Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Satt nettopp med en oppgave som jeg lurte litt på:

 

(a+b)(a+b)-(a-b)(a-b)=

 

Jeg kom frem til 2ab+2b^2, som er feil. Any pointers?

 

Og er det noen som vet om det finnes noen basic derivasjonsvideoer hos Khan Academy? Var så vidt innom selv og sjekket, men realfagengelsken min er omtrent på nivå med realfagurduen min, så... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og er det noen som vet om det finnes noen basic derivasjonsvideoer hos Khan Academy? Var så vidt innom selv og sjekket, men realfagengelsken min er omtrent på nivå med realfagurduen min, så... :dontgetit:
Har ikkje sett gjennom dei, men videoane som omhandlar derivasjon er fyrst og fremst denne og dei 10 neste. So følgjer nokre bevis og ma. litt om implisitt derivasjon, som eg vil tru ikkje er relevant for deg med det fyrste. Video 38-40 kan òg vere nyttige, dei handler om å finne ekstremalverdiar, og å skissere grafar vha den deriverte (den bruker noko frå video 36 trur eg).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt nettopp og løste en andregradsfunksjon: 2x^2 + 10x + 8. Jeg fikk nullpunktene 1 og -4. Da jeg jeg brukte reglen for faktorisering av andregradsuttrykk med to nullpunkter, fikk jeg dette uttrykket: 2(x-1)(x+4). Dette uttrykket stemte ikke i det hele tatt med andregradsfunksjonen. Derfor lurer jeg på om det ikke er mulig å bruke reglen for faktorisering av andregradsfunksjoner der alle tallene er positive. Må jeg istedet bruke 1.kvadratsetning (a+b)(a+b)? På forhånd takk for svaret! :-)

Lenke til kommentar

Hei! Sitter og regner ut grenseverdier, men så kom jeg over en oppgave jeg ikke forstår hvor jeg gjør feil. Oppgaven er som følger:

 

2x-1/2x^2-3x+1

 

lim

x->1/2

 

I fasiten står det at svaret blir 0, men hvordan er det mulig? Er det en feil? Er ikke svaret -2?

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål her.. Jeg skal kaste tre terninger.. Hva er sannsynligheten for å få 9 på de tre kastene?

 

update: gunstige utfall/mulige utfall = 42/216 = 21/108

 

Kan det stemme? Finnes det en formel for å komme fram til dette?

Endret av Oxaren
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål her.. Jeg skal kaste tre terninger.. Hva er sannsynligheten for å få 9 på de tre kastene?

 

update: gunstige utfall/mulige utfall = 42/216 = 21/108

 

Kan det stemme? Finnes det en formel for å komme fram til dette?

 

Tror du kan bruke denne formelen. De mulige utfallene (216) er riktig. Hvis du har sjekket ut at det er 42 muligheter å få 9 på, så stemmer svaret ditt :)

Lenke til kommentar

har et nytt spørsmål her nå... Jeg har fire terninger, hvor mange forskjellige kombinasjoner av terningene kan jeg få slik at det blir 9? f.eks.

4,1,1,3

2,1,1,5

2,2,2,3

4,2,2,1

1,3,3,2

6,1,1,1

 

 

Finnes det en måte for å finne ut hvor mange slike kombinasjoner det er? bortsett fra den måten som jeg har gjort her selvsagt.

Lenke til kommentar

Hei! Sitter med en derivasjonsoppgave der jeg er litt usikker på fremgangsmåten på siste oppgaven.

 

Oppgaven er som følger:

I en laboratoriekultur utvikler det seg gjærceller. Etter t timer er tallet G(t) på gjærceller gitt ved:

G(t)=-0.36t^3 + 8.64t^2 + 4.20t

 

1a)Finn ved regning vekstfarten til gjærcellene etter:

 

1)4 timer (svaret er 56) og 2)8 timer (svaret er 73)

 

Men så kommer den siste oppgaven jeg er litt i tvil om:

Når var kulturen i ferd med å øke med 69 gjærceller per time?

Dette har jeg funnet ut:

Den deriverte av formelen ovenfor er: -1.08t^2 + 17.28t + 4.20

For å finne ut svaret benyttet jeg meg av andregradsformelen:

-1.08t^2 + 17.28t + 4.20=69

-1.08t^2 + 17.28t - 64.8=0

Nullpunktene jeg fikk var 6 og 10 (altså etter 6 og 10 timer). Dette stemte med fasiten, men jeg lurer på om det finnes en annen måte å løse oppgaven på? På forhånd takk!:-)

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven:

Funksjonen f er gitt ved:

f(x)=2x^3+ax^2-4x-2

Bestemt konstanten a når f har bunnpunkt i (2,f(2)).

Oppgaven er under funksjonsdrøfting under hovedtemaet derivasjon. På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...