Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Så det plutselig hadde kommet noen svar her, men siden jeg regnet litt på den skriver jeg allikvel:

 

Hvis du plotter ligningen på en kalkulator ser du at den synker svakt i en bue-form fra x=0 til x=3.

Siden Ligningen er bare definert fra x=0 til x=3 må vi stoppe på ministe verdi i x=3 som er 291548 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den blir negativ ja. Og kostnaden er definert som 30000*BC, som dermed blir negativ. Gir dette mening?

Jo det gjør kanskje det? Men synes det blir vanskelig å se for seg. At det er kostnadseffektivt å "gå forbi" punkt B og så tilbake? Ja jeg ser det bare ikke helt for meg sånn praktisk :p

 

Tegn en tegning så blir det lettere å se.

 

I oppgaven er det oppgitt at det KOSTER 30000 kr/km for å bygge rør. Men i din utregning kommer du fram til at du TJENER på å legge rør langs BC. Jeg synes ikke dette gir mening. Synes du?

 

Hint: Du har gjort en feil i en antagelse om lengden BC. Lengder av linjestykker kan aldri være negative, men funksjonen din BC=3-x blir negativ for x større enn 3. Dermed er BC=3-x feil.

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Så det plutselig hadde kommet noen svar her, men siden jeg regnet litt på den skriver jeg allikvel:

 

Hvis du plotter ligningen på en kalkulator ser du at den synker svakt i en bue-form fra x=0 til x=3.

Siden Ligningen er bare definert fra x=0 til x=3 må vi stoppe på ministe verdi i x=3 som er 291548 kr.

Funksjonen er definert for x mindre enn null. Den er også definert for x større enn 3 (i den riktige kostnadsfunksjonen altså, ikke den som har blitt brukt). Du kommer altså fram til riktig svar, men du gjør det ved å bruke to begrensninger som du tar ut av ingenting. Endret av rankine
Lenke til kommentar

 

 

Den blir negativ ja. Og kostnaden er definert som 30000*BC, som dermed blir negativ. Gir dette mening?

Jo det gjør kanskje det? Men synes det blir vanskelig å se for seg. At det er kostnadseffektivt å "gå forbi" punkt B og så tilbake? Ja jeg ser det bare ikke helt for meg sånn praktisk :p
Tegn en tegning så blir det lettere å se.

 

I oppgaven er det oppgitt at det KOSTER 30000 kr/km for å bygge rør. Men i din utregning kommer du fram til at du TJENER på å legge rør langs BC. Jeg synes ikke dette gir mening. Synes du?

 

Hint: Du har gjort en feil i en antagelse om lengden BC. Lengder av linjestykker kan aldri være negative, men funksjonen din BC=3-x blir negativ for x større enn 3. Dermed er BC=3-x feil.

Jo det er vell i bunn og grunn derfor jeg har klødd meg slik i hodet av denne oppgaven :p

 

Jeg tenker umiddelbart at jeg må bytte fortegn slik at den ikke blir negativ. Men må nok tenke litt mer over dette ja :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Den blir negativ ja. Og kostnaden er definert som 30000*BC, som dermed blir negativ. Gir dette mening?

Jo det gjør kanskje det? Men synes det blir vanskelig å se for seg. At det er kostnadseffektivt å "gå forbi" punkt B og så tilbake? Ja jeg ser det bare ikke helt for meg sånn praktisk :p
Tegn en tegning så blir det lettere å se.

 

I oppgaven er det oppgitt at det KOSTER 30000 kr/km for å bygge rør. Men i din utregning kommer du fram til at du TJENER på å legge rør langs BC. Jeg synes ikke dette gir mening. Synes du?

 

Hint: Du har gjort en feil i en antagelse om lengden BC. Lengder av linjestykker kan aldri være negative, men funksjonen din BC=3-x blir negativ for x større enn 3. Dermed er BC=3-x feil.

Jo det er vell i bunn og grunn derfor jeg har klødd meg slik i hodet av denne oppgaven :p

 

Jeg tenker umiddelbart at jeg må bytte fortegn slik at den ikke blir negativ. Men må nok tenke litt mer over dette ja :)

Løsningen er bare å ta absolutt-verdien. BC=|3-x|. Du får tenke litt på det å prøve å skjønne hvorfor dette blir bedre
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hva x går mot, men her går teller og nevner mot uendelig. Men du kan gjøre det på akkurat samme måte som når begge går mot null.

Okei, men når jeg bruker regelen og deriverer funksjonen får jeg følgende:

 

lim          5^x * ln 5 - e^x                    

x→+∞     7^x * ln 7 - 2 cos (2x)

 

Når x→+∞ går vell både teller og nevner igjen mot uendelig, selv om jeg har brukt regelen?  

Og grenseverdien blir dermed 1? 

Lenke til kommentar

 

Det spiller ingen rolle hva x går mot, men her går teller og nevner mot uendelig. Men du kan gjøre det på akkurat samme måte som når begge går mot null.

Okei, men når jeg bruker regelen og deriverer funksjonen får jeg følgende:

 

lim          5^x * ln 5 - e^x                    

x→+∞     7^x * ln 7 - 2 cos (2x)

 

Når x→+∞ går vell både teller og nevner igjen mot uendelig, selv om jeg har brukt regelen?  

Og grenseverdien blir dermed 1? 

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}\neq 1

 

Du må nok gjøre litt mer enn som så. L'Hopital kan repeteres.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

 

Det spiller ingen rolle hva x går mot, men her går teller og nevner mot uendelig. Men du kan gjøre det på akkurat samme måte som når begge går mot null.

Okei, men når jeg bruker regelen og deriverer funksjonen får jeg følgende:

 

lim          5^x * ln 5 - e^x                    

x→+∞     7^x * ln 7 - 2 cos (2x)

 

Når x→+∞ går vell både teller og nevner igjen mot uendelig, selv om jeg har brukt regelen?  

Og grenseverdien blir dermed 1? 

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}\neq 1

 

Du må nok gjøre litt mer enn som så. L'Hopital kan repeteres.

 

 

Dersom jeg gjentar L'Hopital regelen både en og to ganger til kommer jeg ikke nærmere noe svar?

Jeg blir ikke kvitt alle x'ene? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det spiller ingen rolle hva x går mot, men her går teller og nevner mot uendelig. Men du kan gjøre det på akkurat samme måte som når begge går mot null.

Okei, men når jeg bruker regelen og deriverer funksjonen får jeg følgende:

 

lim          5^x * ln 5 - e^x                    

x→+∞     7^x * ln 7 - 2 cos (2x)

 

Når x→+∞ går vell både teller og nevner igjen mot uendelig, selv om jeg har brukt regelen?  

Og grenseverdien blir dermed 1? 

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}\neq 1

 

Du må nok gjøre litt mer enn som så. L'Hopital kan repeteres.

 

 

Dersom jeg gjentar L'Hopital regelen både en og to ganger til kommer jeg ikke nærmere noe svar?

Jeg blir ikke kvitt alle x'ene? 

 

 

Beklager, så nå at dere hadde svart. 

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke dele alle ledd med chart?cht=tx&chl=7^x? L'hopital er ikke spesielt nødvendig her.

 

Dersom jeg gjør det får jeg følgende:

 

(5^x)     (8*e^x)

------- -  ---------    

(7^x)     (7^x)

---------------------

(7^x)     cos(2x)

------  -  ---------

(7^x)      (7^x)

 

Får stryket (7^x) mot hverandre, men kommer jeg noe nærmere enn grenseverdi fordet?

Lenke til kommentar

Bruk litt potensregler, og du er i mål. Her er noen små observasjoner til deg:

 

1. cos(2x) er alltid mindre eller lik 1.

 

2. a^x/b^x=(a/b)^x

 

3. dersom |c| er mindre enn 1, hva skjer da med c^uendelig?

 

Ut fra punkt 1. kan vi konkludere med at nevner bare blir 1, siden ((cos(2x)/(7^x)) da går mot null.

 

Ut fra punkt 2. får vi hvertfall (5/7)^x

 

Er egentlig litt usikker på hvordan jeg fortsetter videre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...