Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Vektorkoordinatoppgave: A(-2,-2), B(4,7). Punket C ligger mellom A og B i forholdet 2:1.

 

Jeg ender opp med svaret C(-2,0) men det svaret er vel helt på trynet? :)

AC=2/3AB

[x-(-2),y-(-2)]=2/3[4-(-2),7-(-2)]

[x+2,y+2]=2/3[6,9]

[x+2,y+2]=[4,6]

x+2=4 U y+2=6

x=2 U y=4

 

C=(2,4)

 

Vet ikke helt hvordan du kom fram til (-2,0), men om du tegner opp punktene i et koordinatsystem kan du se at det ikke stemmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mr. Bojangles, se på A som en vektor, altså [a,0,0] etc. Da får du

 

AB = [a,-b,0]

AC = [a,0,-c]

 

AB og AC ligger begge i planet. Det finnes ingen k slik at AB = k*AC, vi kan derfor krysse dem og finne en normalvektor.

 

AB x AC = [bc,ac,ab] = v, yay!

 

Vi har en normalvektor til planet sammen med et punkt. Da får vi:

 

bc(x-a) + acy + abz = 0

bcx + acy + abz = abc. Deler på abc, og får:

x/a + y/b + z/c = 1.

Endret av DrKarlsen
Skrevet (endret)
Mr. Bojangles, se på A som en vektor, altså [a,0,0] etc. Da får du

 

AB = [a,-b,0]

AC = [a,0,-c]

 

AB og AC ligger begge i planet. Det finnes ingen k slik at AB = k*AC, vi kan derfor krysse dem og finne en normalvektor.

 

AB x AC = [bc,ac,ab] = v, yay!

 

Vi har en normalvektor til planet sammen med et punkt. Da får vi:

 

bc(x-a) + acy + abz = 0

bcx + acy + abz = abc. Deler på abc, og får:

x/a + y/b + z/c = 1.

Takk for meget bra svar. :)

 

Vi har ikke lært om kryssprodukt (tror ikke det er 3MX pensum), men viste at det var normalvektoren ved å sette n*ac=0 og n*ab=0 , altså står n vinkelrett på planet (siden ingen av vektorene = nullvektor, og produktet blir null). Blir det rett? :)

Endret av Mr. Bojangles
Skrevet

Iom. at det var så fin aktivitet her, og jeg står fast igjen, så hiver jeg ut denne

 

Et punkt P har koordinatene P(t,3-2t) der t er et tall.

Vis at P ligger på linja gjennom C og S for alle verdier av t.

 

(Dette hører til samme oppgave som tidligere)

 

Hvordan skal jeg løse og føre dette? Har ikke vært borti lignende oppgaver tidligere, så jeg står helt fast her.

Skrevet

Det er vel bare til å vise at f.eks. PC-vektor alltid er parallell med CS-vektor.

 

PC-vektor = [-3 -t, 9 - (3 - 2t)] = [-3 -t, 6 + 2t]

 

Ser du hva du kan gjøre videre?

Skrevet
Iom. at det var så fin aktivitet her, og jeg står fast igjen, så hiver jeg ut denne

 

Et punkt P har koordinatene P(t,3-2t) der t er et tall.

Vis at P ligger på linja gjennom C og S for alle verdier av t.

 

(Dette hører til samme oppgave som tidligere)

 

Hvordan skal jeg løse og føre dette? Har ikke vært borti lignende oppgaver tidligere, så jeg står helt fast her.

 

Kan du gjenta hva C og S er?

Skrevet
Det er vel bare til å vise at f.eks. PC-vektor alltid er parallell med CS-vektor.

 

PC-vektor = [-3 -t, 9 - (3 - 2t)] = [-3 -t, 6 + 2t]

 

Ser du hva du kan gjøre videre?

Her kommer jeg frem til a t=-6 og t=0, noe som naturligvis gjør at de ikke er parallelle.

 

Kan du gjenta hva C og S er?

Beklager sent svar.

 

C(-3,9) og S(0,3)

Skrevet (endret)

chart?cht=tx&chl=\vec{CS} = [0-(-3), 3 - 9] = [3, -6]

 

chart?cht=tx&chl=\vec{PC} = [-3-t, 6 + 2t]

 

Vi vil vise at disse to alltid er parallelle. Det kan vi gjøre på mange måter. Vi kan f.eks. sørge for å skrive begge vektorene slik at de er på formen k*[1,y], altså sørge for at x-koordinaten er 1. Hvis y-koordinatene da er like, er vektorene parallelle.

 

chart?cht=tx&chl=\vec{CS} = [3,-6] = 3[1,-2]

 

chart?cht=tx&chl=\vec{PC} = (-3-t) \cdot [1, \ \frac{6+2t}{-3-t}] = (-3-t) \cdot [1, \ \frac{2(3+t)}{-(3+t)}] = (-3-t) \cdot [1, -2]

 

Vektorene er med andre ord parallelle for alle t.

Endret av Jaffe
Skrevet

veldig bra. Lenge siden jeg skrev dokumentasjon i Latex. Er det noen som har en grei oversikt over kode for de forskjellige symbolene?

Skrevet (endret)

takk til Karlsen og Torbjørn for referansene. Det er så mye fint i Latex og når man bruker det en del så er det veldig mye som er intuitivt. Husker at når du har brukt en del symboler så kan du nesten gjette deg fram til en del uten å vide definitivt at disse er en del av tegnsettet.

 

Den største nytten her i tråden tror jeg er skikkelige brøker (slutt på "er det dette.... eller dette... du mener"), integral, vektor, greske bokstaver og kanskje piler/tilordninger.

Endret av Xell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...