Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg mente å forkorte. Du er enig at det ikke kan forkortes når dette blir gitt i en matte p-prøve?

Jeg hjelper en venn som fikk feil ved å skrive at den ikke kan forkortes noe særlig når han egentlig har rett. Men måtte spørre i forumet for sikkerhets skyld.

 

 

Det kan settes på felles brøkstrek, men ikke så mye mer enn det. Du kan jo se hva wolfram foreslår: http://www.wolframalpha.com/input/?i=(4-x)%2F(x%2B3)%2B(1%2B5x)%2F(2x%2B3)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

hvordan blir det et andregradsutrykk?

 

 

 

 

 

x/(x-2)-6/(x-1)=(x(x-1)-6(x-2))/(x-1)(x-2) osv.

 

okei, men på en ender jeg opp med 5x/3>25/3 hva gjør jeg derfra?

 

 

Hvis det var rett kunne du bare ganget med 3/5 på begge sider, så ville du fått x alene. Men du har gjort noe feil. Kan du vise utregningen din?

 

: 1/3(x)+5/3>2x+10 = 1/3(x)-2x>10-5/3 også ganget jeg med 3 for å finne felles nevneren, men ble feil. Er usikker på hvor jeg skal gå her ifra 

Lenke til kommentar

 

 

: 1/3(x)+5/3>2x+10 = 1/3(x)-2x>10-5/3 også ganget jeg med 3 for å finne felles nevneren, men ble feil. Er usikker på hvor jeg skal gå her ifra 

 

 

Å gange med 3 er ikke dumt. Husk at du da må gange hvert ledd, så du får (1/3)x*3-2x*3>10*3-(5/3)*3. Hjelper det?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

 

 

: 1/3(x)+5/3>2x+10 = 1/3(x)-2x>10-5/3 også ganget jeg med 3 for å finne felles nevneren, men ble feil. Er usikker på hvor jeg skal gå her ifra 

 

 

Å gange med 3 er ikke dumt. Husk at du da må gange hvert ledd, så du får (1/3)x*3-2x*3>10*3-(5/3)*3. Hjelper det?

aah, glemte å gange 3 med (1/3)x og (5/3), skal ta å teste det ut imorgen. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til en forklaringsoppgave, temaet er derivasjon. Har fundert på denne lenge nå og tror jeg er inne på en måte å svare, men sliter med å "stole" på at det jeg tenker er rett. Oppgaven er som lyder:

 

oppgave%203%20ob4_zpstk6kp6cm.png

 

I oppgave a tenker jeg at ved å legge sammen funksjonsverdien og stigningen til a og gange med delta x vill vi "bevege" oss langs tangenten avhengig av hva delta x er. Slik at jo mindre delta x er jo mindre blit avviket. 

 

og i b blir da svaret at E(x) er avstanden mellom punktet på katet og graf. 

 

Er jeg helt ute, eller inne på noe? 

 

Sliter også med å bruke definisjonen til derivasjon for å løse oppgaver. Ved å bruke reglene går det helt fint, men når en skal bruke definisjonen på feks roten av X eller brøker så stopper det liksom litt opp. Har ikke noe i pensum om det heller, så lurer på om dere vet om en plass en kan øve på dette/lære seg mer? 

Lenke til kommentar

Du er inne på noe, men jeg liker formuleringen "stigningen til a" veldig dårlig. "Stigningstallet til funksjonen i a" er bedre.

 

Hvis du har problemer med å bruke definisjonen av den deriverte, ville jeg startet med å regne flere grenseverdi-oppgaver, det er gjerne det som er vanskelig.

 

Jo selve formuleringen trenger forbedringer absolutt! :-) Men da kan jeg iallefall formulere meg på den måten med forbedring og slutte å tenke meg i hel :p

 

Jeg skal kjøre igjennom flere av de i helga og se om det hjelper på! Takk for god hjelp :) 

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Polynomdivisjon og faktorer (?!)

 

(x2-2x-15)/(x-5)

 

- I denne divisjonen får vi ingen rest. Fagboka forteller at x-5 er derfor faktor i polynomet x2-2x-15. 

 

(x3-x2+1)/(x-2)=x2+x+2+(5/(x-2))

 

- I denne får vi rest. Fagboka forteller at x-3 er ikke en faktor i x3-x2+1. Men når vi ganger x2+x+2+(5/(x-2)) med x-2 får vi x3-x2+1. 

Så hvorfor er ikke x-2 en faktor i x3-x2+1?

 

 

Hva om du utfører den samme argumentasjonen med tall i stedet for funksjoner? Du hevder jo egentlig at siden 5/2=2.5, og 2.5*2=5, så må 5 være delelig med 2. Dette er ikke et argument for delelighet, det er en fundamental egenskap ved divisjon og multiplikasjon (de er invers). 

 

Jeg forstår dette nå. Takk! 

Lenke til kommentar

Søker litt råd igjen. Holder på med en oppgave og tror jeg har funnet en løsning på den ene oppgaven, men på oppgave b gir ikke svaret særlig mening. Oppgaven er som følger

 

Oppgave%206%20ob4_zpsu90osryk.png

Jeg bruker pytagoras for å finne LC, den blir da root(x^2+25)

CB er gitt som 10-x. 

 

Så ganger jeg inn prisene i LC og CB og deriverer. finner så nullpunkt når x = 3.75. Dette virker greit. 

Men i oppgave b blir svaret det samme. Altså en går forbi C og så tilbake. Og det gir jo ingen mening, da er det jobilligere å gå direkte til C. 

 

Så, hva er det jeg går glipp av? Noen tips? 

 

takker :)

Lenke til kommentar

Søker litt råd igjen. Holder på med en oppgave og tror jeg har funnet en løsning på den ene oppgaven, men på oppgave b gir ikke svaret særlig mening. Oppgaven er som følger

 

Oppgave%206%20ob4_zpsu90osryk.png

Jeg bruker pytagoras for å finne LC, den blir da root(x^2+25)

CB er gitt som 10-x. 

 

Så ganger jeg inn prisene i LC og CB og deriverer. finner så nullpunkt når x = 3.75. Dette virker greit. 

Men i oppgave b blir svaret det samme. Altså en går forbi C og så tilbake. Og det gir jo ingen mening, da er det jobilligere å gå direkte til C. 

 

Så, hva er det jeg går glipp av? Noen tips? 

 

takker :)

 

Morsom oppgave, kan det være billigst med rett linje fra L ned til A og deretter gå hele strekningen langs kysten?

Lenke til kommentar

 

 

Søker litt råd igjen. Holder på med en oppgave og tror jeg har funnet en løsning på den ene oppgaven, men på oppgave b gir ikke svaret særlig mening. Oppgaven er som følger

 

Oppgave%206%20ob4_zpsu90osryk.png

Jeg bruker pytagoras for å finne LC, den blir da root(x^2+25)

CB er gitt som 10-x.

 

Så ganger jeg inn prisene i LC og CB og deriverer. finner så nullpunkt når x = 3.75. Dette virker greit.

Men i oppgave b blir svaret det samme. Altså en går forbi C og så tilbake. Og det gir jo ingen mening, da er det jobilligere å gå direkte til C.

 

Så, hva er det jeg går glipp av? Noen tips?

 

takker :)

Morsom oppgave, kan det være billigst med rett linje fra L ned til A og deretter gå hele strekningen langs kysten?

Nei det blir ca 50000 mer enn x=3,75:)

Lenke til kommentar

Søker litt råd igjen. Holder på med en oppgave og tror jeg har funnet en løsning på den ene oppgaven, men på oppgave b gir ikke svaret særlig mening. Oppgaven er som følger

 

Oppgave%206%20ob4_zpsu90osryk.png

Jeg bruker pytagoras for å finne LC, den blir da root(x^2+25)

CB er gitt som 10-x.

 

Så ganger jeg inn prisene i LC og CB og deriverer. finner så nullpunkt når x = 3.75. Dette virker greit.

Men i oppgave b blir svaret det samme. Altså en går forbi C og så tilbake. Og det gir jo ingen mening, da er det jobilligere å gå direkte til C.

 

Så, hva er det jeg går glipp av? Noen tips?

 

takker :)

Svaret på oppg. A virker fornuftig. Kan du vise utregningen på oppgave B?

Lenke til kommentar

 

Svaret på oppg. A virker fornuftig. Kan du vise utregningen på oppgave B?

 

 

Utregningen blir helt lik, siden jeg setter CB = 3 - X, så når det deriveres faller 3 bort på samme måte som 10. Altså den deriverte er helt lik. 

 

ligning blir 50 000*root(x^2+25)+20 000*(3 -x) 

derivert blir 10 000((5x/root(x^2+25))-2), både for 3 og 10. 

 

Har ikke stykket forran meg, men mener på det var slik. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Svaret på oppg. A virker fornuftig. Kan du vise utregningen på oppgave B?

 

Utregningen blir helt lik, siden jeg setter CB = 3 - X, så når det deriveres faller 3 bort på samme måte som 10. Altså den deriverte er helt lik.

 

ligning blir 50 000*root(x^2+25)+20 000*(3 -x)

derivert blir 10 000((5x/root(x^2+25))-2), både for 3 og 10.

 

Har ikke stykket forran meg, men mener på det var slik.

Du setter at lengden av delen på land CB er 3-x. Hva skjer med denne når x blir større enn 3? Hva blir kostnaden for denne delen da?

Lenke til kommentar

 

 

 

Svaret på oppg. A virker fornuftig. Kan du vise utregningen på oppgave B?

Utregningen blir helt lik, siden jeg setter CB = 3 - X, så når det deriveres faller 3 bort på samme måte som 10. Altså den deriverte er helt lik.

 

ligning blir 50 000*root(x^2+25)+20 000*(3 -x)

derivert blir 10 000((5x/root(x^2+25))-2), både for 3 og 10.

 

Har ikke stykket forran meg, men mener på det var slik.

Du setter at lengden av delen på land CB er 3-x. Hva skjer med denne når x blir større enn 3? Hva blir kostnaden for denne delen da?

 

 

Den blir negativ? Altså det blir rett? At begge svarene er x = 3.75? :S 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Svaret på oppg. A virker fornuftig. Kan du vise utregningen på oppgave B?

Utregningen blir helt lik, siden jeg setter CB = 3 - X, så når det deriveres faller 3 bort på samme måte som 10. Altså den deriverte er helt lik.

 

ligning blir 50 000*root(x^2+25)+20 000*(3 -x)

derivert blir 10 000((5x/root(x^2+25))-2), både for 3 og 10.

 

Har ikke stykket forran meg, men mener på det var slik.

Du setter at lengden av delen på land CB er 3-x. Hva skjer med denne når x blir større enn 3? Hva blir kostnaden for denne delen da?

Den blir negativ? Altså det blir rett? At begge svarene er x = 3.75? :S
Den blir negativ ja. Og kostnaden er definert som 30000*BC, som dermed blir negativ. Gir dette mening?

 

Det er forøvrig feil, jeg vil bare få deg til å se hvorfor det er feil

Endret av rankine
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Svaret på oppg. A virker fornuftig. Kan du vise utregningen på oppgave B?

Utregningen blir helt lik, siden jeg setter CB = 3 - X, så når det deriveres faller 3 bort på samme måte som 10. Altså den deriverte er helt lik.

 

ligning blir 50 000*root(x^2+25)+20 000*(3 -x)

derivert blir 10 000((5x/root(x^2+25))-2), både for 3 og 10.

 

Har ikke stykket forran meg, men mener på det var slik.

Du setter at lengden av delen på land CB er 3-x. Hva skjer med denne når x blir større enn 3? Hva blir kostnaden for denne delen da?

Den blir negativ? Altså det blir rett? At begge svarene er x = 3.75? :S
Den blir negativ ja. Og kostnaden er definert som 30000*BC, som dermed blir negativ. Gir dette mening?

Jo det gjør kanskje det? Men synes det blir vanskelig å se for seg. At det er kostnadseffektivt å "gå forbi" punkt B og så tilbake? Ja jeg ser det bare ikke helt for meg sånn praktisk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...