Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er riktig v, siden den originale funksjonen er (10-x)*e^(0.2x), og hvis dette er u*v og u er (10-x) så er v åpenbart e^(0.2x). Men du har derivert den feil. Du fant jo ut den riktige måten å derivere e^(0.2x) på i dette innlegget.

Ja, men der brukte eg kjerneregelen. Hva mener du jeg ikke har derivert riktig? bortsett fra tallene? Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

Ja, men der brukte eg kjerneregelen. Hva mener du jeg ikke har derivert riktig? bortsett fra tallene?

Og hvorfor skal du ikke bruke kjerneregelen nå? v' er den deriverte av v, v er e^(0.2x), du har allerede funnet ut hva den deriverte av e^(0.2x) er vha. kjerneregelen, ergo vet du hva v' er.

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

Og hvorfor skal du ikke bruke kjerneregelen nå? v' er den deriverte av v, v er e^(0.2x), du har allerede funnet ut hva den deriverte av e^(0.2x) er vha. kjerneregelen, ergo vet du hva v' er.

Vel, jeg fikk beskjed om her inne å bruke produktregel.

Skjønner ingenting jeg nå..

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

u = 10-x

u'= -1

v = e^(0,2x)

v'= 0,2e^(0,2x)

 

Er du med på dette? v' fant du for lenge siden. Som du sikkert ser kan du ikke derivere v "rett frem" som du kan med u. For å derivere v bruker du kjerneregelen, som jeg har vist deg tidligere. Nå er det bare å plotte inn.

 

Og vennligst slutt med den siteringen, vi glemmer ikke hva samtalen handler om.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg regne anskaffelseskostanden? Når jeg vet at den er uten MVA

 

5970600 koster den, og det er 25% mva.

 

Vil det være 5970600 * 25 / 100 , også tar jeg det tallet og trekker ifra i prisen?

 

eller 9670600 *100 / 25 , og det er prisen uten mva?

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden blir x^2/(Roten av x)= x^3/2? Forstår jo at det kan skrives om til x^2/(x^1/2), men får ikke dette til å bli x^3/2. Tar jeg x^2*x^2 får jeg jo x^4...

 

1/x^(1/2) er ikke lik x^2, det er 1/x^(-2) som er det. Se regelen som Synonymt postet,

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...