Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Dukket opp en oppgave i en bok... oppgaven er å skissere en mulig graf til en funksjon, gitt nullpunker og ekstremalpunkter. Det er dog ikke vanskelig å tegne en graf som matcher dette, men jeg lurer på om det i det hele tatt finnes et slikt polynom. Detaljene er som følger:

 

Nullpunkter: x=-2, x=0 og x=2 (funksjonen er positiv for x>2 og x<-2, og nullpunktet tangerer x-aksen, og må dermed være kvadratisk).

Ekstremalpunkter: Bunnpunkt for x=-1 og x=1, og toppunkt i x=0.

 

f(x)=x^2(x-2)^3(x+2)^3  oppfyller vel de kravene du lister opp, selv om grafen ikke blir helt slik du hadde sett for deg. 

Noen fjerdegradsfunksjon finner du ikke.

 

 

Mnja, men den har terrassepunkt i +- 2, og det skal det ikke være :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Mnja, men den har terrassepunkt i +- 2, og det skal det ikke være :p

 

 

Du satte i utgangspunktet 6 krav til grafen (3 nullpunkter og 3 ekstremalpunkter)

 

Min 6.gradsfunksjon oppfyller disse betingelsene, og det er ikke mulig med en funksjon av lavere grad..

 

Om du nå legger inn ekstra krav må du opp i enda høyere polynomgrad.

 

Men generelt er det vanskeligere å legge inn krav om hvilke egenskaper grafen IKKE skal ha (IKKE terrassepunkt...)

 

Du kan få et polynom til å gå gjennom så mange punkter du vil ved å bruke høy nok grad.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mnja, men den har terrassepunkt i +- 2, og det skal det ikke være :p

 

 

Du satte i utgangspunktet 6 krav til grafen (3 nullpunkter og 3 ekstremalpunkter)

 

Min 6.gradsfunksjon oppfyller disse betingelsene, og det er ikke mulig med en funksjon av lavere grad..

 

Om du nå legger inn ekstra krav må du opp i enda høyere polynomgrad.

 

Men generelt er det vanskeligere å legge inn krav om hvilke egenskaper grafen IKKE skal ha (IKKE terrassepunkt...)

 

Du kan få et polynom til å gå gjennom så mange punkter du vil ved å bruke høy nok grad.

 

 

Jeg ordla meg vel ikke presist nok. Informasjonen jeg i utgangspunktet kom med ang. denne funksjonen var hentet fra et fortegnsskjema som inneholdt f og f', og den deriverte har, etter det skjemaet, ingen nullpunkter i x=+-2. Jeg tror jeg nevnte noe om dette i den opprinnelige posten om oppgaven, som en del av resonnementet?

Lenke til kommentar

Tror nesten du må tegne det du spør etter, for meg virker det i alle fall som at du motsier deg selv.

 

Er det nullpunkt i x=-2 og x=2, eller ikke?

 

Du sier det skal være bunnpunkt i x=-1 og x=1, dvs f(-1)<f(-2) og f(1)<f(2), siden nullpunktene kun skal tangere x-aksen ser jeg en selvmotsigelse her.

Lenke til kommentar

Tror nesten du må tegne det du spør etter, for meg virker det i alle fall som at du motsier deg selv.

 

Er det nullpunkt i x=-2 og x=2, eller ikke?

 

Du sier det skal være bunnpunkt i x=-1 og x=1, dvs f(-1)<f(-2) og f(1)<f(2), siden nullpunktene kun skal tangere x-aksen ser jeg en selvmotsigelse her.

Han mener nok at nullpunktet i origo skal tangere x-aksen, og at den DERIVERTE ikke skal ha nullpunkt for x=+-2  , (graf som en avrundet w).  

 

En fjerdegradsfunkjson med de tre gitte nullpunkter kan ikke ha eksteremalpunkter for x=+-1

Lenke til kommentar

Hvis vi ikke "blir enige" om uklarhetene skal jeg få postet et bilde av oppgaven etter hvert. Siterer meg selv fra den første posten jeg laget ang. dette:

"Nullpunkter: x=-2, x=0 og x=2 (funksjonen er positiv for x>2 og x<-2, og nullpunktet tangerer x-aksen, og må dermed være kvadratisk).
Ekstremalpunkter: Bunnpunkt for x=-1 og x=1, og toppunkt i x=0."

Jeg mener her at funksjonen er negativ i intervallene -2<x<0 og 0<x<2, men er 0 for x=0, og alle nullpunktene til den deriverte er gikk ved bunn-/toppunktene (altså ingen terrassepunkter her).

f(x)>0 for x<-2 U x>2
f(x)<0 for -2<x<0 U 0<x<2
f(x)=0 for x=-2 U x=0 U x=2

f'(x)>0 for -1<x<0 U x>1
f'(x)<0 for x<-1 U 0<x<1
f'(x)=0 for x=-1 U x=0 U x=1

Tror dette skal være rett oppsummert (har ikke oppgaveboken foran meg).

Lenke til kommentar

Det kan jeg egentlig ikke se for meg. chart?cht=tx&chl=f(x) tilsvarer jo funksjonen chart?cht=tx&chl=ax^2(x-2)(x+2), som alltid vil ha chart?cht=tx&chl=f'(x)=0 når chart?cht=tx&chl=x=0, chart?cht=tx&chl=\sqrt{2} eller chart?cht=tx&chl=\sqrt{-2}.

 

Når jeg leser bedre, så ser jeg at det er akkurat denne tanken du har vært inne på selv. Og jeg er helt enig med deg.

Vi er alle enige:

Det finnes ikke et polynom med disse spesifikasjoner.

(Og det var såvidt jeg forstår heller ikke en del av oppgaven å bestemme et slikt....)

Lenke til kommentar

Nei, men om du skal skissere et polynom med et sett egenskaper er det et poeng at polynomet eksisterer, for skissen kan jo umulig forestille et polynom i dette tilfellet? Jeg ser poenget med oppgaven, men den er samtidig vranglære når du må tegne noe som ikke kan være riktig. På et eller annet tidspunkt MÅ du gjøre noe som strider mot teorien her.

Det hadde jo ikke kostet forfatterne så veldig mye tid og krefter å lage en faktorisering som gir korrekte egenskaper ift oppgavens hensikt først, fremfor å bare hive "to random fortegnslinjer sammen" og be en stakkar skissere "polynomfunksjonen". Godt mulig det hele hadde vært avverget bare ved å fjerne "polynom" fra oppgaveteksten, også.

Lenke til kommentar

. Godt mulig det hele hadde vært avverget bare ved å fjerne "polynom" fra oppgaveteksten, også.

Ja, oppgaveteksten bør referere til "funksjon" og ikke "polynom"

 

Og det gjør jo det du har angitt av oppgaven også.... "Dukket opp en oppgave i en bok... oppgaven er å skissere en mulig graf til en funksjon, gitt nullpunker og ekstremalpunkter."

 

Slik jeg kan se handler oppgaven bare å illustrere nullpunkter og ekstremalpunkter (eventuelt graf ut fra fortegnslinjer for funksjon og derivert). Om et polynom med slike egenskaper kan bestemmes er fullstendig irrelevant.

Lenke til kommentar

 

. Godt mulig det hele hadde vært avverget bare ved å fjerne "polynom" fra oppgaveteksten, også.

Ja, oppgaveteksten bør referere til "funksjon" og ikke "polynom"

 

Og det gjør jo det du har angitt av oppgaven også.... "Dukket opp en oppgave i en bok... oppgaven er å skissere en mulig graf til en funksjon, gitt nullpunker og ekstremalpunkter."

 

Slik jeg kan se handler oppgaven bare å illustrere nullpunkter og ekstremalpunkter (eventuelt graf ut fra fortegnslinjer for funksjon og derivert). Om et polynom med slike egenskaper kan bestemmes er fullstendig irrelevant.

 

 

Trololol, det står polynomfunksjon i oppgaveteksten :) Litt fort i svingene der.

Lenke til kommentar

3^5 * 2^2  

 

Hvordan regner jeg ut dette? Det er jo forskjellige grunntall og forskjellige eksponenter. Må vel skrive om en av dem, men klarer ikke å finne ut noen annen måte å skrive verken 3^5 eller 2^2...

 

Potens før multiplikasjon. Da får du jo to tall som du ganger sammen.

Lenke til kommentar

Deriver f(x)

 

f(x) = (ln x)^2 - 2*lnx = (lnx)^2 - lnx^2

 

f´(x) = (2*lnx/x) - (2x/x^2)

 

Fasiten forkortet det siste leddet til 2/x

 

Jeg har lært at man ikke kan dividere med noe som kan være 0, i dette tilfelle er x det ukjente. Hvorfor forkorter fasiten det siste leddet da?

Lenke til kommentar

Jeg har lært at man ikke kan dividere med noe som kan være 0, i dette tilfelle er x det ukjente. Hvorfor forkorter fasiten det siste leddet da?

Funksjonen er ikke definert for x = 0 

 

Men med forutsetningen x > 0 kan du forkorte  (ln x er heller ikke definert for negative x)

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...