Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo.

Jeg skal vise at dersom chart?cht=tx&chl=\{|a_n|\} er begrenset, så er chart?cht=tx&chl=\{a_n\} begrenset.

Jeg har kommet fram til at den nederste grensen for absoluttverdien av følgen må være L=0. Men implikerer det at følgen også har en nedre grense som er 0? Jeg har valgt å kalle den øvre grensen for M. Absoluttverdien av følgen, og følgen må jo ha samme øvre grense. Det kommer fra definisjonen av absoluttverdien.

Er jeg på rett spor?

 

Takk for hjelp.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Men slik jeg tenker kan aldri følgen nå en høyere verdi enn absoluttverdien av den samme følgen.

 

Etter noen minutter tenking ser seg jo at dette kan gå "begge veier". Den øverste grensen til absoluttverdien av følgen kan være den nederste til følgen, som du sier. Jeg tror jeg forstår det. Nå trenger jeg kun litt hjelp til å formulere dette.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Noen her som vet om en kjempebra Excel-guide ?

En bra som viser hvordan man får datamaskinen til å regne ut ditten og datten :p

 

Har nettopp fått en Excel-oppgave og har bare hatt 2 timer med det så forstår ikke så mye av det ennå ...

 

Det hadde kanskje vært lettere om du hadde delt Excel oppgaven her; Excel er et ganske ekstensivt program, en kan simpelthen ikke helt uten videre slenge frem en enorm guide. =1

 

 

Summerer cellene A1 til A10:

=sum(A1:A10)

 

Legger sammen to celler, A1+B1:

=A1+B1

 

Si at du satte =A1+B1 i celle C1, kopier celle C1 og lim den inn i C2 for å automatisk sette inn formelen =A2+B2. Kopier C1 og marker en lang rekke av celler i kolonne C, og du vil fylle inn formelen i alle cellene, henholdsvis:

 

=A1+B1

=A2+B2

=A3+B3

=A4+B4

=A5+B5

=A6+B6

=A7+B7

=A8+B8

=A9+B9

=A10+B10

=A11+B11

=A12+B12

 

For de første 12 cellene I kolonne C.

Lenke til kommentar

Men slik jeg tenker kan aldri følgen nå en høyere verdi enn absoluttverdien av den samme følgen.

 

Etter noen minutter tenking ser seg jo at dette kan gå "begge veier". Den øverste grensen til absoluttverdien av følgen kan være den nederste til følgen, som du sier. Jeg tror jeg forstår det. Nå trenger jeg kun litt hjelp til å formulere dette.

Tusen takk!

 

Regner med at chart?cht=tx&chl=a_{n} \ > \ a_{n+1}. I såfall er det veldig enkelt og veldig logisk. Hvis det ikke er tilfellet så er det litt vanskeligere, men ikke veldig.

 

Ser at det er mye Analyse 2 du sliter med. Hvis du tar kontakt med Ole på mail så er han sånn eksamen-studdass. (Når jeg sier "Ole" mener jeg han Ole som er studass, vil bare ikke legge ut fult navn, osv.) Han svarer på alle spørsmål.

Lenke til kommentar

Men slik jeg tenker kan aldri følgen nå en høyere verdi enn absoluttverdien av den samme følgen.

 

Etter noen minutter tenking ser seg jo at dette kan gå "begge veier". Den øverste grensen til absoluttverdien av følgen kan være den nederste til følgen, som du sier. Jeg tror jeg forstår det. Nå trenger jeg kun litt hjelp til å formulere dette.

Tusen takk!

 

Regner med at chart?cht=tx&chl=a_{n} \ > \ a_{n+1}. I såfall er det veldig enkelt og veldig logisk. Hvis det ikke er tilfellet så er det litt vanskeligere, men ikke veldig.

 

Ser at det er mye Analyse 2 du sliter med. Hvis du tar kontakt med Ole på mail så er han sånn eksamen-studdass. (Når jeg sier "Ole" mener jeg han Ole som er studass, vil bare ikke legge ut fult navn, osv.) Han svarer på alle spørsmål.

 

Hvordan kan chart?cht=tx&chl=a_{n} \ > \ a_{n+1} ? D=

Lenke til kommentar

Regner med at chart?cht=tx&chl=a_{n} \ > \ a_{n+1}. I såfall er det veldig enkelt og veldig logisk. Hvis det ikke er tilfellet så er det litt vanskeligere, men ikke veldig.

 

Ser at det er mye Analyse 2 du sliter med. Hvis du tar kontakt med Ole på mail så er han sånn eksamen-studdass. (Når jeg sier "Ole" mener jeg han Ole som er studass, vil bare ikke legge ut fult navn, osv.) Han svarer på alle spørsmål.

Det skal gjelde generelt. Kom frem til noe, er bare formuleringen jeg er litt usikker på.

 

Tusen takk for tipset! Stort sett dette med rekker og følger som til tider er litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Hei jeg trenger litt hjelp med sannsynlighet!

 

 

En gruppe ungdommer, 10 gutter og 11 jenter,

er med pa° en samling for aktivitetsledere.

 

 

Fire ungdommer blir trukket tilfeldig fra hele

gruppa. Regn ut sannsynligheten for at det er

et flertall jenter blant de fire.

Lenke til kommentar

Måten du formulerer det på er følgende:

 

p><p>

 

Hvis du ikke synes dette holder så står det et veldig kort og fint bevis under "Absolute Convergence" i boka du bruker.

 

Rekke greiene og sånt forklarer Ole veldig bra. Husk at studassene er der for å hjelpe deg. Det er ikke noe stress i det hele tatt å ta kontakt med de. De får betalt for litt mer enn to timer i uka, det er på grunn av retting og at man regner med at de kan få spørsmål uten om øvingstimene.

Lenke til kommentar

Det første treffet hvis du søker på "testobservator" er denne og jeg synes det er en ganske god forklaring..

 

For å være helt ærlig sitter jeg fortsatt litt i mørket hva testobservatorer angår. Jeg har funnet eksempler til testobservatorer, men ingen fremgangsmåter for å finne disse.

 

Jeg vet for eksempel at man kan bruke gjennomsnittet av X (herved Xsnitt, eller feks chart?cht=tx&chl=Z= \frac {Xsnitt- \mu}{ \frac{ \sigma}{ \sqrt {n}} }

 

Hvordan finner jeg frem til denne formelen? Må jeg drive å estimere og saker og ting?

Lenke til kommentar

Hei jeg trenger litt hjelp med sannsynlighet!

 

 

En gruppe ungdommer, 10 gutter og 11 jenter,

er med pa° en samling for aktivitetsledere.

 

 

Fire ungdommer blir trukket tilfeldig fra hele

gruppa. Regn ut sannsynligheten for at det er

et flertall jenter blant de fire.

Det de egentlig spør om her, er sannsynligheten for at det blir minst tre jenter.

 

Sannsynligheten for at jentene er i flertall, dvs. minst 3 jenter, er summen av sannsynligheten for at det blir trukket 3 jenter og sannsynligheten for at det blir trukket 4 jenter.

 

X=antall jenter

P(X>_3)=P(X=3)+P(X=4)

 

Bruk hypergeometrisk fordeling:

 

(11c3*10c1)/(21c4)+(11c4)/(21c4)

 

0.278+0.055~1/3

 

Troooor jeg …

Lenke til kommentar

Det første treffet hvis du søker på "testobservator" er denne og jeg synes det er en ganske god forklaring..

 

For å være helt ærlig sitter jeg fortsatt litt i mørket hva testobservatorer angår. Jeg har funnet eksempler til testobservatorer, men ingen fremgangsmåter for å finne disse.

 

Jeg vet for eksempel at man kan bruke gjennomsnittet av X (herved Xsnitt, eller feks chart?cht=tx&chl=Z= \frac {Xsnitt- \mu}{ \frac{ \sigma}{ \sqrt {n}} }

 

Hvordan finner jeg frem til denne formelen? Må jeg drive å estimere og saker og ting?

 

Du vet at en sum av normalfordelte stokastiske variabler igjen er normalfordelt med forventingsverdi lik summen av forvetningsverdiene og varians lik (hvis de er uavhengige) var(x_1 + ... x_n) = var(x_1)+ .. + var(x_n) = n*sigma^2 hvis alle har lik varians. Dette gir deg en normalfordelt variabel med forvetningsverdi lik n*\mu. Hvis du skal ha forvetningsverdi blir variabelen (x_1 + .. + x_n)/n og forventningsverdi blir \mu og varians lik \sigma/n.

Lenke til kommentar

Tusen takk igjen, Flin.

 

Enda et spørsmål, dog et annet emne. Om en har et linjeintegral, som tilfredstiller kravene til Greens teorem, er det nesten alltid enklere å bruke nevnte teorem? Jeg har fått inntrykket av at det er slik.

 

Er vel ofte derfor man bruker teoremet. Ganske ofte vil det nok være lettere ja, men ikke hver gang.

Lenke til kommentar

Du vet at en sum av normalfordelte stokastiske variabler igjen er normalfordelt med forventingsverdi lik summen av forvetningsverdiene og varians lik (hvis de er uavhengige) var(x_1 + ... x_n) = var(x_1)+ .. + var(x_n) = n*sigma^2 hvis alle har lik varians. Dette gir deg en normalfordelt variabel med forvetningsverdi lik n*\mu. Hvis du skal ha forvetningsverdi blir variabelen (x_1 + .. + x_n)/n og forventningsverdi blir \mu og varians lik \sigma/n.

 

Hmm, greit. Hvordan konstruerer jeg testobservatoren da? :p

Lenke til kommentar

Hei jeg trenger litt hjelp med sannsynlighet!

 

 

En gruppe ungdommer, 10 gutter og 11 jenter,

er med pa° en samling for aktivitetsledere.

 

 

Fire ungdommer blir trukket tilfeldig fra hele

gruppa. Regn ut sannsynligheten for at det er

et flertall jenter blant de fire.

 

Virkelig ikke god til å regne sansynlighet men er det slik:

 

(11/21) x (10/20) x (9/19) = (990/7980) = 0,124 = 12,4 %

 

*Ikke mobb meg hvis dette er usansynlig langt unna det korrekte svaret :p *

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...