Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hehe, ja. Jeg forstod det nå. Jeg glemte at en "snurrer" den rundt seg selv med thetta til sist (alt ettersom).

Riktig nok har jeg støtet borti en vrien oppgave. Jeg skal volumet av ei kjegle, som ligger inne i en sfære med radius a. Altså:

chart?cht=tx&chl=x^2 + y^2 + z^2 = a^2, og chart?cht=tx&chl=z=c\sqrt{x^2+y^2}. Jeg har funnet ut at sfærekoordinater er det greieste her. Der:

chart?cht=tx&chl=\theta : 0 \to 2\pi

chart?cht=tx&chl=\phi : 0 \to arctan(\frac{1}{c}) (litt usikker på denne. Tegnet den opp for c=1, da gikk phi fra 0 til pi fjerdedeler.

chart?cht=tx&chl=\rho : 0 \to a.

 

Jeg får da: chart?cht=tx&chl=\frac{2\pi a^5}{5}(1-cos(arctan(\frac{1}{c}))).

Fasitsvar er: chart?cht=tx&chl=\frac{2\pi a^5}{5}(1-\frac{c}{\sqrt{c^2 + 1}}).

 

Er det en likhet mellom disse to? Eller har jeg gjort noe riv ruskende galt?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klovnen kalle:

Når en skal bruke delbrøksoppspaltning er det alltid lurt å faktorisere nevneren. Her kan du faktisk bare trekke ut et x-ledd, så vi slipper å polynomdividere. Løser vi andregradslikningen som da oppstår, får vi:

chart?cht=tx&chl=\frac{6x^2 -17x + 6}{x^3 - 5x^2 +6x}dx \to \frac{6x^2-17x+6}{x(x-3)(x-2)} = \frac{A}{x} + \frac{B}{(x-3)} + \frac{C}{(x-2)}

Så ganger vi begge sider med nevneren på venstre side:

chart?cht=tx&chl=6x^2-17x+6 = A(x-3)(x-2) + Bx(x-2) + Cx(x-3)

chart?cht=tx&chl== Ax^2 - 5Ax + 6A + Bx^2 -2Bx + Cx^2 - 3Cx

Her ser vi at vi får et likningssystem med 3 likninger og 3 ukjente (siden høyre og venstre side nødvendigvis må være det samme).

1. chart?cht=tx&chl= 6x^2 = Ax^2 + Bx^2 + Cx^2

2. chart?cht=tx&chl= -17x = -5Ax - 2Bx - 3Cx

3. chart?cht=tx&chl= 6 = 6A

 

Vi ser fra likning 3 at A=1. Setter vi dette inn i likning nummer 1 og 2, får vi:

chart?cht=tx&chl=6x^2 = x^2 + Bx^2 + Cx^2 \to 5x^2 + Bx^2 + Cx^2

chart?cht=tx&chl=-17x = -5Ax - 2Bx - 3Cx \to -12x = -2Bx - 3Cx

 

Løser vi dette likningssettet får vi: B=3, og C=2. Altså:

chart?cht=tx&chl=\frac{6x^2-17x+6}{x(x-3)(x-2)} = \frac{1}{x} + \frac{3}{(x-3)} + \frac{2}{(x-2)}, som gir:

chart?cht=tx&chl=\int \frac{6x^2-17x+6}{x(x-3)(x-2)} dx = \int (\frac{1}{x} + \frac{3}{(x-3)} + \frac{2}{(x-2)}) dx.

Den skal du få lov å integrere selv.

 

Edit: litt lang LaTex-kode.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

p><p>

 

Dette var en rask og skitten løsning, winger sin er bedre ^^

 

La oss si at du har en brøk, også har du faktorisert telleren.

For å finne ut hva A,B,C er da. Kan man gjøre det raskt og greit slikt.

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to n}\,(x-n)\cdot f(x)

 

wingeer, uttrykkene er ikke helt like.

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=cos%28arctan%28+1%2Fc+%29%29&a=*C.c-_*Variable-&a=UnitClash_*c.*LightSpeedUnits.dflt--

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Er det en likhet mellom disse to? Eller har jeg gjort noe riv ruskende galt?

Dei er like, meiner eg, teikn opp trekanten, so ser du det. Katetane har lengd 1 og c, so hypotenusen har lengd chart?cht=tx&chl=\sqrt{1^2+c^2}=\sqrt{1+c^2}. Den eine vinkelen er gitt ved chart?cht=tx&chl=\textstyle\arctan\left(\frac{1}{c}\right), men cosinus er gitt ved hosliggjande katet delt på hypotenus, so

 

chart?cht=tx&chl=\cos\left[\arctan\left(\frac{1}{c}\right)\right]=\frac{c}{\sqrt{1+c^2}}.

 

Red.: Eller prater eg berre tull no?

 

Red. 2: Nebuchadnezzar: Multipliser teljar og nemnar i det uttrykket WA gav med c, so ser du at det er likt.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

HAr Excel innlevering i om noen dager og lurer på på hvordan man gjør om fra prosent til promille i Excel. Noen som vet.

Skal helst bruke formler I excel slik at jeg kan vise at jeg vet hvordan jeg kan få excel til å regne ut at jeg skal regne ut :)

 

Skal jeg bare ta den "cellen" prosent tallet ligger i å gange det med 10?

 

Eks.

 

=E17*10

Lenke til kommentar

Det uttrykket der var veldig rart? Er det hele oppgaven?

 

Edit: Der endret du på innlegget, ja. Hehe.

Liten slurv med k og n, men skjønner hva du vil frem til.

Du kan vel bruke forholdstesten?

 

For øvrig stor takk til Torbjørn T, for hjelpen. Jeg har aldri vært spesielt god til å tegne trekanter. Har du lyst til å utdype dette litt, så hadde jeg vært enormt takknemlig.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Det uttrykket der var veldig rart? Er det hele oppgaven?

 

Edit: Der endret du på innlegget, ja. Hehe.

Liten slurv med k og n, men skjønner hva du vil frem til.

Du kan vel bruke forholdstesten?

 

For øvrig stor takk til Torbjørn T, for hjelpen. Jeg har aldri vært spesielt god til å tegne trekanter. Har du lyst til å utdype dette litt, så hadde jeg vært enormt takknemlig.

Du skal finne ut hva c)})} er. Tegn en trekant slik:

 

http://dl.dropbox.com/u/113900/trekant.png

 

Da kommer det direkte ut at c)})}=\frac{c}{\sqrt{1+c^2}}

 

(Jeg hadde ikke noe annet enn paint installert for øyeblikket.)

Lenke til kommentar

At vinkelen er c)} betyr at c. Hvis du setter motstående katet som 1 blir da hosliggende c. Fra pytagoras får du da lengden på hypotenusen.

Det var det jeg kom frem til. Jeg er nok litt for utålmodig noen ganger.

 

Kunne gjerne fått litt "input" på denne oppgaven.

 

"If the objective function of a linear programming problem has the same value at two adjacent extreme points, show that it has the same value at all points on the straight line segment connecting the two extreme points.

 

Hint: If chart?cht=tx&chl=(x_1^',x_2^') and chart?cht=tx&chl=(x_1^{''},x_2^{''}) are any two points in the plane, a point chart?cht=tx&chl=(x_1 ,x_2) lies on the straight line segment connecting them if:

chart?cht=tx&chl=x_1 = tx_1^'+ (1-t)x_1^{''}

and

chart?cht=tx&chl=x_2 = tx_2^'+ (1-t)x_2^{''}

where t is a number in the interval [0,1]."

 

Jeg tenker at den objektive funksjonen kan skrives som chart?cht=tx&chl=z = c_1x_1 + c_2x_2, og noe utifra det. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal vise det jeg skal vise.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

At vinkelen er c)} betyr at c. Hvis du setter motstående katet som 1 blir da hosliggende c. Fra pytagoras får du da lengden på hypotenusen.

Det var det jeg kom frem til. Jeg er nok litt for utålmodig noen ganger.

 

Kunne gjerne fått litt "input" på denne oppgaven.

 

"If the objective function of a linear programming problem has the same value at two adjacent extreme points, show that it has the same value at all points on the straight line segment connecting the two extreme points.

 

Hint: If chart?cht=tx&chl=(x_1^',x_2^') and chart?cht=tx&chl=(x_1^{''},x_2^{''}) are any two points in the plane, a point chart?cht=tx&chl=(x_1 ,x_2) lies on the straight line segment connecting them if:

chart?cht=tx&chl=x_1 = tx_1^'+ (1-t)x_1^{''}

and

chart?cht=tx&chl=x_2 = tx_2^'+ (1-t)x_2^{''}

where t is a number in the interval [0,1]."

 

Jeg tenker at den objektive funksjonen kan skrives som chart?cht=tx&chl=z = c_1x_1 + c_2x_2, og noe utifra det. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal vise det jeg skal vise.

Takk for hjelp.

Du har rett i fremstillingen av evalueringsfunksjonen! Sett opp chart?cht=tx&chl= z_{max}=c_1x_1' + c_2x_2'=c_1x_1'' + c_2x_2'' og sett deretter inn for f.eks. x'' i likningen (hent den fra de konvekse kjente definisjonen fra hintet). Litt algebraisk manipulasjon fikser resten (t-ene skal elimineres). Optimeringsteori?

Endret av moyner
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har en graf som viser hva det koster og produsere x antall stoler og kostnader.

Så spør dem hva kostnadene blir per stol, hvis man produserer 50 stoler. Det koster 40 000 kr og produsere 50 stoler.

Blir da svaret 40 000:50 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...