. Uansett, så ville den vært i knappeste laget på vidergående.

jeg begynner på Videregående til sommeren, og det er sansynlig at jeg kommer inn på ssp, og velger realfag 2 og 3 året(BANK I BORDET).

Så hva slags kalkis anbefaler du?

Ikke kjøp en kalkulator. Du trenger det ikke uansett, bare lån kalkulator foran prøver. Eventuelt, ikke ta med deg kalkulatoren i timen.

 

Du vet f.eks. at

sin 60 = sqr(3)/2 = 0.866

sin 75 = (sqr(6) + sqr(2))/4 = 0.966

sin 90 = 1

 

For det meste er det bare algebra uansett og du trenger sikkert å bli bedre i hoderegning.

Lenke til kommentar

Kalkulatorer er alltid fine til å kontrollere papir- og hoderegning. Jeg skulle likt å sett noen komme seg gjennom videregående med noen realfag uten å bruke kalkulator i det hele tatt. Du vil få bruk for kalkulator senere likevel, så det er like greit å bli fortrolig med den først som sist. Men glem nå ikke å tenke selv, som Camlon hinter til.

Lenke til kommentar

Du er nødt til å ha kalkulator i kjemien, ellers blir du aldri ferdig med oppgavene om pH, syre/base, løselighet, osv.

Fysikken krever også stort sett tallsvar, så er trenger du også kalkulator for å bli ferdig i tide.

 

Så selv om mange av svarene i matten kan regnes algebraisk uten kalkulator, så trenger du kalkulatoren likevel i de andre realfagene.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...