Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne oppgåva tel som fire delspørsmål.

To elevar har starta ei elevbedrift. Dei vil lage og selje posar med to forskjellige blandingar av

nøtter, rosiner og sjokolade.

Dei har kjøpt inn desse råvarene:

5,50 kg kasjunøtter

9,00 kg peanøtter

6,75 kg rosiner

4,50 kg sjokoladekuler

Ein pose med blanding A inneheld:

100 g kasjunøtter, 75 g peanøtter, 50 g rosiner, 75 g sjokoladekuler

Ein pose med blanding B inneheld:

50 g kasjunøtter, 125 g peanøtter, 75 g rosiner, 50 g sjokoladekuler

Utsalsprisen for blanding A er 30 kroner per pose. Utsalsprisen for blanding B er 25 kroner per

pose.

La x vere talet på posar som dei sel av blanding A, og y talet på posar som dei sel av

blanding B.

Finn x og y slik at inntekta blir størst mogleg. Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte

råvarene i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Denne oppgåva tel som fire delspørsmål.

To elevar har starta ei elevbedrift. Dei vil lage og selje posar med to forskjellige blandingar av

nøtter, rosiner og sjokolade.

Dei har kjøpt inn desse råvarene:

5,50 kg kasjunøtter

9,00 kg peanøtter

6,75 kg rosiner

4,50 kg sjokoladekuler

Ein pose med blanding A inneheld:

100 g kasjunøtter, 75 g peanøtter, 50 g rosiner, 75 g sjokoladekuler

Ein pose med blanding B inneheld:

50 g kasjunøtter, 125 g peanøtter, 75 g rosiner, 50 g sjokoladekuler

Utsalsprisen for blanding A er 30 kroner per pose. Utsalsprisen for blanding B er 25 kroner per

pose.

La x vere talet på posar som dei sel av blanding A, og y talet på posar som dei sel av

blanding B.

Finn x og y slik at inntekta blir størst mogleg. Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte

råvarene i dette tilfellet?

 

Hvilket nivå er dette? Har du lært Kuhn-Tucker?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Denne oppgåva tel som fire delspørsmål.

To elevar har starta ei elevbedrift. Dei vil lage og selje posar med to forskjellige blandingar av

nøtter, rosiner og sjokolade.

Dei har kjøpt inn desse råvarene:

5,50 kg kasjunøtter

9,00 kg peanøtter

6,75 kg rosiner

4,50 kg sjokoladekuler

Ein pose med blanding A inneheld:

100 g kasjunøtter, 75 g peanøtter, 50 g rosiner, 75 g sjokoladekuler

Ein pose med blanding B inneheld:

50 g kasjunøtter, 125 g peanøtter, 75 g rosiner, 50 g sjokoladekuler

Utsalsprisen for blanding A er 30 kroner per pose. Utsalsprisen for blanding B er 25 kroner per

pose.

La x vere talet på posar som dei sel av blanding A, og y talet på posar som dei sel av

blanding B.

Finn x og y slik at inntekta blir størst mogleg. Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte

råvarene i dette tilfellet?

 

Hvilket nivå er dette? Har du lært Kuhn-Tucker?

Mattematikk s1 lineær optimering

Lenke til kommentar

Kom opp i matte og fikk sannsynlighet.

 

Har et lite spørsmål.

 

Læreplanmålet jeg lurer på er

- Gjøre rede for begrepene fordeling og stokastisk variabel for endelig utfallsrom og finne forventning, varians og standardavvik for en stokastisk variabel

 

Kan jeg her bruke et eksempel basert på binomisk sannsynlighet?

Lenke til kommentar

Ut fra denne setningen:

Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte

råvarene i dette tilfellet?

 

regner jeg med at de har noe igjen slik at du må benytte chart?cht=tx&chl=\leq heller enn = i bibetingelsene, så ja, det er nonlineær programmering det er snakk om. Du må bruke Kuhn-Tucker heller enn Lagrange for å løse det analytisk.

 

(Alt av funksjoner og betingelser her er lineære, enig i det, men av en eller annen grunn har de valgt å kalle akkurat dette nonlineær programmering..)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Masteral:

Hvilken nivå er dette? Du kan bruke binomisk fordeling for å illustrere, ja. Du kan også bruke Poisson-fordeling, standardnormalfordeling osv.

 

Tusen takk! Er matematikk S2 på vgs. Kanskje jeg skal bruke standardnormalfordeling istedenfor, for der er det jo mye annet gøy å trekke inn.

Lenke til kommentar

Klippet fra matematikk.net: Diskrete data er en samling av enkelte tall på tallinjen. Vi kaller disse diskrete variable. Et eksempel på diskrete variable kan være antall mål i en fotballkamp. Mengden kan presenteres på formen { 0, 1, 2, 3 ... }.

Motsetningen til diskrete variabler er kontinuerlige variable, som gies som et intervall. Et eksempel kan være høyden på juletrær. Det finnes uendelig mage høyder i intervallet [ 1m, 3m].

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal opp i R2 muntlig med tema om differensiallikninger.

 

Jeg hadde tenkt å ha med en oppgave hvor en fallskjermhopper satt seg fast i et tre under landing, og endte opp i en pendelbevegelse. For å finne ut når fallskjermhopperen kommer til ro, må jeg bruke formler for frie svingninger med demping. Formelen er som følger:

 

z'' + (q/m)*z' + (g/l)*z = 0

 

hvor z er utslagsvinkelen.

 

Spørsmålet mitt er rett og slett hvilken verdi jeg skal bruke for q, dempningsfaktoren?

 

Jeg vil anta at jeg skal bruke 9.81 da tyngdekraften hele tiden virker loddrett nedover på bevegelsen?

 

Hvordan finner jeg så ut når hopperen når bakken ved å løse det som en likning? Gjør jeg det grafisk er det ikke noe problem, så det får duge som nødløsning.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Du kan se bort fra tyngdekraften, da den til enhver tid er i likevekt med en del av kraften fra strikken (?) i fallskjermen (gitt at du har forhold der Hookes lov gjelder).

 

Newtons andre lov gir chart?cht=tx&chl=F=my''=-ky-cy', der chart?cht=tx&chl=-ky er kraften fra strikken, chart?cht=tx&chl=-cy' er f.eks luftmotstand (tilnærmet lineært avhengig av v for lave hastigheter).

 

Flytt over leddene og du får at

p><p>

k og c må du så gi plausible verdier.

Hva mener du med å nå bakken? Med mindre fallskjermen ryker vil amplituden på svingningene avta rundt samme likevektsposisjon, men han vil jo ikke falle til bakken.

 

edit: y/z er forresten ikke en vinkel, men posisjon.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Ok, takk!

 

Er fallskjermsnorer elastisk? Trodde de var uelastiske, men skal sjekke det opp. I såfall gjelder ikke Hookes lov.

 

I matteboka mi er z/y nevnt som utslagsvinkel. Den er proporsjonal med buen hopperen har, så sånn sett blir det jo posisjon også da vi av definisjonen for absolutt vinkelmål har at b(t) = l * z (t).

 

Var at svingingene avtok, har tidligere referert til dette som når fallskjermhopperen er i tilnærmet ro, noe som blir mer hva jeg har i tankene.

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så må jeg velge en verdi c for motstanden fallskjermhopperen opplever, og en verdi k for eventuelt snordrag. K er satt som g/l i boka når eksempelet er en pendel som henger i tyngdefeltet, men pendler gjennom seig væske. Hadde håpet å kunne bruke samme fremgangsmåte, da mitt scenario er det samme, bortsett fra at q/c ikke er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...