Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

G-funksjonen er en funksjon av t, ikke x og må derfor integreres med hensyn på t..

f-funksjonen meiner du vel, ikkje g.

Orsak, begge er jo funksjonar av t.

 

ar7ic:

Som nemnt her skal f vere ein funksjon av t, ikkje x, so den integrerande faktoren vert e^t, ikkje e^x.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Desverre fortsatt litt forvirret. Ser at det skal blir et uttrykk for f(t). Hvordan forandrer dette fremgangsmåten? blir f(x) og g(x) (eller er det f(t) og g(t)) det samme? Og hvis så, hvordan blir utregningen av integralen, jeg får da e^t, men hvordan kommer jeg vidre?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Desverre fortsatt litt forvirret. Ser at det skal blir et uttrykk for f(t). Hvordan forandrer dette fremgangsmåten? blir f(x) og g(x) (eller er det f(t) og g(t)) det samme? Og hvis så, hvordan blir utregningen av integralen, jeg får da e^t, men hvordan kommer jeg vidre?

Hva variablene heter er rivende likegyldig; det som er viktig er hvilken som er avhengig og hvilken som er uavhengig variabel. I dette tilfellet er x avhengig (derfor x(t)) og t uavhengig.

 

p><p>

Integrerende faktor blir chart?cht=tx&chl=e^{\small{\int{dt}}}=e^t (eksponenten her blir integralet av koeffisienten foran x(t)). Multipliser med denne på begge sider.

 

p><p>

Ser du nå at venstre side kan skrives som chart?cht=tx&chl=(x(t)e^t)'? Tenk produktregelen for derivasjon.

 

p><p>

Integrer så begge sider mhp t.

p><p>

 

Egentlig skulle man lagt til en konstant på venstre side i den første integrasjonen og også i alle de påfølgende integrasjonene på venstre side, men "lat" som om den ligger inne i det siste integralet. Du kunne uansett slått sammen alle disse konstantene i én konstant til slutt.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Litt lineær algebra.

Først et spørsmål om diagonalisering og eigenverdier. Trenger en å gå gjennom prosessen for å finne eigenvektorene når en skal diagonalisere? Diagonaliseringsmatrisen D har jo uansett eigenverdiene langs diagonalen. Spørsmålet er da, om en skal finne D, kan en da bare finne eigenverdiene å putte de langs diagonalen i D?

Så et spørsmål om matrisemultiplikasjon. Ser på diverse bevis hvor chart?cht=tx&chl=P^TDP=A, så står det som steg 2 at chart?cht=tx&chl=D=PAP^T. Hvordan kommer en frem til dette? Er det lov å "velge" hvilken side en vil gange opp? Slik at:

chart?cht=tx&chl=P^TDP=A \to (PP^T)DP=PA \to

chart?cht=tx&chl=IDP=DP=PA \to D(PP^T)=PAP^T \to DI=D=PAP^T?

 

Takk for svar.

 

Edit: Litt lang Tex-kode.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Styrer litt med statistikk her.

 

Prøver å forstå hele denne greien med hypotesetesting osv. Jeg har derimot store problemer med å forstå hvordan man finner testobservatoren. Det står ingen forklaring i boken, noe som gjør at jeg mistenker at jeg har misforstått noe vesentlig. Er det noen som har en grei fremgangsmåte på hvordan finne testobservatoren i hypotesetesting?

 

Takk. :)

Lenke til kommentar

wingeer:

Du må finne eigenvektorane sidan matrisa P er matrisa som består av eigenvektorane, men for matrisa D er det berre å putte inn eigenverdiane ja. Merk at rekkjefølgja på eigenverdiar og eigenvektorar må vere den same i begge matriser, dvs. at om du har eigenverdiane a, b og c med tilhøyrande eigenvektorar A, B og C, og D har a, b og c i henholdsvis fyrste andre og tredje kolonne, må P = [A B C].

 

Kva matrisemultiplikasjonen angår, so kan ein velge ja. Det er ikkje nødvendigvis det same å gange med ei matrise frå venstre og frå høgre, so om du ganger med ei matrise frå venstre på den eine sida av likskapsteiknet, må du gange med den frå venstre på den andre sida av likskapsteiknet òg.

Lenke til kommentar

Styrer litt med statistikk her.

 

Prøver å forstå hele denne greien med hypotesetesting osv. Jeg har derimot store problemer med å forstå hvordan man finner testobservatoren. Det står ingen forklaring i boken, noe som gjør at jeg mistenker at jeg har misforstått noe vesentlig. Er det noen som har en grei fremgangsmåte på hvordan finne testobservatoren i hypotesetesting?

 

Takk. :)

 

Jeg tror det avhenger av om den er en ensidig eller flersidig og enkeltserie eller test med flere serier. Jeg mener å huske at du brukte forskjellige formler for å finne T avhengig av dette, før du deretter sjekket T for valgt antall frihetsgrader i en tabell

 

Jeg er dog ikke helt sikker, jeg har selv ikke visst om hypotesetester så alt for lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...