Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt synspunkt på en oppgave jeg synes var litt vanskelig å "forstå"

 

oppgave2_zpsng5q2d0c.png

 

A, b og c gikk helt fint(tror jeg) men når jeg kommer til d mister jeg litt tråden i det. Men jeg rablet nå ned noe men er svært usikker på om det er dette som er forventet. Slik har jeg nå gjort den:

 

tok utgangspunkt i første oppgitte formen fra toppen av oppgaven og satt inn for N og le. Tar så å trekker I ut av stykket og trekker sammen verdiene og ender opp med ca 25. Setter så 25 til a slik at jeg får H = a * I der a = 25. Kan så bruke dette til å tegne en rettlinjet graf. 

 

Men jeg er på ingen måte sikker på at dette er rett, noen synspunkter? 

 

a blir en konstant. I blir strømmen.

 

Da får du følgende punkter:

 

(0,0)

(1,25)

(2,50)

(3,75)

(4,100)

(5,125)

 

Disse kan du trekke en strek mellom og du har laget grafen.

 

Slik tolker jeg oppgaven ihvertfall, men a har jo ingen enhet, den blir jo en konstant med størrelse 25 - akkurat hva de spør om forvirrer meg litt.

Lenke til kommentar

 

 

Trenger litt synspunkt på en oppgave jeg synes var litt vanskelig å "forstå"

 

oppgave2_zpsng5q2d0c.png

 

A, b og c gikk helt fint(tror jeg) men når jeg kommer til d mister jeg litt tråden i det. Men jeg rablet nå ned noe men er svært usikker på om det er dette som er forventet. Slik har jeg nå gjort den:

 

tok utgangspunkt i første oppgitte formen fra toppen av oppgaven og satt inn for N og le. Tar så å trekker I ut av stykket og trekker sammen verdiene og ender opp med ca 25. Setter så 25 til a slik at jeg får H = a * I der a = 25. Kan så bruke dette til å tegne en rettlinjet graf.

 

Men jeg er på ingen måte sikker på at dette er rett, noen synspunkter?

a blir en konstant. I blir strømmen.

 

Da får du følgende punkter:

 

(0,0)

(1,25)

(2,50)

(3,75)

(4,100)

(5,125)

 

Disse kan du trekke en strek mellom og du har laget grafen.

 

Slik tolker jeg oppgaven ihvertfall, men a har jo ingen enhet, den blir jo en konstant med størrelse 25 - akkurat hva de spør om forvirrer meg litt.

Høres ut som om vi tolker den likt og er like forvirret :p

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven, og forklare? :) Symbolet / og - er brøkstrek

1/x  +  1/2

------------- =

1  +  2/x

 

1. Finner fellesnevnere:

 

1/x = 2/(2x) 

 

(1/2) = x/(2x)

 

Fellesnevnere under brøkstreken:

 

1/1 = x/x          (ganger med x)

 

2/x = 2/x         (nevner var allerede x så denne trenger vi ikke gjøre noe med)

 

 

Nå ser brøken slik ut:

 

         (2+x)

         -------

          (2x)

   ----------------

         (2+x)

         ------

           x

Her ganger vi sammen den øverste (teller) og nederste (nevner) og får teller.   (2+x) * x

Så ganger vi sammen de to midterste (nevner+teller) og får nevner  (2x)*(2+x)

 

 

Nå ser brøken vår slik ut:

 

(2+x)*x

-------------

(2+x)*2x

 

(2+x) er faktor over og under brøkstreken så den stryker vi bort

 

 

Vi har igjen:

 

  x

------

2x

 

 

x/x blir 1 og vi kan stryke bort x'ene

 

 

Svaret blir da   1/2

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

4. Radien r i en kule økes 18%. Hvor mange prosent øker overflaten og volumet?

 

Vett jeg skal bruke følgende formler: overflate(4pir^2) og volum(4/3pir^3)

 

Jeg prøvde å sette r som (1.18), men dette var ikke rett med fasiten. Noen innspill?

 

Vi setter r = 1

r^2 = 1

 

r = 1,18       18% større radius

r^2 = 1,3924

 

1,3924 * 100 = 139,24%

Overflaten øker med 39,24% når radien øker med 18%

 

 

 

volum:

 

r = 1

r^3 = 1

 

r = 1,18      18% større radius

r^3=1,643032

 

1,643032 * 100 = 164,3032%

Volumet øker med 64,3032% når radien øker med 18%

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven
 

Rett etter at du kjøpte en aksje gikk kursen ned med 70%. Hvor stor må kursøkningen være før prisen kommer tilbake til den opprinnelige kjøpskurs? 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp oppgaven, ettersom jeg ikke var vet prisen på aksjen. Det jeg har skjønt er kursøkningen må være på mer en 70 %

Jeg hadde satt veldig stor pris på hjelp :)


Slikt tenkte jeg, men det svaret gir ikke helt mening

1. Først finner jeg ut av hva prisen er etter prisnedang
K=K0*(1+r)
K=K0*(1-0.70)=K0*0.30

2. Finner ut hva kursøkningen må være for at aksjen skal koste det samme som før prisnedgang
K=K0*(1+r)
K0*0.30=K0*(1+r)         - Deler på K0 på begge sider
r=0.30-1= -0.70
 

Endret av Heisann12
Lenke til kommentar

Gi fred med de hersens firkantene. Fasiten er som følger:

(1) 1/4 av 1 firkant er farget blå, dvs. 1/16 av 4 firkanter.

(2) 1 av 4 firkanter er farget blå, dvs. 1/4 av 4 firkanter.

(3) 4 av 4 firkanter er farget blå, dvs. 4/4 av 4 firkanter.

Og akkuratt her påpeker du det essensielle i det hele.

 

Ser du ikke at det blir logisk sett feil å si at "1 av 4 firkanter er farget blå, dvs. 1/4 av 4 firkanter."

 

Du sier bokstavlig talt at 1 = 1/4

 

Det er helt intuitivt at utrykkene "1 av 4" og "1/4 av 4" ikke kan være det samme.

 

1 av 4 er fire ganger større enn 1/4 av 4.

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

 

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven

 

Rett etter at du kjøpte en aksje gikk kursen ned med 70%. Hvor stor må kursøkningen være før prisen kommer tilbake til den opprinnelige kjøpskurs? 

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp oppgaven, ettersom jeg ikke var vet prisen på aksjen. Det jeg har skjønt er kursøkningen må være på mer en 70 %

 

Jeg hadde satt veldig stor pris på hjelp :)

 

 

Slikt tenkte jeg, men det svaret gir ikke helt mening

 

1. Først finner jeg ut av hva prisen er etter prisnedang

K=K0*(1+r)

K=K0*(1-0.70)=K0*0.30

 

2. Finner ut hva kursøkningen må være for at aksjen skal koste det samme som før prisnedgang

K=K0*(1+r)

K0*0.30=K0*(1+r)         - Deler på K0 på begge sider

r=0.30-1= -0.70

 

 

 

K=K0*(1-0,7)

K=0,3*K0

 

K0=0,3K0*(1+r) 

K0/(0,3K0) = 1+r

 

r = K0/(0,3K0)-1

 

Her vil du får r = 10 / 3 - 3 / 3 = 7/3

 

Kursøkning er r+1 = 10/3

 

 

 

 

Eller slik:

Aksjen koster 100kr, så synker verdien med 70% og aksen koster nå 30kr.

 

  100kr*100

----------------   = 333,33%

      30kr

 

 

Når den koster 30kr må den altså øke med 333,33% for å komme tilbake til opprinnelig nivå på 100kr.

 

 

Alternativt så kan du bare dele nye verdi med 0,3 og få opprinnelig verdi siden du ganget med 0,3 for å finne den nye verdien.

Eller du kan ta invers av 0,3, altså 0,3^-1 = 3,3333

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

Gi fred med de hersens firkantene. Fasiten er som følger:

(1) 1/4 av 1 firkant er farget blå, dvs. 1/16 av 4 firkanter.

(2) 1 av 4 firkanter er farget blå, dvs. 1/4 av 4 firkanter.

(3) 4 av 4 firkanter er farget blå, dvs. 4/4 av 4 firkanter.

Og akkuratt her påpeker du det essensielle i det hele.

 

Ser du ikke at det blir logisk sett feil å si at "1 av 4 firkanter er farget blå, dvs. 1/4 av 4 firkanter."

 

Du sier bokstavlig talt at 1 = 1/4

 

 

Du blander helt elementære regneregler.

 

En firedel er alltid 25%,    aldri 6,25%

 

Bildet helt til venstre er 1/4 av én firkant men 1/4 av 1/4 av 4 firkanter, altså 1/16 eller 6,25%.

 

Skjønner du nå?

 

 

Du har fire trillebårer med sement.

Du får beskjed om å helle ut 25% av de fire lassene.

Heller du ut en hel trillebår da, eller en kvart trillebår?

 

 

Hva tror du en firedel av tre trekanter er? Mind blown?  :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ser hva du mener, men det jeg ikke forstår er:

Hvis 1/4 av 4 firkanter tilsvarer 1 av 4 firkanter, så må
        1/2 av 4 firkanter tilsvare  2 av 4 firkanter, da må
           1 av 4 firkanter tilsvare 4 av 4 firkanter, da må
          2  av 4 firkanter tilsvare 8 av 4 firkanter, da er det noe som ikke stemmer.

 

 

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ser hva du mener, men det jeg ikke forstår er:

 

Hvis 1/4 av 4 firkanter tilsvarer 1 av 4 firkanter, så må

        1/2 av 4 firkanter tilsvare  2 av 4 firkanter, da må

           1 av 4 firkanter tilsvare 4 av 4 firkanter, da må

          2  av 4 firkanter tilsvare 8 av 4 firkanter, da er det noe som ikke stemmer.

Dette var interessant, jeg har satt opp to regnemåter/definisjoner av "x av y firkanter".

Regningen er enkel nok, spørsmålet er hvordan språket skal oversettes til matematikk.

Jeg mener min måte er riktig, for ellers vil "en halv av en halv" bli en hel, og det hørtes ikke riktig ut.

 

 

Regnemåte 1:                                                                              Regnemåte 1:

 

En firedel av fire firkanter =                                                           en halv av en halv =   1/4

 1             4             4                                                                      1         1            1

---    x      ---    =     ---      =    1 firkant                                           ----  x   ---   =     ----

 4             1             4                                                                      2         2            4

 

 

 

en av fire firkanter = 4 firkanter    ("hele mengden på 4 firkanter")

 1         4           4

---   x   ---   =    ---

 1         1           1

 

 

 

Regnemåte 2:                                                                               Regnemåte 2:

                                              1                                                                                                1

                                             ---                                                                                               ---

                                              4                          1                                                                    2                 2

"1/4 av 4 firkanter"   =      -----------          =    ----                        "en halv av en halv"  =    ------         =   ---   =  1

                                              4                         16                                                                   1                 2

                                             ----                                                                                              ---

                                              1                                                                                                2

 

 

Regnemåte 2:

en av fire firkanter = 1/4

 

   1   

  ---

   1              1

-------    =   ----

   4              4

  ---

   1

 

 

 

 

 

Etter å ha tenkt litt mer er det dette som gir mest mening:

 

"en firedel av fire" = "en av fire" = 1/4

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg på vei med en oppgave? Det gjelder oppgave e. De andre er helt ok, men denne fatter jeg ikke helt hvordan jeg skal løse med de kunnskapene vi skal inneha i faget. Dette er R2 nivå og kapitlet "funksjoner og andregradsuttrykk". Eneste jeg klarer å få til svar er at det ikke er en del av pensum, men mulig jeg har gravd meg opp i ett hjørne og ikke ser noe åpenbart? 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at de vill at vi skal sette det opp slik (4x^2-root(8)x+1)^2 og regne det som ett andregrads utrykk, men da får jeg inget svar...  Noen som kan hjelpe meg å få hodet på rett kjør? :p

 

oppgave%206_zpsq8dfkmn3.png

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg på vei med en oppgave? Det gjelder oppgave e. De andre er helt ok, men denne fatter jeg ikke helt hvordan jeg skal løse med de kunnskapene vi skal inneha i faget. Dette er R2 nivå og kapitlet "funksjoner og andregradsuttrykk". Eneste jeg klarer å få til svar er at det ikke er en del av pensum, men mulig jeg har gravd meg opp i ett hjørne og ikke ser noe åpenbart? 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at de vill at vi skal sette det opp slik (4x^2-root(8)x+1)^2 og regne det som ett andregrads utrykk, men da får jeg inget svar...  Noen som kan hjelpe meg å få hodet på rett kjør? :p

 

 

 

(4x^2-root(8)x+1)^2 er ikke lik 16x^4-8x^2+1, gang det ut så ser du det. Prøv heller substitusjonen u=x^2

Lenke til kommentar

 

Noen som kan hjelpe meg på vei med en oppgave? Det gjelder oppgave e. De andre er helt ok, men denne fatter jeg ikke helt hvordan jeg skal løse med de kunnskapene vi skal inneha i faget. Dette er R2 nivå og kapitlet "funksjoner og andregradsuttrykk". Eneste jeg klarer å få til svar er at det ikke er en del av pensum, men mulig jeg har gravd meg opp i ett hjørne og ikke ser noe åpenbart? 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at de vill at vi skal sette det opp slik (4x^2-root(8)x+1)^2 og regne det som ett andregrads utrykk, men da får jeg inget svar...  Noen som kan hjelpe meg å få hodet på rett kjør? :p

 

 

 

(4x^2-root(8)x+1)^2 er ikke lik 16x^4-8x^2+1, gang det ut så ser du det. Prøv heller substitusjonen u=x^2

 

 

Uff det har du helt rett i, og så enkelt var det! takk skal du ha :) 

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg på vei med en oppgave? Det gjelder oppgave e. De andre er helt ok, men denne fatter jeg ikke helt hvordan jeg skal løse med de kunnskapene vi skal inneha i faget. Dette er R2 nivå og kapitlet "funksjoner og andregradsuttrykk". Eneste jeg klarer å få til svar er at det ikke er en del av pensum, men mulig jeg har gravd meg opp i ett hjørne og ikke ser noe åpenbart? 

 

Eneste jeg kan tenke meg er at de vill at vi skal sette det opp slik (4x^2-root(8)x+1)^2 og regne det som ett andregrads utrykk, men da får jeg inget svar...  Noen som kan hjelpe meg å få hodet på rett kjør? :p

 

oppgave%206_zpsq8dfkmn3.png

 

Bytter ut x^2 med u og faktoriserer :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Mye mas fra meg i dag, men lurer på om noen vet om en plass, bok eller noe hvor en kan bli bedre på å "tyde" grafer? Tenker da på oppgaver som dette:

 

oppgave%205_zpsvvp5dmpa.png

 

Hvor en skal avgjøre om det er en funksjon eller ikke og begrunne svaret. Jeg ser jo de mest åpenbare og kan si funksjon eller ikke funksjon, men begrunnelsen er jeg dårlig på. Her er hva jeg ville ha svart nå:

 

1: Mulig asymptote? 

2:Flere grafer satt i sammen slik at den endres etterhvert som man øker på med x? 

3:Ikke en funksjon? 

4: Ikke en funksjon da den går i en evig loop

5: Ikke en funksjon? 

6: Funksjon som har ett opphold/evt to funksjoner.

 

Som en kan se er jeg svært usikker og ser ikke helt sammenhengen og trenger å bli bedre på dette, men vet ikke helt om plasser eller fagstoff som konkret tar for seg dette? 

Lenke til kommentar

Mye mas fra meg i dag, men lurer på om noen vet om en plass, bok eller noe hvor en kan bli bedre på å "tyde" grafer? Tenker da på oppgaver som dette:

 

oppgave%205_zpsvvp5dmpa.png

 

Hvor en skal avgjøre om det er en funksjon eller ikke og begrunne svaret. Jeg ser jo de mest åpenbare og kan si funksjon eller ikke funksjon, men begrunnelsen er jeg dårlig på. Her er hva jeg ville ha svart nå:

 

1: Mulig asymptote? 

2:Flere grafer satt i sammen slik at den endres etterhvert som man øker på med x? 

3:Ikke en funksjon? 

4: Ikke en funksjon da den går i en evig loop

5: Ikke en funksjon? 

6: Funksjon som har ett opphold/evt to funksjoner.

 

Som en kan se er jeg svært usikker og ser ikke helt sammenhengen og trenger å bli bedre på dette, men vet ikke helt om plasser eller fagstoff som konkret tar for seg dette? 

 

Vertikallinjetesten skal kunne hjelpe deg med dette. 1, 3, 4, 5 ser vi umiddelbart vil feile denne testen, og de er derfor ikke funksjoner.

 

Resten består. Litt usikker på #6 fordi den har ei linje som ser nesten vertikal ut, men hvis den heller litt mot høyre, så går det fint.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_line_test

 

Du kan også se litt mer om dette her: http://udl.no/matematikk/diskret-matte-funksjoner/diskret-matte-funksjoner-1-444

 

Selv om denne videoen tar for seg funksjoner over diskret domene og kodomene, så er det de samme prinsippene som gjelder.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...