Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Nå er jo ikke trekanten hans rettvinklet da, så den har ikke noen hypotenus eller kateter.

 

HVIS trekanten hadde vært rettvinklet ville katetene vært sidene som lå inntil den rette vinkelen, mens hypotenusen er siden som ligger overfor den rette vinkelen.

 

åååh, nå skjønner jeg. Er det ingen kateter og sånn når det kke er rettvinklet??? Hvordan kan jeg lage en likning av det da :|||

 

Trenger også hjelp med å regne en lik oppgave som denne:

spm_.jpg

Altså, omkrets areal og sånn ... Mulig jeg må eeendre litt på viinkler og sånn. Men hvordan gjør man det...

 

Jeg skal ha muntlig eksaaamen. Og vil ha avanserte oppgaver. Tenkte på denne figuren. Hvis jeg vet at radiusen er 7 cm, hva kan jeg da gjøre med den? Da vet jeg hvor lang AS og BS er. Også vet jeg omkrets og areal av sirkelen. Men hvordan finner jeg da lengden på PB og PA??? I tilleg de små bitene som er rundt (liksom, hvordan regner man omkrets og areal av ett pizzastyyykke ... Jeg sammeligner det med det. Vanskelig å forklare!!!) ü,,

Endret av enskoleelev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... Klassiske nybegynner feil dette her.

 

Når du lurer på en oppgave vær så snill å

 

1. Beskriv oppgaven så nøyaktig som mulig. Altså skriv av oppgaven ordrett.

2. Si hvilket trinn/lærebok du har / hva du har prøvd/ tenkt.

 

Med de opplysningene du har kan du ikke finne areal og omkrets...

 

Har endra det nå ...

Lenke til kommentar

Vel. Du kan ihvertfall finne AB, og følgelig omkretsen av figuren ASB. For å finne arealet av figuren lurer jeg på om det ikke er noen enklere måte enn å integrere, hvilket jeg antar du ikke aner hva er engang.

EDIT: Tull og tøys. Såklart det finnes en enklere metode. Det er en enkel formel for arealet av en seksjon av en sirkel.

 

Litt usikker på den andre figuren.

Etter hva jeg husker fra R1 har du der en periferi- og en sentralvinkel. Om det hjelper stort, er jeg ikke sikker på.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg vet at radiusen er 7 cm, hva kan jeg da gjøre med den? Da vet jeg hvor lang AS og BS er. Også vet jeg omkrets og areal av sirkelen. Men hvordan finner jeg da lengden på PB og PA??? I tilleg de små bitene som er rundt (liksom, hvordan regner man omkrets og areal av ett pizzastyyykke ... Jeg sammeligner det med det. Vanskelig å forklare!!!) ü,,

 

Jeg er fremdeles usikker på hva det egentlig er du ønsker å komme frem til.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Jeg skal ha muntlig eksaaamen. Og vil ha avanserte oppgaver. Tenkte på denne figuren. Hvis jeg vet at radiusen er 7 cm, hva kan jeg da gjøre med den? Da vet jeg hvor lang AS og BS er. Også vet jeg omkrets og areal av sirkelen. Men hvordan finner jeg da lengden på PB og PA??? I tilleg de små bitene som er rundt (liksom, hvordan regner man omkrets og areal av ett pizzastyyykke ... Jeg sammeligner det med det. Vanskelig å forklare!!!) ü,,

PB og PA kan du finne vha sinussetningen hvis de opplysningene du har gitt er kjent. Du regner da ut den tenkte linjen AB og siden det blir likebeinte trekanter kan du finne de andre vinklene. Deretter er det litt enkel trigonometri for å finne PA/PB.

Lenke til kommentar

Høyden på en solsikke målt i centimeter x dager etter at den ble plantet er gitt ved:

 

chart?cht=tx&chl=h(x)=0.01*x^{2.7}

 

( h(x)=0,01*x^(2,7) )

 

Finn den gjennomsnittlige vesktfarten i periodene [10, 11], [10, 10,1] og [10, 10,01].

Hva er vekstfarten etter nøyaktig 10 dager?

 

 

 

Jeg er redd jeg ikke forstår hva som menes med [10, 10,01].

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Skal på steinerskolen. Vet egnetlig ikke så mye om den, bortsett fra at de skriver egene lærebøker i de fleste fag. Er litt usikker på om det gjøres i matte..

 

Kan spørre rundt :)

 

Kan anbefale ei bok ved navn "Matte med teskje", som tar for seg nettopp dette pensumet. Skal også opp til VG1 nå, og leste samt arbeidet med denne sist sumar. Mange gode forklaringar og gode oppgåve etter kvar nye ting som blir introdusert.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...