Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har følgende ligninger:

x+5y=115

2x+6y=165

 

Hvordan tegner jeg desse ligningene inn i en graf på xy-planet for hånd?

 

y=ax+b

 

1) x+5y=115 --> 5y=-x+115 --> Del alle ledd på 5 --> y=-1/5x+23. Grafen krysser y-aksen i punktet (0,23) og har en stigning på -1/5 per x.

 

2) 2x+6y=165 --> 6y=-2x+165 --> y=-1/3x+27,5. Grafen krysser y-aksen i punktet (0,27,5) og har en stigning på -1/3 per x.

Lenke til kommentar

 

har følgende ligninger:

x+5y=115

2x+6y=165

 

Hvordan tegner jeg desse ligningene inn i en graf på xy-planet for hånd?

 

y=ax+b

 

1) x+5y=115 --> 5y=-x+115 --> Del alle ledd på 5 --> y=-1/5x+23. Grafen krysser y-aksen i punktet (0,23) og har en stigning på -1/5 per x.

 

2) 2x+6y=165 --> 6y=-2x+165 --> y=-1/3x+27,5. Grafen krysser y-aksen i punktet (0,27,5) og har en stigning på -1/3 per x.

 

 

Takk, fikk det til!

Lenke til kommentar

Er det slik at matriser alltid blir symmetriske når man jobber med maskestrøm med bare motstander og spenningskilder?

 

Symmetrisk? 

 

Det blir ingen faseforskyvning i kretser med vekselstrøm, om det er det du spør om.

 

Når du bruker maskestrømsmetode bruker du egentlig bare kirschoffs lover som sier at summen av alle spenninger i en lukket sløyfe blir lik null, men du lager et ligningssett av det.

 

Lenke til kommentar

 

Du har nettopp vist at vekstfaktoren er 1.26, sett at du har gjort riktig så langt.

 

Dersom vekstfaktoren er 1.26, så er økningen i prosent lik hva?

 

økningen i prosent er lik 26%?

 

men er det nok å skrive det slik eller er det meningen at jeg skal regne ut noe?

 

 

Tok en nærmere titt på oppgaven din. Du er nok litt på villspor ift. hva du regner på.

 

Finn først ut forholdet mellom radius før og etter halvering av volum. Dette vil gi deg et uttrykk for r-etter=c*r-før (dette skal du etter oppgaven allerede ha gjort).

 

Sett så inn i formel for areal.

 

Du burde få at (2S_etter - S)/S*100% = ca. 26%.

 

Beklager at jeg ikke tok meg tid til å finskrive akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...