Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Heisann! Har et lite problem jeg mer enn gjerne vil ha hjelp til. Det dreier seg om integrasjon i vektorfelt, og jeg skal beregne fluksen ut av et romlegeme, beskrevet som:

 

The upper region cut from the solid sphere chart?cht=tx&chl=x^2+y^2+z^2 \leq 2 by the paraboloid chart?cht=tx&chl=z = x^2+y^2. Jeg tror jeg har et bilde av hvordan legemet ser ut, men jeg klarer ikke å parametrisere det på noen lettvint måte. Jeg tror jeg kan klare integrasjonen selv, men jeg sliter veldig med å finne integrasjonsgrensene for variablene, eventuelt en parametrisering av flaten som omkapsler romlegemet. Hjernen jobber ikke akkurat i høygir i dag, så litt veiledning tas imot med takk! :)

 

PS: Dette er oppgave 55 side 928, fra Hass/Weir/Thomas, University Calculus, hvis noen skulle bry seg om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Trenger litt hjelp med sannsynlighetsregning.

Frisker opp litt før heldagsprøver =P Uansett..

 

T = Testen tyder på at personen har sykdommen

S = Personen har faktisk sykdommen

 

Vi har P(T|S) = 0,96 og P(T|(ikke S)) = 0,05

 

Også skal jeg bestemme P((Ikke T)|(Ikke S))

 

Og bestemme P(T)

 

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar

Treng hjelp til enda ei oppgåve, hehe.

 

Anne vil spare for å kjøpe bil. Ho set inn 20 000 kroner på ein bankkonto i byrjinga av kvart år.

Renta er 6 % per år i heile spareperioden.

a) Finn ut kor mykje som står på kontoen rett etter at det fjerde beløpet er sett inn. Set opp

eit uttrykk for kor mykje som står på Annes konto rett etter at det n-te beløpet er sett inn.

 

I den formelen du skal bruke her (2000*((1,06^x)-1/1,06-1)kva skal eg opphøge x i? Skal eg opphøge i 4? Problemet er at rett etter fjerde beløpet er satt inn så har ho vel ikkje fått renta? Så spørsmålet mitt er om eg heller skal sette x=3, og så plusse på 20 000 kroner til svaret for å få det ho har på konto like etter fjerde beløpet er satt inn.

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Hei! Trenger litt hjelp med sannsynlighetsregning.

Frisker opp litt før heldagsprøver =P Uansett..

 

T = Testen tyder på at personen har sykdommen

S = Personen har faktisk sykdommen

 

Vi har P(T|S) = 0,96 og P(T|(ikke S)) = 0,05

 

Også skal jeg bestemme P((Ikke T)|(Ikke S))

 

Og bestemme P(T)

 

Setter pris på svar! :)

 

Dette var en artig eksamens oppgave, tegn et tre diagram så vil du med en gang se svaret mye lettere.

 

http://www.onlinemathlearning.com/probability-tree-diagrams.html

Lenke til kommentar

Hei, sliter litt med trigonometrien i en fysikkoppgave:

 

En ball henger i en snor,men heller 20 grader til siden. Det virker en kraft nedover (gravitasjon = mg) samt en elektrisk kraft til siden. Jeg skal finne hvor stor kraft den elektriske kraften er. men surrer så mye med trigonometrien...

 

kan kanskje legge ut bilde hvvis noe er uklart. ballen har masse= 0,01kg g=9,81

post-50981-1273085465,7036_thumb.jpg

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Vel, det du har gjort så langt er feil.. Les i matteboken din om integrerende faktor. Tips: Flytt x over og gang med det magiske tallet et. Da kan du integrere begge sider mhp t.

 

Hei, takk for svaret. Jeg har desverre ingen lærebok å se i. Er det helt feil, fra (dx/dt)?

For man kan vel ikke bruke x' + f(x) * x = g(x) for sånne typer ligninger?

Det er same framgangsmåte som eg forklarte deg i dette innlegget. Forskjellen er at du no har ein funksjon x(t), i staden for y(x), og at likninga ikkje står på den «vanlege» forma (du må flytte over x, som nemnt av the_last_nick_left).
Lenke til kommentar

Vel, det du har gjort så langt er feil.. Les i matteboken din om integrerende faktor. Tips: Flytt x over og gang med det magiske tallet et. Da kan du integrere begge sider mhp t.

 

Hei, takk for svaret. Jeg har desverre ingen lærebok å se i. Er det helt feil, fra (dx/dt)?

For man kan vel ikke bruke x' + f(x) * x = g(x) for sånne typer ligninger?

Det er same framgangsmåte som eg forklarte deg i dette innlegget. Forskjellen er at du no har ein funksjon x(t), i staden for y(x), og at likninga ikkje står på den «vanlege» forma (du må flytte over x, som nemnt av the_last_nick_left).

 

Hei, takk for svar, beklager at jeg er litt treg, men ser ikke likheten mellom denne og den forje oppgava. Om jeg flytter over x' så jeg får -x + t^2 -x' ligner det fortsatt ikke på formelen jeg er vant med. Jeg ser at en sier jeg skal gange med e^t etter jeg har flyttet over men klarer ikke se hvordan dette fungerer i forhold til å få løst ligningen.

Lenke til kommentar

Treng hjelp til enda ei oppgåve, hehe.

 

Anne vil spare for å kjøpe bil. Ho set inn 20 000 kroner på ein bankkonto i byrjinga av kvart år.

Renta er 6 % per år i heile spareperioden.

a) Finn ut kor mykje som står på kontoen rett etter at det fjerde beløpet er sett inn. Set opp

eit uttrykk for kor mykje som står på Annes konto rett etter at det n-te beløpet er sett inn.

 

I den formelen du skal bruke her (2000*((1,06^x)-1/1,06-1)kva skal eg opphøge x i? Skal eg opphøge i 4? Problemet er at rett etter fjerde beløpet er satt inn så har ho vel ikkje fått renta? Så spørsmålet mitt er om eg heller skal sette x=3, og så plusse på 20 000 kroner til svaret for å få det ho har på konto like etter fjerde beløpet er satt inn.

 

Takk for all hjelp :)

a)

 

Sluttbeløp etter fjerde beløp er satt inn=20000+20000*1.06+20000*1.06^2+20000*1.06^3

 

Generelt, etter n-te beløp er satt inn=20000+20000*1.06^1+…+20000*1.06^(n-2)+20000*1.06^(n-1)

 

Gidder ikke å skrive sumtegn osv, det blir så latterlig stygt i Mimetex (av en eller annen grunn). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...