Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

La oss si at jeg har en rutetabell med koordinater.

 

Jeg har følgende info om en trekant;

 

- posisjon på punkt A (altså x, y koordinater)

- lengden AB

- vinkelen til punkt B

- lengden BC

- Vinkelen mellom x-aksen og linjen AC  :yes:

 

Okey, så det jeg egentlig lurte på var; ved regning, hvordan kan jeg finne koordinatene til B og C?

:)

1. Lengden AC finner du ved å bruker Cosinussetningen.

2. Når du har lengdene til alle sidene kan du finne de to gjenværende vinklene ved å bruke Sinussetningen.

3. Koordinatene til C kan du finne ved å bruke sinus og cosinus sammen med lengden til AC og vinkelen mellom AC og x-aksen.

4. Koordinatene til B kan du finne ved å bruke sinus og cosinus sammen med lengden til AB og vinkelen mellom AB og x-aksen.

 

Ellers kan jeg anbefale deg å ta en titt her.

Endret av rankine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har en tvist med stud assistent der han mener jeg har feil på en innlevering men jeg mener at det heller er han som har feil. 

Ønsker derfor andres syn på saken og i tillegg gjerne om det finnes en "lov" eller noe slikt som jeg kan henvise til? 

 

Saken er den at jeg har gjort følgende: 

 

s(s - 1)(s + 7) -Ganger inn s-> (s^2 - s)(s + 7) altså jeg mener at en kun skal gange den inn i en av faktorene og valgte tilfeldigvis den "første". Stud ass. mener på at en skal gange inn i begge, eller det er iallefall slik jeg tolker hans svar:

 

 

s(s-1)(s+7) =/= (s^2-s)(s+7)

s(s-1)(s+7) = (s^2-s)(s^2-7s)

fellesfaktoren skal ganges inn overalt, ikke bare i den ene faktoren. (best å bare holde den utenfor for å ha minst mulig grad i faktorene)

 

Jeg er dog enig i det siste han sier i parentesene da dette var en faktoriserings oppgave, men det er nå som så. Så hvordan sier jeg dette på en ok måte, altså at han har bommet? Hadde vært greit om det var en eller annen fyr som "fant" på denne reglen slik at jeg bare kan henvise til det, men regner ikke med det finnes? 

 

til nå har jeg bare satt prøve på mitt forslag vs hans.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har en tvist med stud assistent der han mener jeg har feil på en innlevering men jeg mener at det heller er han som har feil. 

Ønsker derfor andres syn på saken og i tillegg gjerne om det finnes en "lov" eller noe slikt som jeg kan henvise til? 

 

Saken er den at jeg har gjort følgende: 

 

s(s - 1)(s + 7) -Ganger inn s-> (s^2 - s)(s + 7) altså jeg mener at en kun skal gange den inn i en av faktorene og valgte tilfeldigvis den "første". Stud ass. mener på at en skal gange inn i begge, eller det er iallefall slik jeg tolker hans svar:

 

 

s(s-1)(s+7) =/= (s^2-s)(s+7)

s(s-1)(s+7) = (s^2-s)(s^2-7s)

fellesfaktoren skal ganges inn overalt, ikke bare i den ene faktoren. (best å bare holde den utenfor for å ha minst mulig grad i faktorene)

 

Jeg er dog enig i det siste han sier i parentesene da dette var en faktoriserings oppgave, men det er nå som så. Så hvordan sier jeg dette på en ok måte, altså at han har bommet? Hadde vært greit om det var en eller annen fyr som "fant" på denne reglen slik at jeg bare kan henvise til det, men regner ikke med det finnes? 

 

til nå har jeg bare satt prøve på mitt forslag vs hans.

 

Studassen er fullstendig på bærtur. Enkleste måten å få han til å innse det er vel å si at han egentlig påstår at a*b*c=a*b*a*c=a^2*b*c, som åpenbart er feil ... Hvis du vil henvise til en regel så følger det vel av multiplikasjons assosiative egenskap.

 

Edit: Eller, det følger vel heller av at multiplikasjon ikke distribuerer over multiplikasjon ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

 

Din påstand er;

1/4 av 1 firkant = 1/4 av 4 firkanter

 

Det er feil, og ikke logisk på noen måte.

Min påstand er at 1/4 av 4 firkanter ikke er det samme som 1/1 av 4 firkanter.

Bildet til høyre:

100% er farget blått.

100% = 4/4

"Fire av fire firkanter er blå"

 

Bildet i midten:

25% av firkantene er farget blått

25% = 1/4

"En av fire firkanter er farget blått"

 

 

Bilde til venstre:

6,25% av firkantene er farget blått

6,25% = 1/16

Riktig svar: "En sekstendedel av firkantene er farget blått"

 

Uriktige påstander:

"En firedel av fire firkanter er farget blått."  -  Dette betyr 25% altså en hel firkant

"En kvart av fire firkanter er farget blått."    - Samme som over

 

Delvis riktig men forvirrende påstander, mangler forkorting:

"En firedels firkant av fire firkanter er farget blå."

Det er ekvivalent med å si "en kvart firedel av 4 firkanter er farget blått".

Oppgir du dette som svar: (1/4)/(4/1) så har du glemt å forkorte ned til 1/16

 

Case closed :)

 

Du har mye riktig, men noe feil.

 

a) Bildet til høyre:

Totalt er 100% firkanter farget blå.

Altså 4 av 4 firkanter er farget blå, for enkelhets skyld sier vi at 16/4 av 4 firkanter er farget blå. (Legg merke til at 4 = 16/4)

 

b) Bildet i midten:

Totalt er 25% firkanter farget blå.

Altså 1 av 4 firkanter er farget blå, for enkelhets skyld sier vi at 4/4 av 4 firkanter er farget blå. (Legg merke til at 1 = 4/4)

 

c) Bildet til venstre:

Totalt er 6,25% firkanter farget blå.

Altså 1/4 av 4 firkanter er farget blå, for enkelhets skyld sier vi at 1/4 av 4 firkanter er farget blå. (Legg merke til at 1/4 = 1/4)

 

VIKTIG! Legg merke til at hvis man kaller bildet i midten for "1/4 av 4" hevder man indirekte at "1/4 av 4 = 4/4 av 4"

Dette kan man forstå ved å se avsnitt b) der det vises at 1 av 4 firkanter kan skrives som 4/4 av 4 firkanter.

Hvis du lurer på hvorfor bildet i midten kan betegnes som 1 av 4 firkanter se figur under.

 

 

Legger til bildet siden det forsvant til forrige side:

Firkanter_inndelt_logisk.gif

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

 

 

Studassen er fullstendig på bærtur. Enkleste måten å få han til å innse det er vel å si at han egentlig påstår at a*b*c=a*b*a*c=a^2*b*c, som åpenbart er feil ... Hvis du vil henvise til en regel så følger det vel av multiplikasjons assosiative egenskap.

 

 

Ja han er vell sliten etter mye retting eller noe slik og forvirret faktor med produkt eller noe slikt :-) 

Lenke til kommentar

Du har mye riktig, men noe feil.

 

a) Bildet til høyre:

Totalt er 100% firkanter farget blå.

Altså 4 av 4 firkanter er farget blå, for enkelhets skyld sier vi at 16/4 av 4 firkanter er farget blå. (Legg merke til at 4 = 16/4)

 

b) Bildet i midten:

Totalt er 25% firkanter farget blå.

Altså 1 av 4 firkanter er farget blå, for enkelhets skyld sier vi at 4/4 av 4 firkanter er farget blå. (Legg merke til at 1 = 4/4)

 

c) Bildet til venstre:

Totalt er 6,25% firkanter farget blå.

Altså 1/4 av 4 firkanter er farget blå, for enkelhets skyld sier vi at 1/4 av 4 firkanter er farget blå. (Legg merke til at 1/4 = 1/4)

 

VIKTIG! Legg merke til at hvis man kaller bildet i midten for "1/4 av 4" hevder man indirekte at "1/4 av 4 = 4/4 av 4"

Dette kan man forstå ved å se avsnitt b) der det vises at 1 av 4 firkanter kan skrives som 4/4 av 4 firkanter.

Hvis du lurer på hvorfor bildet i midten kan betegnes som 1 av 4 firkanter se figur under.

 

 

 

Legger til bildet siden det forsvant til forrige side:

Firkanter_inndelt_logisk.gif

 

 

1/4 av 4 firkanter

1/4 HVA DA?

 

Er det snakk om 1/4 av 1 firkant? 

Eller 1/4 av 2 firkanter?

Eller 1/4 av 3.5 firkanter?

 

Det står ikke spesifisert.

Da er det naturlig at en hel er hele massen (100%) mens 1/4 er en firedel av massen (25%).

 

Svaret skal være en sekstendedel er farget blå.

Ikke en firedels firedel, svar skal alltid forkortes så langt det er mulig.

 

 

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

1/4 av 4 firkanter

1/4 HVA DA?

 

Er det snakk om 1/4 av 1 firkant? 

Eller 1/4 av 2 firkanter?

Eller 1/4 av 3.5 firkanter?

 

Det står ikke spesifisert.

Da er det naturlig at en hel er hele massen (100%) mens 1/4 er en firedel av massen (25%).

 

Svaret skal være en sekstendedel er farget blå.

Ikke en firedels firedel, svar skal alltid forkortes så langt det er mulig.

Det står presist "1/4 av 4 firkanter" det er rart at du ikke forstår det som står der.

 

Slik jeg har forstått deg så mener du den riktige måten å betegne hvor mange firkanter som er farget blå er det som er skrevet i grått i figur under. Dette kommer du straks til å se blir feil.

 

Firkanter_innndelt_logisk.jpg

Lenke til kommentar

 

(...)

I tilfelle du ønsket nok en bekreftelse: Du har helt rett. Din stud.ass. aner ikke hva'n snakker om. Hvor i all verden har det vært mulig for noen å bli stud.ass. med en slik total mangel på matematikkferdigheter?

 

 

Ja det lå en beklagelse i mail boksen i dag etter jeg hadde påpekt dette, jeg gir han tvilen til gode og regner med han hadde litt mange innleveringer å rette slik at hodet ikke var helt på "plass" den dagen :p

 

EDIT: Jeg kjenner ikke personen personlig så derfor gir jeg han tvilen tilgode, har ikke mulighet til å faktisk være på skolen da jeg ikke bor i den byen så har ikke vært med på noen gruppe timer og slikt med stud.ass. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Det står presist "1/4 av 4 firkanter" det er rart at du ikke forstår det som står der.

 

Slik jeg har forstått deg så mener du den riktige måten å betegne hvor mange firkanter som er farget blå er det som er skrevet i grått i figur under. Dette kommer du straks til å se blir feil.

 

 

Du misforstår og blander "en hel" med en liten firkant som kun er 25%.

"En hel" er 100% , altså 4 firkanter

 

Bildet til høyre er 1 av 4 firkanter. Dette leses som en hel av fire firkanter og det noteres 1/1 eller 4/4.

post-16776-0-27298300-1440701691_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Oppgave:

Volumet til ei kule med radius r er gitt ved (1) V = 4π 3 r 3 a) Skriv opp volumet n˚ar r = R0, r = 2R0 og r = 3R0. Finn den absolutte og relative endringa til volumet n˚ar radien er i) dobla, ii) tredobla. b) Nytt formelen (1) til ˚a finne radien r uttrykt ved hjelp av volumet V . Finn den absolutte og relative endringa til radien n˚ar volumet er i) dobla, ii) tredobla.

 

Fasiten på oppgaven er følgende: 

a) V = 4π/3 r^3

Radien                Volum                              Absolutt endring                         Relativ endring

r1 = R0 :              V1 = 4π/3 R^3 0

r2 = 2R0 :            V2 = 32/π 3 R^3 0            i) V2 − V1 = 28π/3 R^3 0             i) V2 − V1 / V1 = 7

r3 = 3R0 :            V3 = 108/π 3 R^3 0          ii) V3 − V1 = 104π/3 R^3 0 .        ii) V3 − V1  /V1 = 26

 

Det vil si at volumet er steget med 700 % og 2600 % når radien er fordoblet og tredoblet.

 

b) r = 3kvadratrot3V/4π

Radien               Volum                                     Absolutt endring                                                         Relativ endring

V1 = V1 :            R1 = 3 kvadratrot 3V1/4π

V2 = 2V1 :          R2 = 3 kvadratrot 6V1/4π       i) R2 − R1 = 3 kvadratrot 3V1/4π (kvadratrot 2 − 1). i) R2 − R1 / R1 = kvadratrot 2 − 1

V3 = 3V1 :          R2 = 3 kvadratrot9V1/4π        ii) R3 − R1 = 3 kvadratrot 3V1/4π ( kvadratrot 3 − 1) ii) R3 − R1 /R1 = kvadratrot 3 − 1

 

Det vil si at radien er steget med 41,4 % og 73,2 % når volumet er fordoblet og tredoblet.

 

 

 

Kan noen forklare meg hvordan de kommer frem til volumet i fasiten, med fremgangsmåte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

P(X=0)=0.2


P(X=1)=0.1


P(X=2)=0.4


P(X=3)=0.3


 


"Regn ut forventningsverdien og variansen  til den stokastiske variabelen Y=3X-2"


 


Har funnet forventningsverdien, men gjør variansen feil.


 


forventningsverdien; E(Y)=E(3x-2)=3*1.8-2=3.4


 


Variansen; V(Y)=3*1.16-2; Fasiten sier 3^2*1.16


Hvorfor?


Lenke til kommentar

Volum-oppgave[..]

 

Der må det vel være feil i fasit på oppgave b.. Vitterlig skal det da vel være chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{2}-1 og chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{3}-1, som er ca. 26% og 44% respektivt?

 

Uansett: 

 

Sett at du har en formel: chart?cht=tx&chl=V=\frac{4\pi}{3}r^{3}

 

Dersom du eksempelvis lar radien doble seg, så kan vi uttrykke dette eksempelvis slik:

 

chart?cht=tx&chl=V_{1}=\frac{4\pi}{3}(2r)^{3}=V_{1}=\frac{4\pi}{3}8r^{3}

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Trenger litt synspunkt på en oppgave jeg synes var litt vanskelig å "forstå"

 

oppgave2_zpsng5q2d0c.png

 

A, b og c gikk helt fint(tror jeg) men når jeg kommer til d mister jeg litt tråden i det. Men jeg rablet nå ned noe men er svært usikker på om det er dette som er forventet. Slik har jeg nå gjort den:

 

tok utgangspunkt i første oppgitte formen fra toppen av oppgaven og satt inn for N og le. Tar så å trekker I ut av stykket og trekker sammen verdiene og ender opp med ca 25. Setter så 25 til a slik at jeg får H = a * I der a = 25. Kan så bruke dette til å tegne en rettlinjet graf. 

 

Men jeg er på ingen måte sikker på at dette er rett, noen synspunkter? 

Lenke til kommentar

 

P(X=0)=0.2

P(X=1)=0.1

P(X=2)=0.4

P(X=3)=0.3

 

"Regn ut forventningsverdien og variansen  til den stokastiske variabelen Y=3X-2"

 

Har funnet forventningsverdien, men gjør variansen feil.

 

forventningsverdien; E(Y)=E(3x-2)=3*1.8-2=3.4

 

Variansen; V(Y)=3*1.16-2; Fasiten sier 3^2*1.16

Hvorfor?

 

Du må bruke definisjonen av varians for å løse denne oppgaven.

 

Varians er som kjent definert som

chart?cht=tx&chl=var(X)=E[(X - \mu_X)^2] der chart?cht=tx&chl=\mu_X = E[X]

 

Da blir variansen til Y gitt ved

chart?cht=tx&chl=var(Y)=E[(Y - \mu_Y)^2]

chart?cht=tx&chl=var(Y)=E[(3X - 2 - (3 \mu_X - 2))^2] 

 

Regn videre, så ser du hvordan fasiten kommer fram til svaret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...