Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vet noen hvordan man løser denne differensiallikningen:

y'-x2y=x2

Slik jeg ser det har det noe med integrerende faktorer å gjøre, men fortår ikke sammenhengen mellom dem. er det mulig om noen kan løse den skrittvis med kommentarer på hvordan det henger sammen og hva dere gjør? Har aldri møtt på en differensiallikning der en x er multiplisert med en y.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje enklare å løyse den som separabel likning, slik operg nemner ja. Då får du

 

p><p>\frac{\mathrm{d}y}{1+y} = x^2\,\mathrm{d}x

Integrer begge sider, venstresida med omsyn på y, høgresida med omsyn på x. Til sist kan du løyse for y.

 

 

Men den kan òg løysast med metoden med integrerande faktor:

 

Generelt for likning på forma

chart?cht=tx&chl=y^\prime + p(x)y = q(x).

 

Multipliser likninga med den integrerande faktoren µ(x) gitt ved

chart?cht=tx&chl=\mu(x) = \exp\left[\int p(x) \,\mathrm{d}x\right]

(exp er eksponentialfunksjonen, so exp(x) = e^x).

 

Du får då

chart?cht=tx&chl=\mu(x)y^\prime + \mu(x)p(x)y = \mu(x)q(x)

 

Dette er det same som

chart?cht=tx&chl=\left(\mu(x) y\right)^\prime = \mu(x)q(x),

noko du kan sjå ved å bruke produktregelen for derivasjon.

 

Løysinga er då gitt ved å integrere begge sider, og dele på µ(x):

 

p><p>y = \frac{1}{\mu(x)}\int\mu(x)q(x)\,\mathrm{d}x

 

 

 

Eg laga eit løysingsforslag for ei anna oppgåve med integrerande faktor her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380500&view=findpost&p=15503591

Lenke til kommentar

tony:

«Baklengs», i den forstand at det du har til å byrje med er resultatet av derivasjonen. Når du deriverer µ(x)y(x) får du µ(x)y'(x)+µ(x)p(x)y(x).

 

Noen så vett kaffor Storbritannia blei med i EU i 1973?

Hei.

 

Denne tråden er, som emnetittelen seier, for matematikk-problem. Lag deg ein ny tråd i Skole og leksehjelp-forumet.

Lenke til kommentar

Jeg har en funksjon som beskriver antall sykler solgt iløpet av 12 måneder:

 

V(x) = 9,16 sin(0,51x - 1,7) + 12,5

 

Hvilken formel bruker jeg for å derrivere den?

 

Jeg har funnet ut at max verdien er ca 22, men jeg trenger å finne ut hvilken måned den er i, hvordan gjør jeg det? Forklar helst med formler og eksempel, for jeg suger hardt i matte!

 

----------------------------

 

Og hva kalles det jeg har gjort her, er dette variabelskifte? Må forklare hva jeg har gjort vett :p

1233132.jpg

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp til en oppgave til eksamen.

 

Det går 20 personer i hver klasse. Det er fire klasser; a, b, c og d.

Fem utvalgte fra klassene skal individuelt delta i tre konkuranser.

Sannsynligheten for at èn klasse vinner alle konkuransene er 1/64. Men hva er sannsynligheten for at klassen vinner to av konkuransene, og kommer på andre plass, den siste?

Lenke til kommentar

Hvilken formel bruker jeg for å derrivere den?

Kjerneregelen.

 

Jeg har funnet ut at max verdien er ca 22, men jeg trenger å finne ut hvilken måned den er i, hvordan gjør jeg det? Forklar helst med formler og eksempel, for jeg suger hardt i matte!

Det vanlege for å finne topp- eller botnpunkt for funksjonar, er å derivere funksjonen og finne den/dei x-verdiane der den deriverte er lik null.

 

Du kan dog gjere det på ein annan måte, sidan det er ein rein sinusfunksjon. Verdien til sinusfunksjonen vil alltid liggje mellom -1 og 1, so maksverdien til ein sinusfunksjon må nødvendigvis vere der sin( ... ) = 1. Med andre ord, når sin(0.51x-1.7) = 1. Bruker du den inverse sinusfunksjonen, og/eller ser på einingssirkelen, finn du at det er når chart?cht=tx&chl=\footnotesize 0.51x-1.7 = \frac{\small\pi}{\small2}+n2\pi, som du kan løyse for x. chart?cht=tx&chl=n er heiltal eller 0, altso chart?cht=tx&chl=\small n=0,\pm 1,\pm 2,\pm 3\ldots

 

For chart?cht=tx&chl=\small x\in[0,12] vil det berre vere ei løysing.

 

(Om du bruker metoden med derivasjon får du til slutt akkurat same likning å løyse.)

Og hva kalles det jeg har gjort her, er dette variabelskifte? Må forklare hva jeg har gjort vett :p
Den integrasjonsmetoden du har byrja på der vert vanlegvis kalla substitusjon.
Lenke til kommentar

Ja. Alle vektorer parallelle med normalvektoren din er åpnebart også normalvektorer. For den saks skyld kan du gjerne også bruke [-1,-2,-3]

 

EDIT: At en vektor er parallell med en annen er gitt ved [A,B,C]=k[D,E,F]=[kD,kE,kF], hvor k kan være alt som kryper og går. Men ikke sett den lik null :thumbup:

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Takk!

 

Lurer på en ting til. Når jeg skal lage en parameterframstilling av et plan der jeg bare har en ligning av planet.

 

Har ligninga 11x+8y+5z-66=0

 

og jeg har fått parameterframstillinga mi til å bli :

 

x=s

y=t

z=11/5s - 8/5t + 66/5

 

Er dette riktig ? Eller må jeg regne ut sånne svar som jeg har på z for x og y og sånn at de ikke bare står å er lik s og t ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...