Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noe hjelpe meg til å tolke denne oppgaven, skjønner liksom ikke helt hva oppgaven mener:

 

I trekanten ABC er AB=2. AC=BC, og høyden CF fra C på AB lik 4.På høyden CF skal vi velge det puktet P slik at s= PA+PB+PC blir minst mulig. Finn denne minimumsverdien.

 

 

edit: velge(skrev vel)

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
Kan noe hjelpe meg til å tolke denne oppgaven, skjønner liksom ikke helt hva oppgaven mener:

 

I trekanten ABC er AB=2. AC=BC, og høyden CF fra C på AB lik 4.På høyden CF skal vi vel det puktet P slik at s= PA+PB+PC blir minst mulig. Finn denne minimumsverdien.

 

Hvis jeg har forstått det riktig skal du velge et punkt P på normalen CF. Punktet P skal være det stedet på linjen hvor avstanden til hver av punktene A, B og C til sammen skal være så liten som mulig. Noe slikt?

Lenke til kommentar
Kan noe hjelpe meg til å tolke denne oppgaven, skjønner liksom ikke helt hva oppgaven mener:

 

I trekanten ABC er AB=2. AC=BC, og høyden CF fra C på AB lik 4.På høyden CF skal vi vel det puktet P slik at s= PA+PB+PC blir minst mulig. Finn denne minimumsverdien.

 

Hvis jeg har forstått det riktig skal du velge et punkt P på normalen CF. Punktet P skal være det stedet på linjen hvor avstanden til hver av punktene A, B og C til sammen skal være så liten som mulig. Noe slikt?

 

Sånn tolker jeg det og. Men da må jeg lage en funskjson av s og derivere den.

Og det er det jeg sliter med å få til. Df 0<s</=4

Lenke til kommentar
Sånn tolker jeg det og. Men da må jeg lage en funskjson av s og derivere den.

Og det er det jeg sliter med å få til. Df 0<s</=4

 

Du har tolket det riktig, så det som gjenstår er å sette opp funksjonen riktig.. Hvordan ser den ut nå?

 

Jeg vil ikke gi deg svaret helt med en gang, men et godt tips er å tegne opp en figur så du lettere ser det for deg. Så kan det være greit å ta det steg for steg. Hva er avstanden fra punktet til A? Til B? Til C?

 

Et tips til: Du sier du skal lage en funksjon av s. Det er feil, du skal sette opp s som en funksjon av noe, for eksempel høyden fra AB.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Har loket en stund nå, dette har jeg kommet frem til: PA=PB

S=-PA^2 + 2PA + 5

s'=-2pa+2

 

S'(0)= 1... .... Men dette stemmer ikke

 

Edit: ser nå at jeg har regnet feil, glemte att jeg hadde noe opphøyd i 2...

Hm.. for prøve igjen

 

S=2PA+4 -sqrt(PA^2-1)

S'=2- X/sqrt(x^2+1)

S'(0)= 2/sqrt(3)

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
God dag.

 

Man legger penger i et skrin 60 ganger. Første gang legger man 300 kr i skrinet, for så å øke med 20 hver gang. Hvor mye penger vil skrinet inneholde etter de 60 gangene?

 

Første gang=300

Andre gang=320

Tredje gang=340

Sum=960

 

Jeg mener å tro at dette er en geometrisk rekke fordi et ledd er like det foregående ganget med en konstant.

 

Virker dette riktig? Får det ikke helt til å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...