Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgave, og forklare fremgangsmåte?

Det er veldig nyttig til muntlig eksamen jeg skal ha i morgen, så setter stor pris på hjelp :)

 

 

1.Bruk formlene cos(u-v)=cos u *cosv + sinu*sinv

cos(u+v)=cos u*cosv - sinu*sinv

til å vise: cos u*cosv =1/2*(cos(u-v)+cos(u+v))

 

Bruk oppgave 1 til å finne et uttrykk for (cosx)^2. Bestem deretter integralet (cosx)^2 dx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan jeg føre inn mattestykker og utregninger på en powerpoint pent?

 

Og finnes det noe program jeg kan laste ned gratis som kan tegne tredimensjonalt koordinatsystem ?

 

Og jeg har fått en oppgave: I et koordinatsystem med origo O har vi punktene A,B,C

 

Når jeg tegner inn de punktene i koordinatsystemet, telles O som et punkt? så det blir en firkant OABC ? Eller teller bare ABC som en trekant?

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Ok, takk!

 

Er fallskjermsnorer elastisk? Trodde de var uelastiske, men skal sjekke det opp. I såfall gjelder ikke Hookes lov.

 

I matteboka mi er z/y nevnt som utslagsvinkel. Den er proporsjonal med buen hopperen har, så sånn sett blir det jo posisjon også da vi av definisjonen for absolutt vinkelmål har at b(t) = l * z (t).

 

Var at svingingene avtok, har tidligere referert til dette som når fallskjermhopperen er i tilnærmet ro, noe som blir mer hva jeg har i tankene.

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så må jeg velge en verdi c for motstanden fallskjermhopperen opplever, og en verdi k for eventuelt snordrag. K er satt som g/l i boka når eksempelet er en pendel som henger i tyngdefeltet, men pendler gjennom seig væske. Hadde håpet å kunne bruke samme fremgangsmåte, da mitt scenario er det samme, bortsett fra at q/c ikke er den samme.

Jeg tror jeg misforstod hva du mente, jeg trodde du mente en svingning opp og ned. Se bort fra forrige post :p

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgave, og forklare fremgangsmåte?

Det er veldig nyttig til muntlig eksamen jeg skal ha i morgen, så setter stor pris på hjelp :)

 

 

1.Bruk formlene cos(u-v)=cos u *cosv + sinu*sinv

cos(u+v)=cos u*cosv - sinu*sinv

til å vise: cos u*cosv =1/2*(cos(u-v)+cos(u+v))

 

Bruk oppgave 1 til å finne et uttrykk for (cosx)^2. Bestem deretter integralet (cosx)^2 dx

1. Om du summerer uttrykka for cos(u+v) og cos(u-v), kva får du då?

 

2. Set u = v = x, og putt inn i uttrykket for cos(u)cos(v).

Lenke til kommentar

Går det ann å lage en intektsfunksjon utifra en kostnadsfunksjon?

 

Jeg har K(x) =0.4x^2+150x+3200

 

Utifra den har jeg funnet at den kostnadsoptimale produksjonsmengden er 89.44 og at den minst mulige enhetskostnaden er 221.55. Kan dette hjelpe meg til å lage en intektsfunksjon? Jeg ønsker å finne overskuddet.

 

Takk på forhånd.

Endret av Bosna
Lenke til kommentar

Du kan ikke finne inntektsfunksjonen direkte fra kostnadsfunksjonen, nei, du trenger mer informasjon enn det.

 

Er det mulig å hente informasjonen utifra kostnadsfunksjonen? Eller skal jeg bare satse på å finne på ein I(x)? Det er snakk om muntlig eksamen btw:P

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mulig å hente informasjon fra kostnadsfunksjonen. Kostnadsfunksjonen sier ingenting om etterspørselen i markedet og samme kostnadsfunksjon kan passe for uendelig mange inntektsfunksjoner avhengig av etterspørsel og konkurranseform. Det vil for eksempel være en helt annen inntektsfunksjon hvis det er fullkommen konkurranse enn hvis det er et monopol.

 

Du har ikke noe annen informasjon om etterpørsel eller konkurranseform?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått oppgitt noen tall i det hele tatt. Tema er: "Din jobb som økonomisjef", men jeg har ikke fått en konkret oppgave å forholde meg til. Jeg har fått fire bilder som inspirasjonskilder(tar for seg salg, streik og produksjon), samt stikkordende:

 

inntekter, kostnader, lønn, profitt og overskudd, etterspørsel, produksjonskapasitet og feilvare.

 

Dette er dog kun forslag. Jeg har da funnet opp min egen bedrift, og laget kostnadsfunksjonen K(x)=0.4x^2+150x+3200

Problemstillingen er Hvordan oppnå kostnadsopptimal produksjonsmengde, men dette kan man finne frem veldig fort, så jeg har lagt til bla. grensekostnad, osv. Tenker å kannskje ta med etterspørsel også, men er vanskelig med tanke på at man må finne på egne tall, og er jo nesten umulig til å få dem til å matche.

 

Er btw VG3, Matte S2

Lenke til kommentar

Kom som flere andre opp i Matte S2 muntlig i dag. Det var faktisk det eneste faget jeg kunne komme opp i med tanke på streik.

 

Vi skal ha den såkalte 48 timersmodellen. Det vil si at jeg har fått en oppgave i dag, som jeg skal lage en presentasjon til. Deretter blir det spørsmål rundt emnet. Problemet er bare at oppgaven er veldig stor.

 

Hvordan finne fram funksjonenes egenskaper og drøfte disse.

 

Har tenkt på en liten disposisjon og lignende. Er god i økonomi og forsåvidt ganske interessert i det. Vurderer derfor å bygge fremføringen rundt økonomiske funksjoner. Disposisjonen blir noe som dette:

 

1. Hva er en funksjon?

2. Hvor finner vi funksjoner?

3. Hvilke egenskaper har den, og hvordan ser vi dem?

4. Grunnregler for regning - altså derivasjonsregler, første- og andrederivert.

5. Noen økonomifunksjoner - vinningsoptimal produksjonsmengde, dekningspunkter, maksimalt overskudd

6. Eksponentialfunksjoner.

 

Noen som kommer på noe annet jeg bør ha med? Eller har andre innspill?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Pass på å ikke påstå at en funksjon er det samme som en graf.

 

f(x) forteller ikke noe om y. f(x) gir deg en tall-verdi for hver x. Hvis du ser for deg x-aksen som en linje, gir funksjonen en mengde tall langs denne. Det er først når du sier y=f(x) at du kan tegne det i et x-y-koordinatsystem. Da får du en graf. Egentlig er altså f(x) en rekke tall langs x-aksen, og har ikke noe med y-aksen å gjøre.

 

Den deriverte er hvor mye disse tallene blir større/mindre pr. x-enhet.

 

Du kan like gjerne se for deg x-aksen som en metallstang, hvor f(x) beskriver temperaturen i denne. Hvert punkt har en verdi, som da er temperaturen. Den deriverte vil da si om det blir varmere eller kaldere og hvor hurtig, hvis du beveger deg langs stangen.

 

Kanskje litt pirkete, men jeg ser for meg at en sensor kan like at du ser funksjoner for hva de er, ikke nødvendigvis kun fremstilt ved avstand fra x-aksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på å ikke påstå at en funksjon er det samme som en graf.

 

f(x) forteller ikke noe om y. f(x) gir deg en tall-verdi for hver x. Hvis du ser for deg x-aksen som en linje, gir funksjonen en mengde tall langs denne. Det er først når du sier y=f(x) at du kan tegne det i et x-y-koordinatsystem. Da får du en graf. Egentlig er altså f(x) en rekke tall langs x-aksen, og har ikke noe med y-aksen å gjøre.

 

Den deriverte er hvor mye disse tallene blir større/mindre pr. x-enhet.

 

Du kan like gjerne se for deg x-aksen som en metallstang, hvor f(x) beskriver temperaturen i denne. Hvert punkt har en verdi, som da er temperaturen. Den deriverte vil da si om det blir varmere eller kaldere og hvor hurtig, hvis du beveger deg langs stangen.

 

Kanskje litt pirkete, men jeg ser for meg at en sensor kan like at du ser funksjoner for hva de er, ikke nødvendigvis kun fremstilt ved avstand fra x-aksen.

 

Ja, det hørtes fornuftig ut. Takk for svar. Noen andre som har tips til hva som bør være med? Eventuelt noen fremføringstips? Har kun hatt matte muntlig en gang tidligere, og da gjennomførte vi den 30 minuttersmetoden.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal ha prøvemuntlig i matematikk og sliter veldig :p Oppgaven lyder som følger: Funksjoner. That's it... Skal gjerne bruke PowerPoint, Excel etc. Først skal jeg gjøre rede for hva en funksjon er, så skal jeg lage en oppgave og besvare den på best mulig måte. Alle svar blir satt pris på!

 

Mvh.

Stamnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...