Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Men hvis det er usant at et dyr er en katt. Betyr det ikke automatisk at 'et dyr ikke er en katt' er sant ?

 

Nei.

Et dyr må ikke være en katt.

Men et dyr kan være en katt.

Det riktige utsagnet er ikke at alle dyr er katter eller at ingen dyr er katter, men at noen dyr er katter.

'en katt er et dyr'-SANT

'Et dyr er en katt'-FEIL. Fordi hvis sann kan lages til (en hund er et dyr, 'et dyr er en katt', en hund er en katt)

'Et dyr er ikke en katt'-FEIL. fordi hvis sann kan lages til (en katt er et dyr, 'et dyr er ikke en katt', en katt er ikke en katt)

 

Fikk hjelp av en kamerat. Dere kom til samme svar men, ved forskjellige metoder.

Endret av Raterd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Noen som er pro users av wolfram alpha? Er det verdt pengene?

Tenker det kan kombineres sammen med myscript kalkulatoren (genial "håndskrift til matte" kalkulator på ipad) for å kunne se trinn for trinn løsningsmetoden for diverse mattestykker

Lenke til kommentar

Noen som er pro users av wolfram alpha? Er det verdt pengene?

Tenker det kan kombineres sammen med myscript kalkulatoren (genial "håndskrift til matte" kalkulator på ipad) for å kunne se trinn for trinn løsningsmetoden for diverse mattestykker

 

Jeg er pro user. Jeg synes det er verd pengene, men jeg jobber, og den lille slanten er ikke så mye i det store bildet. Du må selv ta den avgjørelsen.

 

Det er viktig at du ikke faller inn i en syklus der du lar WA løse alle oppgavene dine for deg. Steg-for-steg løsning kan være en bjørnetjeneste hvis du bruker den for mye. Viktig at du lar løsningene være hint, og ikke leksehjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Noen som er pro users av wolfram alpha? Er det verdt pengene?

Tenker det kan kombineres sammen med myscript kalkulatoren (genial "håndskrift til matte" kalkulator på ipad) for å kunne se trinn for trinn løsningsmetoden for diverse mattestykker

Jeg er pro user. Jeg synes det er verd pengene, men jeg jobber, og den lille slanten er ikke så mye i det store bildet. Du må selv ta den avgjørelsen.

 

Det er viktig at du ikke faller inn i en syklus der du lar WA løse alle oppgavene dine for deg. Steg-for-steg løsning kan være en bjørnetjeneste hvis du bruker den for mye. Viktig at du lar løsningene være hint, og ikke leksehjelp.

Jeg har alltid ligget på 5 eller 6 i standpunkt på matte da jeg gikk på u.skolen/vidergående. Så det er mest for å friske opp/lære meg nye mattekunnskaper på fritid/av interesse. Jeg er ikke så glad i å få ting forklart og lese mye for å forstå noe. Jeg synes det er mer spennende å se hvordan det løses og selv prøve å se logikken i ting. Få ting inn med teskje/lange forklaringer tar rett og slett for lang tid og jeg blir uintressert/ukonsentrert.

Lenke til kommentar

Jeg skal løse ulikhetene men vet ikke hvordan. Den første oppgaven er: 1/3(x+5)>2x+10

Den andre oppgaven er: x/x-2>6/x-1

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med disse to oppgavene. Trenger å vite utregningen. 

 

På den første, mener du 1/(3(x+5)) eller (1/3)(x+5)? På den andre regner jeg med du mener x/(x-2)>6/(x-1)? I så fall kan du flytte alt over på venstre side, sette på felles brøkstrek, faktorisere litt og så sette opp et fortegnsskjema.

Lenke til kommentar

 

Jeg skal løse ulikhetene men vet ikke hvordan. Den første oppgaven er: 1/3(x+5)>2x+10

Den andre oppgaven er: x/x-2>6/x-1

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med disse to oppgavene. Trenger å vite utregningen. 

 

På den første, mener du 1/(3(x+5)) eller (1/3)(x+5)? På den andre regner jeg med du mener x/(x-2)>6/(x-1)? I så fall kan du flytte alt over på venstre side, sette på felles brøkstrek, faktorisere litt og så sette opp et fortegnsskjema.

 

På den første er det en tredjedel gange med (x+5) 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal løse ulikhetene men vet ikke hvordan. Den første oppgaven er: 1/3(x+5)>2x+10

Den andre oppgaven er: x/x-2>6/x-1

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med disse to oppgavene. Trenger å vite utregningen. 

 

På den første, mener du 1/(3(x+5)) eller (1/3)(x+5)? På den andre regner jeg med du mener x/(x-2)>6/(x-1)? I så fall kan du flytte alt over på venstre side, sette på felles brøkstrek, faktorisere litt og så sette opp et fortegnsskjema.

 

På den første er det en tredjedel gange med (x+5) 

 

Blir da dette på den andre: x-6/(x-2)(x-1) ? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skal løse ulikhetene men vet ikke hvordan. Den første oppgaven er: 1/3(x+5)>2x+10

Den andre oppgaven er: x/x-2>6/x-1

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med disse to oppgavene. Trenger å vite utregningen. 

 

På den første, mener du 1/(3(x+5)) eller (1/3)(x+5)? På den andre regner jeg med du mener x/(x-2)>6/(x-1)? I så fall kan du flytte alt over på venstre side, sette på felles brøkstrek, faktorisere litt og så sette opp et fortegnsskjema.

 

På den første er det en tredjedel gange med (x+5) 

 

Blir da dette på den andre: x-6/(x-2)(x-1) ? 

 

 

I så fall kan du på den første egentlig bare løse den som om det var en ligning, så får du svaret direkte.

 

Telleren din er ikke riktig i den andre. Det blir et andregradsuttrykk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg skal løse ulikhetene men vet ikke hvordan. Den første oppgaven er: 1/3(x+5)>2x+10

Den andre oppgaven er: x/x-2>6/x-1

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med disse to oppgavene. Trenger å vite utregningen. 

 

På den første, mener du 1/(3(x+5)) eller (1/3)(x+5)? På den andre regner jeg med du mener x/(x-2)>6/(x-1)? I så fall kan du flytte alt over på venstre side, sette på felles brøkstrek, faktorisere litt og så sette opp et fortegnsskjema.

 

På den første er det en tredjedel gange med (x+5) 

 

Blir da dette på den andre: x-6/(x-2)(x-1) ? 

 

 

I så fall kan du på den første egentlig bare løse den som om det var en ligning, så får du svaret direkte.

 

Telleren din er ikke riktig i den andre. Det blir et andregradsuttrykk.

 

hvordan blir det et andregradsutrykk?

Lenke til kommentar

 

chart?cht=tx&chl= \frac{4-x}{x+3} + chart?cht=tx&chl= \frac{1+5x}{2x+3}

 

En lærer påstår at denne oppgaven er løselig, stemmer det?

 

Hva mener du med løselig? Det er jo ikke en ligning. Ikke kan det forkortes noe særlig heller.

 

Jeg mente å forkorte. Du er enig at det ikke kan forkortes når dette blir gitt i en matte p-prøve?

Jeg hjelper en venn som fikk feil ved å skrive at den ikke kan forkortes noe særlig når han egentlig har rett. Men måtte spørre i forumet for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

 

 

hvordan blir det et andregradsutrykk?

 

 

 

 

 

x/(x-2)-6/(x-1)=(x(x-1)-6(x-2))/(x-1)(x-2) osv.

 

okei, men på en ender jeg opp med 5x/3>25/3 hva gjør jeg derfra?

 

 

Hvis det var rett kunne du bare ganget med 3/5 på begge sider, så ville du fått x alene. Men du har gjort noe feil. Kan du vise utregningen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...